Backpacken, wat mee te nemen

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Corzales
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2008 19:46
WoonplaatsCOLON Rijnsburg

Hallo mensen,

Ik ga binnenkort voor 6 maanden backpacken. Mijn bestemming is Zuid-Oost Azië met de landen, Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Maleisie en Indonesie.

Als backpacker wil je toch zo licht mogelijk reizen.
Mijn bescheiden spullen zijn:
350d
Sigma 17-70
Canon 50mm 1.8
Sigma 70-300 APO
430ex
UV en een pola filter
en een Tamrac adventure 6

Wat raden jullie me aan om allemaal mee te nemen en hebben jullie nog tips met wat ik nog eventueel aan zou moeten schaffen.

Bedankt.

Cor
Canon EOS 350d / Canon EF 50 mm II / Sigma 17-70 / Sigma 70-300 APO / 430ex
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Camera, flitser en 17-70

Koop nog een schoonmaaksetje en misschien een imagetank en je bent voorzien.

Kun je je schoon ondergoed wel thuislaten :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Zelf in Thailand geweest (geloof '04 of '03) en op meerdere plaatsen onze foto's op CDtje laten zetten. Als je dat combineerd met internet toegang / online storage kan je qua backup niet fout gaat volgens mij.

Wij waren er aan het eind van het regenseizoen en hebben een paar erg heftige regenbuien meegemaakt. Over het algemeen was het vrij vochtig. Is die Tamrac waterdicht?
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het blijft keuzes maken :D Wat wil je zoal fotograferen ?

In ieder geval de 17-70 als alround lens. Ga je ook veel de wildernis in dan is de 70-300 ook wel lekker. 50 mm is wel leuk maar in mijn ogen niet echt een "reislens" omdat je wat beperkt bent omdat je de zoom mist. (maar het is een klein lenje dus 1 paar sokken minder en .....)

Zoals al opgemerkt moet je nadenken over het opslaan van je foto's voldoende kaartjes en/of een imagetank. Zelf heb ik de imagetank bij gebrek aan laptop ook regelmatig gebruikt op vakantie. En ja alles kan kapot, als je daar rekening mee moet houden. :wink:

Weet je ook al hoe je het mee gaat nemen. De Tamrac die je hebt is niet echt een tasje voor erbij. Zelf had ik mijn camera vaak in losse tas en de lenzen ook in speciale lenscases zodat ik deze in mijn backpack kwijt kan. Het is niet altijd even makkelijk te bereiken maar je bent wel flexibel qua opbergen.

succes met pakken en keuzes maken..... :D

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik zou een battery grip overwegen. Penlites kan je overal kopen!

Of dit voordeel opweegt tegen het extra gewicht kan je het best zelf uitmaken denk ik :)
757D + 8-400 mm
Corzales
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2008 19:46
WoonplaatsCOLON Rijnsburg

Bedankt voor de reacties.

Een schoonmaaksetje is een goede tip. Ik zal denk ook nog wel ff de sensor laten schoonmaken voor vertrek.

Tja, wat wil ik fotograferen. De ervaring van de reis is voor mij het belangrijkst. Dit wil ik natuurlijk zo mooi mogelijk vastleggen. En als EOS'er wil je toch geen standaard vakantiekliekjes... :wink:

Dus het zal vooral natuur, cultuur en eigen ervaringen zijn.

Qua opslag zit ik wel goed denk/hoop ik, de standaard geheugenkaarten á 8gb. Een minilaptop en een kleine externe hardeschijf ( misschien had een imagetank beter geweest ).

Als ik alleen de 17-70 meeneem zal ik dan de zoom niet missen?
Canon EOS 350d / Canon EF 50 mm II / Sigma 17-70 / Sigma 70-300 APO / 430ex
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wij kunnen niet bepalen voor jou of je je zoom gaat missen, dat is erg persoonlijk. Bedenk wel dat tele-objectieven een vrij afstandelijk beeld geven, en je met groothoek meer het idee krijgt erbij te zijn. In dat opzicht zou ik voor vakantiefoto's geen tele gebruiken.
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Beste Cor,

Allereerst ben ik erg jaloers op je :lol: !!!

Ik ben er in 2007 wezen backpacken. Destijds had ik ook een 350D. Verder had ik een TAMRON 17-250mm, een klein statief en een flitser mee. Hiermee heb ik leuke foto's gemaakt en kon ik toch vanalles doen.

De moeilijkheid zit hem er toch in dat je keuzes moet maken. Normaal gesproken ben ik niet tevreden met de kwaliteit van de foto's die ik met bovengenoemde set kan maken (deze spullen heb ik inmiddels ook verkocht). Echter het grote voordeel was dat ik geen lenzen hoefde te verwisselen en erg flexibel qua mm was.

Ik denk dat je goed moet nadenken over wat je wilt gaan doen daar. Als je de makkelijke vervoersmiddelen neemt, de excursie's doet waarbij je een hoop mee kunt nemen etc., dan zou ik voor hoge kwaliteit apparatuur gaan. Wij hebben toen bijvoorbeeld ook een trekking gedaan in de buurt van Chang Mai. Dat is vier dagen door de jungle heen lopen, maar vooral ook over stronken en rotsblokken heen klimmen in soms extreme hoosbuien (overigens wel altijd lekker warm :D ). Op dat soort momenten ben je oh zo blij dat je niet al te veel hebt meegenomen (was al meer dan alle anderen, maar nog net te doen). Tijdens deze tocht overigens wel prachtige platen kunnen schieten.

Verder zou ik het absoluut aanraden om een circulair polar filter mee te nemen, zeker als je naar de kust en wellicht één van de eilanden gaat!

Nou, ik hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen.

Héél veel plezier,

Groeten,
Jeroen
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Hier twee foto's die ik in Thailand heb genomen, beid dus gemaakt met EOS 350D i.c.m. Tamron 18-250.

142986

142987

Groeten,
Jeroen
Corzales
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2008 19:46
WoonplaatsCOLON Rijnsburg

Hallo Jeroen,

Ja dank je, ik heb er ook ontzettend veel zin in. Zonder de verwachtingen te hoog te leggen zal dit een "once in a lifetime experience" voor mij zijn.

Ik ga echt backpacken en heb niks georganiseerd. Maar jungle tours etc. zal ik zeker gaan doen.

Uit je reactie nam ik op dat het eigenlijk makkelijk is om een allround lens mee te nemen. Klopt dit?

Ik ben niet te beroerd om te investeren in mijn reis en als ik hem verkoop als ik terug ben dan vallen de kosten wel mee. Is dan de 18-200 IS van Canon geschikt of raad je me een ander aan?

Ja dat zijn mooie foto's. De eerste is in het Erawan nat.park genomen toch? ( Heb al voorpret door foto's te kijken en reisverhalen te lezen :wink: )


Groetjes Cor
Canon EOS 350d / Canon EF 50 mm II / Sigma 17-70 / Sigma 70-300 APO / 430ex
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb tijdje geleden ook ge-backpacked in Griekenland.

Had toen bij me:

* 30D
* grip
* 24-105
* 10-22
* 80GB imagetank

Achteraf spijt dat ik de 10-22 had meegenomen... amper fotoz mee gemaakt.

---

Maar ik zou als ik jou was meenemen:

* 350d
* grip (toch wel erg handig hoor!)
* Sigma 17-70
* Canon 50mm 1.8 (lekker lichtsterk)

* genoeg CFjes! (kost tegenwoordig toch niet veel meer)
* eventueel imagetank?!
* Tamrac adventure 6 (is dit een beetje kleine tas?)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Erg leuk!
Zelf ga ik ook aan het eind van het jaar backpacken in dezelfde regio (iets korter, slechts 7,5 week ipv 6 maanden).

Wat ik meeneem:
Body + 17-55
EX430
Polarfilter + extra accu's (moet ik nog halen)
Imagetank

Ik probeer zo licht mogelijk te reizen en die apparatuur mee te nemen die ik de meete tijd gebruik). Een telelens zal ik incidenteel missen maar dan heb ik gewoon pech.

Een punt waarover je moet nadenken is dat je het beste alle waardevolle spullen in je daypack bij je moet hebben. De backpack (die onderin bussen gaat, die overdag mogelijk in slecht afgesloten dorms licht) moet geen waardevolle spullen meer bevatten. Dus bv geen 70-200 omdat je die overdag die dag niet denkt te gebruiken ;)

Even offtopic: wanneer ga je en ga je een blog bijhouden?
EOS meets EOS in asia :D
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Corzales
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2008 19:46
WoonplaatsCOLON Rijnsburg

Ik heb speciaal voor de Tamrac adventure 6 gekozen. Dit omdat het een kleine tas is, maar ook omdat hij al daypack kan worden gebruikt. Onderin ruimte voor de spiegelreflex en boven gewoon een vak als rugzak. En een voordeel is dat hij er niet als een standaard fototas uit ziet. Dit voor eventuele "geinteresseerden" die weten dat er voor veel geld spullen in zon tas zit.

Na enige twijfel denk ik toch dat ik eruit ben. Ik wil toch zo licht mogelijk reizen. Dus qua lenzen wordt het alleen de 17-70. Ik hoop dat ik dan de zoom niet teveel ga missen!

Thanks voor de info mensen...

@jivecar:
Ik ga pas in november hoor maar dit soort dingen bereid ik graag van te voren voor. Ja natuurlijk houd ik een blog bij , moet hem alleen nog aanmaken. En de keuze voor welke site moet ik me ook nog een beetje in verdiepen binnenkort. Wanneer ga jij?
Canon EOS 350d / Canon EF 50 mm II / Sigma 17-70 / Sigma 70-300 APO / 430ex
Gebruikers-avatar
JeroneNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 13:09
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Beste Cor,

Ik kan je helaas niet zeggen hoe die 18-200 IS is, omdat ik er niet mee heb gefotografeerd. Ik denk overigens wel dat het hier een prima objectief voor is.

Die foto is inderdaad in erawan genomen ja. Ik kon zelf niet meer op de naam komen, dus je bent al goed voorbereid zie ik!!! :lol:

Ik las je latere berichtje, maar als je het mij vraagt ga je die extra mm's echt missen hoor!!! Maar ja, wie ben ik :)

Wat betreft dat day- en apparte backpack. LET GOED OP!!!!!!! Ik heb mijn fotografiespullen GELUKKIG altijd bij me gehad. Ik heb in die regio veel met openbaar vervoer gereden/gevlogen en heb meerder malen gezien dat de tassen na een goeie moesonregen werkelijk kompleet zeik en zeiknat waren! Ook in de luxere touringbussen met airco!!! Doe dit dus niet, of koop zo een waterdikte tas, waar je de opening een paar kee van moet omklappen. Die zijn wel totaal waterdsicht.

Nogmaals veel plezier en ik ben benieuwd je foto's hier over een jaar ofzo te zien :lol:

Groeten,
Jeroen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar