Nachtelijke avonturen bij het licht van een afnemende maan

De beste en mooiste foto's in de categorie 'Natuur'

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Fraaie serie Nando. Bij de eerste heb je de orionnevels ook mooi te pakken, wel vind ik het jammer dat je zijn schild zo kort tegen de bomen hebt geplaatst. Foto 2 vind ik persoonlijk sterker als 3, de structuur van de boom komt daar wat beter uit. Bij 4 heb ik het idee dat de foto uit 2 delen bestaat die niet echt samen sterker worden. Bij 5 zie ik kartelrandjes in de sterrensporen maar niet in de bomen. Weet jij waar die kartelrandjes vandaan komen? Zelf heb ik daar ook weleens last van zonder dat ik echt weet waar het vandaan komt dus zou ik blij zijn als iemand daarover iets kan vertellen.
Gebruikers-avatar
Reptilicious
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 08:58
WoonplaatsCOLON IJsselstein
CONTACTCOLON

[quote="nando"]
@Reptilicious: thanx - geen opmerkingen? Jammer. Het was een uitprobeersel om zo in de nacht landschapjes te fotograferen.
quote]

:oops: Sorry, met fototechnisch doel ik op EXIF gegevens, ik verdiep mij niet in welk diafragma bij welke ISO hoort etc. Daarnaast heb ik absoluut geen ervaring met dit soort nachtfotografie.

Ik neem een foto op gevoel (ben daarin ook nogal eigenwijs...strakke kaders, pol filter op een macro objectief) en een foto beoordeel ik dus ook op gevoel en wat ik eventueel anders gedaan zou hebben.

Deze foto's geven mij een goed gevoel :D En ik durf te wedden dat ik het niet beter kan :wink: :lol:
Canon EOS60D & PowerShot S3 IS
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

nado:je hebt er weer een prachtserie neergezet.
Heb vaker je sterren sporen gezien heel mooi..
Ik ga voor nr4 zonder afbreuk te doen op de rest..,gewoon een beetje Creepy ..geweldig..

Nr 5 vind ik heel sterk ,mooi gedaan ,zal jou tutorials eens doorspitten en zeker eens een keer proberen..

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

@geert h: ja, inderdaad; Orion zou mooier tot zijn recht zijn gekomen als deze meer in de opening had gestaan. Helaas: het was te laat daarvoor. ;)
Als ik de foto ver uitvergroot (400%) zie ik dat elke sterrenspoor niet uit één lijn bestaat. Er zit altijd een kleine vertraging tussen de opnamen, dat is toch zichtbaar, klaarblijkelijk.

@Reptilicious: Die EXIF niet wat ik bedoel, doch eerder andere zaken die ik wellicht over het hoofd zie. EXIF is ook niet echt interessant, zoals je zelf al aangeeft. Laat dat gevoel maar spreken ;)

@Brakel: thanx - zeker eens doen. Is gewoon een leuke bezigheid\

@Mikkie2002: Je hebt deels gelijk. Ja, je krijgt sterrensporen, maar met de vervelende bijeenkomst dat ook het strooilicht sterker wordt. Bovendien werkt lang belichten alleen met film, en niet op een sensor; het ruisniveau neemt exponentioneel toe. Lees mijn tut maar eens, dan zie je wat ik bedoel.
Die 15mm is een linieaire fisheye van Canon
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Marcel400
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 02:49

Jouw foto's zorgen hier weer voor veel ooohh's en aaah's! (zoals gewoonlijk)
Nummer 2 is heel erg ooooh!!

Groet Marcel
400D . EF 24-70mm f/2.8L USM . 18-55mm f3.5-5,6 . EF 50mm f1.8 II . Speedlite 430EX . Statief. Kata 3N1-20 . Lr3 .
S e m
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik zit me nogeens te vergapen aan je mooie foto's en er komt toch nog een vraagje op: Waar komt het licht vandaan op nummertje 5 in de linker onderhoek?
Ik kon het zo snel niet plaatsen omdat het licht op de boom weer verloopt naar schaduw.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Je laat weer wat fraais zien Nando........ 8)

De eerste drie zijn mooie foto's maar foto 4 met het maanlicht vind ik er toch wel bovenuit springen, foto 5 is een fraaie afsluiter.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik had je serie eerder vanavond ook al snel even gezien maar wilde wat meer tijd nemen om te reageren :wink:
Inderdaad weer een serie mooie landschappen en gezien de reakties mag je daar vaker mee komen.
Het meest doen mij foto 1 - 4 en 5.
Vooral met die laatste 2 ben je geslaagd in je experiment al vind ik dat er bij foto 5 net iets teveel 'hout' op de foto staat.
Ik ken dat stuifzandgebied ook (ben er in november bij daglicht nog geweest) en meen te zien dat je vanaf de duintop hebt geschoten, klopt toch ?
En je startrails zijn inmiddels bekende verschijningen :wink:

Jan
Canon materiaal
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Het licht bij de 4e is erg fraai en vind de compostie hier ook erg fraai.

De laatste is gewoon schitterend.

Gr. Harold
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

@Sushi: zaklamp. Ik heb de voorgrond een beetje bijgelicht met een zaklamp

@Jumper: inderdaad van de heuveltop. Bij foto 5 staat evenveel 'hout'op als in foto 1, die in feite eentje uit de serie van 121 is.

@Mikkie2002: als je de tut gelezen hebt, zie je ook wat de reden van ISO1600 en wat de consequentie van een langere sluitertijd is. Probeer ze maar eens uit.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
ENJOY
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 531
GeregistreerdCOLON 01 Okt 2008 17:46
WoonplaatsCOLON Akersloot

Prachtige serie, vooral 4 en 5 spreken me aan.
Mooie blauwe kleuren en Licht.


gr, Essie
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

nando schreefCOLON@Sushi: zaklamp. Ik heb de voorgrond een beetje bijgelicht met een zaklamp
Ah! Dat verklaart het! Bedankt!
Gebruikers-avatar
Juup
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 187
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2009 17:36
WoonplaatsCOLON unknown

prachtige serie vooral foto 4!!
[color=#979595][size=84]Canon 500D | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS| Canon EF-S 55-250mm f/4.0 -5.6 IS | Canon 50mm f/1.8 |Canon Speedlite 430EX II | Redged RTT-423 | Lowepro 200 slingshot | Canon Powershot A710IS[/size][/color]
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Mikkie2002 schreefCOLONHad ik gelezen maar dat stond het verschil tussen 1000 iso en 100 iso op.
Maar 1600 en 1000 zal niet veel uitmaken?

Ik zag laatst ergens een foto waarin iemand 180 opnamen van 30 seconden had gemaakt. Alleen hij had zijn camera daar neergezet en was toen weggegaan Dat zou dus betekenen dat zijn camera automatisch die 180 x 30 seconden opnames maakt. Dat scheelt een stuk.
Het was met Canon apparatuur alleen kan je een Canon camera dat automatisch laten doen?
Zie je mailbox voor een PB
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Eurofighter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2010 13:40
WoonplaatsCOLON Delfzijl

Het is genieten geblazen op al jouw foto's! Goed werk heb je verricht!
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

De nr. 1 is naar mijn smaak ietsjes te donker en de nummer 3 vind ik iets teveel 'wirwar aan takken' (waar ik de nr. 2 dan wel weer heel erg mooi vind ) :roll:

Maar al met al zijn het prachtige foto's (as usual van jou :) )

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

Echt super nando!

Ik ben al een tijdje pogingen aan het wagen om in de nacht landschap foto's te maken met de maan als lichtbron.

Het gene wat ik erg lastig vind is het scherp krijgen van de sterren. Ik heb geen lenzen die ik op oneindig kan focussen (50mm 1.8, kitlens 18-55 IS en 55-250 IS). Door de zoeker kijken is bijna geen optie want daar zie je echt helemaal niks door als je handmatig focus toepast.

Heb je toevallig tips and tricks hiervoor?
Expositie-Commissie
EOS Expo Team
EOS Expo Team
BerichtenCOLON 645
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 18:30
WoonplaatsCOLON EOSDigitaal
CONTACTCOLON

De expocommissie vind dat deze bijzondere serie een plekje in de expositie verdient.
De Expositieruimte, je mooiste foto's in een hoekje
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

@Gtranquillity: tja - foto 1 tè donker? Hmm - er was nu eenmaal nauwelijks licht aanwezig - alleen van een opkomende maan - en ondanks dat die maan veel licht geeft, blijft het duister. Meer licht (langere belichtingstijd) geeft een daglicht effect, en dat wilde ik voorkomen.
Snellius85 schreefCOLONEcht super nando!
Het gene wat ik erg lastig vind is het scherp krijgen van de sterren. Ik heb geen lenzen die ik op oneindig kan focussen (50mm 1.8, kitlens 18-55 IS en 55-250 IS). Door de zoeker kijken is bijna geen optie want daar zie je echt helemaal niks door als je handmatig focus toepast.

Heb je toevallig tips and tricks hiervoor?
Dat heb ik ook ervaren. Ik weet niet of je live-view op je camera hebt. Met live view kun je het beeld tot 10x vergroten. Als je dan een (heldere) ster in beeld hebt, kun je handmatig scherpstellen. Een ster staat wel niet echt oneindig ver weg, maar een lichtjaar meer of minder zal niet uitmaken. ;)
Heb je geen live-view wordt het erg lastig. Probeer met daglicht de camera op oneindig te laten scherpstellen (punt op de horizon ofzo), en kijk welke positie de afstandschaal staat. Eventueel kun je met een sticker of stift een markering aanbrengen zodat je die 's nachts (met een zaklamp) eenvoudig terug kunt vinden.

@expo-team: THANX :oops:
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
Snellius85
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2009 07:57
WoonplaatsCOLON Zeist

nando schreefCOLON<knip> zie hier waarom. [JvdH]
Hoi Nando,

Ja die heb ik op mijn 450D, bedankt voor de handige tip!

Ik ga er eens mee aan de slag en laten we hopen dat er wat moois uit komt! :D

Edit : Excuses voor de quote! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar