Argghhh..... Adobe RGB, sRGB?????

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Oké ik begrijp er geen zak meer van.

Ik kwam er laatst met jullie hulp achter dat ik waarschijnlijk het Adobe kleurenpalet gebruik. Als ik namelijk de borders door bordermaker laat maken, worden de kleuren erg flets.

Ik loop nog steeds tegen dat probleem aan, maar ik weet mijn god niet waar in het kan veranderen.
Op mijn camera staat de Kleurruimte ingesteld op sRGB en in Adobe Photoshop heb ik als color profile gekozen voor Windows ipv Adobe.

Het resultaat blijft echter hetzelfde. In Windows/Adobe ziet het er fantastisch uit. Mooie warme kleuren (naar mijn idee dicht bij de werkelijkheid) en vervolgens maak ik een border en weg zijn de kleuren weer?

Ik weet niet meer waar ik moet kijken. Hebben jullie enig idee?
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ben ondertussen aan het testen geslagen, naar aanleiding van het color profile tag kenmerk binnen Adobe Bridge.
Hier de bevindingen:

1. RAW Image:
Mooie kleuren zoals het hoort.

2. Door CR geopend:
Nog geen color profile. Wel nog steeds mooie kleuren.

3. Onbewerkt gesaved door PS:
Adobe RGB tagged. Kleuren identiek aan de RAW (hulde Adobe)

Oké zit in CS4, weet inmiddels ook waar. Het is een vinkje die je kan zetten bij het opslaan naar JPG.
Bij Color kan je kiezen voor, ICC Profile: Adobe RGB (1998).

Nou zit ik alleen met een dilema. Half Nederland die mijn platen bekijkt ziet dus de verkeerde kleuren. Wat moet ik nou doen?
Hem als JPG opslaan, de JPG openen en dan de kleuren bewerken totdat deze acceptabel zijn?

Of gewoon zo laten?
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Publiceer je foto's in sRGB, dan ben je van alle gedoe af.

Vergeet niet dat PS (oorspronkelijk) bedoeld is voor een professionele omgeving.
Daar is het gebruikelijk met goede en dure monitoren te werken die in veel/sommige gevallen de aRGB kleurruimte wel aan kunnen.

Gewone monitoren kunnen amper sRGB aan, het iets duurdere segment haalt aRGB gewoonlijk ook niet.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Ik volg de redenering van mijn bovenbuurman behoorlijk.
Dat RGB profiel is vooral van nut als jij je foto's professioneel gaat laten afdrukken. Profotonet bijvoorbeeld kan om gaan met dat profiel, de wat meer gewone afdrukkers werken doorgaans met het meer huis-tuin en keuken sRGB. Een sRGB bestand geeft bij Profotonet overigens prima resultaten naar mijn bescheiden mening.
Mijn idee: als je niet werkt voor professioneel drukwerk dan zou je het beste overal in iedere stap van je workflow kunnen werken in sRGB. Dan ben je van alle gezeur af :wink:
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Het zit me toch niet lekker. :evil:

de sRGB geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid. De aRGB komt immers overeen met de RAW.

Daarnaast heb ik even een print test gedaan op mijn huis, tuin en keuken printer (Canon PIXMA MP620 (deze heeft alleen CMYK)). Deze geeft duidelijk verschil als ik ze afdruk!!!

Het lijkt mij dan ook het meest logische om ze het aRGB kleurenprofiel mee te geven. Deze is a. het mooist b. het meest realistisch en c. ziet deze er het mooist uit bij afdrukken.
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Remco Ladage schreefCOLONDe aRGB komt immers overeen met de RAW.
Niet als je de kleurruimte van de camera op sRGB instelt. :wink:

Een conversie van sRGB of aRGB naar CMYK moet ongeveer (vrijwel onzichtbaar) hetzelfde resultaat opleveren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Eigenwijze hagenezen altijd ;-)

Heb je (alle) topics hier op het forum al eens doorgelezen over colormanagement? Alles wijst toch weer naar sRGB.
Dat je nu werkt binnen software pakketten en in je camera OK. Maar sRGB is de modus voor internet en voor fotoprintservice.
En zoek je documentatie van je Pixma maar eens op sRGB wil het ding hebben...

Dus stop met doordenken als het niet nodig is.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Remco Ladage schreefCOLONDe aRGB komt immers overeen met de RAW.
Nee, raw is raw, de kleurruimte wordt pas bij conversie meegegeven.

Als je geen professioneel drukwerk maakt, zelf niet over een geschikte monitor beschikt etc waarom zou je dan in aRGB willen werken? Gebruik gewoon lekker sRGB, dan ziet de rest de foto's zoelas jij ze bedoelde.

groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ik voel me niet begrepen haha.

In mijn eerste post geef ik aan dat de kleurruimte op mijn camera staat ingesteld op sRGB.

Ik schiet een RAW plaatje, ziet er goed natuurgetrouw uit.
Sla hem op als JPG:
Zonder het aRGB kleurenprofiel ziet deze er anders uit dan de RAW hij is fletser, dit kan niet de bedoeling zijn, toch????

Daarom geef ik maar het aRGB profiel mee als ik hem als JPG opsla want dan ziet deze eruit zoals de RAW/Zoals deze bedoeld is/met levendige kleuren ipv flets.

Ik heb voor zover ik weet geen professionele spullen, maar constateer toch dat de sRGB (of misschien wel de kleurprofiellos of zo) niet goed overkomt.

Doe ik nou iets fout??
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ja! Als je niet gaat printen, gewoon in Srgb opslaan!!! Internet explorer (en nog wat browsers) kan adobeRGB niet aan.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Ach ja niet begrepen, dat is toch al vaak op dit forum. We lezen veel te vaak niet wat de echte vraag is en schieten er op los met de kennis die we hier vergaard hebben ;-)
Remco Ladage schreefCOLON Zonder het aRGB kleurenprofiel ziet deze er anders uit dan de RAW hij is fletser
Ik denk dat we hier op in moeten gaan, want waarmee bekijk je deze RAW?

Er is namelijk al vaak geschreven op dit forum over vergelijkingen tussen RAW is diverse pakketten en viewers. Veel software halen uit RAW een soort van jpg beeldje wat dus niet de werkelijkheid weer geeft. Deze zie je ook in je verkenner en achterop je camera.
Ben ff kwijt hoe het precies zit, JanBoels weet dit echter wel..
Ff zoeken op RGB en Jan Boels zou ik willen aanraden.

@VFrood, Dat is nog geen oplossing voor zijn verschil he.. :wink:
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Chris Tettero schreefCOLON...want waarmee bekijk je deze RAW?

...
Hmmm daar sla je de spijker op zijn kop denk ik.

Ik bekijk ze met Adobe Bridge, Adobe RAW, Adobe PS en met Picasa.

Ik zie in Bridge dat de foto's in eerste instantie nog niet getagged zijn qua color profile. Mijn monitor staat op het sRGB (en dan nog een lang nummer) ingesteld.
Hetgeen wat ik dan zie is dus niet per definitie aRGB? Of juist al wel (aangezien deze hetzelfde eruit ziet als de opgeslagen aRGB)?

Dan rest misschien de vraag wie/wat veroorzaakt die mooie aRGB kleuren dan al op voorhand en waarom in hemelsnaam. Ik bedoel ik geef het toch nergens expliciet aan?

Is er een stappenplan bekend over hoe je dit soort gevallen kan trouble shooten?
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Zal ik er nog wat in roeren om de modder nog ondoorzichtiger te maken dan? :lol:

Als je fotografeert in RAW, dan is de kleurruimte niet sRGB en ook niet Adobe RGB, wat je ook instelt op je toestel. Neen, de kleurruimte is impliciet de volledige kleurruimte van je camera. Pas bij het omzetten van de RAW informatie naar RGB wordt bepaald welke kleurruimte er toegepast wordt. Als je dus een RAW bekijkt, dan hangt het er maar net vanaf hoe de converter de kleurruimte bepaalt en hoe die de kleurruimte van de camera interpreteert.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja en onmogelijk als je instellingen goed staan dat je op een normale monitor sRGB flets ziet en de AdobeRGB goed. Dan is er gewoon nog steeds iets niet goed in je instellingen. Hier maakt het namelijk niks uit. Ik heb wel eens een wide gamut beeldscherm gebruikt met meer kleuren. Zelfs dan als je een normale foto hebt en je doet niets overdreven met de verzadiging zie je geen verschil. Als je toevallig fosforescerende objecten in je foto hebt, dan zie je dat AdobeRGB een breder gamut heeft. Maar daar zie je niks van met je normale scherm.

Dus mijn bescheiden mening is dat er iets verkeerd staat in je instellingen. Maak eens een screendump van je kleurinstellingen van Photoshop.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ik heb ook een tijd geworsteld met deze vragen en er erg veel over gelezen. De oplossing is voor jezelf een volledige workflow uitwerken waarbij je in het begin zoveel mogelijk kleurinformatie probeert te behouden (zodat je de meeste bewerkingsmogelijkheden behoudt) en pas naar het einde van je workflow (afdrukken of publiceren op web) terugschroeft naar een kleinere kleurruimte die het eindmedium (printer of beeldscherm i.c.m. gebruikte viewer/browser) goed weergeeft.

Voor mij resulteert dit in de volgende workflow:

1. Fotograferen in RAW
Waarom: Alle beeldinformatie die op de sensor valt blijft behouden, belichting en witbalans kun je dus achteraf corrigeren zonder kwaliteitsverlies. Instelling op de camera aRGB of sRGB maakt dus niet uit.

2. Importeren in Adobe Lightroom
Waarom: Even in de vingers krijgen maar is een geweldige hulp voor je workflow. de originele foto blijft bewaard en bewerkingen worden er als een soort tekstbestand aan toegevoegd (non-destructief). Je kunt je bewerkingen dus altijd aanpassen en vergelijken met de onbewerkte foto. Als je dat in PS wilt bereiken moet je met adjustment layers werken waardoor de bestanden al snel enorm groot worden.

3. Foto's ordenen, metatags, copyrightinfo, e.d. toevoegen (library mode).

4. Voor complexere bewerkingen (clonen e.d.) "edit in PS"-functie gebruiken.
Waarom: Je kunt het origineel of een kopie bewerken in PS. Dit werkt naadloos samen met LR. Zodra je de bewerkingen in PS hebt opgeslagen wordt het bestand in LR geüpdate. LET OP: De interne kleurruimte van LR is Profoto (Heeft niets met Profotonet te maken). Deze kleurruimte is nog veel ruimer dan aRGB. Om ervoor te zorgen dat bewerkingen in PS goed weergegeven worden moet je dus eerst Profoto selecteren in de Colour Settings van PS.

5. Voor overige bewerkingen (wiltbalans, exposure, contrast, verzadiging, verscherping, enz) gewoon in LR werken. (Develop mode)

6. Vanuit LR exporteren voor het specifieke einddoel. Voor publicatie op het web of versturen naar anderen per mail sRGB bij de exportopties selecteren. Bij printen het profiel voor jouw printer i.c.m. het gebuikte papier selecteren. Wanneer je het naar een standaardafdrukcentrale stuurt (Hema, ofzo) ook sRGB selecteren. Professionele centrales zoals Profotonet hebben hun profielen op de website staan. Die kun je downloaden en selecteren bij het exporteren. Je kunt hiervoor ook aRGB selecteren; Profotonet converteert het dan nog naar hun eigen profiel.

Ik heb pas een fotoprinter aangeschaft (Canon IP4500) en met deze workflow komen de afdrukken uitstekend overeen met wat ik op het scherm zie

LET OP: Nog enkele randvoorwaarden voor het bovenstaande verhaal:

- Koop een calibratieapparaatje voor je monitor (heb zelf de Spyder2Express). Dat maakt een wereld van verschil. Je kunt precies alles goed doen met de selectie van de kleurruimtes maar als je monitor het niet goed weergeeft zal het resultaat op het eindmedium toch afwijken.

- Let op de lichtomstandigheden in de ruimte waar je werkt. Niet te sterk neutraal wit licht (5000 kelvin). Zorg dat er geen direct zonlicht op de monitor valt.

Het is een hele lijst, maar je houdt zo maximale flexibiliteit en voorkomt jouw weergaveproblemen in het hele proces. Uiteraard gebruiken anderen andere workflows, maar de principes waardoor je je moet laten leiden bij het bepalen van je workflow blijven hetzelfde. Veel succes.

Groet,

Michaël (eigenwijze import-Hagenees)
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Enorm bedankt voor de reacties.

@Michaël: Ik ga die Lightroom eens bekijken, klinkt erg interessant. Woon jij toevallig in Leidschenveen als import Hagenees?

@Mavlo77: Het moet inderdaad ergens zitten, maar ik kan het nergens vinden :(, anyway hier de screenshots:

1. kleurinstellingen PS
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=139032[/img]

2. Save box. Als ik het rood gearceerde uit vink ziet deze er dus minder uit. Als deze aanstaat krijgt deze uiteraard het aRGB colorprofile. Zoals ik het hierboven lees is dat al hoe ik de foto's op voorhand bekijk
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=139033[/img]
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

Hoi,

En wat als je monitor gecalibreerd hebt met een apparaat waardoor hij een nieuwe monitor profiel aanmaakt? Moet je deze dan in PS ook zo instellen in het schema hier boven? Of worden de kleuren dan nog niet goed weer gegeven?

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Gebruikers-avatar
Remco Ladage
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 328
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2009 14:42
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Dennis ik haal er niet helemaal uit of deze vraag algemeen is of aan mij is gericht.

Ik heb in ieder geval geen calibratie hard/software, dus ik zou niet weten wat voor effect dat zou hebben.
Canon EOS 450D [b]|[/b] EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS [b]|[/b] EF 50mm f/1.8 II [b]|[/b] Canon 70-200mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM
[url=http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=67396]-= Dit is mijn laatste topic =-[/url]
dennis vrooland
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Veenendaal
CONTACTCOLON

HOi,

Was niet specifiek aan jouw gericht. Maar wel een vraag. Omdat ik af en toe ook niet goed wordt van het kleurverschil.

gr Dennis
Canon 5D mk 1 en grip, 350D, battery grip, canon 50mm 1.8, Canon, EF 24-70 2.8 L, Metz 48 AF, Super Takumar 135mm 3.5 (m42).
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik had er hier ook last van. De afbeelding bleek in Adobe RGB te staan. Voor web gewoon converteren naar sRGB. Tenminste als dat is wat je bedoel.
Het converteren doe je in PS als volgt: Edit --> Covert To Profile...
Kies daar Working RGB - sRGB
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar