Te dik voor groothoek?(ef-s 10-22)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

Hoi,ik heb een UVfilter(hoya HMC) op marktplaats gezien,en op gereageerd.
Kreeg net een mail terug dat dit filter 5mm dik is,is dit te dik? :roll:

:wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Een 10-22 is wel een van grootste groothoek-lenzen die je kan hebben...
Dus ik denk dat 5mm toch eigenlijk wel een beetje TE groot is...

Kan je het niet testen op de plek zelf? Foto is snel gemaakt en snel terug te kijken.
Maar denk persoonlijk zelf dat tie te groot is...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
jojan20d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 10:33
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Wij hebben voor onze 24-70 L ook een 77 mm filter. Deze is van B&W type UV 010 MRC Slimline. Dit filter is echt dun, speciaal voor groothoek lenzen. Het zou kunnen dat je er geen last mee hebt met 5 mm, omdat een digitaal toestel een kleinere sensor heeft en dus niet het buitenste van een lens benut. Ik denk echter dat op 10mm het best wel eens een probleem op zou kunnen leveren.

Het voordeel van een extra dun filter is tevens, dat de beeldkwaliteit nog beter blijft.
EOS 20D | EF 24-70mm F2.8 L | EF 70-200mm F4.0 L | EF-S 18-55mm F3.5-5.6 | Speedlite 580 EX | Apacer CP80
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Ik heb de 10-22 ook, en in een winkel getest met een 'normaal filter'op een helwit oppervlak zag in in de uiterste hoeken toch enige lichte vignettering. De cropfactor helpt bij de 10-22 niet veel omdat de constructie van de lens een EF-S type is, speciaal voor de digitale reflexen met kleinere sensoren. Voor de 10-22 beschik ik dus over slimline filters.

Voor mijn 24-70L gebruik in een normaal B&W filter, zonder problemen. Hier kan de cropfactor inderdaad wel helpen.

Betwijfel trouwens of het glad van een slimline ook dunner is? Is het niet meer dan de constructie van de vatting?
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
JoCa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2446
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2005 09:07

BasZ schreefCOLONEen 10-22 is wel een van grootste groothoek-lenzen die je kan hebben...
Dus ik denk dat 5mm toch eigenlijk wel een beetje TE groot is...

Kan je het niet testen op de plek zelf? Foto is snel gemaakt en snel terug te kijken.
Maar denk persoonlijk zelf dat tie te groot is...
Het is een beetje te ver om ff een filter te testen,maar als ik dit allemaal zo lees,neem ik de gok maar niet...

Dan kan ik beter een hele nieuwe kopen,die gelijk goed is :P

iig bedankt voor jullie reacties :wink:
Kijk n's op m'n website... http://www.casperina.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar