Wit

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
DaddyCool
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 21:59
WoonplaatsCOLON 2631

Ik heb een witte achtergrond, maar hoe krijg ik dat ook goed op de foto??
stel je de witbalans in, of achteraf, ik sla ook op als RAW, dit vind ik moeilijk!! is de afstand van de flitsers bepalend?? Ik heb 2 flitskoppen van 150 watt.
alvast bedankt.
Je bent nooit te oud om te leren
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

1 flitser op je achtergrond laten flitsen dus achter je model :P
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
DaddyCool
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 21:59
WoonplaatsCOLON 2631

Moet dat licht zwakker zijn dan het licht voor het model?
Je bent nooit te oud om te leren
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Laat maar eens een voorbeeldje zien dan waar het fout is gegaan, want zo kan niemand je echt gericht helpen. :wink:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
DaddyCool
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 21:59
WoonplaatsCOLON 2631

Je bent nooit te oud om te leren
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

zie je probleem, allereerst je witbalans staat ietwat verkeerd, ook al is het wit de achtergrond moet ten alle tijden neutraal blijven, grijzig, bij jou is ie de ene keer ietwat groenig, de keer erop wat roder.

Maar in ieder geval om het wit te krijgen is er maar 1 oplossing, flitslamp op de achtergrond geeft je een wit resultaat, model iets naar voren halen, zo rond de 2 meter van de achtergrond af en dan de lamp richten (liefst met een kleppenset of een reflector) op de witte achtergrond, dit mag vol open.
Wat je kunt doen als hulpmiddel is het beeldschermpje zo instellen op je camera dat het de overbelichte delen aangeeft (zwart flikkerende delen), hierdoor kun je direct zien of het wit is of niet.
Wel oppassen voor overstraling van de kop of terugkaatsing van het licht, waardoor je een sort van mistige foto's krijgt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Nee, tenzij je voor mij naar mijn album wil linken (iedereen komt bij zijn eigen album uit).

Als je in je persoonlijke album bent en dan over een plaatje gaat met je muis, zie je onderin je status balk een pic_id staan die uit 6 cijfers bestaat. Onthoud deze of schrijf hem op.

Zet dit nummer nu tussen de [img]http://www08.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id= en [/img] tags en dan kunnen wij hem zien.

Suc6

EDIT:
DaddyCool had zijn antwoord al aangepast
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
DaddyCool
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 21:59
WoonplaatsCOLON 2631

Closeshooter schreefCOLONzie je probleem, allereerst je witbalans staat ietwat verkeerd, ook al is het wit de achtergrond moet ten alle tijden neutraal blijven, grijzig, bij jou is ie de ene keer ietwat groenig, de keer erop wat roder.

Maar in ieder geval om het wit te krijgen is er maar 1 oplossing, flitslamp op de achtergrond geeft je een wit resultaat, model iets naar voren halen, zo rond de 2 meter van de achtergrond af en dan de lamp richten (liefst met een kleppenset of een reflector) op de witte achtergrond, dit mag vol open.
Wat je kunt doen als hulpmiddel is het beeldschermpje zo instellen op je camera dat het de overbelichte delen aangeeft (zwart flikkerende delen), hierdoor kun je direct zien of het wit is of niet.
Wel oppassen voor overstraling van de kop of terugkaatsing van het licht, waardoor je een sort van mistige foto's krijgt.

Witbalans op automatisch of op flits. weet je nog een leuke opstelling om een anders belichte foto te krijgen? ik wil wat gaan proberen maar een duwtje in de goede richting is welkom!
Je bent nooit te oud om te leren
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Closeshooter omschreef het toch al prima :D
Voor een foto met een witte achtergrond heb je in eerste instantie redelijk wat ruimte nodig tussen je model en de achtergrond. Wit weerkaatst namelijk erg veel en dat weerkaatste licht zou snel op je model komen als dat te dicht bij de achtergrond zit. Twee meter is zeker aan te bevelen.
Zet links schuin achter het model (maar net buiten beeld) ene flitskop neer die op de achtergrond gericht is. Een kleppensetje zou kunnen voorkomen dat het licht van die flitskop direct op je model valt.
Schuin voor het model aan de rechterkant kun je je hoofdlicht zetten. Een reflectiescherm kan desgewenst voor wat opvulling zorgen.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=141091[/img]
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
DaddyCool
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 21:59
WoonplaatsCOLON 2631

Ik bedank u allen voor de adviezen, ik ga eens oefenen, al denk ik dat het wat moelijk word met mijn achtergrondbreedte. (140cm)
Gebruiken jullie een belichtingsmeter... of verschillende opnamen maken om de juiste te vinden.
Je bent nooit te oud om te leren
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik gebruik geen lichtmeter, gewoon even wat testopname's, maar dit is geen regel, maar gewoon geen zin om geld uit te geven voor een belichtingsmeter, voor het goed zijn moet dit eigenlijk wel, hiermee kun je iets nauwgezetter uitlichten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
DaddyCool
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2008 21:59
WoonplaatsCOLON 2631

Closeshooter schreefCOLONik gebruik geen lichtmeter, gewoon even wat testopname's, maar dit is geen regel, maar gewoon geen zin om geld uit te geven voor een belichtingsmeter, voor het goed zijn moet dit eigenlijk wel, hiermee kun je iets nauwgezetter uitlichten.
Wat is een goede meter, toch niet altijd de duurste?? Ik denk dat ik er toch een ga aanschaffen, maar welke?? laat eens weten welke jullie zoal gebruiken!
Je bent nooit te oud om te leren
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik gebruik ook nog geen belichtingsmeter, doe het nu ook nog op de manier die closeshooter omschreef. Maar ga wel even mee lezen... ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar