Studiofotografie: wit is geen wit

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Heb vandaag voor het eerst productshots proberen te maken (flesjes alcohol) met een witte achtergrond, in de vorm van een wit doek. Het doek is echt wit, maar ietsjes glanzend.

Nu heb ik net de foto's bekeken en het valt me op dat het wit een paarsachtige kleur heeft. Nu vraag ik me af of dit door het witte doek komt, of dat ik voor dit soort fotografie misschien eerst moet meten met een grijskaart (die ik nog niet heb) Ik heb echter alle witbalansen in het DPP programma geprobeerd, maar dit gaf geen verbetering (alleen andere kleuren ipv wit) Ik gebruik 2 Lumopro speedlights en studioflashes.

Weet iemand waardoor de achtergrond een andere kleur heeft dan wit en hoe ik dit bij de volgende fotosessie kan voorkomen?

Groetjes en bedankt!
Diana
Laatst gewijzigd door 1 op Gtranquillity, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

hallo,

ik weet niet of je in het bezit bent van de dvd flits van zoom daar wordt ook wat verteld over dat je flitser alles naar grijs vertaald, dus wit word grijs zwart word grijs.... door je belichtingscompensatie aan te passen kun je dit voorkomen , maar of dit ook zo is met het paars worden ? dat weet ik niet.

maar er zijn vast mensen die het nog veel beter weten dan ik

groet kees
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

De paarsachtige kleur zal toch door een verkeerde witbalans komen. Je zegt dat je meerdere witbalansen geprobeert hebt maar kwam je dan wel op grijs? Wit wordt namelijk grijs als je het niet voldoende belicht.
Dus er zijn twee dingen aan de hand. Je achtergrond is niet genoeg belicht en daarnaast klopt je witbalans niet helemaal.
Probleem 1 los je op door meer licht op de achtergrond te zetten. Probleem twee door een grijskaart te gebruiken of naderhand op gevoel aanpassen.

Edit: Had twee dezelfde oplossingen omschreven... even aangepast. :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op Sushi, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Je kunt in DPP toch gewoon kiezen voor click white balance en dan het deel selecteren dat echt wit moet zijn.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Diana, laat eens even een voorbeeldje zien

groet Martijn
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Piet van Vroonhoven schreefCOLONJe kunt in DPP toch gewoon kiezen voor click white balance en dan het deel selecteren dat echt wit moet zijn.
Als je witbalans zoek is door onderbelichting gaat je dat niet helpen - dan verandert namelijk de kleur van je onderwerp mee :?

Een paarse zweem in de achtergrond is vaak het gevolg van een onderbelichting. Don't ask me why though...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Je staat er van te kijken hoe vaak wit toch een tintje heeft. Je ziet het pas als je er een foto van maakt, dat blijkt nu ook weer :D
Ik vermoed dat je veel kleur verliest als je die twee Lumipro flitsers op je achtergrond zet en die zo sterk in stelt dat je achtergrond tegen overbelichting aan zit. Met die studioflash licht je dan je flesje alcohol uit op de normale manier. Misschien lukt het zelfs wel als je ene Lumipro gebruikt, tenslotte is zo'n flesje niet zo ontstellend groot.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

ik zou als ik jou was ff een foto plaatsen dan meteen erbij vermelden waar je de lampjes hebt geplaatst, dat is denk ik veel makkelijker discussiëren.
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Sluitertijd waarschijnlijk te lang, zodat het omgevingslicht teveel mee gaat doen. Ik gebruik bij dergelijke fotografiën minimaal een sluitertijd van 1/125 t/m 1/250.

En ik zorg dat er geen daglicht in m'n werkkamer binnen komt.

TS kan beter even een voorbeeld laten zien, want ik gok nu maar wat.

De achtergrond wit krijgen, doe ik door een slave flitser op de achtergrond te richten, en deze 1 a 2 stops te overbelichten ten opzichte van de hoofdflitser en de invulflitser.

Ik stel hierbij de witbalans handmatig in, doormiddel van een grijskaart. Ik heb toch geen variërend licht, zodat ik de witbalans gewoon handmatig kan instellen.

Maar TS, laat even een foto zien.

gr. Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Trisama
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2005 19:49
WoonplaatsCOLON Wateringen

Ik gebruik in een studiosetting altijd een grijskaart.
50D met wat bijbehorende prullaria.....
L-glas en een fel wit lampje.....EN NOG HEEL VEEL TE WENSEN!!!!!
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Hartelijk bedankt voor alle reacties!

Hieronder kunnen jullie een voorbeeld zien. Deze versie is alleen kleiner gemaakt.

@Sushi: geen van de aangepaste witbalansen resulteerde in grijs.

Ik zal gelijk ook de werkwijze omschrijven...
Ik had een studioflitser bijna op vol vermogen in een softbox op de achtergrond gericht staan. Onder de flesjes stond een andere studioflitser, welke de flesjes van onderen belichtte. De afstand was ongeveer 75 cm op 3/4e vermogen.

Links en rechts had ik (paralel van elkaar) mijn twee Lumoflitsers staan, welke door een transparante paraplu shoten op 1/4e vermogen.

De sluitertijd was 200 op f14 en ik heb gewerkt in een nagenoeg donkere kamer (licht uit vóór het drukken op de ontspanknop)

Ik hoop dat ik geen vragen vergeten ben...

Groetjes en nogmaals bedankt voor alle hulp! :)
Diana

Afbeelding
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

de sensor van een camera herkent wit niet als wit oftewel de neutrale kleur. Neem een foto van sneeuw die niet gecompenseerd wordt en je zal grijze tinten zien omdat de camera al dat wit vertaald naar grijs. Je zal altijd je belichting moeten compenseren dan. Maar met kunstlicht is dat niet mogelijk omdat dan je hele setting niet meer klopt.

Wit is voor de sensor vertaald naar 19% grijs (vandaar dat de grijskaart precies dat grijs laat zien en software dan zegt..he, dat is op de foto dus wat precies wat mijn witbalans als neutraal ziet.) Maar met een grijskaart werken maakt je achtergrond niet wit. Je zal altijd met het belichten van je hoofdobject de mist in gaan, danwel in onderbelichting, danwel in overbelichting.

In studiofotografie (en dat zal in product niet anders zijn) zal je dus de witte achtergrond altijd moet overbelichten om zodoende die 19% grijs weg te halen. Doe je dat niet dan kleurt je object mee in negatieve zin.
Ik geloof dat het normaliter 2 1/4 stop overbelichten is tov je hoofdobject. Dit zorgt voor wit en voorkomt te veel terugkaatsing naar je object.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ga eens terug naar F8, verlaag de flitsers die je object belichten en laat de flitser die je achtergrond, ondergrond belicht hetzelfde staan. En kijk of het witter wordt.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Bedankt Veldje63! Ik ga het morgen proberen en zal het resultaat hier posten!

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Was dat niet 18% i.p.v 19% ??? :?
Of te wijl, het zelfde grijs als wat uit je wasmachinefilter komt???
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Dat dacht ik óók (nouja, niet dat van die wasmachinefilter ;) )

Groetjes
Diana
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Yeps idd 18% :D
Als je het toch over gaat doen, let dan direct even op de oneffenheden in de achtergrond.
Voornamelijk rechts in beeld zit een grote vouw en daaronder zit een vlek(vuile sensor?)
En de hoeken aan de bovenkant van de foto zijn ook wat donker.

Maar als je zoals Canon Benny aangeeft wat meer power op je achtergrond zet dan zal dit grotendeels zijn verholpen.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@Wirewess: die kreuken waren me inderdaad óók opgevallen. Het doek ligt al klaar voor de strijk, morgen.

Dat de hoeken boven wat donkerder zijn, heeft te maken met het feit dat de lamp iets te laag stond. Dit ga ik morgen oplossen. Weet nog niet hoe, maar ik knutsel wel wat in elkaar. Het was vandaag pas mijn eerste poging en ik heb me vooral gefocussed op de belichting (had geen idee hoe of wat) de rest was voor latere zorg. Morgen dus :)

Groetjes
Diana
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

sugarman schreefCOLONWas dat niet 18% i.p.v 19% ??? :?
Of te wijl, het zelfde grijs als wat uit je wasmachinefilter komt???
Mijn sensor is opgevoerd :lol:
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

@Veldje63: ik las eerst AFgevoerd ;)

Ik heb vanavond opnieuw een paar foto's gemaakt. Dit keer had ik de studiolamp op de achtergrond wat hoger geplaatst en op vol vermogen gezet. De sluiter heb gehouden zoals hij was (200) en het diafragma op f8, met de Lumopro's op een lager vermogen, zoals veldje63 adviseerde.
Dit leverde inderdaad een krijtwitte achtergrond op, maar het onderwerp was té verlicht. Ik heb het diafragma verhoogd naar f13 en dit werkte uitstekend (muv lege glazen, die dan alsnog overbelicht werden)
Het resultaat staat hieronder (foto's zijn volledig onbewerkt, alleen verkleind)
Ziet dit er voor jullie qua belichting goed uit?

Groetjes en bedankt nogmaals voor de goede adviezen/hulp!

Diana

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op Gtranquillity, in totaal 4 keer gewijzigd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar