Tips / advies gevraagd: hazen op 80m afstand

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Cammate
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 07:38
WoonplaatsCOLON Bunde

Hallo allemaal,

Volgende week ben ik uitgenodigd om bij een vriend op zijn "domein" (of hoe je het hebben van een stuk bosgebied ook mag noemen) zowel foto's als video-opnamen te maken van de jacht op hazen om de populatie dieren in balans te houden. Deze hazen worden gevangen met een steenarend op een open stuk grond en volgens die vriend zal het hele gebeuren zich op zo'n 80 meter van mijn positie afspelen. Ik wil van die hele dag een mooie impressie maken, en daarbij natuurlijk ook bepaalde actie mooi in beeld brengen.
Ik heb de beschikking over een 5D mk2 met als uiterste mm's een 70-200 L 2.8 IS met een 1.4x extender. Nu heb ik het gevoel dat ik de actie daar niet echt mee kan gaan volgen. Maar hoor graag van jullie of die gedachte juist is, en wat ik dan eventueel zou kunnen doen om zowel de foto's als de video-opnamen (die bij voorkeur ook met de 5D gemaakt gaan worden) toch nog leuk in beeld te kunnen brengen.

Wel heb ik nog een Sigma 135-400 F4.5/5.6 APO DG liggen, maar ik weet niet of ik deze wel op een 5D kan zetten omdat de Sigma volgens mij een soort EF-S objectief is. Enig idee?

Het liefste zou ik een stuk dichterbij gaan staan, maar ik moet nog maar afwachten of dit nog uberhaupt tot de mogelijkheden behoort (ik denk van niet, dus ik zal iets anders moeten verzinnen).

Kun je overigens berekenen op welke afstand je een klein onderwerp (zoals een haas) nog, met een bepaald aantal mm's, beeldvullend vastgelegd krijgt?

Alvast hartelijk dank voor de geplaatste tips en/of adviezen.

Groeten,

Marc

PS: Na het plaatsen van dit bericht, ben ik gaan twijfelen of de plek waar ik dit bericht neerzet wel de juiste is. Mochten de moderators vinden dat dit topic elders beter geplaatst kan worden, is het natuurlijk geen enkel probleem dit topic te verplaatsen. :oops:
[size=75]Canon EOS 5DII | Canon 16-35 F2.8 L USM | 24-70 F2.8 L USM | 70-200 F2.8 L IS USM | Kenko 1.4x | Speedlite 430EX | batterygrip | diverse tassen + acc.[/size]
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Hoe groot is een haas, 30cm?
Zet dan even een vaas of iets dergelijks neer en je kan dan naar hartelust experimenteren met de afstand.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Cammate schreefCOLONKun je overigens berekenen op welke afstand je een klein onderwerp (zoals een haas) nog, met een bepaald aantal mm's, beeldvullend vastgelegd krijgt?
Je gebruikt een Full frame sensor: 36x24mm.
De grootte van de haas (geschat): 600x400mm

Dus vergroting M: 36/600 = 0.06
1/M: 16.7

200mm objectief met 1.4x extender geeft een maximale brandpuntsafstand van 280mm.

s = (1 + 1/M).f

Om de haas beeldvullend in beeld te krijgen, dient de objectsafstand s gelijk te zijn aan: s = (1 + 16.7).280 = 4947mm, oftewel zo'n 5 meter.
Cammate
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 07:38
WoonplaatsCOLON Bunde

Pieterr schreefCOLON
Cammate schreefCOLONKun je overigens berekenen op welke afstand je een klein onderwerp (zoals een haas) nog, met een bepaald aantal mm's, beeldvullend vastgelegd krijgt?
Je gebruikt een Full frame sensor: 36x24mm.
De grootte van de haas (geschat): 600x400mm

Dus vergroting M: 36/600 = 0.06
1/M: 16.7

200mm objectief met 1.4x extender geeft een maximale brandpuntsafstand van 280mm.

s = (1 + 1/M).f

Om de haas beeldvullend in beeld te krijgen, dient de objectsafstand s gelijk te zijn aan: s = (1 + 16.7).280 = 4947mm, oftewel zo'n 5 meter.
Hallo Pieterr,

Interessante formule. Die kon ik niet. Het is dus wel duidelijk dat ik beeldvullend op mijn buik kan schrijven. :) Mijn gevoel was dus in ieder geval goed. Maar nu heb ik daar ook een wiskundige onderbouwing bij.
Om de actie natuurlijk in beeld te krijgen hoef je de haas niet helemaal beeldvullend in te kaderen, maar gezien de uitkomst van de berekening hierboven kom ik met een 200 mm objectief dus bij lange na niet dichtbij genoeg.

Dat zou dus ook betekenen dat, mocht ik de 135-400 mm lens kunnen gebruiken ik op (1+16.7).400 = ongeveer 7 meter uitkom, wat ook niet te doen is (correct me if i'm wrong). Je zou deze gebeurtenis dus zelfs nog niet met een 800 mm kunnen vastleggen. Het is gewoon TE ver weg.

Bedankt voor je informatie en ook Woody111 bedankt voor de tip (ga ik toch ook nog eens proberen, wellicht kan ik daar ook nog iest mee :) ).

Maar hoe zit het dan nog met die Sigma... kan ik die wel of niet op de 5Dmk2 gebruiken?

Groeten,
Marc
[size=75]Canon EOS 5DII | Canon 16-35 F2.8 L USM | 24-70 F2.8 L USM | 70-200 F2.8 L IS USM | Kenko 1.4x | Speedlite 430EX | batterygrip | diverse tassen + acc.[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Cammate schreefCOLONInteressante formule. Die kon ik niet.
Het is een variant (omwerking) van de lensformule.
Cammate schreefCOLONDat zou dus ook betekenen dat, mocht ik de 135-400 mm lens kunnen gebruiken ik op (1+16.7).400 = ongeveer 7 meter uitkom, wat ook niet te doen is (correct me if i'm wrong).
Klopt helemaal.
Cammate schreefCOLONMaar hoe zit het dan nog met die Sigma... kan ik die wel of niet op de 5Dmk2 gebruiken?
Ja, de Canon versie van dit objectief heeft een Canon EF mount.
Cammate
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 07:38
WoonplaatsCOLON Bunde

Heel interessant allemaal. Het is weer een leerzame zondag op EOSdigitaal. :D
Bedankt!

Ik ben blij dat ik die Sigma nog gewoon kan gebruiken, ook als is die niet erg lichtsterk, zeker met extender (op 400 x 1.4 = 560mm blijft nog maar f8 over :( ). Het is wel fijn om nog even een paar mm meer te hebben.

Beeldvullend gaat dus niet lukken, maar ik denk (heb even geprobeerd met een groep kraaien in het weiland achter mijn huis die, schat ik, op een 70 meter afstand zaten. Je ziet ze dan wel zitten en kunt wel de actie van een steenarend die een haas grijpt vastleggen. Bij foto's valt er dan nog wat te croppen, bij video kan dat bijna niet.
Als ik volgende week wat ervan gebakken heb (ik geef geen garanties :) ) zal ik het resultaat op het forum plaatsen.

In ieder geval bedankt voor alle tips, formules enz. Het was erg verhelderend.

Groeten,

Marc
[size=75]Canon EOS 5DII | Canon 16-35 F2.8 L USM | 24-70 F2.8 L USM | 70-200 F2.8 L IS USM | Kenko 1.4x | Speedlite 430EX | batterygrip | diverse tassen + acc.[/size]
Bert Meijer
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 22 Nov 2009 09:02
WoonplaatsCOLON Drenthe
CONTACTCOLON

Je weet natuurlijk niet exact waar de actie gebeurd, anders zou je het hele gebeuren op een lage statief kunnen zetten en op afstand kunnen afdrukken.. :)
Zag dit laatst op national geographic met een fotograaf, die een paar camera's langs een rivier had staan, waar been langliepen...
Gr. Bert
[b][i]- Hou niet van nachtdienst, maar wel van de nacht -[/i][/b]
Het resultaat vind je hier [b][url=http://www.sambino.nl]http://www.sambino.nl[/url][/b]
Cammate
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 07:38
WoonplaatsCOLON Bunde

Bert Meijer schreefCOLONJe weet natuurlijk niet exact waar de actie gebeurd, anders zou je het hele gebeuren op een lage statief kunnen zetten en op afstand kunnen afdrukken.. :)
Zag dit laatst op national geographic met een fotograaf, die een paar camera's langs een rivier had staan, waar been langliepen...
Gr. Bert
Ja, dat is moeilijk te bepalen. Ik weet ook niet hoe vaak ze een haas die vlakte op sturen (ligt er natuurlijk aan hoeveel en of ze hazen vinden). Helaas heb ik ook niet de luxe van meerdere camera's.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. Is misschien wel een aardige optie om eens een andere keer uit te proberen.
[size=75]Canon EOS 5DII | Canon 16-35 F2.8 L USM | 24-70 F2.8 L USM | 70-200 F2.8 L IS USM | Kenko 1.4x | Speedlite 430EX | batterygrip | diverse tassen + acc.[/size]
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Kun je niet een camera van een maatje lenen en een teleobjectief huren? De 800mm kost bij Calumet €122,57 per dag. Ik snap dat het een boel geld is maar wat je daar kunt gaan fotograferen doen ze de dag er op niet weer voor je natuurlijk. Als je al een camera kunt lenen scheelt het al flink in de kosten. En misschien kun je de kosten wel delen van de verhuur. Het is wel een unieke mogelijkheid natuurlijk.

Groeten Henk
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

Pieterr schreefCOLON
Cammate schreefCOLONMaar hoe zit het dan nog met die Sigma... kan ik die wel of niet op de 5Dmk2 gebruiken?
Ja, de Canon versie van dit objectief heeft een Canon EF mount.
Dat is niet de reden, er zijn ook Sigma lenzen met EF mount die een kleinere beeldcirkel hebben voor cropcamera's, maar die hebben de toevoeging DC.
Kees10
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 287
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2007 18:39
WoonplaatsCOLON Uitgeest

Cammate schreefCOLONHeel interessant allemaal. Het is weer een leerzame zondag op EOSdigitaal. :D
Bedankt!

Ik ben blij dat ik die Sigma nog gewoon kan gebruiken, ook als is die niet erg lichtsterk, zeker met extender (op 400 x 1.4 = 560mm blijft nog maar f8 over :( ). Het is wel fijn om nog even een paar mm meer te hebben.
Wel eens gedacht aan croppen met de Sigma 400mm?
Pixels heb je genoeg......
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kees10 schreefCOLONWel eens gedacht aan croppen met de Sigma 400mm?
Pixels heb je genoeg......
Met betaalbare/behapbare supertelezooms haalt dat niet veel uit.
Met bijvoorbeeld de Sigma 120-400mm f/4.5-5.6 DG OS HSM APO (de Sigma 135-400 F4.5/5.6 APO DG is uit productei) moet je @400mm al naar f/16 gaan om wat kwaliteit/scherpte te krijgen.
(http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 84/cat/all)

Wil je een haas op 80m vastlegen dan is je bankrekening het haasje :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Heb je zo een middelgroot knuffelbeest ergens? De grootte alla een standaard-teddybeer?

Simpel dan... Ga naar je locale voetbalveldje, zet je knuffen op de doellijn en ga dan aan de buitenste baklijn staan van het andere doel... dan heb je zowat een metertje of 80.. lekker schieten en kijken wat je ermee kan in je zoeker, of later via croppen op pc... is zowat het beste te testen op die manier... is niet omdat je haas wat te klein lijkt op het lcd dat je met croppen er niet heel wat bij wint... helemaal als je je iso laag kan houden, moet het best te doen zijn mits je weg genoeg mm hebt...
je kan ook altijd eens denken om voor die specifieke dag een 500mm of zo te huren?
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
Cammate
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 07:38
WoonplaatsCOLON Bunde

Hallo allemaal,

Allereerst allemaal heel erg bedankt voor de geweldige tips die ik heb mogen ontvangen. Ik ben weer heel wat wijzer geworden.....

Tot zover het goede nieuws....

Gisteren zou het eigenlijk DE grote dag zijn waarop alle tips enz in de uiteindelijke praktijk uitgevoerd zouden worden.
Nu ben ik de afgelopen 10 tot 15 jaar nooit door de griep geveld geworden.
Je raadt het al.... deze jongen ligt al een paar dagen onder de wol met de griep (intern ben ik nu dus flink aan het vloeken, maar dat doe ik jullie niet aan). Je kunt mijn frustratie neem ik aan wel begrijpen. Ik ben nu heel erg aan het hopen dat er nog eens zo'n kans voorbij komt, want ik baal hier ontzettend van. :(

Nou ja, ik ga weer verder uitzieken, maar wilde jullie wel even op de hoogte houden.

Groeten,

Marc
[size=75]Canon EOS 5DII | Canon 16-35 F2.8 L USM | 24-70 F2.8 L USM | 70-200 F2.8 L IS USM | Kenko 1.4x | Speedlite 430EX | batterygrip | diverse tassen + acc.[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar