Concertfotografie 'om de hoek' [update]

Concerten, festivals, toneel, circus, cabaret, comedy...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Lekker met perspas om je nek tussen medefotografen in de fotopit op de grote festivals / in alle grote concertzalen. Wie wil dat nou niet, want dat is toch the place to be om de ultieme concertfoto's te maken...

Zelf kom ik veel in concertzaaltjes in Eindhoven, waar je lekker zonder beperkingen kunt fotograferen. Sterker, ik vind voor mij de uitdaging daar hoger liggen dan op een perfect podium met alle gear mooi achteraan, alle spots buiten beeld en een mooie frontlighting, en er hangt gewoon meer de sfeer van een optreden...

Onderstaand een kleine selectie welke ik bij PopEi en Dynamo in Eindhoven gemaakt heb. Alle bands komen uit de regio Eindhoven.

Feedback is welkom. Ik zou gewoon graag eens willen weten welke foto's aanspreken en welke niet, en vooral waarom...

Patrick

#1: Redemption Falls @ PopEi Eindhoven
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142513[/img]

#2: Jacuzy Sunset @ PopEi Eindhoven
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142514[/img]

#3: Jacuzy Sunset @ PopEi Eindhoven
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142515[/img]

#4: The Jacks @ Dynamo Eindhoven
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142516[/img]

#5: The Knockaround Slackers @ PopEi Eindhoven
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142517[/img]

#6: The Sofu Sessions @ PopEi Eindhoven
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142518[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Patrick_S, in totaal 21 keer gewijzigd.
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Anoniem 3

#2: belichting rond de actie
#4: bh-bandje, ik kan er ook niks aan doen, maar daar keek ik het eerste naar.

Gabriël
Gebruikers-avatar
Sven-EOS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 16:27
CONTACTCOLON

Mooie foto's!

Mijn favorieten + reden:
#1 en #2 Licht
#5 interactie

PS: Leuk om zoveel foto's van bassisten te zien, toeval?
Als ik met een foto duidelijk kan maken wat ik mooi vind, ben ik geslaagd in mijn opzet.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

gosh... kom jij daar wel eens??? Ik nooit :twisted:.

Een ronduit afwisselende serie. Qua compo's, maar zeker ook qua stijl. Ik zit momenteel achter een niet gekalibreerd scherm dus het kan zijn dat ik een aantal dingen niet goed zie.
#1 gaaf moment, compo vind ik erg mooi zo... het zwarte niets dat gradueel overgaat naar het licht. de hint van licht rond de persoon had van mij iets meer mogen zijn.
#2 Mij iets te donker. Wel een dappere poging, zoveel mogelijk lampen achter twee hoofden en een gitaar hals te verstoppen.
#3 Er fijn... misschien een iets hoger standpunt, want was jij het niet de me uitlegde over lampen en hoofden en zo... Belichting op de lichamen vind ik bij deze plaat perfect (c.f. 1 en 2)
#4 Leuk plaatje, het idee heb je eerder laten zien (in je expositie serie), vond die plaat sterker. Ik denk door de grotere ruimte om de persoon dat m.i. een "eenzamer gevoel" creëert.
#5 Mjumel (ik wil ook een groothoek....)
#6 Vind het moment zelf niet zo spannend... Ik heb niet het gevoel dat ze daar echt elkaar hebben opgezocht om samen eens een paar stevige noten te slaan. Eerder een toevallig moment...

Weer genieten Patrick, en ik hoop volgend seizoen weer vaak met je deze zaaltjes af te stropen.

Marc
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 20 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Sven-EOS schreefCOLONPS: Leuk om zoveel foto's van bassisten te zien, toeval?
Inderdaad toeval. De foto's zijn hier niet speciaal op geselecteerd.
mmk schreefCOLONEen ronduit afwisselende serie. Qua compo's, maar zeker ook qua stijl.
Dat komt dus goed over.. Gelukkig... :wink:
mmk schreefCOLONmisschien een ioets hoger standpunt, want was jij het niet de me uitlegde over lampen en hoofden enzo...
Dat is alleen als er een verdwaald spotje ergens spontaan achter een hoofd uitkomt. In dit geval spelen de lampen de hoofdrol, en is dat hele verhaal niet meer relevant.

*** zich overduidelijk in allerlei bochten kronkelt om e.e.a. goed te praten *** :oops:

Je hebt gewoon volkomen gelijk, ook ik had de spotjes 't liefst net even los van 't hoofd gezien. Is me dus daar ter plekke net niet gelukt om de foto zo te maken. Vond zelf de foto echter toch genoeg sfeer hebben om 'm in deze selectie te plaatsen...
mmk schreefCOLONVind het moment zelf niet zo spanend... Ik heb niet het gevoel dat ze daar echt elkaar hebben opgezoch om zamen eens een paar stevige noten te slaan. Eerder een toevallig moment...
Een 'aftastertje' om meningen te horen...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Om mijn eigen mening vorm proberen te geven niet gelezen wat hierboven is gezegd:
1] Ik twijfel hier nog of ik hem geslaagd vind. Moment is top, en het licht in het bovenste deel van de foto ook. Minder vind ik het gebrek aan structuur in de onderste helft van de foto.
2] Lekkere lichtval, voor mij daarom al geslaagd. De compositie had misschien spannender gekund, maar denk dat je dan weer je mooie lichtval kwijt was.
3] Wederom fraai licht, nu met een lekkere compositie. Ik heb hier niet echt wat op aan te merken.
4] Rook kan fraai zijn, maar hier vind ik het eerder tegenwerken. Licht vind ik hier niet echt fraai, en vind dit de enigste uit de reeks die ik niet geslaagd vind.
5] Oei, deze vind ik fraai. Lekker dynamisch, volgens mij stond je er vrij dicht op? Topper uit de serie voor mij.
6] Gewoon netjes, wel even op blijven letten met verscherpen/comprimeren. Ik zie volgens mij wat kartelrandjes...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De platen nu ook even op m'n goede scherm bekeken en ik blijf bij mijn opmerkingen :wink:
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLON1]...Minder vind ik het gebrek aan structuur in de onderste helft van de foto.
Zat zelf een beetje te twijfelen hoeveel zwart ik aan de onderkant wilde hebben. Hierbij een 2e poging, met iets minder onderkant, en ook een klein beetje de curves bijgesteld:

#7:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142545[/img]

Maar m'n eigen voorkeur blijft toch naar de 1e bewerking (foto #1) gaan...
geert h schreefCOLON5]...volgens mij stond je er vrij dicht op?
Hij stoote z'n hoofd net niet aan m'n zonnekap...
geert h schreefCOLON6]...Ik zie volgens mij wat kartelrandjes...
Damn, busted bij de kartelrandjespolitie... :oops:
Waar ik normaal Photoshop gebruik om te verschalen / verscherpen, en vervolgens Bordermaker alleen 't randje er omheen laat maken, heb ik hier ook door Bordermaker 't verscherpen uit laten voeren. N.a.v. je opmerking (en een beetje pixelpeepen) moet ik je gelijk geven. Conclusie: Volgende keer toch weer de eindafwerking volledig in Photoshop doen...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

ik ben zelf veel in kleine zaaltjes op op de kleinere festivals te vinden.

een eerlijke mening ?
leuk gespeel met licht maar als concert- of muziekfoto's vind ik het niets.
een concertfoto moet knallen, de actie of energie moet ervan af druipen.
in feite moet iemands die niet bij het concert was aan de foto's bijna kunnen zien wat voor muziek de band maakt.

en iemand's rug fotograferen die toevallig een gitaar in de hand heeft.......sja.

gewoon doorgaan, ook naar andere popfotografen en hun werk kijken en ervan leren.
( is ook waar ik mee bezig ben )

ik heb het geluk om een bekende muziekfotograaf te kennen die mij ook af en toe genadeloze kritiek levert om mij daardoor op een hoger niveau te krijgen.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Qua compositie vind ik 1 ook beter als 7. Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik graag wat van het podium had gezien onderin, maar erin plakken is ook zo iets...
Patrick_S schreefCOLONDamn, busted bij de kartelrandjespolitie... :oops:
:lol: En ik moet toegeven dat het pixelpeepen is, maar persoonlijk zie ik dan nog liever wat onscherpte als dit.
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Zooo Patrick,

hou je maar stevig vast, want nu ga ik eens lekker kritisch zijn. - grrr :twisted:

1) - supergaaf. fantastisch. Helemala inde roos
2) - heeft wel wat, maar gewoonweg VEEEEL te donker.
3) - heel mooi. Jammer dat de rechtergast de giytaar voor het gezicht heeft, maar dat is niet jouw schuld :wink: Dus; mooi mooi mooiiii
4) - Zooo gaaf, mede door de pasteltinten die de foto overheersen. Prachtig licht, mooie compositie en super, zo van achter.
5) - gewoon altijd leuk, zo'n foto. punt. :wink:
6) - nette foto, goede vlakverdeling en licht. Maar niet zo bijzonder als enkele anderen in deze serie. Valt dus - jammer genoeg - een beetje in het niet. Onterecht, want de foto is wel goed.

Goed werk Patrick. Heb geprobeerd heeeeel kritisch te zijn... :roll:
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Welke aanspreken en waarom?

Ik vind het in de breedte een aantrekkelijke serie, maar er zijn er drie die er voor mij uitspringen.

#1 springt er letterlijk tussenuit. Ik ga voor versie a. Dit is het perfecte moment van de hele actie. Nice tussen de spots. Grotere donkere onderzijde verhoogt de dynamiek.

#3 Heerlijke lichtval op aan de ene zijde op het instrument en aan de andere zijde de hand. De twee factoren die hier de muziek maken. Prachtig het accent op gelegd, versterkt door het reepje licht op beide heren hun bovenbeen.

#4 mooie zachte foto door het licht, de kleuren en natuurlijk de dame in kwestie. Een foto die je af doet vragen wat voor muziek ze op het podium ten gehore brengt.... kortom een foto die nieuwsgierig maakt.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
Babs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2006 14:44
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Mooie serie patrick... Foto 1 is helemaal te gek :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Cogliostro schreefCOLONeen concertfoto moet knallen, de actie of energie moet ervan af druipen.
Gelukkig moet niks in de fotografie... :wink:

Zonder gekheid, enerzijds kan ik me iets bij je opmerking voorstellen: wanneer ik voor www.rockportaal.nl concertverslagen maak, ziet mijn selectie er ook totaal anders uit, de foto's die je hierboven noemt, probeer ik dan in de meerderheid vertegenwoordigd te laten zijn.

Echter: bovenstaande serie is geen concertverslag, maar een kleine verzameling van foto's waarvan ik zelf vind dat ze een totaal andere benadering aan concertfotografie geven dan wat meestal getoond wordt. Met 't risico dat 't niet gewaardeerd wordt, of wellicht juist wel. Dat ik voor deze foto's gekozen heb, wil niet zeggen dat iedereen deze mening moet delen.

Sterker, om eerlijk te zijn wil ik met deze foto's gewoon 'vissen' naar meningen van anderen...

Verder wil ik iedereen bedanken die tot nog toe de moeite heeft genomen om te kijken en te reageren.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Ook van mijn kant ff een mening.

1: me likes!
2: De gloed, ik kan hem waarderen. had je niet ff wat beter kunne letten op de lampjes, die horen achter de hoofden he Patrick :P ( sorry, kon het niet laten, ben beetje flauw)
3: Heb het gevoel dat ik net wat meer doortekening had willen zien van de beste man rechts. Zijn rechter been valt nu helemaal weg. Moment is wel erg mooi.
4: mooie serene plaat.
5: hij is om te gillen. Ik vind hem super.
6: beetje braafjes in vergelijking met de rest van de reeks.

Greetz
Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
Aibo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2008 07:43
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

ik reageer niet vaak op fotos omdat ik zelf nog niet goed genoeg ben om iets te bekritiseren maar foto 1 vind ik super !!
Canon EOS 50D + grip | EF 17-40mm F4.0 [color=red]L[/color] USM | EF 24-105 F4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200 F4 [color=red]L[/color] USM | EF 100mm F2.8 USM Macro | Speedlite 580 EX II | Speedlite 430 EX II
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Aibo schreefCOLONik reageer niet vaak op fotos omdat ik zelf nog niet goed genoeg ben om iets te bekritiseren maar foto 1 vind ik super !!
Waar staat ergens dat je aan bepaalde 'kwaliteitseisen' moet voldoen om foto's te mogen bekritiseren? :roll:
Een eigen mening heeft (hopenlijk) iedereen, en bij mij is iedereen welkom om die mening te ventileren...

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

N.a.v. een redelijk groot aantal reacties hierbij een update van m'n serie.

Oké, niet helemaal volgens de definitie 'bij mij om de hoek', maar wel met de gemeenschappelijke deler dat 't ook een relatief gemakkelijk toegankelijke zaal is:

Autumn & Stream of Passion, 5 juni 2009 @ kleine zaal 013 Tilburg. Ronduit klote licht, wel backlighting, zo goed als geen frontlighting.

Mooi? Niet mooi? Kom maar op met de commentaren...

Patrick

#8: Autumn
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142625[/img]

#9: Autumn
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142626[/img]

#10: Stream of Passion
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142627[/img]

#11: Stream of Passion
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=142628[/img]
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

hmm ik weet het niet, vind het eerste (originele) deel fjner denk ik.

#8 competitie tussen muzikant en versterker (m.n. roodgroene gelicht)
#9 er g gaaf. vooral hoe rook al het ware met klep van de pet meebeweegt.
#10 Gaaaf moment buiten kijf. De foto zelf spreekt mij niet zo aan, op de een of andere manier komt ie wat rommelig op me over
#11 beetje hetzelfde verhaal m'n ogen vinden geen rust(punt)

Ik hoop dat je hier iets me kunt

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Patrick_S schreefCOLON
Aibo schreefCOLONik reageer niet vaak op fotos omdat ik zelf nog niet goed genoeg ben om iets te bekritiseren maar foto 1 vind ik super !!
Waar staat ergens dat je aan bepaalde 'kwaliteitseisen' moet voldoen om foto's te mogen bekritiseren? :roll:
Een eigen mening heeft (hopenlijk) iedereen, en bij mij is iedereen welkom om die mening te ventileren...

Patrick
helemaal eens. Bovendien wordt jezelf ook beter van het reageren omdat je eens echt over andermans platen moet nadenken

(en geloof maar niet dat ik het niveau van velen die hier posten haal)

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar