Change a sky with Photoshop

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik denk dat we allemaal wel is hebben mooie foto maar de lucht helemaal uitgebeten.
Ik ben zwaar beginneling in photoshop maar heb geprobeerd om in grote lijnen te laten zien wat hier aan te doen is.


Er zijn hier hele goeie photoshopers op het forum en hoop dat die er ook een steentje aan bij kunnen dragen om dit compleet te maken, wat mij nog niet goed lukt is de randen netjes te krijgen maar dit moet ook simpel op te lossen zijn, dus ik hou me aanbevolen voor dat stukje bewerking.
1
Afbeelding
je hebt een foto geopend, selecteer de lucht met de toverstaf.
2
Afbeelding
open nu in photoshop een mooiere lucht, ga naar selecteren en selecteer alles.
3
Afbeelding

haal nu je foto terug en selecteer in bewerken plakken in.
4
Afbeelding

je hebt nu de nieuwe lucht in de foto geplakt, maar we zijn nog niet klaar
5
Afbeelding

6
Afbeelding

ga nu naar selecteren bewerken slinken (hier ligt mijn probleem welke waarde nou het beste werkt.
7
Afbeelding

bij deze waarde heb ik dus ook hulp nodig!
8
Afbeelding

ga weer naar selecteren bewerken doezelaar, deze waarde had ik op 1 gezet maar is niet helemaal de juiste waarde zoals je dalijk kan zien.
9
Afbeelding

10
Afbeelding

ga weer naar bewerken en selecteer weer plakken in.
11
Afbeelding

zoals je ziet is er een nieuwe lucht alleen de randjes zijn nog niet netjes Wie weet welke waardes je hier zou moeten gebruiken om dit geheel af te kunnen maken?


Ik heb gewoon even een onbewerkte foto gepakt niet op compositie gekeken en vanmiddag een lucht op de foto gezet, deze lucht is ook niet mooi maar het was niet anders en het gaat ook om de bewerking.

[i[/i]ik hoop dat sommige hier wat aan hebben die nog niet veel zoals ik van photoshop weet.
als ik dingen niet duidelijk heb omschreven laat het maar weten we kunnen het altijd nog een beetje bijschaven.

Groeten Rob
[/u]
Laatst gewijzigd door 3 op Daimler, in totaal 26 keer gewijzigd.
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Als ik het origineel met je uiteindelijke resultaat vergelijk, dan had je net zo goed een gradiënt in een nieuwe layer kunnen trekken en deze er overheen kunnen leggen (wel even alles weggummen wat geen lucht is)

Ik zie eerlijk gezegd niet het verschil wat ik zou willen zien
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

dejong1racing schreefCOLONAls ik het origineel met je uiteindelijke resultaat vergelijk, dan had je net zo goed een gradiënt in een nieuwe layer kunnen trekken en deze er overheen kunnen leggen (wel even alles weggummen wat geen lucht is)

Ik zie eerlijk gezegd niet het verschil wat ik zou willen zien
Ik was ook nog niet klaar de laatste foto stond er nog niet tussen.
Maar als jij kan uitleggen hoe jij het op een andere manier zou doen ik zou zeggen als je een keer tijd hebt , ik ben benieuwd.

Groeten Rob
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Kan ook niet zeggen dat ik het resultaat mooi vind...

:?
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hi,

Ten eerste is het verstandig om een foto voor de lucht uit te kiezen die past bij de situatie in het echt. Wat ik bijvoorbeeld had gedaan is dat je toen je de foto van de koe nam, direct ook 1 van de lucht te nemen en die te gebruiken voor je photoshop.

Nu over het bewerken. Het kunnen bewerken bestaat in mijn ogen voor minstens 70% uit goed kunnen selecteren en maskeren.

Wat ik had gedaan is de foto van de lucht (foto 2) onder foto van de koeien (foto 1) te plaatsen, daarna de lucht selecteren, daarna ctrl+shift+i om je selectie om te keren, dan selectie featheren (doezelen) met 1 pixel, dan klik je in je laagpalet op het icoontje om een nieuwe laagmasker aan te maken. Wat hij nu doet is een laagmasker aanmaken en verbergen wat niet geselecteerd is, nu kun je wanneer nodig met je penseel schilderen wat je er bij of er af wil hebben.

Succes.

Bob

ps, waarom een titel in fout engels in plaatse van een titel in goed Nederlands?
Laatst gewijzigd door 1 op bobvanduin, in totaal 26 keer gewijzigd.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Daimler
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1051
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

mcr77 schreefCOLONKan ook niet zeggen dat ik het resultaat mooi vind...

:?
Het gaat niet erom of deze foto mooi geworden is maar om de bewerking, ik heb gewoon even een foto gepakt en een andere lucht erin gezet, toen ik deze lucht op de foto wou zetten vanmiddag waren er ook geen mooie luchten, en ja de randjes zijn nog niet helemaal top maar dat moet op te lossen zijn.
Dus probeer je voor te stellen je doet het met een mooie foto waar de lucht van uitgebeten is en je zet er een mooiere lucht in, heeft het volgens jou dan nog geen zin??
[size=75]5DMarkII/ 50D/Canon EF24-105mm F4 IS USM [color=red]L[/color]/Canon70-200mm F2.8 IS USM [color=red]L[/color] /Canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 IS USM [color=red]L[/color]/Canon extender 1.4II /Canon Speedlite 580EXII/Sandisk Extreme III 32GB[/size]
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Het kan zeker zin hebben, maar het problees is gewoon dat wanneer je 2 foto's gaat combineren dat je wel er op moet letten dat de foto's wel vergelijkbaar zijn en het licht uit de zelfde hoek komt.

Zo heb ik een keer een foto van een huis bewerkt met de zon en de schaduw aan de zelfde kant van de foto, dat gaat niet hé :wink:

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
iQuse
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 21:32
WoonplaatsCOLON Oirschot

In photoshop laag dupliceren. Dan werken met je curves en je levels zodat je lucht een mooie uitstraling krijgt. Let vooral niet op de voorgrond etc. Daarna layer mask aanbrengen en je voorgrond terughalen, verscherpen enz. Lucht vervangen is vaak niet nodig/geef mindere resultaten. Zie voorbeeld (gaat om het idee ;))..

Groeten, Maurice

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=150166[/img]
Gebruikers-avatar
Ricknoteboom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2007 14:01
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Kijk hier anders eens naar, heb laatst weer eens op deze site gekeken omdat de link hier voorbij kwam en wist me nog net te herinneren dat dit filmpje bovenaan de lijst stond...

http://www.thedigitalphotographyconnect ... php?ID=139
Alleen citrusfruit heeft het morele recht tegen persvrijheid te zijn.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Je blijft toch een lelijk randje houden boven je bomen....
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Op de overgang van de bomen naar de lucht hoe je hiermee een kleine randje over. Als je dit weg wilt hebben kun je met een onscherp penseel langs de rand gaan. De bomen en de lucht worden dan meer met elkaar verbonden. En het randje is dan verdwenen.

Als je de lucht veranderd, zou ik alleen kiezen voor een andere lucht... Bijvoorbeeld 1tje met meer (witte) wolken...
Gebruikers-avatar
iQuse
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 21:32
WoonplaatsCOLON Oirschot

Hmm, was ik vergeten te melden. Het lelijke randje in mijn voorbeeld is de selectie welke daimler in zijn voorbeelden had staan. Ik heb 1 van zijn schermafbeeldingen gebruikt. Met de door mij beschreven techniek heb je nooit lastig van randjes....
Roewin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 116
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2009 10:08
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Kijk eens even op onderstaande link:
Masking sky
Filmpje met uitgebreide instructies om een lucht te vervangen.
EOS 1000D+ kitlens+sigma 35-135mm / www.hanswind.nl/albums
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar