Scharmer

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Gisteren even bij de Scharmerplas gekeken tussen Scharmer, Harkstede en de A7. Nieuw gebied, waar nog wel zand wordt gewonnen, maar dat bijna af is.

Veel pioniersvegetatie gezien. Wordt nog wel een leuk recreatiegebied, denk ik.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Ben benieuwd naar de reacties. (10-22, 121M)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Macstreamix
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2007 04:51
WoonplaatsCOLON Oosterhout N-Br, (N51 39.530 E4 51.391)
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik vind ze mooi, hele mooie kleuren en goed gebruik gemaakt van de spiegeling in het water op sommigen. Op nummer 4 zou ik proberen dat geel er nog wat meer uit te laten knallen, moet kunnen met PSP. Nummer 7 is voor mij zwaar favoriet, 3 zegt me weinig
[i]Met vriendelijke groet, Cees.[/i]

[b]Want the best seat in the house? Just remove the [url=http://www.beaglepraat.nl]Beagles...[/url][/b]
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik vind 7 juist een van de mindere. En dan qua compositie. Doot de struik is enige vorm van subtiliteit teniet gedaan. Te prominent aanwezig.
Ook 4 met de horizon in het midden, daardoor dekt de begroeiing op de voorgrond de rest af. Kan natuurlijk ook de bedoeling zijn geweest maar komt niet helemaal zo over.

Zo, dan hebben we het gezeik gehad en gaan we over tot positiviteit!
De kleuren vind ik echt schitterend! Spat echt van mijn scherm af! Bij 1 de lucht misschien een klein tikkie te licht maar dat mag de pret niet drukken.
Scherpte ook helemaal prima!

Mooie serie zo met als kantekening de compositie soms.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

7 kun je over twijfelen :) Ik vond hem zo mooi. Heb hem ook nog rechts, maar die vind ik minder. Bedoeling is in elk geval de plant met het landschap op de achtergrond. En daar ben ik in geslaagd gezien de laatste reactie :)

En 4 zit niet geheel in het midden :) Ik wilde de gele bloempjes laten zien en tegelijk ook nog de plas en eigenlijk niet teveel van de bebouwing. Daarom een beetje naar boven genomen foto van achter de begroeiing. Dus geheel volgens bedoeling dit.

Zal nog eens in PSP kijken of ik de bloemetjes nog naar voren kan krijgen.

Dank voor de reacties.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Enzo Dizono
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2008 17:41

Ik vind 2 de mooiste, leuke combo, de foto voert je mee over het pad. De kleuren zijn mooi, al vind ik de luchten soms wel erg chemisch blauw. De composities zijn vaak erg centraal, met het onderwerp in het midden en de horizon dwars door het midden. Daar valt nog een hoop winst te halen denk ik. Wat betreft nabewerking, ik zou proberen op sommige foto's (zoals 1) de belichting van het gras iets te corrigeren, deze is nu een beetje donker en mist het frisse, wat de foto's die gemaakt zijn met zon in de rug wel hebben.
[img]http://i37.photobucket.com/albums/e70/dizono/onderschrift-1.jpg[/img]
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Leuk, weer een serie van jou!!! Toevallig heb ik als klein broekie nog in het water gezwommen daar, tenzij ik me vergis. Is dit het Scharmergat, of ligt dit er naast??

Je foto's.

Over het algemeen valt me op dat ik de kleuren behoorlijk gesatureerd vind. Naar mijn smaak iets te, maar dat is mijn smaak. Ik vind het natuurgroen nog meevallen, maar de luchten doen een beetje pijn aan het glazuur van mijn ogen... Het je een polarisatie-filter op je 10-22 zitten, doet 'ie dit zelf of heb je in de nabewerking iets met de schuifjes gedaan? Of geen van beiden, en dan ben ik gewoon erg aan het zeuren?!?
:)

Foto 1 vind ik in zoverre geslaagd dat ik de voorgrond mooi vind meewerken. De achtergrond valt echter een beetje weg daartegen, zelker omdat de lucht vrij licht is. Misschien had een stap naar voren al een betere balans gebracht.

Foto 2 spreekt me aan. Ik vind het vaak moeilijk om geslaagde foto's van een bos te maken, omdat het meestal overkomt als een grote groene massa, terwijl je in het ecchie wel de diepte ervaart. Hier vind ik de kleurnuances, het pad en de lucht wat dat betreft goed meewerken!!

Foto 3 is een mooie weergave van de omgeving, maar ik vind 'm wel een beetje saai.

Vind foto 4 geslaagder dan foto 1, maar hier misschien iets te weinig horizon ?? Vind wel de voorgrond erg fraai ingezet !!!

Foto 5 zou een foto kunnen zijn die ik ook zou maken. Maar misschien een beetje teveel informatie over de omgeving? Misschien zou minutieus uitpluizen van verschillende elementen sterker overkomen! Wat bedoel ik? Je hebt bijvoorbeeld de spiegeling, een interessante lucht, sprietjes op zand bij het water, een kale vlakte, bomen met een doorkijkje, etc... Dat kun je ook per stuk thematiseren?!

Foto 6 vind ik een goeie combi van foto 1 en 4. Balans tussen voorgrond (mooi gekleurd!!), achtergrond en horizon/lucht. Ook wel weer een beetje druk, maar je kan niet alles hebben...

Foto 7 ... er prikt een spriet in mijn oog 8)
Ik vind 'm niet zo geslaagd, maar kan me wel voorstellen dat dit aantrekt. Ik zou het waarschijnlijk ook geprobeert hebben ;)

Al met al wel een mooie serie, waar ik zeker inspiratie uit haal om zelf ook weer het veld in te duiken!!! Misschien eens samen op pad?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Weer het een en ander uit van het Groninger land. Ik blijf het altijd mooi vinden hoe je in zo'n ogenschijnlijk vlak en leeg land fraaie platen kunt maken

#1 Ik twijfel een beetje. Er zijn een aantal elementen die simultaan om mijn aandacht schreeuwen, daardoor wat onrustig.
#2 Mooi lichtval en helemaal niet verkeerd zo. wel een beetje een "gesloten" plaat.
#3 Fijn! Had van mij nog veel meer lucht mogen hebben.
#4 Rustiger dan #1 (ik denk door het missen van het watertje). Gewoon lekkere plaat
#5 Klassiek en fijn. het valt me op dat je de horizon vaak in het midden legt, is daar een reden voor?
#6 Als 4, prima
#7 Ik vind het helemaal niks zo, te pontificaal.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

Moet even wennen aan de kleuren, maar vind het een mooie serie.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

mmk schreefCOLONWeer het een en ander uit van het Groninger land. Ik blijf het altijd mooi vinden hoe je in zo'n ogenschijnlijk vlak en leeg land fraaie platen kunt maken


#5 Klassiek en fijn. het valt me op dat je de horizon vaak in het midden legt, is daar een reden voor?

Ik hoop dat je hier iets mee kunt

Marc
Yep! Als ik de horizon hoog leg heb je weinig wolken meer over en het was zondag echt wolkenweer. Dat bospaadje heb ik dus ook erg omhoog geschoten, om toch nog wolken te hebben.

En als bij mij de wolken en het landschap strijden om voorrang, dan komt automatisch de horizon richting midden te liggen.

4 is bij mij nog steeds een twijfelgevalletje. Ik wilde wel de horizon laten zien, maar ook niet meer dan dat. En als je dan langs het riet omhoog schiet, dan heb je weinig opties voor de horizon.

Dat voor wat betreft de horizonnnen en het halverwege leggen. Ik kijk dus echt wel waar ik mijn horizon leg en als-tie bij mij in het midden ligt, heb ik er doelbewust voor gekozen. Net als onderaan of bovenaan.

@ Gumpje: lijkt me wel eens leuk. Doe eens een voorstel? Kale duinen lijkt me op zich ook prima, hoor :)
Foto 5: ik vond het juist leuk zoveel kijkdingen te hebben. Het doorkijkje was waardeloos van dichtbij :) Dan zie je een zandzuiger en bebouwing.

@ foto 7: Tja, ik vind het leuk om zo'n pontificaal in het oog springende plant ook pontificaal in beeld te brengen. Misschien had ik moeten proberen het diafragma vol open te zetten :)

@ enzo: bij 1 was er geen zon op het gras :)

even alle foto's voor wat betreft zon doornemen:

Foto 1: geen zon op voorgrong
Foto 2: zon duidelijk overal aanwezig
Foto 3: Zon niet waar ik stond, wel duidelijk op achtergrond
Foto 4: Nergens zon te bekennen
Foto 5: Idem
Foto 6: Idem
Foto 7: Idem
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Kale duinen is natuurlijk een optie :)
Maar ik zat wat te kijken op google earth, en zag de westerbroekstermadepolder ... Ken je dat? Die omgeving is misschien wel interessant?? Hoewel ik jouw serie in het Reiderland ook de moeite waard vond! Ken jij gebieden waar je nog nooit bent geweest en die op jouw lijstje staan?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Westerbroekstermadepolder lijkt me erg leuk, maar ik moet nog eens ontdekken waar ik daar ergens kan parkeren. Zuidkant zuidlaardermeer ook.

Reitdiep moet ik ook nog eensch fotograferen van voor naar achter.

Verder kunnen we wel eens naar de Noordkaap of naar de Reiderwolderpolder/punt van Reide/Kiekkaaste/Bohrinsel.

Punt van Reide heb je eigenlijk zo tegen de avond altijd wel bijzondere luchten. En als je genoeg zoekt is er qua landschap genoeg te scoren.
En er is een vogelkijkhut. Niet dat er daar nou veel te zien is...

Reiderwolderpolder: dijkdoorgangen, uitgebreide graan/koolzaad velden

Nieuwe statenzijl: vogelhut de kiekkaaste. Ernaartoe is al een ervaring. Daarna moet je eigenlijk wel mm's bij je hebben.

Bohrinsel: Ligt in Duitsland tegenover de Punt van Reide zo'n beetje. Voormalig boorplatform. Veel beton en veel riet en water.

Ook de blauwe stad ken ik de meeste plekjes zo langzamerhand wel.

Dus als je ergens die kant op wilt, kan ik je zeker helpen.
Zuidlaardermeer is deels Groninger Landschap. Dat gebied wil ik ook nog eens verkennen.

Smeerling (Natuurmonumenten) is ook een mooi gebied. Ligt tussen onstwedde en vlagtwedde. Als er dan tijd overblijft, zou je kunnen denken aan bourtange...

Ten westen van de stad is voor mij dus eigenlijk (op zoutkamp, lauwersoog en lauwerszijl na onbekend FOTO gebied.)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

:shock:

Ik geloof dat wij wel een poosje vooruit kunnen 8).

Maarre, ik moet mezelf even corrigeren, want we gaan wel een beetje off-topic. FOEI.

Ik stuur je een pb ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Volgens mij vindt TS dat niet zo erg :)

Maar er mag weer gereageerd worden op de foto's, hoor :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Ik vind het een erg mooie serie. Fraaie landschappen en schitterende luchten en de kleuren vind ik niet over de top. Het enige minpuntje is voor mij de plant bij nr 7.
Je zij dat je die ook hebt met de plant meer naar rechts, zou die wel een willen zien?
En bij de 1e wil ik elke keer iets naar links gaan staan om langs het riet te kijken wat er nog meer te zien is. :lol:
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

8: Wat is er achter het riet bij 1... huisjes... water....
Afbeelding

9 en wat gebeurt er als het plantje van 7 niet in het midden staat?
Afbeelding

Dank voor je reactie wimmes
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Watertje is leuk, vind huisjes wel wat hebben ook

#9 is een verbetering, maar blijf het niks vinden... plant/struik is en blijft te pontificaal of zo.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dank voor je reactie Mark en je kunt niet alles hebben, he :)

Ik vind dit nu eenmaal leuk en dus laat ik zo'n struik pontificaal uitkomen.
Kan heel mooi op groothoek :) Dat niet iedereen het leuk vindt, kan ik eigenlijk niet mee zitten :) Ook als niemand het leuk zou vinden. Lekker eigenwijs, he :)

Lol.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Whitesnake
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2008 16:53
WoonplaatsCOLON Veenendaal

toch leuk dat iedereen zo zijn eigen voorkeur/smaak heeft. Want ik vind foto 1 de mooiste van de serie. De kleuren spreken mij juist wel aan en het wekt op de één of andere manier mijn nieuwsgierigheid?
EOS 450D / EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS / Canon EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS / EF 50 mm f/1.8 II / Speedlite 430 EX II
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Hoi Kars,

Ik vind nr 8 het toch net niet halen bij de 1e daar zit i.m.o toch meer spanning in.
Maar nr 9 vind ik wel mooier dan nr 7. Maar ieder zijn voorkeur. :lol:
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik ben het met je eens over nr 8 :) Anders had ik die in eerste instantie wel gepost. Vind hem niet zo spannend. Wat jij ook al zegt, maar ik maak hem wel altijd voor de zekerheid :)

Foto 9 vind ik dus minder mooi :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar