Expose To The Right, Rechts Belichten

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

@Akumal,

In principe kan je bij een goed belichte foto altijd nog iets naar rechts met je histogram, van die ruimte maak je dan dus gebruik...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb afgelopen donderdag ook weer een boel bijgeleerd. Eendachtig het verhaal hier, ben in in de kelder van Dynamo op rechts gaan schieten.. Wel link, immers je moet wat platen leveren, vinden ze wel leuk bij Dynamo (en is ook de reden dat ze je een fotopas geven). Nadere inspectie van de plaatjes op de cam leerde mij dat zowat alles overbelicht was. Dus snel terug naar het oude -1 stop. Voor de grap later toch nog wat op rechts geprobeerd.

Thuis gekomen geloofde ik mijn ogen niet: in LR bleken alle platen perfect behalve die die ik op -1 had geschoten, die waren heel veel te donker. Dus nu heb ik in de praktijk mogen ervaren wat hier in dit topic al beweerd werd: geloof de cam niet, deze werkt met het ingebouwde jpgje en niet je RAW bestand!.
Bovendien, voor mij is het nu ook heel helder waarom je in RAW wilt schieten ;).

Marc is blij :P
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Rene Koster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2007 19:01
WoonplaatsCOLON Meppel
CONTACTCOLON

Bedankt Jeroen,

Voor de duidelijke uitleg, hier heb ik wat aan.

Groet,
Rene
Kijk ook eens hier: www.renekoster-natuurfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dankje Mark en Foxje, maar wordt het nog een sticky? Moderatoren :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb altijd gedacht dat rechts belichten samen gaat met softwarematig onderbelichten tijdens nabewerken. ETTR met een software matige nabewerking (bijvoorbeeld een correcte belichting icm + 1/3 belichten, om daarna software matig -1/3 te belichten) zorgt er toch voor dat je je ruisnivo met -1/3 stop kunt veminderen ?

Momenteel gaat het in dit topic vooral over goed belichten. Dat er gecorrigeerd moeten worden zal te maken hebben met het door DXOmark geconstateerde feit dat veel moderne camera's qua ISO nauwkeurigheid slecht presteren.

Kijkend naar de ISO prestaties van de huidige camera's dan is iets onderbelichten feitelijk niet zo probleem. Sterker nog, expres onderbelichten om daarna software matig eea te corrigeren is het 'geforceerd' belichten wat we vroeger deden. De afname in signaal/ruis verhouding is vaak prachtig lineair, je verhoogt eigenlijk dus je ISO waarde.

Affijn, interessant topic !
Gebruikers-avatar
frankyboy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2009 08:12
WoonplaatsCOLON Gemert
CONTACTCOLON

Een heel interessant stukje hier
Dat verklaart dus dat mijn foto`s op mijn camera er goed uit zag , maar thuis vaak te donker waren.
En ook nog lang gedacht dat het aan mijn computer scherm lag , ook na kalibreren van mijn scherm.
Ga dit zeker uitproberen !


Grt Frank
Groetjes; Frank www.brouwersfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar