Vernieling van camera

ModeratorCOLON Global Moderators

ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb er eerder niets over op het forum gezet, maar nu het mij toch wil begint te nekken wil ik toch even mijn ei kwijt en hoop op jullie advies/tips.

Een maand is geleden is tijdens mijn werkzaamheden als persfotograaf mijn camera vernield door een passent. Ik was foto's aan het maken op de openbare weg, toen een passant mij vroeg of ik foto's van hem maakte en die wilde verwijderen. Het laten zien van de foto op het lcd-scherm is echter 'fataal' geworden, aangezien mijn 40D met 17-40 hard uit mijn handen werd geslagen. Gevolg: 17-40mm geheel gebroken en een 40D welke niet meer betrouwbaar scherpstelt (aldus Foka).

Dader is aangehouden, heeft tegenover de politie ontkent en de politie haf mij bij mijn aangifte aan dat de zaak wel duidelijk was. Enfin, week later gebeld of ik nog even getuigen wilde zoeken voor de officier van justitie. Helaas, zonder resultaat. Nu krijg ik begin deze week een brief van het parket dat er geen strafproces in werking wordt gesteld, omdat dader ontkent en er geen bewijs is. In Nederland gaat dat zo, dat daders en geweld op zo'n wijze worden 'beloond'.

Nu had ik gelukkig een eigen verzekering waar ik op terug kon vallen. Dacht ik! In de polis van de hobby-verzekering staat dat er geen geld wordt uitgekeerd als het tijdens betaalde opdrachten is gebeurd.

Kortom: Ik zie geen uitweg meer en sta met lege handen? Wat kan ik nog doen...
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
feddorie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2009 21:11
WoonplaatsCOLON zandvoort

rechtsbijstand en kijken als je mischien iets met een civiele procedure kan.
een ding weet ik wel dat ik het zwaar :evil: voor je vind.
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Kans is klein dat het iets oplevert, maar je kunt tegen de beslissing van de officier van justitie beroep instellen. Een procedure op grond van artikel 12 van het wetboek van strafvordering maakt dat het Gerechtshof gaat kijken of de officier van justitie de zaak terecht heeft geseponeerd. Mocht je in de tussentijd aanvullend bewijs weten, dan kun je dat melden.

Daders worden niet beloond. De officier van justitie is niet verplicht verdachten te vervolgen. Door hem/haar als kansloos ingeschatte zaken worden vaak geseponeerd. Veel moeite als het niets oplevert is niet economisch verantwoord. Dat is iets anders dan daders belonen.

Tot slot: Het blijft natuurlijk ontzettend balen voor je. Sterkte!
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Bazzer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2009 17:53
WoonplaatsCOLON emmen
CONTACTCOLON

Erg sneu wat er is gebeurd, en ik kan mij voorstellen dat jij je bedrogen voelt enz enz. De praktijk is echter dat je dit beter zo snel mogelijk kunt (proberen) te vergeten want wil jij hier je recht halen dan kost je dat meer aan energie en tijd dan dat het ooit aan Euro's op zal leveren.

Het is oneerlijk, ik weet het en dat geeft een enorm k.t gevoel maar soms is het niet anders.
Linux-Ubuntu en Gimp! 300D Rebel, 1000D en kilo's glas!
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Jeetje mina, wat een oneerlijkheid. Als je dus bij de dader vervolgens, onder zijn ogen, een deuk in zijn autodeur en kofferbak en zijn motorkap trapt (dan kost het vast hetzelfde), dan hoef je alleen ervoor te zorgen dat er geen andere getuigen zijn en dan glashard ontkennen? Ik hoop dat die gast op één of andere manier toch zijn verdiende loon krijgt, desnoods door een slechte karma...

En ik zou niet weten hoe je het op kunt lossen. Normalerwijze is er bij een verzekering een bepaald soort potje voor schade buiten je eigen schuld? Een vriend van mij heeft dat een keer moeten aanspreken toen een onbekende dronken zatlap over de auto's in de straat was gelopen.

Helaas zijn er bewuste asocialen op deze aardkloot.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
diskfac
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 21:12
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

NVJ bellen die hebben juridische dienst en als jouw opdrachtgever zich burgerlijke partij stelt dan kunnen ze niet seponeren.
5D, 40D met verzameling EF-objectieven

http://flickr.com/photos/diskfac/
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

geen advies, maar dit is wel enorm *** voor je. :evil:
toppe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 316
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2008 06:29
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Als het tijdens je werk gebeurt is (betaal werk?) dan kan je toch terug vallen op de verzekering van je baas? Die zijn hier als het goed is gewoon voor verzekerd.

Je bent een risico.
• Canon EOS 1100D • Redged RTT-423 + Redged RT-1 • Canon IXUS 95IS • EF-S 18-55 + Zonnekap • EF-S 55-250 + Zonnekap • Metz 36 AF-4C + Omnibounce • Canon 200DG Gadget
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

toppe schreefCOLONAls het tijdens je werk gebeurt is (betaal werk?) dan kan je toch terug vallen op de verzekering van je baas? Die zijn hier als het goed is gewoon voor verzekerd.

Je bent een risico.
Als het tijdens betaal werk is, is het baas' verzekering idd. Maar als het freelance opdracht is, is het weer anders. Ik heb een keer een huurauto flink wat schade toegebracht tijdens een klus waar ik vast werkte: dat was gewoon verzekerd door die organisatie. Maar als ik voor een freelance klus reis, weet ik het zo nog niet.

Dat artikel 12 en in beroep; dat moet dan toch ook ontvankelijk verklaard worden? Of is de schade hoger dan 500?> dan mocht je dacht ik automatisch in beroep.

Andere optie is: je weet wie de verdachte is, probeer het te schikken. Je kan wel volgens de rechter gelijk krijgen, maar daarmee heb je nog niet automatisch de camera terug. Misschien wil verdachte buiten de rechtbank om wel de schade (of deel daarvan) vergoeden: nu heb je niets, wellicht krijg je iets.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik heb helaas ook geen antwoord maar wil wel zeggen dat het nergens op slaat dat het in feite zomaar afgewimpeld wordt. Zijn er geen getuigen waar je op kan terugvallen?

Dit is net zo'n klassiek verhaal van een inbreker die je betrapt en die je hardhandig het uit werkt. Vervolgens wordt je aangeklaagd door de inbreker die vervolgens sterker staat dan het daadwerkelijke slachtoffer. Echt belachelijk.
Gebruikers-avatar
emiel22
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2009 08:27
WoonplaatsCOLON Hasselt

Wat leven wij toch af en toe in een zwaar achterlijk land...
Dat zo`n zwak begaafte jouw spullen sloopt en door te zeggen dat hij het niet heeft gedaan vrij uit gaat, is te bezopen om los te lopen...

van mijn kant alle begrip aan jouw kant en succes met eventuele verdere stappen.
450D grip, ixus 100 IS, 17-50 2.8, 50 1.8, Mecablitz flits, uv filters, Velbon cx 300 tripod, Redget tripod, monopod, RS 60-E3 ,OC-E3, volgende aankoop: 70-200 4.0 (IS?!?).
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

als zich geen andere getuigen melden cq voorhanden zijn dan heb je pech in het quadraat.

Als freelancer heb je alle kosten zelf te dragen.
Wij hebben in elk geval voor onze apparatuur een aparte verzekering die ook dit soort ongelukken dekt, waardoor we ook ergens op kunnen terugvallen.

Heb je die niet... gewoon pech.
Misschien (als je de naam en adres hebt van de dader) kun je hem aansprakelijk stellen en hij mogelijk via een WA verzekering toch is aan te spreken.
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

ArieScanner schreefCOLON Een maand is geleden is tijdens mijn werkzaamheden als persfotograaf mijn camera vernield door een passent.

Nu had ik gelukkig een eigen verzekering waar ik op terug kon vallen. Dacht ik! In de polis van de hobby-verzekering staat dat er geen geld wordt uitgekeerd als het tijdens betaalde opdrachten is gebeurd.

Kortom: Ik zie geen uitweg meer en sta met lege handen? Wat kan ik nog doen...
Allereerst is het natuurlijk zwaar kl*te, dat mensen direct met fysiek/verbaal geweld in de weer gaan als er iets is wat ze niet zint. Dat dan jij toevallig het lijdend voorwerp bent, dat is balen.

Maar ik kan twee dingen in jouw posting niet rijmen. Je zegt dat je bezig was met je werk en daarna wil je een beroep doen op een hobby verzekering. Nu is het van tweeën één, je bent aan het werk of aan het hobbyen.
I.m.o. pluk je de wrange vruchten van "het voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten". Nou kan ik me best wel voorstellen, dat er allerlei redenen zullen/kunnen zijn om het zo te doen, maar er zijn er meer om het anders te doen.
Ik weet het is achteraf en achteraf "kiek ie een koe in de kont" maar het is een les, een dure maar leer er dan wel de les uit.
Verder denk ik, dat je weinig verhaal zult kunnen halen, "wie eist, bewijst" zal je toch de das om doen.
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik vind dit ook niet normaal zeg iemand kan maar iets doen en zeggen dat hij het niet gedaan heeft en er is geen verhaal te maken bij de dader. misschien heel kort door de bocht hoor maar dat je hem op dat moment niet een paar flinke klappen heb gegeven.?
denk niet dat ik hem was afgebleven(weet wel je mag je eigen rechter niet spelen) maar daar heb ik dat een te kort lontje voor.
vind dit echt ontzettend kloten voor je en ik hoop ook echt dat je je recht alsnog haalt

suc6 ermee en hou ons op de hoogte
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Vraag me bij dit soort situaties altijd af wat er was gebeurt als jij vervolgens de dader met je (toch al kapotte) camera om de oren had geslagen... Reken erop dat er dan wel een zaak van was gekomen :?

Wouter
Doet het met een 400d, Tokina 12-24, 17-85 IS, 50 1.8, Metz 58 AF-1, Lowepro Fastpack 200.
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Er lopen in Amsterdam al tientallen jaren diverse gekken rond die camera's slopen en fotografen molesteren. Die gasten zoeken het gewoon op. Elders nog nooit van gehoord. Ook gewone toeristen krijgen dit soort ervaringen op bijv. Monument op de Dam. Erg frusterend dat de zaak wordt geseponeerd, aangifte + aanhouding vlak na gebeurtenis + beschadigde camera zou toch genoeg moeten zijn voor een rechtbank? En kunnen ze niet meerdere aangiftes bij elkaar voegen, het zijn vast en zeker veelplegers (een paar maanden terug ook een andere beroepsfotograaf bij CS).

Wat betreft de hobby verzekering, wellicht krijg je enige coulance als het een betaalde "hobby" opdracht betreft. Of ben je fulltime fotograaf?
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
jeroen.ijmuiden
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 17:28

Wat een onwijze eikel zeg, dit soort figuren zouden ze keihard aan moeten pakken :evil: . Juist om dit soort figuren heb ik een flinke maglite in de auto hangen :x . Je kan in nederland niet meer vertrouwen op het rechtsysteem dus dan moet je het maar zelf oplossen. Je hebt er nu niks aan jammergenoeg. Dit grapje kost je denk zo'n 2000 euro :(
Canon Eos 40D - Sandisk ExtremeIII 1gb - Sigma 17-70 2.8/4.5 DC - Canon Speedlight 430EX - Lowepro Stealth Reporter D200AW - Crumpler The Warm Shower
Gebruikers-avatar
Rabbit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 212
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2007 22:43
WoonplaatsCOLON Maastricht

Inderdaad verschrikkelijk als je zoiets gebeurt en als het mij was gebeurd zou ik een enorme drang voelen om op een of andere manier schade toe te brengen aan die andere gast zijn spullen. (Niet dat ik dat zou doen hoor, wat dat betreft probeer ik mijn normen en waarden intact te houden).

Maar hoe zuur en onterecht het ook is, ik kan me voorstellen dat de politie hier ook niet veel mee kan zonder getuigen. Stel je maar eens voor dat iemand, die jou een loer zou willen draaien en zelf bijvoorbeeld een kapotte camera heeft, tegen de politie zou vertellen dat jij hem hebt stuk gemaakt terwijl dat pertinent onwaar zou zijn, dan hoop je ook dat de politie jou niet vervolgt.

Maar nogmaals, verschrikkelijk wat je gebeurd is want die spullen zijn reteduur.
Canon EOS 50D/350D | Canon EF 17-40 f/4L USM | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR Di | Canon EF 70-200 f/4L USM | Canon 430EX
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Hierbij het geval (met foto van een agressieve Amsterdamse camera hater) uit juli 2009, toen werd ook nog de fotograaf gemept.

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... zocht.html
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

ArieScanner schreefCOLONWat kan ik nog doen...
In beroep gaan bij de officier van justitie en die agenten oproepen als getuigen.
Die agenten hebben immers iemand gearresteerd en jou vervolgens bij de aangifte geruststellend toegesproken dat alles duidelijk was waardoor jij ervan uitging dat je geen andere getuigenverklaringen nodig had.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar