DRAMA !

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik moet volgende week ergens een aantal personeelsleden van een bedrijf op de foto zetten voor het jaarverslag. Dit moet op één vd de afdelingen waar ze werken. Echter alle afdelingen hebben een combinatie van TL licht, gloeilampen en vals binnenvallend daglicht. Ik ben vandaag even wat proeffoto's gaan maken en ik moest flitsen. Welke instellingen ik ook koos en veranderde qua WB, sluitertijd, diafragma, ISO, P-stand, M-stand etc etc, het bleef een drama. Te rood, te geel, te donker, te licht, te veel ruis, echt afschuwelijk. Ik heb een aantal RAW en Jpeg gemaakt en beide waren achteraf ook niet goed te corrigeren. Dit heb ik echt nog nooit gehad. Helaas heb ik geen voorbeelden meer, ik was het zo zat dat ik alles heb weggehaald :oops:
Die tl en gloeilampen kunnen daar op die locatie niet uit dus daar kan ik niks mee, ik moet ze daar echt gaan maken. Ik raakte een beetje de weg kwijt en hoop dat ik iets heeeel simpels over het hoofd heb gezien

groet Martijn
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Buiten? :oops:





(Misschien wat gewaagd in dit jaargetijde, maar soms is een stuk van het gebouw ook kenmerkend, of het bord bij de ingang of zo...)
De ontspanknop heet niet voor niets zo. ;-)
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Ik probeer mee te denken...
Vaak heb je bij het entree, de receptie bijvoorbeeld, geen TL licht.
Is daar wat mogelijk?

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

De verlichting even uitzetten? Moet ook geen probleem zijn denk ik zo.
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Egon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 16:07
WoonplaatsCOLON Sint Pancras

Witbalansen met behulp van een grijskaart of is dat de grootste onzin.

:) :)
EOS 400D / 18-55 /Canon 50mm f1.8/Canon 70-135mm f3.5/Tripod / 2Gb sandisk /RC
Coolpix 775 / 64Mb Sandisk
EOS 3000 (analoog) 38-76 met een overbelicht rolletje :)
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Nou maar goed dat je een proefshoot hebt gedaan :wink:

Met je reportage flitser gewerkt? Mss heb je meer aan je flitsset?

Succes!
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja jongens, daar heb ik zelf ook al aangedacht, maar het is de 5e etage en iedereen die op de foto moet komen van nog hoger gelegen afdelingen..... Iedereen is heel druk dus ze moeten snel even komen voor een foto en moeten ook snel weer terug. Het moet echt op die afdeling. Verder weg en dus meer naar beneden kon niet.

het licht kan niet uit...

grijskaart....ik weet niet of dat zin heeft met zoveel soorten licht

Misschien idd met mijn flitsset er doorheen knallen....
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Wat mij zo als eerste te binnen schiet is het zoveel mogelijk elimineren van het ambient licht, dus zo kort mogellijke sluitertijden en zo groot mogelijk diafragma. Met je flitslicht overpower je dan het ambient licht zoveel als maar mogelijk. Misschien zelfs een of meer extra flitsers als je de mogelijkheid hebt?
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Moeten ze echt in de ruimte, werkend gefotografeerd worden, of zijn het meer portretfoto's? In dat laatste geval kun je ze in iedere geval nog voor een achtergrond zetten die je onder controle kunt houden en bijv je flits bouncen via een reflectiescherm voor wat egalere spreiding van het licht.
succes en sterkte,
Sarpa
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Doe dan iig een groen kleurfilter voor je flitser. Dan heb je je flitser afgesteld op het TL licht. Daglicht minderen door luxaflex?
Houd je nog alleen de gloeilampen over. Als die niet zo fel staan moet dat te doen zijn denk ik....
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

een paar van deze daglichtjongens erop en dan kun je in elk geval je grijskaart goed gebruiken. Maar ja, waar haal je die nou zo snel weer vandaan......

Afbeelding
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

als dr een beetje uitzicht is, dan iedereen bij het raam opstellen zou ik zeggen. Uitzicht als achtergrond, invallend daglicht als verlichting. Met een beetje heldere dag moet dat het TL toch wel gaan overheersen.

(tip: uit een TL balk kun je de starter kwartslag draaien, dan staat ie uit, zou je bij een paar kunnen doen als je ergens op een bureau kan staan, of neem een trapje mee...).
[size=84]onderschrift[/size]
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Grijskaart lijkt me.

Als het licht niet veranderd van temperatuur, dan werkt dit perfect. Let er wel op dat je alles zo instelt als dat je fotografeert, dus grijskaart fotograferen met flitser. Enige probleem kan zijn dat je flitser niet sterk genoeg is om ook de achergrond te verlichten. Dit levert dan een kleurzweem in de achtergrond op. Dit zou je kunnen voorkomen met een kleurenfilter voor je flitser, zoals reeds genoemd.

Succes!

Groeten,
Jeroen
Laatst gewijzigd door 1 op JeroneNL, in totaal 1 keer gewijzigd.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Kun je de TL buizen demonteren of de TL starters? Als de verlichting echt niet uitkan, kun je de lampen dan afdekken met aluminiumfolie en met je eigen lampen (desnoods halogeen bouwlampen) belichten?
Laatst gewijzigd door 1 op ravon, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

geweldig. Dank jullie wel voorzover. Er zitten zeker dingen tussen die ik kan gebruiken. Behalve die grote daglichtlampen :wink: Haha.
Ik ga morgen eens even verder in mijn schuur waar Tl licht hangt, een paar gewone gloeilampen erbij en wat daglicht en dan eens kijken wat ik kan uithalen ! Dank jullie.

groeten Martijn
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik zit je tekst nogeens door te lezen maar weet je zeker dat het gloeilampen waren? Is namelijk niet echt meer van deze tijd.
Als ze ook in het plafond zaten (neem ik aan bij een kantoor) dan gok ik dat het PL lampen waren. Die zouden als het goed is toch aardig bij TL licht moeten komen qua temperatuur. Dan heb je de gloeilampen dus ook al uitgesloten. Nu nog even het daglicht dimmen, groen filtertje op de flitser, witbalans op de TL stand en gas erop! :wink:
rickbuddingh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Montfoort
CONTACTCOLON

Mijn ervaring met verschillende soorten licht (buiten + spaarlamp + halogeen + gloei) is dat dit goed is op te lossen met een grijskaart. Mij tip is dan ook een grijskaart te gebruiken. Vooropgesteld dat de lichtomstandigheden niet wijzigen gedurende de shoot.

Gr. Rick
EOS 40D, 24-105 F4 L IS USM, 70-200 F4 L USM, 580 EX II
Egon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 16:07
WoonplaatsCOLON Sint Pancras

:roll: :roll:
EOS 400D / 18-55 /Canon 50mm f1.8/Canon 70-135mm f3.5/Tripod / 2Gb sandisk /RC
Coolpix 775 / 64Mb Sandisk
EOS 3000 (analoog) 38-76 met een overbelicht rolletje :)
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

rickbuddingh schreefCOLONMijn ervaring met verschillende soorten licht (buiten + spaarlamp + halogeen + gloei) is dat dit goed is op te lossen met een grijskaart. Mij tip is dan ook een grijskaart te gebruiken. Vooropgesteld dat de lichtomstandigheden niet wijzigen gedurende de shoot.

Gr. Rick
Helaas, dat gaat gewoon totaal niet op. Je kunt onmogelijk gedeelten van een foto die met een andere temperatuur belicht zijn, recht trekken. Of je nu een grijskaart gebruikt of niet. Die grijskaart zal immers ook belicht zijn met één type licht, net waar je hem houd.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Nou, ik krijg net een mailtje van de Policy Officer ( :roll: ) dat ze op de afdeling een kantoorruimte hebben die die dag niet gebruikt wordt en waar gewoon daglicht is !!!

Ik denk dat dit probleem opgelost is !!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar