Canon EF 500 F4 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
doxke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 868
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2007 18:36
CONTACTCOLON

Op welk diafragma is deze lens volgens jullie het scherpst
Met 1.4ext ertussen en zonder?
Ook belichting 1stop dichtknijpen?
Ben echt benieuwd naar jullie reacties!!!
Alvast bedankt
grtz
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik zou hem 1 stop knijpen naar F8 maar dat hang van je lichtomstandigheid af.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Voor de allerscherpste resultaten zou ik de extender er sowieso tussenuit laten: extra glas kost altijd ('n beetje) kwaliteit.

Verder: vermoed dat de sweet spot tussen F8 en F11 ligt, met extender misschien één stop kleiner.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ook de 300mm is vol open vlijmscherp. En dan maakt het niet uit of je de f2.8-vdersie bedoeld of de f4-versie :wink:
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind de 200 f/2.8 ook scherp vol open. Zeker vergeleken met een 70-200 f/2.8.
Van de f/2.0 versie hoor ik ook geen slechte dingen (en zie ik ook goede resultaten)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Ik gebruik mn 500mm meestal op 5.6 als het licht het toelaat, zoniet ga ik ook gerust vol open.

Met 1.4x extender heb ik het idee dat hij het dan het beste doet bij f/7.1
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

dejong1racing schreefCOLON Van de f/2.0 versie hoor ik ook geen slechte dingen (en zie ik ook goede resultaten)
:lol: Zit ook helemaal geen prijsverschil (+/- 3000 euro) of oppervlakteverschil van de lensgroepen tussen deze 2 prachtige lenzen.
Wel een beetje appel en peer vergelijking ;)

Maar ben het wel helemaal met je eens de EF200 2.0 goede resultaten behaald :lol:
Gebruikers-avatar
doxke
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 868
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2007 18:36
CONTACTCOLON

Allen dank voor de vele reacties ben er zeker wijzer uit geworden...
Maar dezee was ik nog vergeten
IS op of af laten staan op statief en of op rijstzak?
alvast bedankt
gzrt
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

De 500mm zou statief detectie hebben, heb ooit eens ergens gelezen dat de IS de "mirror slap" compenseert. Volgens het boekje dien je de IS uit te zetten tegen het extra stroomverbruik.
Ikzelf heb mn IS altijd aanstaan.
kanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 17:14

hoe komt het dat zoveel mensen dit prachtig objectief hebben. Ik loop niet in de bijstand maar € 6000,- kan ik niet verkopen aan mijn eega. Dan wordt hij waarschijnlijk € 60.000 (kosten scheiding etc erbij opgeteld).
Noboddy's perfect.
I'm noboddy.

Camera met wat L objectieven, flitser en statief
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Ikzelf ben nog in twijvel dan. tussen de 300f2.8 of de 500f4.

en goed voor mij is het een stukje gewicht waar ik mee zit en de kosten natuurlijk..(500f4 is toch wel weer stukje duurder)

maar dat 1 van de 2 er komt weet ik zeker.

en goed ik ben ook niet rijk ofzo. moet ook gewoon elke dag gewoon op me werk verschijnen. en goed voor mezelf zou ik het niet kunnen verantwoorden als ik dikke 5000-6000 euro uit geef aan een objectief met toebehoren(statief en zo komt er ook nog bij)

maar goed...wat ik niet doe is lenen...maar sparen(het bestaat nog)
en gewoon alles wat ik maar extra verdien(overwerk en beetje zwart en zo) gaat er heen. en ook ik ben aan het besparen geweest....telefoon abbo afgezegd(had er 2) en zo nog meer dingetjes op bezuinigd.

en ja dan na een jaartje sparen kan ik zo`n objectief halen...en dat is hopelijk mei 2010 (al vakantiegeld binnen is, tel ik voor het gemak ook maar bij het budget :wink: )

en goed als je zolang bezig bent met sparen heb je het ook wel ergens voor gedaan he...geeft mij iig wel voldoening
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

---
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 9 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

kanon schreefCOLONhoe komt het dat zoveel mensen dit prachtig objectief hebben. Ik loop niet in de bijstand maar € 6000,- kan ik niet verkopen aan mijn eega. Dan wordt hij waarschijnlijk € 60.000 (kosten scheiding etc erbij opgeteld).
:lol:

Ik heb een vrouw met een andere dure hobby die speelt accordeon (op conservatorium niveau). Als je weet wat een beetje accordeon kost daar kan ik rustig een 1d4 plus een mooie 200mm f/2.0 voor halen. En aangezien ze er een paar heeft (opgebouwd door de jaren heen) klaagt zij niet als ik ook eens wat duur spul koopt ;)
kanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 102
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 17:14

Ik heb een vrouw met een andere dure hobby die speelt accordeon (op conservatorium niveau). Als je weet wat een beetje accordeon kost daar kan ik rustig een 1d4 plus een mooie 200mm f/2.0 voor halen. En aangezien ze er een paar heeft (opgebouwd door de jaren heen) klaagt zij niet als ik ook eens wat duur spul koopt ;)
Ik kan me voorstellen dat haar hobby nog wat geld in het laatje brengt, bij die van mij gaat er alleen maar wat uit :shock:
Jullie zijn gezegend om zoveel mooie dure hobby's te bekostigen.
Noboddy's perfect.
I'm noboddy.

Camera met wat L objectieven, flitser en statief
Gebruikers-avatar
Ryan Debacker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 237
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 11:23

Petertje schreefCOLONIkzelf ben nog in twijvel dan. tussen de 300f2.8 of de 500f4.

en goed voor mij is het een stukje gewicht waar ik mee zit en de kosten natuurlijk..(500f4 is toch wel weer stukje duurder)

maar dat 1 van de 2 er komt weet ik zeker.
Waar je eerst en vooral goed moet over nadenken is wat je er wil mee gaan doen. Ik heb beide lenzen en die verschillen nogal behoorlijk qua gebruik moet ik zeggen. Wil je echt natuurfotografie, dieren, vogels enz.. dan is de 500mm toch wel de betere keus. Mijn 300 komt meestal te pas bij concerten en sport, als ik even lichter op pad wil gaan en toch vogeltjes wil fotograferen dan is deze samen met extenders ook bruikbaar maar niet even goed als de 500.
1D3/5D2
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Ryan Debacker schreefCOLON
Petertje schreefCOLONIkzelf ben nog in twijvel dan. tussen de 300f2.8 of de 500f4.

en goed voor mij is het een stukje gewicht waar ik mee zit en de kosten natuurlijk..(500f4 is toch wel weer stukje duurder)

maar dat 1 van de 2 er komt weet ik zeker.
Waar je eerst en vooral goed moet over nadenken is wat je er wil mee gaan doen. Ik heb beide lenzen en die verschillen nogal behoorlijk qua gebruik moet ik zeggen. Wil je echt natuurfotografie, dieren, vogels enz.. dan is de 500mm toch wel de betere keus. Mijn 300 komt meestal te pas bij concerten en sport, als ik even lichter op pad wil gaan en toch vogeltjes wil fotograferen dan is deze samen met extenders ook bruikbaar maar niet even goed als de 500.
hier ben ik heelgoed van bewust. maar er zijn voor mij wat meerdere redenen. en de hoofdreden is toch gewicht. ik heb nog al wat problemen gehad met me polsen, dus ja dan is een iets lichtere objectief beter. en dan zou het de 300 worden met extender`s 600mm is voor mij vooralsnog wel genoeg :roll: alleen dan is het met de 2x extender ertussen...en ja..daar ben ik dus niet zo zeker over.
verder denk ik dat ik de 300mm ook vaak gebruik hoor
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

MaestroNL schreefCOLON
kanon schreefCOLONhoe komt het dat zoveel mensen dit prachtig objectief hebben. Ik loop niet in de bijstand maar € 6000,- kan ik niet verkopen aan mijn eega. Dan wordt hij waarschijnlijk € 60.000 (kosten scheiding etc erbij opgeteld).
:lol:
Ik heb een vrouw met een andere dure hobby die speelt accordeon (op conservatorium niveau). Als je weet wat een beetje accordeon kost daar kan ik rustig een 1d4 plus een mooie 200mm f/2.0 voor halen. En aangezien ze er een paar heeft (opgebouwd door de jaren heen) klaagt zij niet als ik ook eens wat duur spul koopt ;)
kijk! mijn vriendin heeft paarden. nuff said :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar