Windows & Apple

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

Pieterr schreefCOLON
Jeroen76 schreefCOLONMaar toch even een paar onjuistheden uit de wereld helpen:

- Ook op een mac heb je gewoon een virusscanner nodig.
Een mac is namelijk net zo gevoelig voor virussen als windows pc's
Is dit een onjuistheid die je de wereld uit wilt helpen?
Er werd eerder gesuggereerd dat je geld kon besparen op een mac doordat je geen virusscanner nodig hebt.
Maar een mac is net zo gevoelig voor virussen als een windows (of linux) pc.

Het feit is alleen dat doordat er meer windows pc's zijn, dit een aantrekkelijk doelwit is voor de virusmakers.
Maar een mac is net zo gevoelig voor de mac virussen die er zijn.

Het is dus onjuist dat een mac niet gevoelig is voor virussen.
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Superdaantje schreefCOLON ...
Je zult voor elk systeem een licentie moeten kopen. Een Windows versie draait niet op OS X.
Dit is niet helemaal juist. Officieel mag een Windows PC inderdaad niet op Os X draaien, maar als je een beetje handig bent moet dat geen probleem vormen!

Overigens werk ik zelf met beide systemen. Ik zou, als je er het geld voor hebt, voor een Mac kiezen. Qua stabiliteit en snelheid is dit beter dan een PC met XP/Vista, maar je betaalt een extra hoog bedrag voor de naam Apple.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

1 ding is zeker begin je over de pc / mac discussie heb je gelijk
genoeg lees werk voor een week hahahah

En eigenlijk heeft iedereen wel gelijk maar ook ongelijk.

@boels
ik zit op de zaak en heb het linkje niet bij de hand had het er
anders gelijk bij gedaan.

@Jeroen76
virus opmerking van je klopt niet kijk eens op macosx.nl daar is
een hoop info over de mac.

TS, kies wat bij jouw past zou ik zeggen, en hangt ook van je
budget af... volgens de meningen hier is een pc van de aldig van 300 euro
namelijk net zo goed als een imac van 1400 euro :lol:

Groeten,
Ger.

ps. wij van de MAC adviseren U een MAC !
Gebruikers-avatar
rhoekje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 08:17
WoonplaatsCOLON Almere

jeveos schreefCOLONIn een MAC past exact dezelfde harde schijf als in een PC. Er is geen enkele reden om zo'n ding van de Apple store te kopen als je dat niet wilt. Net zo goed als je voor een windows PC geen "fixed disc" meer hoeft te kopen bij IBM.
Ja dat snap ik maar wat ik ermee wil aantonen is hoe apple zelf de prijzen zo hoog mogelijk probeert te houden. Als je een apple koopt en wil er een 2e schijf in ga je naar een "pc" winkel om een nieuwe te kopen. Als je via internet doet of via een speciale mac winkel tja dan betaal je 180 euro ervoor.
Eos 50d / EF-s 10-22 /EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS / Sigma 150mm F2.8 [color=green]EX[/color] DG HSM / EF 300mm F4 [color=red]L[/color] IS / Kenko 1,4x 300 PRO / BG-E2N voor houvast / Velbon Sherpa 538 en een Walimex 1pootje.
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

ger010 schreefCOLON @Jeroen76
virus opmerking van je klopt niet kijk eens op macosx.nl daar is
een hoop info over de mac.
Ik open die website en het eerste waar mijn oog op valt is een zeer recent artikel http://macosx.nl/?p=showarticle&art_id=4438

Verder zit ik al 17 jaar in de automatisering (nu zegt dat niets ;) ) en heb ik ook ervaring met mac's. Ik gebruik ze zelf niet, maar klanten wel.
En sorry .. maar er zijn echt virussen voor de mac in omloop.
Al zijn het er niet zoveel als voor windows en kom je ze dus ook weinig tegen, is het een foute (en potentieel gevaarlijke) aanname dat je met een mac wel veilig zit.

Edit: waarom is er anders antivirus software voor de mac? ;)


En nee, een pc'tje van 300 euro is niet hetzelfde als een imac van 1400 euro, maar volgens mij is er ook niemand die dat suggereert .
Maar een pc van 1400 euro kan wel degelijk hetzelfde of meer zijn dan die imac.
Het is namelijk vooral afhankelijk van het doel van de gebruiker.
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ger010 schreefCOLON@boels
ik zit op de zaak en heb het linkje niet bij de hand had het er anders gelijk bij gedaan.
Vanavond mag ook :lol:

Ik vraag het omdat er heel veel "onduidelijkheden" te vinden zijn over ROI (Return On Investment).
Zakelijk gezien zou ik niet af kunnen gaan op de publicaties die ik aantref: ze zijn onduidelijk en hebben afwijkende uitgangspunten.
M.a.w. ze zijn stevig gekleurd of het nu om Macs of PC's gaat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Alexander! schreefCOLONIk heb gekozen voor een Windows 64 Bit systeem, en wel eentje met een "rait" (schrijf ik dit goed?) configuratie met 2 harde schijven.
Nee, dat schrijf je niet goed.. het is RAID (Redundant Array of Independent Disks). ;-)

Maar even serieus.

Welke RAID heb je? 0 of 1?

RAID 0 (striping)
Helaas worden er door computerleveranciers vaak computers verkocht met RAID 0.
Dat verkoopt namelijk lekker: aanzienlijk sneller en meer capaciteit omdat 2 harde schijven als 1 grote wordt gezien.

Maar... dikke vette maar.. als 1 van de 2 schijven besluit er mee te stoppen ben je ALLE gegevens plotsklaps unrecoverable voorgoed kwijt.
Plus de uitvalkans is twee keer zo groot.

Raid 0 wordt vooral gebruikt voor vervangbare data zoals je OS/software op te draaien ivm snelheid.

RAID 1 (mirroring)
..is veel veiliger. Je hebt iets meer snelheid maar levert flink hardeschijfruimte in omdat, en de naam zegt het al, alles gemirrord (gespiegeld) wordt op twee schijven.
Je totale capaciteit is dus maar de helft van het totaal omdat de boel dubbel wordt weggeschreven.
Gaat een van de schijven defect, blijft de andere gewoon de zaken overnemen.

RAID 1 wordt voornamelijk gebruikt voor data-opslag.

Weet welke je hebt en wat voor gevolgen dat kan hebben.
Maar zorg iig altijd voor goede externe back-ups.
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik denk dat je ook totaal niet een winnaar kan aanwijzen in deze "battle".
Die overigens al jaren aan de gang is! :)

Er blijven voor- en nadelen voor beide platforms!

Ben zelf verwend met 2 Mac's (24" iMac / 15,4 MacBook Pro) en zal zeker niet meer zonder kunnen...
Vooral met de nieuwe OS X Snow Leopard werkt alles net even wat lekkerder!
Maar werk bijv. @ work ook erg fijn met een Windows machine.

Het is gewoon echt waar je de meeste feeling mee hebt.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
rhoekje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 08:17
WoonplaatsCOLON Almere

ger010 schreefCOLON
TS, kies wat bij jouw past zou ik zeggen, en hangt ook van je
budget af... volgens de meningen hier is een pc van de aldig van 300 euro
namelijk net zo goed als een imac van 1400 euro :lol:
hahahaha aldi pc net zo goed als een mac wat een lolbroek en dat werkt bij mac :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Eos 50d / EF-s 10-22 /EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS / Sigma 150mm F2.8 [color=green]EX[/color] DG HSM / EF 300mm F4 [color=red]L[/color] IS / Kenko 1,4x 300 PRO / BG-E2N voor houvast / Velbon Sherpa 538 en een Walimex 1pootje.
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

@jeroen76
het gaat om het aantal lekken...
gewoon aantal tellen heeft niet echt veel zin. Zoals later in het artikel staat moet je meer kijken naar de ernst van de problemen en hoe makkelijk/moeilijk het is deze echt te exploiten. Maar dat kan je moeilijk objectief doen dus kiest men voor de makkelijke oplossing en ze gewoon even tellen. Zoals ik al eerder zei met cijfers kan je alles bewijzen.

Groeten,
Ger.

huppie,huppie,huppie,huppieeeeee, MAC dat is mijn cluppie...

sorry ik ga weer wat foto's maken nu is leuker.
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

Nog even naar aanleiding van het raid verhaal.

Raid 1 is, zoals gezegd mirroring, en gebruik ik meestal voor het OS.
Voordelen:
- sneller (er kan naar 2 disken tegelijk geschreven en gelezen worden)
- bij het uitvallen van 1 disk, heb je een exacte copy op een andere disk.

Nadelen:
- van de 2 harddisken (moeten wel dezelfde omvang hebben) heb je maar de ruimte van 1 tot je beschikking.

Voor data gebruik ik raid 5.
Het technische verhaal achter raid 5 zal ik even achterwegen laten.
Hiervoor heb je minimaal 3 harddisks (van gelijke omvang) nodig en lever je slechts 1/3 ruimte in (in het geval van 3 disk configuratie.
Je data wordt over meerdere harddisks verdeeld en je levert maar een deel van de ruimte in.
In geval van een defecte hd, kan de data op de 3e disk hersteld worden (kort door de bocht, maar geeft een idee).
Je hebt voor deze configuratie wel meer harddisks nodig.

En het is wat gertjanbaarda zegt: zorg altijd voor backups (of accepteer dat je foto's/data wel eens verloren kunnen gaan)
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@BasZ: Helemaal mee eens. Voor mijn dagelijkse werk gebruik ik Windows PC's. Privé gebruik ik Macs waar alleen OS X op staat (hoewel je er ook Windows op kunt zetten).

Een Opel rijder zal beweren dat ie even snel (en zeker goedkoper!) bij de supermarkt is als de Lexus rijder. De Lexus rijder echter zal nooit meer terugwillen naar z'n Opeltje als ie eenmaal Lexus gereden heeft... :wink:
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Overigens gebruik ik soms nog wel eens Windows op mijn Mac en gebruik dan vaak Parallels.

Voor mijn officieel gekochte Windows-spel is Bootcamp natuurlijk weer mooier (standaard @ MaAc overigens) ivm ondersteuning drivers).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Jeroen76
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2009 22:35
WoonplaatsCOLON Delft

ger010 schreefCOLON@jeroen76
het gaat om het aantal lekken...
gewoon aantal tellen heeft niet echt veel zin. Zoals later in het artikel staat moet je meer kijken naar de ernst van de problemen en hoe makkelijk/moeilijk het is deze echt te exploiten. Maar dat kan je moeilijk objectief doen dus kiest men voor de makkelijke oplossing en ze gewoon even tellen. Zoals ik al eerder zei met cijfers kan je alles bewijzen.
Ik heb geen zin om een eindeloze wellus/nietus discussie aan te gaan, maar er zijn veel meer van dit soort verhalen bekend.
Lek is lek, waarbij de ernst niet uitmaakt.
Mac gebruikers hebben nogal de eigenschap om de mac lekken af te doen als minder ernstig.
Feit is er zitten meer lekken in de mac (os) en apple lost ze niet (voldoende) op en er zijn virussen voor de mac in omloop.
Er zitten lekken in windows, en ook in software voor windows.
Gezien het aantal windows pc's ter wereld is dit momenteel gewoon een veel aantrekkelijker doelwit voor virussen.

Dit doet verder niets af aan het feit dat ze beide zeer bruikbaar zijn voor foto/video/dtp werk.
Waarbij je voor hetzelfde geld bij de mac minder functionaliteit eromheen krijgt dan met een pc, maar je met een mac een iets stabieler systeem krijgt.

Ik ben (of probeer) objectief te zijn in mijn stelling (gebaseerd op feiten) en heb geen specifieke voorkeur voor Windows/mac/linux of welk ander os of systeem dan ook.
Bij jouw bespeur ik een erge afkeer tegen windows (of sterke voorkeur voor apple ;) ).
Diverse Canon en Olympus dslr's (bijna niet meer, in de verkoop) + accessoires
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Jeroen76 schreefCOLON.. Voor data gebruik ik raid 5...
Deed ik vroeger ook in de tijd dat de GB's nog duur waren.
Maar wel met linux-software RAID5 om uitval van de controller te voorkomen, want anders ga je alsnog goed nat.
:-s
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
rhoekje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 08:17
WoonplaatsCOLON Almere

Jeroen76 schreefCOLON Bij jouw bespeur ik een erge afkeer tegen windows (of sterke voorkeur voor apple ;) ).
Touché! :lol:
Eos 50d / EF-s 10-22 /EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS / Sigma 150mm F2.8 [color=green]EX[/color] DG HSM / EF 300mm F4 [color=red]L[/color] IS / Kenko 1,4x 300 PRO / BG-E2N voor houvast / Velbon Sherpa 538 en een Walimex 1pootje.
Gebruikers-avatar
ger010
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 299
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Hoogvliet

@jeroen76
Beide zijn idd. goed bruikbaar. Echter zo kort als ik door de bocht
ga zo volg jij ook maar dan de pc bocht...

Mac is een andere wereld je komt thuis stekker in de muur je volgt
het scherm vult je details in en iemand die nog nooit een mac heeft
gezien/gevoelt/gebruikt is binnen een half uur online/email/foto en
film bewerking(iphoto-imovie). Probeer dat maar eens met een pc...

Ja er zijn lekken enkel zijn niet zo makkelijk te misbruiken dan bij
de pc. Maar goed wens de TS veel succes bij zijn keuze en hoop dat
hij de enige juiste neemt... MAC (geintje !!!)

Kom de discussie vaak tegen, mensen die een pc gebruiken proberen
mac gebruikers altijd te overtuigen. Laat ieder zijn ding doen dat
werkt het best. Ik daarin tegen probeer niemand te overtuigen, pest
is wanneer ze naar je luisteren komen ze ook met al hun vragen hahah...
(met mijn schoonpa kom ik dit keer gelukkig goed weg)

Groeten,
Ger.

ps. make love not war!!!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

ger010 schreefCOLONMac is een andere wereld je komt thuis stekker in de muur je volgt
het scherm vult je details in en iemand die nog nooit een mac heeft
gezien/gevoelt/gebruikt is binnen een half uur online/email/foto en
film bewerking(iphoto-imovie). Probeer dat maar eens met een pc...
Euhm... wanneer heb jij voor het laatst een COTS PC gekocht? Daar is het echt niet anders hoor... aanzetten, taal kiezen, 10 minuutjes wachten, werken (en met een heel stuk minder lawaai want wat een herrie wordt er naar buiten gegooid tijdens de installatie van een MAC!).
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
gertjanbaarda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 10:10
CONTACTCOLON

Technisch zijn macs tegenwoordig identiek aan pc's.
Vandaar dat Bootcamp ook zonder problemen draait.

Het verschil zit hem in de software (lees: eco-systeem), hier besteed Apple heel, heel veel aandacht aan.
Zeker met Snow Leopard waar Apple veel oude code (Rosetta ed) heeft weggelaten en veel code goed heeft herschreven.
Dat was ook hard nodig want Leopard was met stip de minst stabiele OsX.

Microsoft heeft als onoverkomelijk probleem dat ze een jarenlange erfenis van allerlei software en hardware ondersteuning moeten meedragen.
Dat het mastodont Windows nog draait is werkelijkwaar, zonder overdrijven, een technisch wereldwonder.
Windows wordt met touw en ducttape bij elkaar gehouden.

Met Windows 7 maakt MS een grote stap in de goede richting, ze zijn teruggegaan naar de essentie en hebben een hoop zaken even gecorrigeerd die ze in Vista al hadden moeten doen.
Ze hebben meer gedacht vanuit de eindgebruiker en minder vanuit de technische mogelijkheden.

ergo:
Microsoft Windows voor de gebruiker die totale controle en flexibiliteit wil over zijn machine en bereid is daar energie in de steken.
Apple's OsX voor de gebruiker die gewoon wil werken op het apparaat en zich niet wil bezig houden met de machine draaiend te houden.

En zie hier gelijk de reden waarom OsX en Windows gebruikers het nooit met elkaar eens zullen worden.
5DmII | 1DmIV| 24-105L | 16-35L | 70-200L | 580EXII | tot zover mijn wishlist.
EOS Digital Rebel || 18-55 || 24-200 || 50mm
[url=http://www.baarda.org/]www.baarda.org[/url]
Ook een Nikon body met 28-55 lens.. sstt..
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik dit wel één van de meest constructieve mac/pc discussies vind. Vaak verzand het in "dit is de beste", "nee, dit is de beste". Een welles / nietes.
Chapeau jongens (en meisjes)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar