Foto's maken in discotheek?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fwdb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2010 21:43
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik ga binnenkort foto's maken v/h feest van mijn neefje in een discotheek.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij hier nuttige tips over geven.
Ik heb een 24-105 F4 lens kan ik het met deze lens zonder flitser werken.
Als instelling op mijn EOS zat ik te denken aan F4 en dan 800 of 1600 Iso

Graag jullie reacties
Fred
EOS 500D | 24-105mm f4 [color=red]L[/color] |
Gebruikers-avatar
raycko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 398
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 10:45
WoonplaatsCOLON Vriezenveen

raad toch wel echt een flitser aan , diafragma op ongeveer 4 a 5 sluiter op 5 a 25 en je iso minimaal 400 gemiddeld en als je in die wereld een beetje gaat spelen komt dat helemaal goed .
Ewout Scholte op Reimer
http://www.jouwfotograaf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Slipstream
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 527
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2008 19:45
WoonplaatsCOLON Bilthoven

Je hebt absoluut een flitser nodig.
ISO 800/1600.
Op 2e gordijn flitsen.
1/20 - 1/40 sluitertijd.

En je hebt hoogtwaarschijnlijk wat meer groothoek nodig, 24mm op een crop is niet echt veel groothoek, en met meerdere mensen in een discotheek zal je die snel nodig hebben.
[size=75]40D | Tokina 12-24 F4 AT-X PRO | Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM | Sigma 1.4x EX Extender | Canon 430EX II | Canon 50 f/1.8 II | Canon EF-S 18-55 IS | Lowepro Flipside 400 AW[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

En flitsen op het tweede gordijn
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fwdb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2010 21:43
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Uhhhhhhhh :oops: flitsen op het 2e gordijn??
Fred
EOS 500D | 24-105mm f4 [color=red]L[/color] |
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zie handleiding :)
En zonder flitser ga je het inderdaad niet redden.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

dejong1racing schreefCOLONEn flitsen op het tweede gordijn
Nergens voor nodig in een discotheek, de meeste mensen "dansen" niet recht vooruit in een discotheek :wink: . Het verschil eerste of tweede gordijn ga je daar niet terug zien in je foto's. En met een langere sluitertijd kun je dan beter flitsen op het eerste gordijn, dan weet je i.i.g. zeker waar je onderwerp zich in beeld bevindt.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
fwdb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2010 21:43
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Mijn flitser is trouwens een 270 EX en ik heb een difusser die ik over de flitskop kan schuiven
Fred
EOS 500D | 24-105mm f4 [color=red]L[/color] |
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

jeveos schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLONEn flitsen op het tweede gordijn
Nergens voor nodig in een discotheek, de meeste mensen "dansen" niet recht vooruit in een discotheek :wink: . Het verschil eerste of tweede gordijn ga je daar niet terug zien in je foto's. En met een langere sluitertijd kun je dan beter flitsen op het eerste gordijn, dan weet je i.i.g. zeker waar je onderwerp zich in beeld bevindt.
Met een sluitertijd van 1/40 zal je onderwerp niet snel buiten beeld vallen :wink:
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

JSnakes schreefCOLON
jeveos schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLONEn flitsen op het tweede gordijn
Nergens voor nodig in een discotheek, de meeste mensen "dansen" niet recht vooruit in een discotheek :wink: . Het verschil eerste of tweede gordijn ga je daar niet terug zien in je foto's. En met een langere sluitertijd kun je dan beter flitsen op het eerste gordijn, dan weet je i.i.g. zeker waar je onderwerp zich in beeld bevindt.
Met een sluitertijd van 1/40 zal je onderwerp niet snel buiten beeld vallen :wink:
Het gaat er meer om dat je met flitsen op het 2e gordijn nog wat omgevingslicht meepakt ipv het hard flitsen op het voorhoofd van bezwete dansers ;-)
[i]400+7D's & 577mm's + 430 flitsen...[/i]
That's right, I'm checking out your body!
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Slipstream schreefCOLONJe hebt absoluut een flitser nodig.
ISO 800/1600.
Op 2e gordijn flitsen.
1/20 - 1/40 sluitertijd.
En je flitser dan, laat je die op auto staan of zet je hem op M ??
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Gewoon auto, het ding was duur zat, laat het zelf dan maar werken vvor zijn geld
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

MarieCanon schreefCOLONHet gaat er meer om dat je met flitsen op het 2e gordijn nog wat omgevingslicht meepakt ipv het hard flitsen op het voorhoofd van bezwete dansers ;-)
Hoeveel omgevingslicht je pakt licht aan de verhouding flitslicht/omgevingslicht, of je nu op het eerste of tweede gordijn flitst maakt daarbij helemaal niets uit. Wel scheelt het wanneer je de sluitertijden verlengt en/of de iso opschroeft.

Ik volg Joost verder ook, flitsen op het eerste gordijn garandeert je dat het onderwerp zich nog in beeld bevind en binnen de scherpte-diepte.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wanneer je zakt met je sluitertijden dat je veel omgevingslicht meepakt (daar zijn we het allemaal wel over eens) ga je ook een bewogen onderwerp krijgen wat je bevriest zodra de flitser (dat je die moet gebruiken zijn we het ook wel over eens) op het tweede gordijn af laat gaan.

Maar aan TS; probeer het gerust uit, de wereld vergaat niet hoor.
Je schiet digitaal dus je kunt het meteen zien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Helmpie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 566
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

En kijk uit voor de lazer show. 1 straal op je sensor en hij is verleden tijd.

Groeten,
Henno

www.immagini-reali.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

MarieCanon schreefCOLONHet gaat er meer om dat je met flitsen op het 2e gordijn nog wat omgevingslicht meepakt ipv het hard flitsen op het voorhoofd van bezwete dansers ;-)
Dat heeft niets te maken met synchronisatie op eerste of tweede gordijn maar is uitsluitend het gevolg van een langere sluitertijd ("dragging the shutter", weet zo snel even geen goede Nederlandse vertaling). Het synchronisatiepunt is alleen van invloed op waar in de tijd de bevriezing plaats vindt.

Overigens, omgevingslicht meepakken doe je niet alleen door een langere sluitertijd maar kan ook door bijv. een hogere ISO te kiezen - zelfs een groter diafragma is mogelijk om meer omgevingslicht te krijgen.

Terug on topic. Bij 1/40 seconde zul je niet veel verschil hebben tussen synchronisatie op eerste of juist op het tweede gordijn qua verandering in beeld. Uiteindelijk is het een balans: een langere sluitertijd heeft een langere beweging tot gevolg maar daarmee neemt ook de kans toe dat er iets onverwachts in je beeld gebeurd is op het moment dat de flitser af gaat (bij een sync op het tweede gordijn) of dat iemand buiten je scherptediepte komt. Overigens gaat het daarbij niet alleen om veranderingen in de scene zelf, maar ook de beweging van de fotograaf speelt daarbij een rol. Vergeet niet dat je tegen de achterkant van de spiegel kijkt tijdens de sluitertijd, je ziet niets door je zoeker tijdens de opname!
dejong1racing schreefCOLONMaar aan TS; probeer het gerust uit, de wereld vergaat niet hoor.
Je schiet digitaal dus je kunt het meteen zien.
+1.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Helmpie schreefCOLONEn kijk uit voor de lazer show. 1 straal op je sensor en hij is verleden tijd.
Da's nieuw voor mij... licht eens toe?
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Anoniem 3

Ik lees even mee, probeer wat instellingen, heb 430EX op een 450D, maar dan werkt 2e gordijn niet?
Ik zou zoooo graag ook eens achter dat 2e gordijn kruipen....
Wel in te stellen met interne flitser....
Gebruikers-avatar
ruudje55
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 180
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2007 20:42
WoonplaatsCOLON Almere

@gvasseldonk kijk even in de handleiding van je 430 ex blz 16 staat hoe je dat doen moet

Groetjes Ruud
Canon 7D Mark II / 24-70 mm F2.8 L / Speedlite 430 EX / Cactus V4 /
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Bij flitsen op het 2de gordijn heb je een veel grotere kans dat mensen nog even hun best doen om stil te blijven staan, omdat ze wachten op de flits.
Flits je bij het eerste gordijn, dan lopen ze wellicht meteen weg na de flits terwijl je sluiter dan nog openstaat. Afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht op je onderwerp heeft dit wel zichtbare invloed.

Maak je foto's van bv dansende (en dus bewegende) mensen, dan maakt het allemaal niet uit.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar