Festival Zwart Zwolle

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
voermanb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2007 12:01
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Ik heb deze geschoten tijdens het Festival Zwart in Zwolle en was benieuwd wat jullie ervan vinden.

3458

Bedankt voor het kijken
Canon EOS 50D, Canon EOS 30D,Canon Speedlite 430EX II, Canon EF 70-200mm f/4 L USM Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Nicole
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Burgum

Is niet echt mijn ding. Ik heb totaal geen idee wat het festival inhoud maar ik mis het contact met de persoon en het wit is erg uitgebeten.
[size=67] Canon 350D | EF-S 18-55 mm Kitlens | Canon EF 50 mm F/1.8 II | Sigma 70-300 mm F4-5.6 DG Macro | Een Set Soligor Tussenringen |[/size]
Marrit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010 13:23

Ken het festival, aangezien ik in Zwolle woon en 2 van mijn huisgenoten er aan mee hebben gedaan. Maar snap niet zo goed de klik van de foto en festival zwart. Als je het gezegt gewoon zomaar had ik je ook geloofd.
voermanb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2007 12:01
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Marrit schreefCOLONKen het festival, aangezien ik in Zwolle woon en 2 van mijn huisgenoten er aan mee hebben gedaan. Maar snap niet zo goed de klik van de foto en festival zwart. Als je het gezegt gewoon zomaar had ik je ook geloofd.
Verder nog op of aanmerkingen op de foto?
Canon EOS 50D, Canon EOS 30D,Canon Speedlite 430EX II, Canon EF 70-200mm f/4 L USM Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Marrit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2010 13:23

owjah.. sorry...
Vind de sjaal wat raar overkomen.
voermanb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2007 12:01
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Gaat er ook nog een moderator aangeven waarom hij naar Testcase is verplaatst?

Dik 170 keer bekeken met drie reacties die over het festival gaan en niet over de foto en dan gaat een moderator hem zonder opgave van rede verplaatsen naar Testcase het wordt steeds mooier hier.
Canon EOS 50D, Canon EOS 30D,Canon Speedlite 430EX II, Canon EF 70-200mm f/4 L USM Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O, dat wil die moderator wel vertellen, maar een moderator heeft ook maar twee handen en een telefoon. Ben geen vrouw, dus geen held in multitasken. Ik kan niet en bellen en type tegelijk.

Ten eerste:
Je plaatst een foto met de titel Festival Zwart in Zwolle, maar je titel en foto hebben nu niet 123 een duidelijke connnectie.
Als het een modeshow bij mij in het dorp was, dan kon dat ook.
Ik kan me niet voorstellen dat je van een heel festival met deze foto op de proppen komt. Je hebt toch wel meer gefotografeerd? Waarom dan niet meer laten zien.
Ten tweede:
Het dynamisch bereik in je foto wordt behoorlijk overschreden. Het is niet in balans. De zwarte achtergrond komt op mij behoorlijk gesjopt over. Hij is wel erg egaal zwart. En de sjaal is op verschillende plekken uitgebeten.
Ten derde:
Qua compositie is het nu ook niet de meest spannende. Er komt niet echt een verhaal of iets dergelijks uit voort. Het lijkt gewoon op een vrouw die wegdraait. Het doet wat afstandelijk over
Ten vierde:
Er staan wel degelijk reacties over de foto, maar dat er niet gezegd wordt dat het mooi is, wil niet zeggen dat je er overheen moet lezen.

Kortom, het voldoet gewoon niet aan de criteria voor een showcasefoto. Kijk eens naar het gemiddelde van andere topics en ben dan eens eerlijk tegen jezelf
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
voermanb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2007 12:01
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Ken een topic wat Drentse Heide of iets dergelijks heet heeft 123 niks met auto racen te maken maar dat zal wel aan mij liggen. Dus snap niet zo goed wat je met deze opmerking wil.

Ik heb inderdaad wel meer gefotografeerd maar ik besluit voor mijzelf dat ik deze foto post, en de rest niet. Volgens mij is het niet aan jou om te beslissen dat ik meerdere foto's moet plaatsen.

De zwarte achtergrond is niet gesjopt. Sjaal is uitgebeten dat klopt daar ga ik in mee.

Compositie komt op jou niet spannend over.... Ja en??? Dus als jij het niet spannend vind is het testcase?

Maar ik zal je verder niet lastig vallen, dit was de laaste foto die ik hier geplaatst heb.

Veel succes verder.
Canon EOS 50D, Canon EOS 30D,Canon Speedlite 430EX II, Canon EF 70-200mm f/4 L USM Canon EF 24-70mm f/2.8 L
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

voermanb schreefCOLONKen een topic wat Drentse Heide of iets dergelijks heet heeft 123 niks met auto racen te maken maar dat zal wel aan mij liggen. Dus snap niet zo goed wat je met deze opmerking wil.
Een titel schept een bepaalde verwachting. Je moet daarmee iemand tot klikken zien te krijgen in de lijst met het overzicht van topics.
Ik weet niet hoe je topografisch onderlegd bent, maar het circuit van Assen ligt toch echt in Drenthe en Drenthe is redelijk bekend vanwege de heidegebieden.
voermanb schreefCOLON Ik heb inderdaad wel meer gefotografeerd maar ik besluit voor mijzelf dat ik deze foto post, en de rest niet. Volgens mij is het niet aan jou om te beslissen dat ik meerdere foto's moet plaatsen.
Maar dan moet je ook kunnen accepteren dat je op die foto afgerekend kunt worden. Hij moet dan wel supersterk zijn en het hele verhaal van het evenement kunnen dragen. Zoals ik al eerder zei koppel ik jouw ene foto niet aan het festival, daar is de foto niet sterk genoeg voor en daar ontbreken eventueel meerdere foto's voor.
voermanb schreefCOLON De zwarte achtergrond is niet gesjopt. Sjaal is uitgebeten dat klopt daar ga ik in mee.
Ik zeg; hij komt op mij, dat is dus geen feit.
voermanb schreefCOLON Compositie komt op jou niet spannend over.... Ja en??? Dus als jij het niet spannend vind is het testcase?
Ik ben niet de enige die het niet de meest geweldige compositie vind
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Nicole
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Burgum

Ik ben wel erg benieuwt naar een paar andere foto's van het festival.
Misschien wil je er nog een aantal plaatsen?

Om nou meteen niets meer te posten dan laat je je wel erg kennen. Dan kan je dus niet tegen kritiek of een mening van iemand anders.
[size=67] Canon 350D | EF-S 18-55 mm Kitlens | Canon EF 50 mm F/1.8 II | Sigma 70-300 mm F4-5.6 DG Macro | Een Set Soligor Tussenringen |[/size]
antiphotoshop
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2010 13:18

ik snap het niet, ben nieuw hier op het forum en lees aantal topics door. Je kijkt naar de titel en dan krijg je een verwachting bij de foto's. Volgens mij is het meer regelmaat dan uitzondering dat de foto's niet aansluiten bij de titel (lees: de verwachting van de titel niet waarmaken). Maar volgens mij hoeft dit ook niet, het geeft in dit geval alleen aan waar/wanneer de foto gemaakt is. Voermanb geeft toch duidelijk aan dat het geschoten is tijdens het festival en niet zozeer een sfeerimpressie van het festival weergeeft.

Verder komt het commentaar van de moderator op mij erg over als 'ik vind het niet mooi genoeg dus testcase'. Tuurlijk ben ik het eens dat de sjaal en wellicht rond de neus niet optimaal is, maar IK VIND de foto wel wat weergeven als mogel en het showen als model.
Maar hoe dan ook klaarblijkelijk is de mening van een moderator doorslaggevend (ja ik weet het er zijn er meer die het niet de sfeer vinden weergeven--> dit zegt niets over de foto). Wellicht is het posten van 1 foto niet genoeg.
royvanpeufflik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2010 13:23
WoonplaatsCOLON oss

Ik kijk op de foto heel raar aan tegen het oog van het model.
Maar voermanb wat vind jij dan wel zo goed aan deze foto dat hij volgens jou wel in showcase thuis hoort ?
Always look on the bright side of life.
Gebruikers-avatar
jeroengerssen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 13:30

Andermaal een topic waarbij een moderater om onduidelijke redenen (ook na uitleg blijft een inhoudelijke visie op de foto achterwege) een foto verplaatst naar de testcase. Helemaal van een infantiel niveau is het om enerzijds de topicstarter te wijzen op het feit dat een titel en de foto een connectie moeten hebben om vervolgens je eigen "Drentse Heide" op een ongerijmde manier goed te praten, bespottelijk en genaakbaar. Ook storend om te lezen is dat ik persoonlijk vaak gewezen ben op het feit dat er teveel foto's in een topic geplaatst werden en hiermee het overzicht van een evenement uit het oog verloren werd. Natuurlijk had topicstarter de volgende titel kunnen meegeven aan de foto: modelwatiktijdenshetfestivalzwartopdefotohebwetentezettentijdenseenmodeshow. Dat was inderdaad duidelijk geweest.
Los van dit soort onzinnigheden die vreselijk ver afstaan van inhoudelijk praten over de foto, waar ik toch ook weer aan meedoe, is het van belang en zeer wenselijk dat er misschien een kaders komen voor wat testcase en showcase is. Als het, in mijn beleving in toenemende mate, op deze manier doorgaat waarbij de moderator (met in mij ogen een minimale prudentie van fotografie) kan bepalen of hij/zij het "mooi" vindt, dan ben je er klaar mee. Fotografie kan al moeilijk beoordeeld worden op de technische aspecten van de foto. Nog daargelaten wat smaak en een verhaal wat er achter de foto zit. Winnaar World Press 2008 of 2009? was van een onscherpe scheve militair in Afghanistan. Zou hier dan ook het commentaar zijn dat hij niet scherp was, de compositie beter kon of het bereik niet in balans was? Voordat ik wat over de foto ga zeggen nog even terugkomend op de kaders van test- of showcase. Bij deze ligt er een uitdaging om hierover wat te gaan vinden. Ik ben benieuwd. Dan de foto. De foto is zeker niet uit balans en de compositie is spannend te noemen. De sjaal is minimaal uitgebeten, maar de totale plaat is zeker niet testcase waardig. Tot slot een beroep op de verstandige en enthousiaste forumleden. Zou het mogelijk zijn om weer inhoudelijk over fotografie te gaan praten. Opmerkingen als de sjaal vind ik raar, alsjeblieft zeg...
canon 40D en toebehoren
voermanb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2007 12:01
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLON
voermanb schreefCOLONKen een topic wat Drentse Heide of iets dergelijks heet heeft 123 niks met auto racen te maken maar dat zal wel aan mij liggen. Dus snap niet zo goed wat je met deze opmerking wil.
Een titel schept een bepaalde verwachting. Je moet daarmee iemand tot klikken zien te krijgen in de lijst met het overzicht van topics.
Ik weet niet hoe je topografisch onderlegd bent, maar het circuit van Assen ligt toch echt in Drenthe en Drenthe is redelijk bekend vanwege de heidegebieden.

Sterk terugekomen "ik weet niet hoe je topografisch onderlegt bent"

@Nicole ik ga geen foto's meer plaatsen omdat ik al eerder dit soort discussies met deze moderator heb gehad, ik ben trouwens niet de enige die dit soort discussies met deze moderator heeft gehad maar dit daargelaten. Dit heeft verder helemaal niks te maken met het niet tegen kritiek kunnen. Ook dit heb ik al in eerdere topics aangegeven als kritiek maar opbouwend is vind ik kritiek helemaal niet erg.

Maar ik heb hier alweer teveel kostbare tijd aan besteed, tot zover mijn laatste bijdrage hier op dit forum.
Canon EOS 50D, Canon EOS 30D,Canon Speedlite 430EX II, Canon EF 70-200mm f/4 L USM Canon EF 24-70mm f/2.8 L
royvanpeufflik
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2010 13:23
WoonplaatsCOLON oss

jeroengerssen schreefCOLON nog even terugkomend op de kaders van test- of showcase. Bij deze ligt er een uitdaging om hierover wat te gaan vinden.
Hier ben ik het wel mee eens wie of wat bepaald of een foto in de showcase kan ?
Ik denk dat dit heel moeilijk is om dat te bepalen maar misschien wel verstandig om daar een apart topic voor aan te maken ?
Aangezien dit niet de juiste plaats daar voor is.
Always look on the bright side of life.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

We kunnen wel blijven zeuren over de gebruikte argumentatie, maar wie komt er dan eens met een goed steekhoudend argument waarom deze foto wel in de showcase kan?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik lees dit topic met klapperende oren, en zie taal voorbij komen die qua hoeveelheid bijvoeglijke naamwoorden een bouquet-reeks overstijgt. Dat zegt vaak iets over de inhoud. Tot zover deze subtiele steek terug.

Dan de foto. Die vind ik gewoon niet goed genoeg voor de showcase. Waarom niet?
Belichtingtechnisch en compositietechnisch zitten er gewoon haken en ogen aan, zodanig dat je hieruit kunt opmaken dat deze foto niet gemaakt is door iemand die deze foto als kant en klaar eindproduct zou moeten kunnen willen afleveren zonder zich bewust te moeten kunnen willen zijn van een leerproces dat van deze foto een betere foto kan maken.

Dat zijn normatieve uitspraken van me. En wie bepaalt dan de norm? Jeroen?
Nee. Tenminste, niet Jeroen alleen. Je kunt normen opvatten als stabiele, statische en kant en klare toepasbare regels die je toepast op stabiele, statische en kant en klare foto's. Nouja, als je dat kunt, dan nodig ik je uit om die regels hier even te beschrijven, want ik kan dat niet, en ik ken tot nu toe nog niemand die mij kan overtuigen van het bestaan hiervan.
Waar zijn we dan nu? In een grijs gebied. In een grijs gebied kun je normen en regels ook opvatten als mede afhankelijk van verschillende factoren, zoals in dit geval de foto zelf, het commentaar, en natuurlijk de opvatting van de crew.
Dat is wel eens lastig. Uiteindelijk beslissen wij wat we doen, en daar kun je van alles van vinden, maar als wij als team achter een beslissing staan, dan is dat de manier waarop we op dit moment het forum willen begeleiden. Punt uit.

Ik had de foto los van al het commentaar ook in de testcase gezet. Gewoon om de foto zelf. Stuur hem maar op naar de expo-commissie, of naar Zoom, of iets dergelijks. Denk dat je dezelfde reacties krijgt. De world Press Photo zou je echter best kunnen winnen. Je weet maar nooit.

Desalniettemin bij deze een uitnodiging aan alle leden om in een speciaal verzameltopic aan te geven hoe volgens jullie het onderscheid tussen showcase en testcase gemaakt zou moeten kunnen worden. Als jullie er uit zijn, dan horen we dat graag.
Wellicht verzinnen jullie een bruikbaarder model dan wij nu hanteren.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
RonaldMa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 11:20
WoonplaatsCOLON Wassenaar

Eigenlijk heb ik twee reacties:
De foto:
Over de topictitel hebben we het al gehad, ik miste in eerste instantie iets wat mij deed denken aan een festival. Maar als portret gezien is het jammer dat de kleurverschillen nogal hard zijn. De sjaal en haarlijn zijn in mijn ogen te hard belicht en de achtergrond te zwart. Ik mis ook de ogen van het model, maken een foto meer levend. Tips? Misschien meer ruimte rond het model en kijken of er nog iets te doen is met de belichting?

Showcase/testcase:
Tja, deze discussie komt vaker voorbij, wanneer zet ik mijn foto's in showcase? Als ik vind dat deze "af" is, als ik helemaal tevreden ben wat betreft compositie, belichting en bewerking. Dat mijn foto de toets van fotografen zoals, Frank Doorhof, mariussuiker, sugarman, C@sper en Gumpje (ter voorbeeld, er zijn er natuurlijk veel meer fotografen op dit forum die ik heel goed vind) kan doorstaan.

Dat wil dus ook gelijk zeggen dat ik een risico neem op het showcaseforum, dat mijn foto ook zéér kritisch wordt beoordeeld.

Ik zal mij dus voorlopig bewegen binnen de testcase topics, daar verwacht ik, hulp en advies om foto's te verbeteren en te groeien als fotograaf met foto's op Showcase niveau. Of een moderator mij dan in bescherming moet nemen tegen de mogelijk zeer kritische beoordelingen in showcase, en mijn foto moet verplaatsen naar testcase is dan de vraag, als beginner zoals ik, denk ik "graag" (met een toelichting van de moderator). Als meer ervaren fotograaf zou het betuttelend over kunnen komen, die heeft tenslotte zelf beoordeeld dat zijn of haar foto "af" is.
EOS 450D EF-S 18-55 kit - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS - EF 50mm f/1.8 II - Speedlite 430EX II, dit alles in een Lowepro Slingshot 200 AW Zwart
Gebruikers-avatar
Anouk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2008 20:21

Ik zag deze foto al toen hij nog in Showcase stond, en mijn eerste gedachte was 'Waarom heeft de fotograaf dit in Showcase geplaatst?'. Misschien een botte reactie in mijn hoofd, maar wel de werkelijkheid. Zoals ik hier al meermaals voorbij heb zien komen zitten hier verschillende haken en ogen aan, met betrekking tot uitvoering op technisch vlak alsmede compositie en inhoud. Ik mis hier de connectie met een festival (wat me de titel wel doet vermoeden), maar ook met het 'model'. Die is zo ver weggedraaid van de camera dat ik zoiets heb van 'nou, het boeit me niet'. En dat is wat ik zoek in foto's in het Showcase subforum, een foto die me boeit.

En uiteraard, het is een kwestie van smaak ten dele, maar hoewel de fotograaf in kwestie hier flink loopt te steigeren en met name schopt tegen een Moderator (try something new, please...) denk ik dat die zelf ook wel weet dat dit geen plaatje is om ingelijst aan de muur te hangen...
Gebruikers-avatar
RonaldMa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2009 11:20
WoonplaatsCOLON Wassenaar

Anouk schreefCOLONen met name schopt tegen een Moderator (try something new, please...)
Ik zie een nieuw Topic: Schop een Modje (bron:forum Tweakers.net)
EOS 450D EF-S 18-55 kit - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS - EF 50mm f/1.8 II - Speedlite 430EX II, dit alles in een Lowepro Slingshot 200 AW Zwart
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar