Advies gevraagd: portretlens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Hoi allemaal,

Jullie zullen wel denken, wéér zo'n topic, maar ik heb toch een specifieker probleem, en ik weet het echt even niet meer wat ik moet gaan doen.

Om te beginnen, ik heb de EOS 5DmkII. Daarbij heb ik de EF24-105mm 4.0L IS USM en de EF 70-200mm 2.8L IS USM
Mooi plaatje zou je zeggen, en dat is ook wel zo... maar ik laat de 70-200 steeds vaker liggen bij het maken van portretten omdat ik hem wat te zwaar en onhandig vindt op locatie, waar ik niet met statief werk.
Ook komt daarbij dat ik nu een ruimte gebruik voor mijn studio van 5meter bij 8 meter ( :D ) maar ik ga aankomende maand verhuizen en dan wordt een van de 'slaap'kamers mijn studio'tje. En die is maar 3.8m bij 2.9m. Aanzienlijk kleiner dus.
Ik verwacht dus dat ik de lens daar zéker niet meer ga gebruiken.

Ik heb al enige tijd de EF 135mm 2.0L USM op het oog, maar omdat die lens er al heel lang is houdt dat me toch een beetje tegen.. én hij heeft geen Image Stabilizer. En het moet niet zo zijn dat wanneer ik deze lens aanschaf, er een halfjaar later een vernieuwde versie uitkomt, mét IS.
Maar het gewicht van de lens en de lichtsterkte vind ik zeker een pluspunt, voor als ik portretten ga maken op locatie, zowel binnen als buiten.

Ik kom er dus even niet meer uit wat voor mij de verstandigste keus is.

- Ik wil niet meer dan €1050,- uitgeven, meer kan ik waarschijnlijk niet voor mijn huidige lens krijgen.
- Ik wil wél een objectief met een vast brandpunt
- Ik wil geen objectief binnen het bereik van mijn 24-105mm

Wie kan mij wat tips/suggesties geven?? :lol:
www.modelmayhem.com/reflectionsfromwithin
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sabrina schreefCOLON Ik heb al enige tijd de EF 135mm 2.0L USM op het oog, maar omdat die lens er al heel lang is houdt dat me toch een beetje tegen.. én hij heeft geen Image Stabilizer.
BOEIEN :lol:
Het is één van de betere lenzen die Canon in het arsenaal.
Het is dat voor mij de prioriteiten anders liggen, anders had ik hem ook wel.
Sabrina schreefCOLON En het moet niet zo zijn dat wanneer ik deze lens aanschaf, er een halfjaar later een vernieuwde versie uitkomt, mét IS.
Dat zullen we nooit weten, dus daar kun je niet echt rekening mee houden.
Vooralsnog zijn er geen geruchten voor een opvolger
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb je al gedacht aan de 100 L IS makro lens ?, staat bij mij vrij hoog op mijn verlanglijstje als portretlens (en macrolens), ik heb de 135L gehad op een 5D en in studio omgevingen teveel van het goede (je hebt teveel ruimte nodig), buiten is deze lens ongeevenaard.

Ook de 85 mm 1.8 doet het erg goed op een 5D dus die zou je ook aan het lijstje toe kunnen voegen.
Laatst gewijzigd door 1 op Closeshooter, in totaal 13 keer gewijzigd.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Ik heb de EF 135mm 2.0L USM inmiddels een paar weken, het is een topper maar dan echt een topper
___________________________
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Closeshooter schreefCOLONOok de 85 mm 1.8 doet het erg goed op een 5D dus die zou je ook aan het lijstje toe kunnen voegen.
Ik zou hem bijna vergeten inderdaad.
Ook een heel mooi, maar bovenal gezien je budget, erg goedkoop alternatief.
Deze lens heb ik dan weer wel en voor portretten is hij heerlijk (en ook voor andere dingen, maar dat is de vraag niet)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Denk ook eens aan de EF 100 mm F/2.8 L Macro IS USM (valt wel in het bereik van de EF 24-105 :wink: ).
Een onsje lichter dan de EF 135 f/2 L USM (ondanks de IS) en water- en stofbestendig.
Een vergelijktussen beide objectieven.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Als je binnenkort een kleinere studio hebt, zou ik eerst eens kijken hoever je daar komt met de 24-105. Wanneer je merkt dat je met 105mm te weinig mm hebt, dan is de 135mm f2 zeker een aanrader. Maar de kans is aanwezig dat je 105mm al ruim voldoende vind, en dan is het toch jammer van de centen. Daarbij zeg je dat je geen objectief tussen de 24 en 105 mm wilt, dus misschien hoef je dan niet eens iets aan te schaffen.

Of brand het geld zo hard in de portemonnee dat het eruit moet?
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Sabrina schreefCOLON En die is maar 3.8m bij 2.9m. Aanzienlijk kleiner dus.
EF 50 1.4 Hou je ook nog wat geld over om een 85 1.8 erbij te nemen ;) Zit je altijd goed en blijf je ver onder je 1050 euro.
Anoniem 4

Je zult toch echt één van je drie eisen moeten laten vervallen. Alle goede portretobjectieven vallen binnen de range van je 24-105.
Andere optie is verhuizen naar een groter huis met een grotere kamer voor een grotere studio.
Met de afmetingen die je voor de kamer noemt, kom je waarschijnlijk met de 135mm in manoevreerproblemen of je moet het model tegen de achtergrond plakken.
Je zou ook nog de 24-105mm kunnen vervangen door een 24-70mm en aanvullen met een 85mm. Ook een optie is de EF 70-200mm f/2.8L IS USM vervangen door de f/4-versie, een stuk lichter qua gewicht. Het verlies aan lichtsterkte in de studio zal geen probleem zijn. Als je buiten vaak onder mindere lichtomstandigheden moet werken is het een ander verhaal.
Gelet ook op de andere reacties zijn er tal van opties, maar je zult ook hier weer compromissen moeten sluiten.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik zou gezoon d 24-105 gebruiken die je nu al hebt. Prima lens, en zolang je maar een beetje boven de 35-50 mm blijft uitstekend voor portretten..
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Ik zou eerst eens kijken waar je gezien de beperkte ruimte in de studio qua brandpunt uitkomt. Vervolgens eens kijken welke kandidaten er zijn.
Vermoedelijk kom je wel uit binnen het bereik van de 24-105, maar kan me voorstellen dat je meer lichtsterkte wilt. Primes liggen in dat geval voor de hand.
De 80mm F1.8 lijkt (hoewel geen L serie) goed bruikbaar kijk maar
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/419-canon_85_18_5d
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
fotorich
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2008 01:37
WoonplaatsCOLON zoetermeer

Zoals mijn voorganger al zei, waarom niet gewoon de 24-105 mm gebruiken. als het niet specifiek om de DOF gaat van een lichtsterkere lens. De specifieke losse portretlensen zijn immers de 85 mm en de 105 mm. Oke de 24-105 mm is minder lichtgevoelig dan een 2/135 mm, maar dat kan je toch weer corrigeren met een wat hogere iso. En je hebt IS met de 24-105 mm voor die gevallen dat je zonder flits in de studio werkt.
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONOok een optie is de EF 70-200mm f/2.8L IS USM vervangen door de f/4-versie, een stuk lichter qua gewicht. Het verlies aan lichtsterkte in de studio zal geen probleem zijn.
inderdaad! En dat kunnen we zelfs met gesloten beurzen doen, bespaart je 1000 euro. Laat maar weten waar ik mijn 70-200 f/4 kan komen ruilen.
[size=84]onderschrift[/size]
Anoniem 4

knoet schreefCOLON Laat maar weten waar ik mijn 70-200 f/4 kan komen ruilen.
Helaas geen f/4 versie van de IS USM f/2.8. Als ze jouw objectief zou willen hebben, wordt het fors bijbetalen. Voor jou dan. :lol:
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Ik sluit me aan bij MaestroNL: 50 1.4 (1.8 is ook weinig mis mee) icm. 85 1.8. Ik heb beiden; gecombineerd met een 5D heb je twee prima portret mogelijkheden voor binnen een kleine kamer.

Succes, en laat even weten wat het geworden is!
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Lieverdss.. :lol: Ik zoek een lens voor op locatie binnen en buiten dus niet voor in mijn studio! Daar heb ik de 24-105 wel voor.
Het gaat er dus meer om dat ik mijn 70-200 te zwaar vind om op locatie mee te zeulen steeds, maar dat ik wel iets in die lichtsterkte wil. Dus 4.0 is geen optie. Die 70-200 valt dus ook af.
En ik wil geen lens die onder de 105mm valt, want ook daarvoor heb ik mijn 24-105 wel.

Closeshooter en RuudS, goede ervaringen dus met de 135mm 2.0.
Nah, ik denk dat ik er dan eigenlijk wel uit ben..
Nu eerst nog ff mijn 70-200 verkopen :lol:

@ Boels, ik heb de 100mm 2.8 al, de oudere variant dus. Dus dat is geen optie, en te weinig bereik.

GeertH, nee juist niet. Mijn beurs blijft gesloten, tenzij ik er wat in terugstoppen kan :wink: Ik wil gewoon van het geld van de verkoop van de 70-200 een lichtsterk vaste brandpunt objectief aanschaffen en niets bijbetalen.
www.modelmayhem.com/reflectionsfromwithin
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

In dat geval kan ik ook de 135mm f2 zeker aanbevelen. Ik heb hem ook en ben er uitermate tevreden over. Ik heb ook de 70-200 f2.8 IS USM, maar die vind ik in sommige gevallen te opvallend. Ik heb de mijne 2de hands gekocht, en gewacht totdat er eentje voorbij kwam die niet te duur was. Ik weet bijna zeker dat ik hem voor hetzelfde geld of meer weer zou kunnen verkopen wanneer ik hem niet meer als meerwaarde zou zien naast mijn 70-200.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik had erg goede ervaringen met de 135, ook tweedehands gekocht en inderdaad voor hetzelfde weer verkocht, maar niet omdat hij niet beviel, maar voor mij had hij tov andere lenzen die ik heb niet echt een meerwaarde, ben meer een zoomert, dat was de enige reden (en dat ik geld nodig had voor een andere).

Maar voor buiten een erg fijne, snelle, bloedscherpe lens met een buitegewoon mooie bokuh !!!
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Sinds kort heb ik de 85 1.8 en ik ben hier echt tevreden over. De 70-200 2.8L IS Vind ik een zeer goede lens, ook volopen. Deze red het alleen niet volopen tegen de 85 1.8!

Persoonlijk denk ik dat de 135 2.0 nog beter zal zijn omdat dit een L lens is. Deze zal volopen wat ik van anderen van dit forum heb gehoord ook een stuk scherper zijn dan de 70-200 2.8L IS

Verder denk ik niet dat je veel ander keus nog hebt.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Je wilt specifiek een portretlens, maar niks onder de 105 mm? Waarom dit topic dan? Dan blijft er toch enkel de 135 mm over of zie ik het verkeerd? Je kunt natuurlijk ook de 200 prime nemen, maar daar heb je binnen natuurlijk niet zo veel aan. Je hebt nog wel wat andere alternatieven, maar dat zijn macro-objectieven en niet echt bedoeld voor portretten.

Succes met kiezen dan maar!! :roll: :D
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar