Beeldscherm van MacBook Pro?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Ik denk er over een MacBook Pro laptop te kopen (13" of 15").
Ben wel benieuwd of het beeldscherm niet de zwakste schakel is van deze beauty.
Is het ding met mijn Spider 3 Pro te calibreren?
Aansluiten op een ander beeldscherm kan natuurlijk, maar ik koop niet voor niets een laptop... wil hem vaak zonder extra beeldscherm op locatie gebruiken.
En zit er verschil in de schermen van de 13"en de 15"-versie (behalve dan de grootte :wink: )?
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Misschien nuttige info:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... 0041-10146
en niet specifiek over het beeldscherm:
http://www.appledefects.com/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik zit er nu op te spelen... op een 15" Macbook Pro. En het is echt een waarachtig mooi scherm. Scherp, hele mooie kleurweergave en goede contrasten. Mijn Huey Pantone heb ik er al wel op gebruikt, en het lijkt alsof er maar weinig aanpassing nodig was. Ik heb het echter nog niet uitgebreid met afgedrukte foto's vergeleken, maar dat zal nog wel gebeuren voordat ik de slotbewerking op een foto uitvoer. Vooralsnog ziet het er erg goed uit.
(mijn vader is wel enigszins jaloers erop)

Groeten,
Hendrik

P.S.: Oh ja, ik heb wel de mat afgewerkte versie. Die gladde ziet er waarschijnlijk nog beter uit, maar reflecties kunnen dan irritant zijn.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

@boels
Dank je wel voor deze inderdaad zeer nuttige informatie! Een enorme geruststelling voor de kleurweergave - er is daarvoor dus eigenlijk vrijwel geen betere laptop...

Wel neigde ik sterk naar de 13" voor het vervoer- en draagcomfort.
Ik heb nu een flink dilemma minder (is het scherm wel voldoende? -Ja! Is er geen verschil in kwaliteit tussen de 13"en de 15"- Nee!).

Maar nu een klein dilemma terug (kan ik leven met de weerkaatsing op het glazen scherm van de 13" - € 1.399, of toch de duurdere en zwaardere 15"+ € 45 voor een antigloss scherm - € 1.644...?
Het lijkt er op dat ik toch maar ga voor de hanteerbare 13" - als het vakantiegeld binnenkomt. Dan maar een weerkaatsingsloos plekje zoeken... Maar dit is nog geen uitgemaakte zaak.

@drikj
Dank je. Daar spreekt duidelijk vertrouwen uit en al wat gebruikerservaring. Zou je later je printervaring (kleurvergelijking) nog eens willen toevoegen als je zo ver bent? (Plaatjes uit je 17-40 gaan we ook door die Mac jagen, trouwens. Vinden ze vast wel goed...).
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Zorgeleos schreefCOLON Wel neigde ik sterk naar de 13" voor het vervoer- en draagcomfort.
Tja, ben je van plan om veel rond te lopen met je Macbook?? Een 15" lijkt nog niet eens zo groot en bovendien zijn de MBP al heel erg dun en nog niet eens zo heel erg zwaar. En die 5 centimeter minder beeldscherm-diagonaal ga je waarschijnlijk wel missen, tenminste, ik weet niet wat je nu gewend bent? Maar ik zou zeker weten even naar bijvoorbeeld de Mediamarkt gaan, dan kun je de twee formaten even met elkaar vergelijken. De 13" is natuurlijk een guitig klein dingetje, 17" vind ik te groot en 15" is nog net mooi te gebruiken zonder dat je veel van je beeldscherm kwijt bent aan bijvoorbeeld de layer window, toolbars enz. van Photoshop.

Je geeft uiteraard het geld maar een keer uit.

Veel plezier met je keuze.
Hendrik
Gebruikers-avatar
Zorgeleos
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 756
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2006 10:01
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Ga ik zeker vergelijken! Wat ik nu gewend ben? Géén laptop...

Dank voor je advies,
Lion
5D III | 24-70 II | 70-200 2.8 IS II | www.lionfoto.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar