24-70-F/2.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ja dat een lens niet slechter wordt naarmate hij verjaard vind ik inderdaad aanemelijk.

Alleen mijn vraag was eigenlijk, hoe weet je wanneer je 24-70 "soft" is. Vergelijken met mijn 70-200 op 70? lijkt me oneerlijk...
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

"Soft" is inderdaad een relatief begrip :wink:
Je zou het objectief op bepaalde brandpuntsafstanden/diafragma's "soft" kunnen noemen als je het vergelijkt met de absolute toppers.

Maar ook die hebben vaak mindere punten.

Bij een objectiefkeuze kijk ik zelf op de gerenomeerde testsites (slrgear en photozone) en let ik minder op gebruikerservaringen hoe nuttig soms ook.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
r.muusers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2009 10:39
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ja ok, zo doe ik dat ook. Maar als je dan eenmaal je keus hebt gemaakt, ga je ook even op de tweedehands markt kijken natuurlijk.

Als je de lens dan gaat testen wil je natuurlijk weten of je een goed exemplaar hebt, zeker omdat op die gerenommeerde site's opmerkingen gemaakt worden over exemplarische verschillen.

Ik vroeg mij af hoe je dat dan kan testen, aangezien je niet met je bonnetje terug kan :D
50D | 10-22 | 17-55 | 50 1.8 II | 100-400
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou de exemplarische verschillen eerst moeten weten voordat ik kan bepalen of ik aan de "goede" kant zit.
Dat weet ik dus niet, dus zou ik uiterst terughoudend zijn bij het kopen van een tweedehands objectief met bekende problemen.

Die verschillen komen overigens meestal voor bij de eerste produktiereeks en de testsites hebben dan meestal geen zin om de test na een paar maanden over te doen. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONDie verschillen komen overigens meestal voor bij de eerste produktiereeks en de testsites hebben dan meestal geen zin om de test na een paar maanden over te doen. :wink:
Kan me voorstellen dat Canon daar dan flink van baalt, want bij de 24-70 gaat het al dan niet terecht toch vaak over maandagochtend-exemplaren... Zou Canon zoiets vlug oppikken en een verandering in het productieprocces inzetten zonder daar geluid aan te geven???
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij Canon toegaat :wink:
Maar het is algemeen gebruikelijk dat ervaringen in het veld worden doorgespeeld naar het produktieproces waar dan aanpassingen kunnen worden gedaan.

Ik vermoed dat fabrikanten na produktiemoeilijkheden ook wel een "nieuw" type uitbrengen in de vorm van de aanduiding "II", of zo.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Er was laatst een test te lezen @ forum hier en daar werd de Tamron getest op een fullframe.

De uitslag was niet heeel denderend... perfect op een crop, maar minder fijn op een fullframe.

Heb hem zelf ook gehad, maar ik vind de 24-105 die ik nu hebt toch wel stukken beter op mijn 5D II met name scherpte, contrast en kleuren!

Als ik de test kan vinden dan zal ik dit even laten weten hier.
EDIT -> hier dus -> http://www.photozone.de/canon_eos_ff/41 ... 2875_28_5d

Zie ook et topic -> http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=69532
Laatst gewijzigd door 2 op BasZ, in totaal 13 keer gewijzigd.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ergens iets lezen over een ander merk heeft voor niemand enige waarde :wink:
On a sub-frame sensor, sharpness was excellent; these results change on a full-frame body. Corner softness at f/2.8 is very pronounced at all focal lengths, while still being remarkably sharp in the middle (no surprises here, as that's what we saw on the sub-frame results). Again, stop down to f/4 and these sharpness issues become almost negligible, and by f/5.6 the lens is again very well-behaved across the frame, showing excellent sharpness. When diffraction sets in around f/16, the story remains the same as we saw with the cropped sensor: not unreasonably soft, but not overly sharp either.
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 49/cat/all
Mijn fiets spoort beter dan ik.
druup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2007 23:18
WoonplaatsCOLON gouda
CONTACTCOLON

Sta op het punt om deze lens te kopen maar word toch wel een beetje angstig bij het lezen van de berichten over maandagochtend exemplaren.
Zijn deze problemen makelijk vast te stellen en geven dit soort problemen recht tot omruiling?
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

druup schreefCOLONSta op het punt om deze lens te kopen maar word toch wel een beetje angstig bij het lezen van de berichten over maandagochtend exemplaren.
Zijn deze problemen makelijk vast te stellen en geven dit soort problemen recht tot omruiling?
Koop de lens op een dinsdag, probeer deze goed uit en je krijgt er nooit spijt van ;)
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

druup schreefCOLONSta op het punt om deze lens te kopen maar word toch wel een beetje angstig bij het lezen van de berichten over maandagochtend exemplaren?
Heb je haast?

Ik zou nog even wachten tot eind januari. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
druup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2007 23:18
WoonplaatsCOLON gouda
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON Heb je haast?

Ik zou nog even wachten tot eind januari. :wink:
Beetje wel mijn 2e kindje wordt 1/2 januari geboren en heb mijn Tamron 17-55 reeds verkocht!

Maar eind januari komt er dan toch een IS versie van deze lens?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

druup schreefCOLON
musicjohn schreefCOLONMaar eind januari komt er dan toch een IS versie van deze lens?
Dat is wel de verwachting, en uit behoorlijk betrouwbare bronnen vernomen.

Ik zou mezelf voor m'n kop slaan als ik nu en 24-70 kocht en over 6 weken word een (hopelijk) betere versie aangekondigd. :?

Misschien tussentijds eens kijken naar een 2e hands 17-40 L ?

Die zijn behoorlijk waadevast, en die zou je onder normale omstandigheden zonder financieel velies weer kunnen verkopen als je in een later stadium een 24-70 f/2.8 L IS aanschaft.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
druup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2007 23:18
WoonplaatsCOLON gouda
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLON
druup schreefCOLON
musicjohn schreefCOLONMaar eind januari komt er dan toch een IS versie van deze lens?
Dat is wel de verwachting, en uit behoorlijk betrouwbare bronnen vernomen.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik had ook al dit http://www.canonrumors.com/2009/02/ef-2 ... firmation/ bericht gelezen maar dat is al weer 10 maanden geleden en hij is nog niet!

Ik zie dat zo'n 17-40 toch al gauw 400+ moet opbrengen en vind het best link om een 2ehands lens te kopen!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

druup schreefCOLONmaar ik had ook al dit http://www.canonrumors.com/2009/02/ef-2 ... firmation/ bericht gelezen maar dat is al weer 10 maanden geleden en hij is nog niet!
Dat er dingen uitlekken of er worden nieuwe patenen gevonden, dat betekent nog niet dat Canon ook meteen het model in productie neemt. Canon weet zijn producten altijd op strategische momenten op de markt te brengen, en deze momenten vallen vaak samen met soortgelijke producten van andere fabrikanten.

Op 6 december j.l. viel op Canonrumors nog te lezen dat er patenten onderschept waren van een 14-24m f/2.0 L

Dat klinkt erg logisch en geloofwaardig omdat Canon geen tegenhanger heeft voor de Nikkor 12-24mm f/2.8 (die overigens wel voor full-frame geschikt is). Canon is de afgelopen twee jaar veel klanten kwijtgeraakt aan Nikon, te weten fotojournalisten, mede door gebrek aan goede UWA objectieven voor Canon EF vatting. En ook de sportfotografen, vanwege de zeer gemengde ervaringen (overwegend slecht) met de 1D-mkIII

De 7D is volgens mijn beredenering op de markt gezet als "pilot" voor het nieuwe AF systeem om vertrouwen te creeëren bij de huidige 1D-III eigenaren om ze er van te overtuigen dat de 1D-mkIV net zo goed (zoniet nog beter) gaat pesteren dan de 7D. De reviews van de 7D zijn tot nu toe uitsluitend lovend.

Het was voor Canon dus nodig (om hun marktaandeel te behouden) om een nieuwe super-cam op de markt te zetten en een aantal nieuwe objectieven die voor de pro's interessant zijn, om zo het vertrouwen weer terug te winnen. De consumentenmarkt is inmiddels bij Canon wel verzadigd qua aanbod. Dus daar gaan ze geen klanten verliezen.'

Ook is er een patent onderschept van een EF 60mm F/2.8 IS MACRO en dan uiteraard nog het eerdere patent van de EF 24-70MM F/2.8 L IS

Nu is het wachten op dat strategische moment waarop Canon het wenselijk acht om deze drie nieuwe objectieven aan te gaan kondigen, met winkelvoorraad binnen 6 weken na aankondiging.

Voorlopig verwacht ik veel van de aanloop naar de PMA beurs, en uiteraard de beurs zelf. Nikon komt wellicht met een D6000 met een hoger resolutie scherm en 1080p HD video. Canon is er dan (als het goed is) al een maand met de 1D-mkIV. Ook is Canon voornemens de Powershot SX-1 te vervangen door de GX1 (ok met CMOS sensor) en een beelkwaliteit en hoge ISO prestaties die de G11 voorbij streeft. Deze nieuwe GX-1 zal waarschijnlijk moeten gaan concureren met de Olympus PEN-1 en de Leica M8.2 en M9. Ondanks dat informatie in deze fase nog extreem schaars is, mogen we een aantal dingen voorzichtig inschatten als we denken de strategie van Canon een beetje te begrijpen. Dat zou dan wel eens in kunnen houden dat de GX-1 een four-thirds systeem en sensor zou kunnen gaan krijgen en uiteraard ook met verwisselbare lenzen.

Ik vind het een leuke ontwikkeling en wacht met smart af wat januari / februari 2010 ons gaat brengen. :wink:

Heel erg interessant allemaal. :D
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONOp 6 december j.l. viel op Canonrumors nog te lezen dat er patenten onderschept waren van een 14-24m f/2.0 L
Die zijn echt niet onderschept :wink:
Als een aanvraag wordt gehonoreerd dan wordt het gepubliceerd.

Iedereen kan zich abonneren op alle/enkele publicaties:
http://www.freepatentsonline.com/

Als je geïnteresserd bent, dan selecteer je daar op Canon als "Assignee" en dan krijg je de hele riedel voor je neus :wink:
(Dit kan ook via RSS)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

:lol: :lol: :lol:

Verkeerde woordkeuze. Onderschept = ontdekt. :oops:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Okaaay :wink:
Wel leuk overigens om in die patentaanvragen te neuzelen.
Canon is op zeer veel terreinen actief (zoals een digitale sensor ter grootte van een A4/A3 voor röntgenopnamen, klaar terwijl je wacht)
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONCanon is op zeer veel terreinen actief (zoals een digitale sensor ter grootte van een A4/A3 voor röntgenopnamen, klaar terwijl je wacht)
Da's leuk voor in m'n studio. :P

Portretopname's, maar dan anders. Kan ik gelijk kijken of je nog gaatjes in je gebit hebt. :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
druup
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2007 23:18
WoonplaatsCOLON gouda
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONNu is het wachten op dat strategische moment waarop Canon het wenselijk acht om deze drie nieuwe objectieven aan te gaan kondigen, met winkelvoorraad binnen 6 weken na aankondiging.

Voorlopig verwacht ik veel van de aanloop naar de PMA beurs, en uiteraard de beurs zelf.Ik vind het een leuke ontwikkeling en wacht met smart af wat januari / februari 2010 ons gaat brengen. :wink:

Heel erg interessant allemaal. :D
Geen aankondiging van de 24-70 IS op de CES :cry: tevens zal Canon niet aanwezig zal zijn op de PMA, we moeten dus waarschijnlijk toch langer geduld hebben.
Ik heb al wel een 2e hands 17-40 L op de kop kunnen tikken en moet zeggen dat hij mij niet tegen valt alleen F4 is toch wel een beperking.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar