fotovakschool versus fotoacademie help!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

JvdH schreefCOLONIk ben benieuwd of musicjohn na 3 jaar nog dezelfde mening heeft. :wink:
:D , ja, had ik even niet gezien, was namelijk aan het zoeken naar topics over de fotovakschool.
Ik zit nu in Antwerpen, maar aangezien ik dit jaar ga verhuizen (en andere redenen) ben ik op zoek naar een gedegen foto-opleiding in NL.

Maar zo zie je maar weer, je kunt oude topics nieuw leven in blazen :)
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Whaha, ik zie 't nu ook pas!!
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
Conquista
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 20:24
CONTACTCOLON

JackManson schreefCOLON@musicjohn
Nounou, dat klinkt wel heel erg van 'je hebt het of je hebt het niet' en ik ben het daar zeker niet mee eens.
Natuurlijk is het prettig als je een natuurtalent bent en er zullen er ook zijn die het misschien nooit leren.
Maar voor het gros geldt volgens mij toch oefening baart kunst. En is, ook in de fotografie of ander creatieve beroepen, er altijd wel een acceptabel niveau te halen door hard werken, toewijding en training. (Amerikanen zullen hier vast een mooi spreekwoord voor hebben)
.
Oefening baart kunst inderdaad, maar het helpt behoorlijk om van nature ook wat mee te krijgen. Genoeg fotografen gezien die 10 jaar fotograferen en er nog niks van bakken. Ja, zoals je zegt.. en acceptabel niveau. Maar wat is acceptabel als je al 10 jaar bezig bent? Dan verwacht ik gewoon een behoorlijk niveau van iemand. In de praktijk denk ik vaak bij het zien van de foto's: Dat kan elke willekeurige persoon maken.

Heb me weleens laten imponeren door praat van dat soort mensen die mij dan vertellen hoe ik mijn foto's moet maken. Dan zijn de verwachtingen van mij naar die persoon hoog. Moet er elke keer weer om lachen als ik dan het werk van de fotograaf achteraf zie en het weer niks voorstelt.

Mij is door menig broodfotograaf afgeraden een opleiding te gaan doen, omdat de baten niet op zouden wegen tegen de kosten voor mij.
Ze gaven ook aan dat ze je creativiteit deels kapotmaken.

Ik ga de centen er iig niet voor neerleggen. Koop ik liever wat fotospullen.
www.conquista-online.com
JackManson
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 449
GeregistreerdCOLON 06 Apr 2005 21:59
WoonplaatsCOLON Eersel

Oefening baart kunst inderdaad, maar het helpt behoorlijk om van nature ook wat mee te krijgen. Genoeg fotografen gezien die 10 jaar fotograferen en er nog niks van bakken. Ja, zoals je zegt.. en acceptabel niveau. Maar wat is acceptabel als je al 10 jaar bezig bent? Dan verwacht ik gewoon een behoorlijk niveau van iemand. In de praktijk denk ik vaak bij het zien van de foto's: Dat kan elke willekeurige persoon maken.

Tja, die zijn er natuurlijk, ik sta soms ook versteld van sommige 'fotografen' die op internet hun diensten aanbieden met een portfolio om te huilen. Mijn punt was alleen dat je fotografie wel degelijk kunt leren. En dat baseer ik op het feit dat ik veel mensen in de opleiding in krap een jaar tijd echt heb zien groeien.
Ook is het niet helemaal redelijk om iedere fotograaf aan je eigen verwachtingen en smaak te spiegelen.
Mij is door menig broodfotograaf afgeraden een opleiding te gaan doen, omdat de baten niet op zouden wegen tegen de kosten voor mij.
Een kosten/baten analyse is voor iedereen natuurlijk heel persoonlijk.
Aan jouw foto's te zien heb je in korte tijd (op eigen houtje?) al een hoog niveau bereikt, dus in jouw geval is het waarschijnlijk een verspilling van geld/tijd.
Ze gaven ook aan dat ze je creativiteit deels kapotmaken.
Dit klinkt als het klassieke anti-kunstacademie argument. En ik heb me altijd afgevraagd hoe je je creativiteit kapot kunt laten maken door een opleiding.
Ik ga de centen er iig niet voor neerleggen. Koop ik liever wat fotospullen.
Ik geef je groot gelijk, zelf ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het voor mij een te grote tijd en geld investering is die ik nuttiger kan besteden. Voor de pakweg 3500 euro die een jaartje vakschool kost kan ik heel wat workshopjes nemen (mocht ik dat nodig vinden), wanneer en bij wie ik dat wil.
1D MkIII | EF 50 1.8 | EF 85 1.8 | | EF 70-200 2.8 L IS | 580 EX II
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar vergeet ook niet dat je bij een opleiding ook over een langeren periode met dezelfde mensen naar je foto's kijkt (en dat gaat toch iets dieper als op een forum). En zo groei je ook omdat je elkaar ondersteund.
Kun je wel workshops volgen (wat ook zeker nuttig kan zijn) maar dat blijft bij contactmomenten met andere mensen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MisschienOoit
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 07:04
WoonplaatsCOLON Leidschendam

Ik sta op dezelfde tweesprong: Basiscursus doen of de Vakopleiding? Of toch zelfs HBO?

Langsgeweest op de open dag van de Fotovakschool in Rotterdam, zaterdag 4 april jl. Nu ben ik alleen maar meer in de war... Wat WIL ik nou! :?

Ik denk dat 'studeren' voor het eerst in 10 jaar wel erg wennen gaat zijn, dus ik overweeg eerst even de basis te doen, om te zien of ik dat wel wil, en kan combineren met full-time werken.
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik doe nog weer een hele andere fotografie-opleiding, studeer aan het Technisch College in Ede. Maar dat is geen cursus, dat is gewoon een 4-jarige MBO-opleiding niveau 4. De opleiding is er ook op niveau 2, en dan word je opgeleid tot assistent-fotograaf. Een opleiding om tassen met camera's te mogen dragen dus.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Alathariel schreefCOLON Maar dat is geen cursus, .
Wil je daarmee suggereren dat de opleidingen aan de fotovakschool en fotoacademie wel cursussen zijn :roll:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar