Wie heeft de Tokina AT-X 100mm Macro in gebruik?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
noodweer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 09:03
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Hallo, mijn vrouw heeft steeds meer mijn :lol: Canon 100mm Macro in gebruik en daarom zijn we op zoek naar een tweede macrolens. De Canon is een prachtlens maar de Tokina is bijna 200 euro goedkoper en schijnt ook een topper te zijn volgens de reviews. Mijn vraag dus wie van jullie gebruikt deze lens en wat zijn jullie ervaringen? Is het uitschuivende lensdeel nog een nadeel bij het nemen van Macro foto's?

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Marco
" Allez, kniept gij kleut! " Enkele van mijn foto's staan op www.stormjager.nl
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb geen ervaring met deze lens, maar ik weet wel dat als je de Canon gewend bent je alle andere macro lenzen ongelooflijk traag gaat vinden
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
1nge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Hallo Marco,

Ik ben sinds vorige week in het gelukkige bezit van deze geweldige lens.
Heb ook een macro lens van Canon overwogen, maar gezien de lovende recensies (en het verschil in prijs, € 314,00 bij KE, speelt dan natuurlijk ook mee) en beeldresultaten ben ik voor de Tokina gegaan.

Ik had geen ervaring met macrolenzen maar ben wel heel erg onder de indruk van de resultaten tot dusver.
Canon EOS 5D, 20D, Tamron 28-75 2.8, Canon 50 mm 1.8 II, Canon 70-200 L F/4 IS, Canon 24-105 L F/4 IS, Tokina 100 mm AT-X Pro Macro 2.8, Metz 58
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Onder de macro-objectieven zijn geen slechte exemplaren te vinden, de canon is wat sneller maar dat wil niet gelijk zeggen dat de andere traag zijn.

Wel denk ik dat je je eigen even de vraag moet stellen of je wel 2 keer hetzelfde brandpunt wilt hebben, of liever een wat langere of kortere erbij. Zo zijn zowel de sigma 70mm als de 150mm ook geen verkeerde macro-objectieven en kun je wanneer je eens ruilt eens een andere benadering hanteren.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Vergeet de EF-S 60 f/2,8 Macro niet, heeft alle goed eigenschappen (op de brandpuntsafstand na) van de EF 100 f/2,8 Macro :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
noodweer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2007 09:03
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

1nge, heb je geen last van het uitschuiven van de lens bij het maken van macro-foto's? Ik kan me zo voorstellen dat, als je toch al zo dicht op het onderwerp zit, het dan lastig is dat de lens uitschuift...
" Allez, kniept gij kleut! " Enkele van mijn foto's staan op www.stormjager.nl
Gebruikers-avatar
OscarP
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2009 22:03
WoonplaatsCOLON Veluwe

Marco,

Ik heb deze lens een aantal weken en ik ben zeer tevreden.
Optisch is er denk ik geen verschil met de Canon. De Tokina schuift inderdaad uit, maar dat heb ik nog niet als storend ervaren.

De Tokina is zeer degelijk gebouwd, en is (ingeschoven) wat kleiner dan de Canon. Ik heb beide lenzen getest maar kon het extra geld voor de Canon niet voor mezelf verantwoorden. Alleen als je hem later nog wil verkopen is de Canon waarschijnlijk iets meer waardevast?

Oscar.
EOS 7D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ Tokina AT-X 12-24mm f/4.0 Pro DX II ¦ Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
kasperhettinga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 13:53
WoonplaatsCOLON Almere

Ook ik heb de tokina 100mm macro (2e hands gekocht). Lens is mooi&stevig gebouwd. Ook vind ik de schakeling handmatige focus/autofocus vrij simpel (je verschuift de focusring, en hebt geen AF/MF-knopje). In macro bereik gebruik ik altijd handmatige focus, waarbij ik al richting 1:1 focus voor ik begin. Dat de lens dan een beetje in/uit schuift heb ik geen last van, lens is al lang als ik begin.

Als portretlens gebruik ik de focus-limiter en de autofocus is dan best snel.

Optisch is deze lens, net als vrijwel elke macro lens, top.
[size=75]C20D | S10-20 | C24-85 | S30 1.4 | Zuiko 28 f/2.8 50 f/1.4 135 f/3.5 | T100 Macro | C100-300 | 380EX | Sherpa 200R | Gorillapod | MP4
En dan nog een heleboel analoge apparatuur (o.a. een Zorki 4 en een Olympus OM-2N met lenzen)[/size]
Gebruikers-avatar
1nge
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

noodweer schreefCOLON1nge, heb je geen last van het uitschuiven van de lens bij het maken van macro-foto's? Ik kan me zo voorstellen dat, als je toch al zo dicht op het onderwerp zit, het dan lastig is dat de lens uitschuift...
Ik heb hier absoluut nog geen last van ondervonden.
Canon EOS 5D, 20D, Tamron 28-75 2.8, Canon 50 mm 1.8 II, Canon 70-200 L F/4 IS, Canon 24-105 L F/4 IS, Tokina 100 mm AT-X Pro Macro 2.8, Metz 58
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar