Vraagje over externe flitser.

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een studio speciaal gericht op katten. Nu wordt mijn studio zo gebouwd dat ik een externe flitser nodig heb om de achtergrond op te lichten. Deze heb ik nog niet en ik heb er ook echt geen verstand van.

Nu mijn vraag, zijn/kan een externe flitser gewoon meeflitsen zonder extra bedrading met mijn gewone flitsers (of vraag ik nu iets heel doms )? Flitser zal achter een tafeltje naar de achtergrond gericht staan, daarom ook een externe flitser omdat gewone flitskoppen te groot zijn (ook altijd handig om te hebben).

Welke raden jullie mij aan, flitser staat dicht tegen de achtergrond (+/- 50 cm denk ik)? Ik zou het eigenlijk wel leuk vinden als de flitser ook stroboscopisch kan flitsen voor wat experimentjes

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Studioflitser of raportageflitser?
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

geert h schreefCOLONStudioflitser of raportageflitser?
Het gaat om een reportageflitser, heb al 3 studioflitsers. Sorry was idd een beetje onduidelijk.

Studioflitser is dus te groot voor achter dat tafeltje.
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

Andre Berends schreefCOLONDat kan: Cactus V4 triggersetje.
Een standaard pakket is één zender en één ontvanger. De zender wordt door de camera gestuurd,en de ontvanger stuurt op zijn beurt de flitser.
Je kunt deze set ook uitbreiden met meerdere ontvangers zodat je meerdere flitsers kunt gebruiken.
Heb al een triggerset voor mijn studioflitsers, maar het is dus niet zo dat zo'n reportageflitser automatisch mee kan flitsen?
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 19 keer gewijzigd.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Yep, als je flitser die functie niet heeft dan zal het daarmee wel lukken.
Maar als je een draadloos triggersetje gebruikt dan zit daar meestal al een pc-sync kabeltje aan of een socket om je strobist flitser in te zetten.
En je kan evt. je studioflitser toch onder de tafel zetten?
Als je maar 50cm hebt is het wellicht verstandig om eens met je studioflitser vanaf de zijkant de achtergrond te belichten.

Maar ik ben wel heel erg benieuwd hoe extreem klein jouw "studio" is als je maar een halve meter ter beschikking hebt?

Een achtergrond wit uitlichten is wel te doen, maar dit zal veel power vragen van je reportage flitser. Dit zal je batterijen flink leegtrekken en dit gaat weer ten koste aan je recycle tijd. Het lijkt mij met huisdieren juist wel prettig als je lekker door kan blijven schieten.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik denk dat een Yongnuo 460 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32981) een perfecte keus is voor wat jij wilt. Kost erg weinig en heeft een ingebouwde optische slave unit. Als je andere flitsers flitsen flits deze ook, zonder verdere extra aan te schaffen triggers oid.

Ook leuk en nog steeds goedkoop is hun 467 flitser (http://www.flickr.com/groups/strobist/d ... arch=yn467). Die is volledig compatibel met ETTL, net zoals de Canon flitsers. Toegegeven, het is geen Canon 430 of 580, maar het kost ook heel veel minder en qua prijs/kwaliteit scoort het erg goed. Zo'n Yongnuo 467 heb ik sinds kort zelf en dat werkt prima.

Gr Hans
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
shortie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 157
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2009 10:25
WoonplaatsCOLON Hoeksche Waard

Denk ook een aan de wat oudere Nikon SB 26 met optische slave
5D MKII, L 17-40 f/4, L 70-200 f/4 IS, Lowepro Flipside 300, Manfrotto 190B /488RC4.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Je kan ook 1 cactus v$ set nemen met diverse recievers, die kunnen dan allemaal op je studioset en reportageflitser worden aangesloten, dan bedien je alles dus draadloos.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

WireWess schreefCOLONYep, als je flitser die functie niet heeft dan zal het daarmee wel lukken.
Maar als je een draadloos triggersetje gebruikt dan zit daar meestal al een pc-sync kabeltje aan of een socket om je strobist flitser in te zetten.
En je kan evt. je studioflitser toch onder de tafel zetten?
Als je maar 50cm hebt is het wellicht verstandig om eens met je studioflitser vanaf de zijkant de achtergrond te belichten.

Maar ik ben wel heel erg benieuwd hoe extreem klein jouw "studio" is als je maar een halve meter ter beschikking hebt?

Een achtergrond wit uitlichten is wel te doen, maar dit zal veel power vragen van je reportage flitser. Dit zal je batterijen flink leegtrekken en dit gaat weer ten koste aan je recycle tijd. Het lijkt mij met huisdieren juist wel prettig als je lekker door kan blijven schieten.
Afbeelding

Heb even met mijn telefoon een foto gemaakt, kan je zien dat ik geen ruimte heb voor een studioflitser.
Let niet op mijn tekenkunsten. :lol:

Hij is nog niet af, maar waar het rode kruis staat moet dus een reportageflitser komen te staan. Het is niet om de achtergrond helemaal uit te lichten, als ik een spierwitteachtergrond wil hebben gebruik ik gewoon mijn normale background set.

Maar het is om een extra sfeertje te geven aan de achtergrond. Over de achtergrond wordt straks een doek gespannen met klemmen.

Ik ga me eens wat verdiepen in de flitsers die jullie noemen.
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
Lucia
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2008 17:30
WoonplaatsCOLON Breda

haja schreefCOLONIk denk dat een Yongnuo 460 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32981) een perfecte keus is voor wat jij wilt. Kost erg weinig en heeft een ingebouwde optische slave unit. Als je andere flitsers flitsen flits deze ook, zonder verdere extra aan te schaffen triggers oid.

Ook leuk en nog steeds goedkoop is hun 467 flitser (http://www.flickr.com/groups/strobist/d ... arch=yn467). Die is volledig compatibel met ETTL, net zoals de Canon flitsers. Toegegeven, het is geen Canon 430 of 580, maar het kost ook heel veel minder en qua prijs/kwaliteit scoort het erg goed. Zo'n Yongnuo 467 heb ik sinds kort zelf en dat werkt prima.

Gr Hans
Gevonden, en dit is idd iets wat ik zoek!
Zal waarschijnlijk niet stroboscopisch kunnen flitsen, maar zo'n reportageflitser kan ik altijd nog in de toekomst aanschaffen die dat wel kan.
Als mijn beestjes gelukkig zijn, ben ik het ook!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar