Ik ben verkeerd voorgelicht, weten jullie een oplossing?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

Ik zit momenteel met m'n handen in het haar.

Ik zocht een flitser die met mijn studio mee kan flitsen, maar ook de optie heeft om stroboscopisch te flitsen.

Nu leek me de 430II wel wat, stond op kieskeurig dat hij stroboscopisch kon flitsen, op een andere site zag ik niks erbij staan. Ik dacht, laten we het maar in de winkel vragen.

Ik naar de winkel gegaan met deze vraag, hij kon volgens die man idd stroboscopisch flitsen, en het meeflitsen ging ook daarvoor moest een een flitsschoentje aanschaffen waar een sensortje in zit. o gezegd zo gedaan, ik was blij dat ik de flitser had aangeschafd. Thuis natuurlijk proberen, maar stroboscopisch flitsen kwam ik echt niet aan uit. Ik op internet zitten speuren kwam ik erachter dat hij alleen stroboscopisch kan flitsen als hij door een master wordt aangestuurd. Heb ik dus niks aan, ik terug naar de winkel. Vertelde een andere medewerker dat hij idd niet stroboscopisch op zichzelf kan flitsen tenzij je de 7D hebt. Toevallig heb ik die, hij mij uitgelegd hoe ik dat moest doen (hij had geen camera bij de hand om voor te doen).

Nou leuk en aardig, ik weer gelukkig naar huis om het thuis uit te proberen, maar helaas weer lukte mij het niet. Kon op internet niks erover vinden dus met camera en al terug gegaan naar de winkel met de vraag of ze het even voor wilden doen. Meneer 1 gelijk, heb je toch verteld dat hij stroboscopisch kan flitsen, ik: Nou doe maar eens voor dan, mij lukt het niet. Hij 10 minuten aan het prielen en ook hem lukt het niet. Hij moest me toch gelijk geven.

Toen de beslissing genomen om dan maar voor de 580II te gaan.
Moest meer dan een week wachten omdat ik de centen er nog niet voor had, vandaag eindelijk kunnen kopen.

Probeer ik het sensortje zodat hij mee zou kunnen flitsen met de rest, hij doe het 1 keer en dan loopt hij vast. Schiet niet op.

Op internet gekeken en kom erachter dat het sensortje het NIET op de 430 en 580 doet.

Hebben jullie enig idee hoe ik de 580II met mijn studioflitsers mee kan laten flitsen? Ik kan hem helaas niet op slave zetten omdat hij achter een tafeltje staat waar geen andere oplossing voor is (zo ontvangt hij de infra rood dus niet).
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lucia,

Ik snap de ballen van wat je bedoeld :lol:

Maar je wil een 580 gewoon mee laten flitsen in je studio-opstelling?
Dat kan wel hoor, maar niet met TTL-meting, tenzij de rest dat ook is.

Wanneer je gebruik maakt van losse mono-blocks (studioflitsers) en je wilt je 580 als losse flitser om ergens iets bij te lichten, dan kan dat.
Je zet je flitser om te beginnen op stand M. In de stand TTL zal hij namelijk eerst een voorflits geven en dan gaat hij niet rap genoeg mee af voor de hoofdflits. Daarnaast regelt hij de belichting dan ook zelf (de 580 II kan stand alone zijn lichtmeting doen en hoeft niet per se communicatie met de camera daarover te hebben) en ben jij de absolute controle kwijt die je wel wilt houden in de studio.
Om hem af te laten gaan moet je hem apart triggeren, tenzij je dat met een master-flitser op de camera (7D, andere master-flitser of st-e2) doet.
Je kunt hem mee laten triggeren op je andere studiolampen.
Daarvoor moet je wel een slave-cel hebben die reageert op licht (dat kan de flitser niet) Die dingetjes zijn niet zo duur en een kabeltje naar het PC-sync contact verzorgt dat de flitser daadwerkelijk afgaat.

Maar waarom wil je stroboscopisch flitsen? Wat wil je daar mee, of bedoel je iets anders?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

Dankjewel voor je antwoord.

Jep, ik wil de 580 gewoon laten meeflitsen met de studio-flitsers.

Bedoel jij met een slave-cel niet het volgende dingetje
Afbeelding ?
Deze heb ik nu dus, en zag bij de concurent staan dat deze het dus niet doet bij de 430 en 580II wat ik nu ook ondervonden heb.


Ik wil stroboscopisch kunnen flitsen omdat ik straks springende katten wil vastleggen in 1 foto als wat experimentjes.
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Lucia schreefCOLONBedoel jij met een slave-cel niet het volgende dingetje
Afbeelding ?
Deze heb ik nu dus, en zag bij de concurent staan dat deze het dus niet doet bij de 430 en 580II wat ik nu ook ondervonden heb.
Die bedoel ik. Maar zit daar geen klein PC-sync contactje van aan de zijkant (dezelfde aansluiting als op de zijkant van je flitser wanneer je het rubberdopje aan de zijkant wegbuigt)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

Aan de bovenkant zoals op de foto zit wel iets van aan uitgangetje, is dat het juiste?

(sorry ben nog echt een leek wat vaktaal in de fotografie betreft :P )
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Volgens mij wel, maar zou hem dan graag vast willen houden voordat ik zeker "ja" zeg
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

Daar past idd het stekkertje van m'n trigger :D Neem aan dat het dan de PC-sync is.

ga eens naar een fotowinkel hier in de buurt met de vraag of ze zo'n stekkertje hebben.

Super bedankt, dacht bijna dat het gewoon niet zou gaan lukken!
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Van PC-sync naar PC-sync en moet altijd lukken dan.
Stroboscopisch zou ik zo 123 niet weten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

dejong1racing schreefCOLONVan PC-sync naar PC-sync en moet altijd lukken dan.
Stroboscopisch zou ik zo 123 niet weten
Stroboscopisch hoeft ook niet, dat doe ik met de flitser apart :)
Was een extra optie ;)
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Lucia schreefCOLONDankjewel voor je antwoord.

Jep, ik wil de 580 gewoon laten meeflitsen met de studio-flitsers.

Bedoel jij met een slave-cel niet het volgende dingetje
Afbeelding ?
Deze heb ik nu dus, en zag bij de concurent staan dat deze het dus niet doet bij de 430 en 580II wat ik nu ook ondervonden heb.


Ik wil stroboscopisch kunnen flitsen omdat ik straks springende katten wil vastleggen in 1 foto als wat experimentjes.
Weet niet of jouw slave-cel uit ziet als de volgende foto, eentje met een bolle schroef kop aan de boven kant.
Deze zit namelijk in de weg, je flitsschoen van je flitser schuif namelijk niet volledig op zijn plek door de bolkop schroef, zie verhaal gequote van een andere forum.
Hypofocus schreefCOLONMijn Falcon Eyes PSL-15 Hotshoe kwam net binnen.
Maar helaas zit er een dikke schroef op, ipv een platte schroef. En daardoor kan mijn flitser er niet bovenop geschoven worden.

Hoe dom is dat!!!?

Het apparaatje
Afbeelding

Kijk 's hoe ver mijn flitser links onderin nog uit steekt!
Afbeelding

Het probleem: de dikke schroef, waardoor de flitser niet verder naar voren kan.
Afbeelding


Oftewel; ding is waardeloos tot er een passende platte schroef voor is. Fijn...
Heb net naar de leverancier gelijk maar een berichtje gestuur, met de vraag hoe ze dit probleem kunnen oplossen.
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

Vanmiddag naar fotowinkel in eigen stad geweest, en legde uit wat voor kabeltje ik wilde hebben. Kreeg ik toch een ander kabeltje mee dan ik bedoelde, ik wilde het wel proberen.

Was een kabeltje van mijn reportageflitsen naar studioflitser maar dat werkte niet.

Terug gegaan en toch gevraagd of ze het betreffende kabeltje hadden. Bestond niet volgens die meneer :shock:

Ik had hem zelf toch echt gezien bij een andere winkel op internet, daar ga ik hem maar bestellen dan.

Hij kwam nog wel aan met radio triggersetje, maar die vond ik wel ineens heel erg prijzig.

ga het kabeltje dus maar via internet bestellen, daar staat wel een waarschuwing wanneer je een flitser direct op je camera zou aansluiten. Maar ik sluit de reportageflitser aan op mijn slave-cel. Dat kan verder toch geen kwaad neem ik aan?


Ik heb idd dezelfde slave-cel als Hypofocus, ik heb alleen geen probleem met dat bolle schoefje omdat het hol is onder mijn flitser. Zit mooi aangesloten dus.

Bedankt voor je reactie.
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

mischien is een spiegeltje een oplossing, IR werkt nl wel met spiegels, wellicht een spiegel op een strategische plaats weg te zetten zodat het signaal omgebogen wordt en de flitser deze wel "ziet" (denk maar even hardop, dus mischien denk en zeg ik iets heel doms)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
iZ
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2005 09:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Volgens deze link
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp
kan je met een 7D meerdere speedlites aansturen. Staat er ook niks over in de handleiding?
Want als je dat voor elkaar krijgt kan je je studioset af laten gaan met je 580EXII. Tenmiste.. Als je studioset een lichtcel heeft(de meeste wel). Wel de E-TTL uitzetten, anders gaat ie op de voorflits al af.
Raphaël

flickr | facebook | twitter | 40D Grip | EF 17-40/4.0 | AF SP 28-75/2.8 | EF 50/1.4 | EF 85/1.8 | 550EX | Lowepro Fastpack 250 | Strobesh*t
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

iZ schreefCOLONVolgens deze link
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp
kan je met een 7D meerdere speedlites aansturen. Staat er ook niks over in de handleiding?
Want als je dat voor elkaar krijgt kan je je studioset af laten gaan met je 580EXII. Tenmiste.. Als je studioset een lichtcel heeft(de meeste wel). Wel de E-TTL uitzetten, anders gaat ie op de voorflits al af.
Dat is me nu gelukt, een paar goede foto's alleen nu zijn mijn foto's constant zwart/ heel erg donker. (het lijkt als of de flitsers te laat af gaan)

Ik ga er even verder mee puzzelen :)

bedankt voor het meedenken :)
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je ettl niet uitzet gaan je flitsers te vroeg af, en daardoor kun je dus zeer donkere foto's krijgen.
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

geert h schreefCOLONWanneer je ettl niet uitzet gaan je flitsers te vroeg af, en daardoor kun je dus zeer donkere foto's krijgen.
Heb hem gewoon op Manual staan ipv ettl.
Nog even geprobeerd, maar hij pakt hem niet lekker als hij achter het tafeltje staat, dat is dus het probleem. Ga nu even zo'n kabeltje kopen en wanneer dat niks is ga ik kijken voor de YONYN460, is een strobistflitsertje voor nog geen 60 euro die schijnbaar wel op licht reageert.

Had de winkel nog ge-mailt (2 dagen terug) waar ik mijn flitser heb gekocht, en gewoon geen reactie terug gehad.

:shock:
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Pocketwizards. Heb ze één keer aangeschaft en zweer erbij :lol:

Maar Lucia, als het nu echt niet wil lukken; Breda is niet al te ver weg.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar