[VERZAMELTOPIC] Canon 1D MKIV

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Na meer dan ene half jaar de 1DMkIV als Avatar te hebben ben ik blij dat hij er nu eindelijk is. :)

Natuurlijk een super body, maar voor weinigen weggelegd behalve voor hen die hun geld ermee verdienen en een paar exoten die dit soort bodies kopen omdat ze verder weinig andere dingen doen :)

Maar goed een geweldig speeltje maar ik vraag me af of je, zelfs zeer serieuze amateur, dit geweld wel nodig hebt. Ik bedoel een 7D lijkt mij een zinnigere oplossing. En eindelijk heeft Canon een beetje een Nikon indeling.

Dus 7D en 5DMkII als handzame en 1DMkIV en 1DSMkIV zeer robuuste bodies. Maar ik vraag me echt af of een serieuze amateur niet beter af is met een 7D met grip aangezien die ook goed gesealed is. En een 1DMkIV voor de efteling en een macrodag niet een heel erg beetje penis verlengend is. Maar goed.

Succes zij die een 1DMkIV gaan kopen en daar hun geld aan uitgeven en dat compenseren met 70-300's ed :)

Ik hoop dat er wel een cursus fotografie bij zit voor die laatste catagorie.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONHet zijn adviesprijzen :wink:

Bijvoorbeeld, de prijs van een 7D is van oorspronkelijk €1799 inmiddels gezakt naar €1388 (-23%).

De prijs van de 1DIV zal denk ik redelijk snel onder €3800 zakken.

Overigens, prijsverschillen €/$ worden voornamelijk veroorzaakt door verschillen in belastingen en de koersen ten opzichte van de Yen.

Als K-E dan ook eens haar occassionprijzen daaraan zou relateren, dan waren die 5D's allang weg als ook alle oudere modellen.

Alhoewel ik eigenlijk een 10D altijd een geweldige camera heb gevonden, al is hij langzaam en heeft hij last van Narcolepsie :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

jvanarkel schreefCOLON../..

Succes zij die een 1DMkIV gaan kopen en daar hun geld aan uitgeven en dat compenseren met 70-300's ed :)
../..
Passen die dan ?
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja dat is toch gewoon een EF vatting :shock:
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

jvanarkel schreefCOLONNa meer dan ene half jaar de 1DMkIV als Avatar te hebben ben ik blij dat hij er nu eindelijk is. :)

Natuurlijk een super body, maar voor weinigen weggelegd behalve voor hen die hun geld ermee verdienen en een paar exoten die dit soort bodies kopen omdat ze verder weinig andere dingen doen :)

Maar goed een geweldig speeltje maar ik vraag me af of je, zelfs zeer serieuze amateur, dit geweld wel nodig hebt. Ik bedoel een 7D lijkt mij een zinnigere oplossing. En eindelijk heeft Canon een beetje een Nikon indeling.

Dus 7D en 5DMkII als handzame en 1DMkIV en 1DSMkIV zeer robuuste bodies. Maar ik vraag me echt af of een serieuze amateur niet beter af is met een 7D met grip aangezien die ook goed gesealed is. En een 1DMkIV voor de efteling en een macrodag niet een heel erg beetje penis verlengend is. Maar goed.

Succes zij die een 1DMkIV gaan kopen en daar hun geld aan uitgeven en dat compenseren met 70-300's ed :)

Ik hoop dat er wel een cursus fotografie bij zit voor die laatste catagorie.

Jeroen


Hahaha, wat een reacties lees je toch steeds weer !

Waarom met een Dacia rijden als je je een Porche kan permiteren ???

Laat iedereen toch zelf uitmaken wat hij met zijn centen doet :roll:
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Mee eens maar het gaat hier niet om een Porsche maar om een le Mans of GT3 uitvoering die voor speciale doeleinden gemaakt zijn. Zeg maar voor mensen die dagen in de vrieskou van Patagonie of Paaseiland en daar hun werk doen. Voor hen die niet in extreme omstandigheden werken zijn de 5DMkII en 7D gemaakt.

Maar het staat natuurlijk erg geil zo'm dik ding. Tipje koop een EOS 1RN voor 299 :)

Ik vraag me werkelijk af wat de meerwaarde voor mij zou zijn als ik al een 7D zou gaan kopen omdat ik die echt nodig zou hebben. Die paar frames meer en extra's zijn volgens mij echt overkill. Voor jongens zoals Jeroen en John die hun werk op tijd onder moeilijke omstandigheden snel bij een krant moeten hebben ivm concurrentie van andere fotografen, tja daar kan ik in komen. Maar de 7D als aanvulling op de 5DMkII zijn nog steeds pro bodies........


Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Wat mij in ieder geval wel eventjes opvalt is dat hij die Integrated Speedlite Transmitter mist en die horizon zoals de 7D het heeft...
Nu weet ik niet hoe goed dat eerste ding werkt, maar als het toch het speeltjes niveau ontgroeit is, waarom dan niet in het topmodel? En die horizon, is misschien wel een beetje speeltjes niveau en mogelijk zal een professioneel fotograaf er absoluut geen boodschap aan hebben, maar volgens mij zit de sensor erin (de 1D detecteert wanneer je de camera kantelt van landscape naar portrait, en dan houdt hij het geselecteerde scherpstelpunt op dezelfde positie in het beeld). Of is het pas in een later stadium verzonnen door de 7D-ontwerpgroep en kwam dat te laat om ook nog even in de 1D te gooien?

Groeten,
Hendrik
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dirk kan natuurlijk ook aan de outdoor indoor verdeling kunnen liggen. Niet dat een 1DSMkIII niet binnen gebruikt wordt. Maar idd is het raar dat het niet op EEN top product zit. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dat straks weer een onderscheid is tussen de DS en de D. En gaan ze ervan uit dat een ST-E2 achtige functie meer bij 5DMkII, 7D en 1DSMkIV modellen gebruikt zal worden????

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

marcedwin schreefCOLONDie 4 is helemaal onbetaalbaar. 12.000 gulden !!!!!???
Nee, 5 zilverlingen en 10 schelpen :roll: .
jvanarkel schreefCOLONNatuurlijk een super body, maar voor weinigen weggelegd behalve voor hen die hun geld ermee verdienen en een paar exoten die dit soort bodies kopen omdat ze verder weinig andere dingen doen :)
Wat een onzin. Juist een pro moet zo'n uitgave kunnen verantwoorden; een amateur hoeft dat niet. Als een amateur het leuk vindt om dat geld er aan uit te geven, dan doet'ie dat toch? En laten we wel wezen, de Leica M9 wordt ook door amateurs gekocht...

Anyway, op zich vind ik 't een weinig vernieuwende camera t.o.v. de III. Nou hoeft dat natuurlijk ook niet en het mediacircus is daar ongetwijfeld op aangepast.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

marcedwin schreefCOLON
r.muusers schreefCOLONBetekend dit dat de mark II in het occasioncircuit goedkoper gaat worden? :D
Ben bang van niet. Die 4 is helemaal onbetaalbaar. 12.000 gulden !!!!!???
Sorry dat ik het weer eens erg lomp ga zeggen hoor: "Wat doe jij op een modern medium als internet als je nog steeds met die middeleeuwse gulden wil betalen, valt me nog mee dat je niet een vergelijking aan het trekken bent tussen de aanschafprijs van een Eos FD vatting en deze MkIV"

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

jvanarkel schreefCOLONVoor jongens zoals Jeroen en John die hun werk op tijd onder moeilijke omstandigheden snel bij een krant moeten hebben ivm concurrentie van andere fotografen, tja daar kan ik in komen.
I'm flattered, maar als ik naar de prijs kijk, dan is een 7D ook een schitterende camera, mits hij zijn AF-performance maar waarmaakt.
Maar als ik mocht kiezen, dan ga ik toch voor een APS-H camera.

Ik vind het t.o.v. de mk III weer wel een vooruitgang. Filmen, betere iso en waarschijnlijk een betere AF zijn toch dingen die ik als een welkome verbetering zie.
Het feit dat je AF punt bovenin van je zoeker blijft (of onderin, of rechts) als je je camera draait zou mij soms kostbare seconde kunnen schelen waardoor ik minder beelden hoef te missen. Een betere aansturing van flitsers, zeker in de groothoekstukken, is ook een verbetering waar ik wel blij mee zou zijn.

Alleen de knaken, die kan ik er nu niet aan uitgeven (dan moet er nog zeker 1500 vanaf voordat ik het interessant vind)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONDirk kan natuurlijk ook aan de outdoor indoor verdeling kunnen liggen. Niet dat een 1DSMkIII niet binnen gebruikt wordt. Maar idd is het raar dat het niet op EEN top product zit. Het zou natuurlijk ook kunnen dat dat straks weer een onderscheid is tussen de DS en de D. En gaan ze ervan uit dat een ST-E2 achtige functie meer bij 5DMkII, 7D en 1DSMkIV modellen gebruikt zal worden????
Tsja, als fotojournalist komt het niet voor dat je 2 externe speedlites op gaat stellen bij een persconferentie of een voetbalwedstrijd. :mrgreen:

Zo ver wil ik nog wel mee gaan met de gedachtengang van Canon. :)

Maar wie is Canon om voor een ander te beslissen of ze de 1D-mkIV niet in een studio zouden mogen gebruiken, of op een bruiloft e.d. ?

Daar zou deze feature namelijk een grote meerwaarde hebben. Maar wellicht hebben ze dat gereserveerd voor de 1Ds-mkIV want onderscheid moet er toch zijn. :lol:

Maar ik kan me zo voorstellen dat er in de body gewoon fysiek geen ruimte meer was om deze transmitter in te bouwen. Met de digitale waterpas (horizon) is dat volgens mij anders. De camera detecteert zelf namelijk al of je de camera horizontaal houd, of vertikaal met de grip naar boven, of vertikaal et de grip naar onderen. Er zit dus al een waterpas sensor in. Dan kun je die feature ook softwarematig inschakelen op het LCD scherm. :idea:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

En dan de prijs van de Mark III na bene :D
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ach what the [censored], wat heb je nou aan zo'n waterpas.
Alleen als je architectuur doet dan zou ik daar nog enig nut van van inzien, maar die gebruiken toch meestal een statief waar tegenwoordig ook libellen op zitten.

Voor de liefhebber, je kan altijd nog een matglas kopen voor een tientje of drie met vakverdeling die permanent werkt.

Wat betreft die transmitter, is het niet zo dat de meeste mensen met een 1d ook werken met een 580EX, die kan dit toch ook allemaal aansturen?

Al met al loop ik nog niet echt warm voor de mark IV, ik ben wel blij dat het een apc H gebleven is, anders zou m'n 300mm nog minder nut hebben bij gebrek aan een 400mm.

Ik mag van harte hopen dat het nu eens een dijk van een AF camera is, en alleen in dat geval al had Canon er wijs aan gedaan om een paar hulppunten extra toe te voegen zodat men in ieder geval het idee heeft dat de AF echt opnieuw is opgebouwd. Al moet ik bekennen dat ik eigenlijk vooral de middelste gebruik in tijden dat de AF echt goed zijn werk moet doen.

Ik vraag me af of Canon hier de overstappers mee terug haalt, ik denk van niet. De mensen die een D3 gebruiken zijn daar zonder meer super tevreden over.

Een ander punt van zorg geeft mij toch de betrekkelijk lage waarde voor de mensen die hun 1d mk III in willen wisselen via de bekende kanalen.
De mk II bleef en is in mijn ogen een stuk waarde vaster gebleken.
Eigenlijk heeft Canon ons gewoon genaaid :evil:
Duur betaalde waar die snel afschrijft en ook al een paar keer heeft gelogeerd in Roosendaal of elders :wink:

Als ik zie hoe snel de 7D in waarde zakt (350 euro in 2 weken) dan zou ik lekker wachten tot de body weer net zoveel kost als de huidge deed. Zeg maar rond de 3000 euro.

Ik durf eigenlijk wel te wedden dat ze de camera net als de mk III en de 5d II mondjes maat op de markt gaan brengen om zo de prijs "kunstmatig" hoog te houden. Alleen als de D3S snel zakt zullen ze mee gaan.

Kortom laat Rob Gailbraight maar lekker gaan testen en wat veldwerk gaan doen, dan worden we vanzelf overspoeld met goede of slechte berichten.

Overigens moet ik zeggen dat m'n mk III op dit moment aardig bevalt, heb na de laatste fix wel eens vreemde onscherpe beelden maar toch genoeg goed materiaal na een wedstrijdje van een of ander.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

John natuurlijk mag je een 1DMkIV gebruiken bij een bruiloft ed. Maar je kan met een Ferrari onee sorry dat kan niet :) een Porsche ook langzaam rijden en gebruiken voor dagelijks gebruik maar het blijft een Grand Tourismo en dus voor lekker knallen op relatief hoge snelheid op wegen die daarvoor bedoeld zijn. Ergo dan moet Canon gewoon een Instapper maken die klak alleen een groen vierkantje heeft en een top model met alles erop en eraan zodat je nergens zonder komt te staan en iets voor daartussen in.

Maar het was maar een aanname dat de compacte pro bodies naar buiten kunnen maar natuurlijk het zullen afleggen tegen hun grote pro bodies.

Ik denk ook dat de 7D en 5D nu echt voor pro en anderen natuurlijk, bedoeld zijn zodat je je zelf niet helemaal lens sleept en dat de 1D(S) toch meer bedoeld is voor foto journalisten, sportjournalisten, natuurfotografen, landschaps fotografen enz en dan wel diegene die onder minder fijne omstandigheden moeten of mogen werken.

En natuurlijk zijn deze laatste ook voor Jeveos net zoals het feit (?????)dat hij waarschijnlijk een Hummer heeft 8) maar zelden het asfalt zal verlaten maar dit gewoon doet omdat hij zich er een kan veroorloven :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik mis (persoonlijk) op de 7D en 5D-MKII zaken die voor mij persoonlijk belangrijker zijn dan burst etc. Zoals bijvoorbeeld de spotmeting welke gekoppeld is aan het AF punt. Ik werk graag met een kleine scherptediepte, en om dan niet de 'focus and recompose' techniek toe te hoeven toepassen vind ik erg fijn...

Ik zie de 1D serie als het summum op camera techniek (kijkend naar Canon iig). Als je op een gegeven moment mooie objectieven hebt dan wil te toch ook een mooie body

:wink:
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

jandb schreefCOLON Een ander punt van zorg geeft mij toch de betrekkelijk lage waarde voor de mensen die hun 1d mk III in willen wisselen via de bekende kanalen.
Heb jij al van mensen gehoord dan wat ze terugkrijgen voor de 1d3 op de aanschaf van een 1d4 / 7d / 5dmk2?
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Twee dagen terug heb ik even met de 7D gespeeld. Qua ruis vond ik het één groot drama, ik had het idee dat zelfs mijn 400D het wat dat betreft beter deed. Bij de foto's die Canon heeft vrijgegeven is die nauwelijks te vinden.

Niet dat ik 'm ooit zou kopen, maar de 7D is wat mij betreft niet echt om te juichen. Veel goede verbeteringen, maar die ruis... Kortom: zeg niet te snel dat de 7D er ook al is, want op dit gebied lijkt de 1D4 stukken beter :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heb je de ruis op 100% bekeken?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar