Motorfotografie: welke lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Nicole
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Burgum

Hallo,

Ik ben hier op het forum al een tijdje (stil) actief.. ik lees meer dan dat ik post. :oops:
Het laatste jaar ga ik steeds vaker samen met me vriend naar motorraces. Mijn neefje rijd in de Supermono en als hij moet rijden dan gaan we vaak even kijken. Ik neem dan altijd mijn camera mee en probeer dan goede en mooie foto's te maken van hem op de baan. Dat lukt me redelijk maar ik mis steeds vaker wat mm's.

Ik heb een 350d met de kitlens, een 50mm en Sigma 70-300mm. Met de Sigma maak ik dan de meeste foto's vanaf de tribune. Maar op dat moment mis ik dan toch wel wat mm's.

Nu heb ik hier op het forum al veel gelezen over extenders maar ik denk dat ik daar spijt van krijg als ik die aanschaf want dan mis ik mijn autofocus (als ik het goed gelezen heb) Dus dat wordt hem dan niet.
Of is een andere combinatie van lens en extender wel mogelijk?

Om een lang verhaal kort te maken.... Wat zou ik het beste voor een lens kunnen aanschaffen om goede mooie foto's te maken vanaf de tribune's?
Ik zal hoe dan ook moeten sparen voor de lens maar ik zie door de bomen het bos niet meer :?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een goed advies... dan weet ik ook welke lens ik eens zou kunnen huren of lenen van iemand zodat ik kan kijken of die lens of combinatie me bevalt.

Afbeelding

Hoop dat jullie me kunnen helpen.
[size=67] Canon 350D | EF-S 18-55 mm Kitlens | Canon EF 50 mm F/1.8 II | Sigma 70-300 mm F4-5.6 DG Macro | Een Set Soligor Tussenringen |[/size]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Als 300mm niet genoeg is, ga ik al snel denken richting de 500mm f4. Een 400mm f5.6 of een 100-400 geeft wel winst, maar ik twijfel of dat genoeg zal zijn voor jou.

Persoonlijk denk ik echter dat het wijzer is om aan je technieken te werken, en ervoor te zorgen dat je dichterbij kunt komen.
Nicole
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Burgum

geert h schreefCOLONAls 300mm niet genoeg is, ga ik al snel denken richting de 500mm f4. Een 400mm f5.6 of een 100-400 geeft wel winst, maar ik twijfel of dat genoeg zal zijn voor jou.

Persoonlijk denk ik echter dat het wijzer is om aan je technieken te werken, en ervoor te zorgen dat je dichterbij kunt komen.
Bedankt voor je antwoord.

Het dichterbij komen zal niet gaan lukken.. soms mag ik wel langs de pitmuur staan en dan lukt het me ook soms ook wel om ze scherp te krijgen maar op het rechte stuk gaan ze een stuk sneller dan in een bocht.

Over welke technieken moet ik dan denken?
[size=67] Canon 350D | EF-S 18-55 mm Kitlens | Canon EF 50 mm F/1.8 II | Sigma 70-300 mm F4-5.6 DG Macro | Een Set Soligor Tussenringen |[/size]
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

100-400 zat ik ook aan te denken, maar weet niet of die snel genoeg is.
Misschien een 300 met een 1,4 extender? Dat heeft als voordeel tov van de 400 5.6 dat je IS hebt.
Ook kun je de extender d'r tussen weg halen mocht 420mm iets teveel zijn.
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ernst-Jan schreefCOLON100-400 zat ik ook aan te denken, maar weet niet of die snel genoeg is.
Dat moet wel lukken volgens mij.
Maar ik denk dat het probleem van millimeters iets anders is....

Wanneer je nu met 300mm niet genoeg hebt (weet niet of er veel is afgesneden van de foto die je nu laat zien) dan denk ik niet dat 400mm het wel red (300+extender is dan ook niet genoeg)

Feit is wel dat als je meer dan 300mm wilt, je de portemonee in de regel wel kunt trekken. 300mm f/4.0 - 400mm f/5.6 - 100-400 zijn niet de goedkoopste objectieven.
Ik heb ooit 1 keer op assen gefotografeerd en daar niet alle punten gehad, dus kan je op dat vlak weinig helpen.
Op andere circuits (zandvoort, zolder, spa, ONK in Oss) kwam ik er met 400mm vanaf de publieksplekken zeker wel.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Gus
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 226
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2009 10:15
WoonplaatsCOLON Leudal
CONTACTCOLON

Snelheid van de 100-400 zit zeker goed. Ik gebruik heb zelf (net al vele andere) voor vliegtuigspotten.
www.gustlock.nl
Sydney
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 12:48
WoonplaatsCOLON zaandam

Denk dat je met 300mm zeker wel mooie fotos kunt maken
maar misschien is de tribune wel niet de juiste plaats.
Het is vaak mooier om een plek langs het circuit te zoeken.
het probleem van een tribune is ook dat je er slecht kunt verplaatsen
dus alle beelden min of meer hetzelfde worden.
heb zelf met mijn 300 mm afgelopen weekend fraaie beelden kunnen
maken in assen , maar je moet er wel vaak wat voor lopen en verplaatsen
van positie (gezien zon) om goed materiaal te krijgen
als je evt een 200 mm vast 2.8 + 1,4 extender gebruik verlies je
geen AF en heb ongeveer 450 mm ter beschikking.
mvg sydney
M&F Photography
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dat laatste rekensommetje (waar je op 450 millimeter komt) mag je wat mij betreft even uitleggen.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

200*1.6 (cropfactor) *1.4 (extender) = 448
Lijkt mij het gemaakte rekensommetje.

Maar je gaat van je Sigma 70-300 zonder extender niet opeens naar 450mm met een 70-200 en extender.

Maar op zich denk ik dat je eens met je kont van de tribune moet komen :lol: Vaak zijn er rondom het circuit plekjes te vinden die fotografisch betere beelden opleveren. Misschien wel een mooie tribune op de achtergrond.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

dejong1racing schreefCOLONIk heb ooit 1 keer op assen gefotografeerd en daar niet alle punten gehad, dus kan je op dat vlak weinig helpen.
Op andere circuits (zandvoort, zolder, spa, ONK in Oss) kwam ik er met 400mm vanaf de publieksplekken zeker wel.
Ook op Assen kom je met 300mm met gemak weg. Niet helemaal boveenaan de tribune maar de eerste rijen op de tribunes (behalve eerste bocht einde rechte stuk) heb je daar genoeg aan. Met de 100-400 moet het dus al helemaal geen probleem zijn.

Ik heb van het weekend op Assen de SBK gefotografeerd met max 280 mm en kwam nergens mm te kort.
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Nicole
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 18:44
WoonplaatsCOLON Burgum

Als ik zo de reactie's lees dan zou het me wel moeten lukken met me 70-300.
Komende zondag gaan we weer naar Assen dan zal ik eens rond de baan gaan lopen op zoek naar een goede plek.

We zitten regelmatig op de Geert Timmer Tribune(meer omdat dat dichtbij is bij de pitstraat , waar de rest van me fam. is die dag) en tijdens de TT zaten we op Meeuwenmeer.

Zijn er dan nog andere dingen waar ik het beste op kan letten?
[size=67] Canon 350D | EF-S 18-55 mm Kitlens | Canon EF 50 mm F/1.8 II | Sigma 70-300 mm F4-5.6 DG Macro | Een Set Soligor Tussenringen |[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor zover ik weet zit je in de Geert Timmer een beetje tegen de zon in, da's misschien wat ongelukkig
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar