[Verzameltopic] Ruilen? Jeroen vs. Gabriël

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik in ieder geval wel :wink:

Je hebt weer eens bewezen dat de fotograaf de platen maakt en dat de kwaliteit van de spullen een ondergeschikte rol speelt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Goed verhaal en de foto's om het te onderbouwen. Spelmomenten, actie en emotie, de reeks klopt gewoon. Point made.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Frank schreefCOLON
boels069 schreefCOLONJe hebt weer eens bewezen dat de fotograaf de platen maakt en dat de kwaliteit van de spullen een ondergeschikte rol speelt.
En de ervaring met het onderwerp telt natuurlijk zwaar mee.
Een "thuiswedstrijd" zeg maar.
gr
Frank
Wat dus wederom bewijst dat de fotograaf de foto´s maakt en niet de camera.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

camera is alleen maar een hulpmiddel, als een fotograaf geen goed beeld op zijn netvlies heeft kan de camera er helaas ook niets van bakken (sorry ik bedoel maken :P )
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Leuk topic dit!
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
Aan de foto's van Jeroen zie je dat hij ervaring heeft, het spelletje kent, en wel ongeveer weet wanneer je op de knop moet drukken om een actie vast te leggen die aansprekend is. Maar de kwaliteit van de foto's qua ruis, achtergrondscherpte en misschien zelfs de kleuren halen het niet bij zijn andere platen. Vind ik. Komt misschien ook door aanwezigheid of afwezigheid van lichtbronnen, het weer, etc., maar desalniettemin zie ik wel verschil. Je hebt dus voordeel bij ervaring, fotografische kennis en creativiteit, maar het spul waarmee je werkt brengt ook verschil. Dat is ook logisch, lijkt me. Een 1d met lichtsterk glas stelt sneller scherp, geeft mogelijk een fijnere achtergrond, geeft soms meer details en gaat beter met ruis om.

Mijn conclusie; je kunt met goedkopere apparatuur OOK mooie foto's maken, mits je de apparatuur en de situatie goed kent. Dit zijn verdiensten van de fotograaf. Met betere apparatuur gaat het de geoefende fotograaf wellicht wat makkelijker af, en is de kwaliteit van de foto waarschijnlijk wat beter.

En ik denk dat je op het gebied van minder extreme situaties, zoals macro, landschap en dergelijke, met mindere apparatuur sneller mooie foto's kunt maken, dan bij extreme situaties, zoals snel voetbal, autosport en andere snelle en slechtbelichte situaties.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Leuk om te zien wat de uiteindelijke resultaten zijn. Voor de rest ga ik geheel mee met gumpje.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Mooi verwoord Jeroen!
En ook hele nette foto's gemaakt die passen in onderstaand schemaatje.



Minder goede fotograaf------minder goede apparatuur-------slechtere foto

Minder goede fotograaf------betere apparatuur---------------slechtere foto
(misschien
door een luckyshot meer kans op een betere foto)

Goede fotograaf--------------minder goede apparatuur------goede foto's

Goede fotograaf--------------"beste" apparatuur---------------"beste" foto's

Ik denk dat duidelijk is dat apparatuur idd ondergeschikt is maar zeker medebepalend is bij het uiteindelijke resultaat.
Waar het om gaat is de passie voor deze magnifieke hobby en dan speelt apparatuur een veel minder belangrijke rol.
Zelf fotografeer ik met redelijk beperkt materiaal, maar ik groei nog steeds. Dit bewijst dus dat de man achter de camera de dienst uitmaakt want mijn apparatuur groeit niet en toch worden mijn foto's steeds iets beter!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ik sluit me bij Gumpje aan met de kanttekening dat de invloed van het feit dat Jeroen een thuiswedstrijd speelde in mijn optiek sterk wordt onderschat. Ik heb namelijk genoeg voetbalfotografen bij mij in de boot of in de zaal gehad die tussen twee voetbalwedstrijden door een uurtje hadden om een plaatje te schieten van sporten die je minder vaak in de krant ziet en waar ze onbekend mee zijn met als resultaat foto's die niet weergeven waar het in zo'n sport om gaat.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ravon schreefCOLONmet de kanttekening dat de invloed van het feit dat Jeroen een thuiswedstrijd speelde in mijn optiek sterk wordt onderschat.
ehmmm, ik speelde allerminst een 'thuiswedstrijd'. Ik heb heel bewust de boot afgehouden om in mijn regio te fotograferen. Juist om dat 'thuisvoordeel' uit te sluiten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Voetbal is voetbal, Jeroen. :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als je het zo bekijkt dan heb je gelijk. Maar de ene club is de andere niet, en OJC 12 is ook geen eredivisie. Dus aan de andere kant zit ook daar verschil in.

Maar voetbal is voetbal. Dat was ook een bewuste keuze. Ik wilde aantonen dat onder andere kennis van de sport an sich ook al een behoorlijk ingrediënt was om met non-professionele spullen goede foto's te maken en dat het dus ook aan kennis van je onderwerp ligt en niet zo zeer aan spullen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
JosElve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2008 16:14
WoonplaatsCOLON Den Haag, Loosduinen

dejong1racing schreefCOLON Ik ben wel tevreden. Jullie ook?
Je hebt het inderdaad goed gedaan! Heb zelf ook met een soortgelijke (sony) combinatie gewerkt.. en t is moeilijk. Maar nogmaals goed gedaan!
"Photography is not just a click on the camera"
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Je zult het als ervaren voetbalfotograaf bij een wedstrijdje tussen twee bierteams alleen maar makkelijker hebben dan met een wedstrijd uit de eredivisie. De handelingssnelheid in bierteams is laag, de mannen zijn iets minder wendbaar, ze lopen en schieten niet zo hard en ze benutten een kleiner deel van het veld, tenzij het een elftal is met spelers die vroeger op niveau hebben gespeeld want die laten de bal lekker het werk doen. Als je niet oppast krijg je bij bierteams vooral foto's "met de handjes in de zij" zoals je bij de serie van Gabriël mooi kunt zien.

Door dit draadje ben ik nieuwsgierig geworden. Ik ben sportliefhebber, ik heb jarenlang gevoetbald en ik kijk graag naar mooi voetbal maar ik heb nog nooit foto's van het spelletje gemaakt. Ik zal eens vragen of ik bij de lokale hoofdklasser een uurtje met mijn 400D en 70-300IS langs de lijn mag zitten.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het nadeel van de lager niveau's het spelletje steeds compacter wordt.
Hoe hoger het niveau, hoe meer er over de vleugels gespeeld wordt.
Hiervoor is ook veel meer snelheid nodig, en dat ligt bij de profs natuurlijk iets beter dan bij een 40-jarige amateur.

Hoe breder het voetbal hoe verder alles ook uit elkaar ligt. Hoe makkelijker het is om individuele acties te fotograferen.
Bij compactere spelen is de kans dat er iemand voor je objectief langsloopt steeds groter.
De balsnelheid is wel wat langzamer op het lagere niveau, dus je hebt wat meer tijd om te draaien e.d., en je hoeft wat minder te anticiperen op het spelletje, maar over het algemeen vind ik de lagere niveau's wat lastiger juist omdat het zo compact is.
(Men speelt, om in vaktermen te blijven, wat meer door de as van het veld)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Gumpje,
Natuurlijk is er verschil te zien tussen de spullen van Gabriël en de mijne. Een 70-300 blijft op 300mm toch op f/5.6 en je ziet het dus vooral in de onrustige achtergronden (de 100-400 heeft dat ook hoor)
Ook het feit dat de iso niet zo gruwelijk omhoog kan (automatisch tot 800) beperken je een beetje met de sluitertijden.
Helaas was het weer te wisselvallig (dan zon, dan bewolkt) om met een vaste instelling in M te werken (als het weer constant is, is dat toch wel het lekkerst als je erg lichte achtergronden hebt)

Moet zondag toevallig nog een keer amateurvoetbal fotograferen. Zijn twee vierdeklassers die dan tegen elkaar mogen spelen.
Beide teams nooit zoveel gefotografeerd, maar denk dat dat met mijn eigen apparatuur wel weer in orde komt.
Zal hier dan ook wel een plaatje posten om te laten zien wat ik overdag eruit pers met de eigen spullen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Moet wel zeggen dat ik wel degelijk verschil zie tussen de foto's die Jeroen normaal met zijn eigen gear maakt en die hij hier laat zien. Daarbij krijg je bij voetbal van hoger niveau ook veel mooiere (aktie)foto's, dit door een hogere balhandeling en wat Jeroen zelf al zegt: het speelveld is veel groter waardoor het vastleggen van enkele personen makkelijker is, dit merk ik ook bij de hockeywedstrijden van mijn dochter (D junioren) die spelen vaak nog compact op elkaar waardoor het lastig fotograferen is.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Anoniem 3

@all:
Ik vond het ee hele eer om actief aan dit topic mee te mogen werken.
Dat wilde ik even gezegd hebben.

Het laatste commentaar van Jo (te uitgebreid om te quoten... :cry:) vind ik zelf dicht bij de waarheid komen.
Ik had ik nu de betere apparatuur , maar de minste warenkennis.
Jeroen beschikte over de grotere kennis, maar het mindere materiaal, waarmee hij toch de betere foto's maakte.

Ik vind zijn foto's en uitleg indrukwekkend, evenals zijn bereidheid om zijn zondagmiddag voor mij op te offeren.
Ik moet nog maar zien dat ik bij mijn volgende fotosessie met OJC-12 resultaten neer kan gaan zetten die enigszins bij die van hem in de buurt komen. maar ik ga er wel mijn best voor doen, desnoods na de winterstop.

Jeroen en alle belangstellenden: Bedankt.
Misschien kan ik jullie nog eens ergens mee van dienst zijn....
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

gvasseldonk schreefCOLONIk moet nog maar zien dat ik bij mijn volgende fotosessie met OJC-12 resultaten neer kan gaan zetten die enigszins bij die van hem in de buurt komen
Anders vraag je aan Jeroen even beleefd of hij aan jou zijn eerste voetbalfoto's durft te laten zien!! Vergeet niet dat Jeroen al een poosje meedraait, en dat hij in de loop van de tijd zijn ervaringen heeft opgedaan. Dat leer je vaak niet na één of enkele keren! Dus geef jezelf die tijd, en probeer bewust te oefenen, zodat je leert van wat fout gaat en wat beter kan! Ik ben in elk geval heel benieuwd naar de ontwikkeling die je zult gaan doormaken.

@Jeroen en gvasseldonk; petje af dat jullie deze uitdaging zijn aangegaan. Een leuke manier voor velen om met jullie mee te kijken !!
... Spiegel-Werk ...
Anoniem 3

Haha,
hij bewaart al zijn foto's, zei hij. Dus zijn eerste foto's zal hij ook nog wel hebben.
Maar ik kan nog wel een serietje van mijn actiefoto's publiceren, als daar belangstelling voor is.
Dan ga ik daar vanavond nog even mee aan de slag.

Mijn eerste insteek was niet de actie, maar de emotie.
kan ff geen petje-af of -op emoticon ontdekken. :shock:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar