580EX II RIP?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

Na het topic van Elisabethfotografie over haar twee kapotte Canon Speedlites heeft ook mijn Canon 580EX II de geest gegeven. Komen ze allemaal uit een slechte serie?
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=73548
In mijn geval is het waarschijnlijk de elektronica. De flitser laadt op, lampje wordt groen en vervolgens rood. Gereed voor de flits en ja wel hij flitst. Helaas gaat het bevestigingslampje niet branden. Het resultaat is bij handmatige instelling totale overbelichting (nee, geen gebruikersfout). In de P-stand is het resultaat omgekeerd namelijk extreme onderbelichting. Niet één keer, maar in alle gevallen. Dus geprobeerd op de G10, maar ook daar exact hetzelfde. Probleem zit dus in de flitser. Als ik de flits zo zie, geeft ie telkens vol vermogen. Temeer omdat het relatief lang duurt voor hij gereed is voor de volgende flits.
Ja, ik heb ook op twee camera’s mijn 270EX getest om zeker te weten. Die werkte prima.
Conclusie, fout bij de 580EX II en waarschijnlijk de elektronica waarmee met de camera wordt gecommuniceerd.
Vandaag maar even weggebracht voor nader onderzoek door een Canon repair center en dat kan wel enige tijd duren werd mij verteld. Gelukkig wel garantie.
Misschien toch maar op zoek naar een Quantum Qflash. Hoor je weinig over en hier moeilijk te krijgen. Iemand ervaring met dat merk?
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Tjoh Gerard, dat is een flinke tegenvaller. hopelijk is hij voor garantie weer snel gerepareerd maar het geeft te denken :cry:

Succes en groetjes, €b
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Anoniem 4

Eb,
Bedankt voor het medeleven. Kan toch wel even duren, want het is heel druk met reparaties. Er gaat kennelijk veel stuk bij Canon.
Gelukkig heb ik mijn 270EX nog, dus ik zit niet helemaal zonder.
Gr. Gerard
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ik woon in Dordrecht.
als het bijna onmisbaar is ik heb ook een 580 Mk II
en tot heden geen probleem dus mag je hem eventueel lenen

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Anoniem 4

Bedankt voor je aanbod. Ik heb op het moment niets in de agenda staan waarvoor ik een 580 persé nodig heb. Ik red me wel even met de 270. Als invulflitser werkt die ook best goed.
Toch hoop ik mijn 580 weer snel terug te hebben. :lol:
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Hey, kijk eens in het volgende topic:
http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=33700430

en hier voor een fix: http://shimworld.wordpress.com/2008/02/ ... tshoe-fix/

Schijnt te maken te hebben met losse contacten, waardoor hij op TTL ipv ETTL gaat flitsen. Daardoor krijg je overbelichte beelden.
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

ohoh....

De mijne deed-ut nie 2 weken geleden.... Elke keer... geen flitser op camera... Drukte ik de 580 aan, gelijk ettl (en de laatste keer dat ik hem daarvoor gebruikte alles goed, maar alleen TTL. Dacht dat het aan het objectief lag....)
Ik houd overigens niet van flitsen, dus gebruik hem bijna nooit, maar ik voel aankomen dat ik hetzelfde probleem heb...
Maar even vragen aan broer konijn wat we er aan gaan doen :)

Als het een kwestie van vastdraaien is...
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Anoniem 4

Die draadjes ben ik ook tegengekomen, maar ik heb toch de indruk dat mijn probleem anders is en meer in de elektronica/printplaat moet worden gezocht, dan in losse contacten. Het zit in ieder geval niet in de camera, maar in de flitser. Die moet dus open en omdat ik nog garantie heb, laat ik dat toch maar aan Canon over. Als zij het niet kunnen oplossen, krijg ik wel een nieuwe van ze.
Als ik zelf ga knutselen en ik kan het niet oplossen, krijg ik ook een nieuwe, maar dan op mijn kosten. :cry:
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Als je denkt dat het een serie fout is is het dan oo niet interessant om het serie nummer tot op de laatse 2 cijfers na te vermelden?

En zijn er meer flitsers uit een serie die gelijke problemen hebben? Ik zelf heb mijn 580EXII vorig jaar november of december gekocht en tot nu toe nog geen problemen gehad, maar dat heb ik ook niet met mijn 430EX, en mijn inmiddels gestolen 550EX als ook mijn 540EZ. Dus is het niet gewoon dikke vette pech, en is het zoeken naar groeps problemen iets van de laatste jaren.

Ik bedoel waarom wordt een fout in een systeem, product of dienst bij een paar of misschien een paar honderd exeplaren wereld wijd als serie fout bestempeld als er miljoenen verkocht worden.

Doet me een beetje denken aan de antigriep virus gekte, dat er 400 mensen zijn met bijwerkingen en dat dat in de 0,00xx promilen zit.

Ergo vervelend, maar ga naar ROFA of de winkel en probeer gewoon je europesche garantie van 2 jaar te claimen. Werkt dat niet ga gewoon naar je inboedel verzekering. Ik begrijp soms niet waarom mensen euro's betalen voor dekkingen zonder daar gebruik van te maken. maar goed, veel suc6 ermee.

Jeroen die niet negatief wil zijn maar op de dekking van verzekeringen en standaard garantie de aandacht wil leggen. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Anoniem 3

JvArkel schreef:
Werkt dat niet ga gewoon naar je inboedel verzekering
Naar de inboedelverzekering? Met een kapotte flitser? kan dat dan ook met mijn TV, magnetron, Audio-installatie etc. etc.?
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Misschien de jouwe niet maar als hij in huis stuk is gegaan bijvoorbeeld gevallen of zo dan werkt interpolis gewoon mee tenminste bij mij het is toch gewoon inboedel. en verder heb je 2 jaar wettelijk garantie vanuit de EU en ik zelf heb een inboedel buiten de deur mocht iets stuk gaan bijvoorbeeld in een pretpark want daar geldt de reisverzekering weer niet want dan moet er een overnachting in het spel zijn. Maar kijk gewoon eens bij je verzekeraar en vraag het gewoon eens. Je betaald toch niet voor niets.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Illuminatus schreefCOLONMisschien toch maar op zoek naar een Quantum Qflash. Hoor je weinig over en hier moeilijk te krijgen. Iemand ervaring met dat merk?
Was je verder ook niet tevreden over je 580EXII dan? We hebben het over camera's en bijbehorende accessoires. Vrij delicate electronica. Dat wil weleens stuk gaan....
Anoniem 4

Ja wel, ik was zelfs heel tevreden over de 580EX II. Altijd prima foto’s mee kunnen maken. Toen ik mijn bericht schreef waren er verscheidene problemen met 580’s van medeforummers. Vervolgens ga je dan op Internet rondkijken en zie je nog meer problemen.
dan wil je wel eens door schieten en buiten proporties gaan denken. Ik ben ook maar een mens. :shock:
Wat ook meespeelt, zijn de belachelijk lange reparatietermijnen van Canon. Daar maken ze hun kopers bepaald niet blij mee. Als je als bedrijf daar geen oog voor hebt, kan het je op termijn omzet, marktaandeel gaan kosten.
Overstappen naar Quantum? Ik zou wel willen, erg mooi spul, maar mijn portemonnee is het daar niet mee eens. De nieuwe TRIO komt met accu op circa € 1.500,00 en daar heb je heel veel speedlites voor. 8)
Misschien wordt het toch tijd voor een tweede 580. Dan leg ik de Quantum-optie eerst voor aan de bestedingscommissie, die gegarandeerd wordt afgewezen. Het alternatief, een tweede 580 wordt dan als een koopje en een opluchting ervaren. Toch maar proberen zo. :lol:
Anoniem 4

Vandaag mijn 580EX II weer gerepareerd retour ontvangen. Heeft dus een maand, 4,5 week geduurd. Storing zat inderdaad in de elektronica van de flitser; de printplaat en bekabeling zijn vervangen. De reparatie is uitgevoerd door DSP in Nederweert.
Bij de eerste test werkte de flitser weer als vanouds. Hopelijk blijft hij dat nu wat langer doen.
Reparatie viel volledig onder garantie en heeft me dus niets gekost.

Gelet op discussies elders op dit forum over garantie merk ik op dat de flitser in juni 2008 is aangeschaft, was dus 1,5 jaar oud. De officiële Canon garantie voor Europa bedraagt één jaar voor uitsluitend de eerste eigenaar.
Toch weten leveranciers en Canon dat aan Europese en nationale regelgeving op het gebied van consumentenrecht niet ontkomen kan worden.
Laat je dus na het verstrijken van één jaar niet met een kluitje in het riet sturen, desnoods dreigen met Nelie Kroes daar zijn ze zelfs in Amerika bang voor. :lol:
Als je het apparaat hebt laten vallen, zullen ze minder toeschietelijk zijn, maar dan kan de verzekering van Jeroen van pas komen. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar