[verzameltopic] TankS Rally 2009

Alle sportfoto's die je nergens anders kwijt kunt...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Lars Oosterveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 23:00
WoonplaatsCOLON de wijk
CONTACTCOLON

Ik maak meteen maar een verzameltopic, er waren zoveel mensen.


Hierbij mijn deel van de rally waar het weer SUPER was te noemen!

LO1
Afbeelding


LO2
Afbeelding


LO3
Afbeelding


LO4
Afbeelding


LO5
Afbeelding


LO6
Afbeelding


LO7
Afbeelding


LO8
Afbeelding
[30D+BG] [12-24] [70-200] [430EX] [overige meuk] [in een Zoomiverse XL]
Gebruikers-avatar
Red_Spike
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 555
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:37
WoonplaatsCOLON Naaldwijk
CONTACTCOLON

Hallo Lars,

Ook ik was aanwezig bij de eerste Nederlandse Rally van dit seizoen.
Het was tevens de eerste keer dat ik mijn nieuwe camera gebruikte, de overstap van 350 naar 40d is toch wel erg groot en erg wennen.

Foto's heb ik op volgorde van proef (KP) gezet en aan het eind staat de sprint.

KP 7
Foto 1
Afbeelding

Foto 2, niet helemaal lekker scherp, wel mooi moment
Afbeelding

KP 13
Foto 3
Afbeelding

KP 14 De uiteindelijke winnaar
Foto 4
Afbeelding

Foto 5
Afbeelding

KP 19, na problemen/onervarenheid met flitsen veel te veel ruis, heeft iemand tips?
Foto 6
Afbeelding

De Rallysprint
Alle foto's zijn gemaakt op KP3

Foto 7
Afbeelding

Foto 8
Afbeelding

Foto 9 naam in de auto is tegen het pikken van de foto
Afbeelding

Foto 10 Clio compleet aan het eind van zijn veren, bij het neerkomen van de jump.
Afbeelding

Hopelijk hebben jullie nog tips voor de avond fotografie, want ik vind er nog veel te veel ruis inzitten, bijna alle foto's moest ik "ophalen" in Lightroom. Als ik een goed belichte foto wilde hebben, moest ik 2 foto's maken, de eerste was zwart, de tweede was "goed".

De rest van de foto's zijn vanaf vanavond laat of morgen vroeg op de site te zien.

Bedankt voor het kijken en voor verzoekjes kunnen jullie mailen of het formulier invullen.

Groeten
www.rally-web.nl www.avoorberg.nl
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

@ Lars

Waarom alleen foto's van de achterkant?
De achterkant is nou niet echt interessant zo.

@ Redspike

Dat flitsen met die rally bakken heb ik vorig jaar ook geprobeerd bij de zelfde rally, maar bij mij ging het ook voor geen meter :oops:
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
HeinA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 23:18
WoonplaatsCOLON Elst (gld)
CONTACTCOLON

@Lars:
LO 1 zou ik niet plaatsen. Bewegingsonscherpte is goed, dit is te.
Voor de rest nette foto's van achterkanten. Niets van voren kunnen maken?

@Red_Spike: bij avondshots met flits hoef je niet naar ISO 800 Alexander. 400 is al voldoende met de 40D. 1/100 aan sluiter hoeft ook niet. Je flitser bevriest de zaak wel. Ik zou kiezen voor max 1/60. En je kunt nog veel langer zonder scherpte op de auto te verliezen.

Uiteraard was ik er zelf ook:

HA1: Sterk: Jan Timo van der Marel
Afbeelding

HA2: Sterker: Jasper vd Heuvel
Afbeelding

HA3: Knappe rentree Gert Huzink
Afbeelding

HA4:nieuwe auto: John Temmink
Afbeelding

HA5: verrassend, Christian Riedermann
Afbeelding

HA6 Snelle dame: Noortje van Gennip
Afbeelding

HA7: Temmink op de service
Afbeelding

HA8: Concentratie bij Jasper van den Heuvel
Afbeelding

HA9: Twee proeven later hard over zijn dak: Emiel Blauw
Afbeelding

HA10: Thuisrijder Gerben Brouwer op de karakteristieke dijken
Afbeelding

HA11: Remmen ontluchten bij Dick Bloemendaal
Afbeelding

HA12 en mooi weer was het zeker
Afbeelding
just do it ....
[size=75] Steeds meer kastjes en glaswerk [/size]
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

Laaaaang geleden dat ik hier foto's geplaatst heb, dus het wordt weer eens tijd. Ik zal morgen even reacties plaatsen op de andere foto's.

In afwachting van snoeihard commentaar hierbij vast de mijne ;)

FVO1
Afbeelding

FVO2
Afbeelding

FVO3
Afbeelding

FVO4
Afbeelding

FVO5
Afbeelding

FVO6
Afbeelding


En wat in het donker..

FVO7
Afbeelding

FVO8
Afbeelding

FVO9
Afbeelding

FVO10
Afbeelding
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
Lars Oosterveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 23:00
WoonplaatsCOLON de wijk
CONTACTCOLON

Ik had op HA05 kunnen staan, maar zit net achter het dak.

Ik ben het met jullie eens dat er veel konten op staan.
Zag t ook pas toen in de selectie maakte.

Heb of 3 plekken foto`s gemaakt, en daar waren de konten het mooist.
[30D+BG] [12-24] [70-200] [430EX] [overige meuk] [in een Zoomiverse XL]
Duijmski
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2006 13:54

Alvorens mijn eigen foto's hier te posten zal ik eerst de foto's van mijn voorgangers van 'commentaar' voorzien. Echter, ik heb zelf nog maar een stuk of 8 keer rally gefotografeerd dus heb zeker niet de wijsheid in pacht; ik probeer alleen aan te geven hoe ze op mij overkomen.

Lars Oosterveen:
LO1: Qua kleuren vind ik deze plaat erg flets overkomen ... daarbij ben ik er voor mezelf niet uit of ik de lange sluitertijd nou iets vind toevoegen of afbreuk vind doen aan de plaat.
LO2: Doordat de auto zich dicht bij de lens bevindt 'knalt' de foto lekker ... jammer is alleen dat de zon aan de andere kant staat waardoor de rechterkant van de auto weinig belicht wordt.
LO3: Zoals meerderen reeds gezegd hebben de beste van deze drie foto's; hier straalt het moment (dwarsgooien om door de bocht te komen) van af !
LO4: Nette plaat alleen is het hek op de voorgrond mijns inziens storend (leidt de aandacht van de auto af).
LO5: Qua sluitertijd moeilijker te maken dan LO6 maar toch niet echt bijzonder: de auto staat erg centraal op de plaat (plaat was spannender geweest als je de auto links in beeld had in plaats van in het midden en de tonnen en het deel van de bocht waar de auto naar toe gaat rechts in beeld).
LO6: Gaaf moment, gave foto ! Wellicht dat ie nog iets sterker wordt als je 'm iets krapper cropt (maar misschien is dat verschil in voorkeur/smaak).
LO7: Nette foto; weinig op aan te merken.
LO8: Idem dito.

Overigens denk ik wel dat de foto's nog iets meer qua contrast bewerkt kunnen worden; de meeste foto's komen redelijk flets over (maar misschien ligt dat aan mijn monitor).

Red_Spike:
1. Leuk moment te pakken, echter vind ik het weinig toevoegen om hier een staande foto van te maken (de achtergrond is niet echt bijzonder / voegt niet echt iets toe).
2. Wederom een leuk moment, misschien had de foto iets sterker geworden als je de fotograaf eraf had gecropt (had een meer bijzondere compositie opgeleverd).
3. Dit is nou juist zo'n foto waarbij het wel wat toevoegt doordat ie staand is (gaaf moment overigens; ik stond een paar meter verder en zag het gebeuren :D ).
4. Degelijke foto; bezorgt mij geen 'WOW'-gevoel maar is gewoon goed (nette kleuren, auto niet in het midden, laat de bocht ook zien en laat het vele publiek zien). Geen foto om als poster op te hangen, wel goed passend bij artikelen / reportages over de rally mijns inziens.
5. Gave plaat ! Gaaf moment en dan ook nog eens een afwijkende compositie, erg goed gezien / gedaan.
6. Stoer moment ! Ook ik heb deze rally voor het eerst mijn nieuwe 40D in gebruik genomen dus kan je weinig vertellen hoe je het met deze camera had moeten aanpakken. Echter, met mijn 350D (icm EX430) gebruikte ik sluitertijden van om en nabij 1/20 seconde om langer te belichten waardoor je meer omgevingslicht op de plaat kreeg en meer snelheid in de achtergrond kreeg. Ik denk dat dat deze foto net wat mooier zou hebben gemaakt.
7. Vind ik een nette foto (persoonlijk zou ik 'm nog iets krapper croppen maar ik denk dat gewoon iets persoonlijks is).
8. Gaaf moment waarbij de flits ook niet heel hard is.
9. Vind ik dan zelf wat minder door de harde flits (ondanks het mooiere moment).
10. Mooie auto maar helaas een weinig opwindende foto (je ziet er niet aan af dat ie net een jump heeft gehad).

HeinA:
HA1: Super foto (mede door de omgeving die snelheid aan de plaat meegeeft; omdat 'nacht'-fotografie niet mijn ding is heb ik hier bewondering voor).
HA2: Die vlam zorgt voor een gaaf moment; wel jammer dat ie er niet helemaal op lijkt te staan.
HA3: Mooi om die gloeiende remschijven te zien; alleen lijkt het niet helemaal te 'matchen' met de stilstaande wielen waardoor de foto mij helaas weinig doet.
HA4: Strakke, degelijke foto (kan er weinig anders van maken :wink: )
HA5: Mooi punt maar het levert helaas geen knallende foto op.
HA6: Strakke plaat met lekker knallende kleuren !
HA7: Goede plaat (echter denk ik wel dat het een mooier portret zou zijn geworden zonder zonnebril).
HA8: Superplaat waar het bijschrift compleet overbodig is (goed teken!) !
HA9: Dergelijke spiegelingen blijven altijd leuk voor de foto (zijn altijd een soort 'zoekplaatjes').
HA10: Wederom een superplaat ! Doorgaans worden rallyfoto's gekenmerkt door veel omgeving op de plaat; juist een foto van een auto op een dijk en voor de rest niets had ik ook graag willen maken maar vond helaas de plekjes om dit te doen niet.
HA11: Typisch rallytafereel; dit 'maakt' het verslag van een rally (zelf wil ik dit jaar ook eens meer van dit soort platen maken).
HA12: Idem dito; wederom sfeer !

Frevo:
FVO1: Doordat de rest van de omgeving erg clean oogt stoort de cameraman mij. Voor de rest een nette foto vanuit een mooi laag standpunt.
FVO2: Mooi om de snelheid in de wielen en de wegspattende kiezels te zien; ik denk wel dat de foto sterker was geweest als ie rechts meer gecropt was (en de hoofden van het publiek er volledig op hadden gestaan).
FVO3: Mooie plaat; precies goed !
FVO4: De betere versie van FVO1 (zo had FVO1 mijns inziens moeten zijn). Strakke plaat !
FVO5: Gewoon een goede plaat: geen hoofden van publiek geknipt en door het asfalt onder op de foto te zetten wordt de rijrichting voor zowel liefhebber als leek mooi duidelijk.
FVO6: Mooie meetrekker; dat riet werkt ook leuk op de voorgrond (al zou ik misschien die boven de motorkap wegclonen) !
FVO7: Strakke mooie meetrekker in het donker (hoop dat het me ook nog eens gaat lukken om mooie 'nacht'-foto's te maken).
FVO8: Deze foto doet het 'm dan weer net niet voor mij; ik denk dat het contrast tussen extreme beweging (achtergrond) en bevriezing (voorgrond) voor mij te groot is.
FVO9: Ik begrijp wat je hier hebt willen laten zien (publiek en auto op één foto in het donker) maar op een of andere manier vind ik dat het niet zo lekker heeft uitgepakt (ik kan er niet precies de vinger op leggen waarom het dan niet goed heeft uitgepakt).
FVO10: Wederom een strakke 'nacht'-foto waarbij de fluorescerende striping en de vlam de foto als ware het een toefje slagroom en een kers helemaal afmaken.

Dan nu hierbij mijn foto's. Ook voor mij was het de eerste keer om met mijn nieuwe 40D te fotograferen dus soms was het nog een beetje uitproberen.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132067[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132065[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132064[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132063[/img]

5.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132062[/img]

6.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132061[/img]

7.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132060[/img]

8.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132059[/img]

9.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132058[/img]

10.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132057[/img]

11.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132056[/img]

12.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=132055[/img]

Omdat rallyfotografie voor mij betrekkelijk nieuw is ben ik erg benieuwd naar de reacties / opbouwende kritieken en eventuele tips en trucs !

Alvast bedankt,


Duijmski
nutty75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2006 17:04

Omdat rallyfotografie voor mij betrekkelijk nieuw is ben ik erg benieuwd naar de reacties / opbouwende kritieken en eventuele tips en trucs !

Alvast bedankt,


Duijmski
Die heb jij zo te zien niet nodig! Mooie foto's! Veel actie, scherp, afwisselend.. Top!
Eos30D, EF 17-40/4 [color=red][b]L[/b][/color], Sigma50mm/2.8Macro, Ef 70-200/4 [color=red][b]L[/b][/color], Ef 300mm/4 [color=red][b]L[/b][/color] IS, speedlite 430EX
HeinA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 361
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2004 23:18
WoonplaatsCOLON Elst (gld)
CONTACTCOLON

@Duijmski:

Dank voor je commentaar op mijn platen. Alleen als iedereen ze zo goed vindt, dan leer ik weinig meer bij. :roll: :oops: Ik ben van plan de systematiek van het vastleggen dit jaar te veranderen. Niet meer sec voor de auto gaan, maar meer verhalende platen maken. Zoals van een serviceterrein of een startpodium. Soms, zoals HA4, kies ik voor een 'degelijke' foto. Dat doe je vooral bij de auto's die je absoluut 'moet hebben'. Daarna ga ik spelen.

Dat rallyfotografie relatief nieuw is voor je is er inderdaad niet aan af te zien.

Het zijn waarlijk schitterende foto's qua moment en compositie. Ik heb er niks op aan te merken in elk geval.
just do it ....
[size=75] Steeds meer kastjes en glaswerk [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar