Sensor cleaning

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Op de site van ETB (Canon Repair Center) kwam ik een filmpje tegen waarin werd uitgelegd hoe je, met behulp van 2 ( speciale) kwastjes en een busje lucht, zelf je sensor kunt reinigen.

Misschien een tip....... :roll:

https://www.etbass.nl/CRP/Acties.aspx
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
Newbie_450D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2008 12:20
WoonplaatsCOLON Tiel

Ziet er simpel uit zo op het eerste oog. Denk wel dat het belangrijk is
om de juiste kwastjes te hebben voordat er krassen op de sensor komen.
Het blijft een gevoelig spulletje.

Iemand ervaring mee? Door veel mensen hier wordt er ook met scotch-tape gewerkt. Welke methode zou nu de beste zijn?

Hoe doen de proffesionals het eigenlijk? Ook met een kwastje?
Canon EOS-450D / EFS 18-55 IS / HOYA PL-CIR / Canon Speedlite 580 EX-II / Canon EF 70-300 1:4-5.6 IS USM / Tasje / 3 Accu's en nog wat prularia
Gebruikers-avatar
Aad1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1810
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2006 11:43
WoonplaatsCOLON Hillegom
CONTACTCOLON

Het zal denk ik toch niet zo makkelijk zijn als het lijkt.
Want waarom doen dan de fotozaken dat niet? :wink:
Ik heb vorige week een aantal zaken gebeld maar die begonnen daar nog geen eens aan.

Dus is mijn camera bij Rofa ( Den Haag ) geweest. ( maandag en daar kan je dan op wachten )
Beeld Sensor gereinigd,
Spiegelhuis gereinigd.
Matglas gereinigd.

Prijs € 25.

Maar blijf dit topic zeker even volgen :wink:
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Goed voordat dit weer een lang topic wordt. :twisted: Er is een sticky over sensor reinigen!!!!!! En die kwastjes zijn al niet meer verkrijgbaar. Let op DIE kwastjes. Dat zijn namelijk de Visible Dust kwasten die je idd nog moet 'laden' met perslucht. Deze zijn vervangen door de sensorbrushes met ingebouwde spindel. Dit omdat de perslucht niet mee mocht in vliegtuigen. Visible dust heeft deze kwasten nog uitgerust met een losse spindle maar het is uit de handel genomen. De Pro set van Visible dus heeft die kwastjes weer wel maar dan ook de spindle kwast met LED.

Dit is een set die alleen werkt als er stof op/in zit. Vet, smeer of vast gekoekte zaken moet je nat reinigen. Met camera's met onboard sensorreiniging is het vrijwel niet meer nodig met deze Visible dust methode te werken. Ik heb overigens mijn 724 spindle standaard in mijn tas en scotschtape kan ook maar is meer voor mensen die weten wat ze doen (het is overigens met rust en volle batterijen absoluut veilig).

Dus graag verwijs ik jullie naar het sensorreinigings sticky.

Jeroen

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=33450
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

was vandaag bij foka waar het canon pro team gratis je camera schoon maakte
en die gast deed het gewoon met een soort wattenstokje en een blaasbalg :shock:
vroeg nog naar al die hightech schoonmaak attributen
waarop hij zij, onzin en niet nodig
nou heb ik maar een 400d, maar hij stond er net zo makkelijk nieuwe 5d2 1d's mee schoon te maken

loepje met lichtjes
speciale wattenstokjes
blaasbalg

meer niet zegt hij
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Mooi voorbeeld en bedankt voor de url.
ETB had of heeft wellicht nog ook een voorbeeld op haar site voor reinigen met SWABS.
In tegenstelling tot wat eerder is geschreven. De kwastjes zijn nog gewoon te koop maar worden geleverd met een externe motor/spindel om ze statisch te maken.
Bij gewoon stof werkt dit goed. Als er echter kleverig stof op de sensor zit zoals bijv. Stuifmeel dan werkt het niet en zijn swabs de beste oplossing.
Zal dit topic opnemen in het Sticky.
Wellicht kan nu een slotje op dit topic.

Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Gerard dat je ze nog kan kopen zegt iets over de omloop snelheid of de voorraad. Maar deze zijn NIET meer in het assortiment van de leverancier. De mijn spindel is inmiddels al vervangen door de spindel met LED :) En dat filmpje is wel handig maar alleen als je de oude houten kwasten hebt :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo Jeroen, De kwastjes zijn nog gewoon te koop. Ook bij Konijn.
Ze worden echter niet meer geleverd door Visible Dust maar door the dust patrol. Ook het "handige" aandrijf mechanisme zit er niet meer bij.
De problemen met de luchtbus en vliegen zijn voor dit product dus nog van kracht.

Canon/Etbass heeft de demofilm voor reinigen met SWABS verwijderd en vervangen door de Demo waar erik nu naar verwijst. Heb dit in het Sticky dus ook maar aangepast.
Mogelijk is de oorzaak van deze verandering van advies Dat Eclips vloeistof (nog steeds te koop) niet geschikt is voor moderne sensors met een Tin-oxide coating.

Dat de professionals van Canon/ETB een watstaafje gebruiken is niet zo verwonderlijk. Ik denk dat het niet de gebruikelijke huis tuin en keuken oorstaafjes zijn maar deugdelijke laboratorium stokjes welke verzelvrij zijn. In een optisch lab moeten meedere zaken goed en stofvrij gereinigd worden en gebruikt men geen SWABS.

Heb weer een hele hoop toegevoegd en stop nu maar.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Cheese
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
WoonplaatsCOLON Biervliet
CONTACTCOLON

Vandaag ook bij Foka geweest om m'n sensor te laten reinigen. Ik zeg tegen die beste man, dat is simpel, kan ik thuis eigenlijk ook wel doen.

Niet doen, zegtie man, terwijl hij een haartje met een pincet uit mijn kamera viste, daar hebben we dagen als deze voor. Ik dacht, je hebt gelijk ook. Ik zie mijzelf niet met een pincetje een haartje verwijderen(mijn motoriek kennende). Overigens een goede blazer en een loep kan natuurlijk geen kwaad. Grtz, Hans
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Interessante discussie. Toevallig heeft mijn broer z'n camera, ( nou ja, camera, het is een Nikon :lol: ) van de week weggebracht naar een lokale fotozaak ( In Vlissingen) omdat er wat op de sensor zat. Een dag later kon hij de camera weer ophalen en wa tie € 25,00 armer. :cry:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Erik Mulder schreefCOLONInteressante discussie. Toevallig heeft mijn broer z'n camera, ( nou ja, camera, het is een Nikon :lol: ) ................was tie € 25,00 armer. :cry:
Erik is canon dan geen camera? :-) :-) :-)

Ik reinig mijn sensor zoals je in het sticky kunbt lezen al enkele jaren zelf. Zorg voor een ruimte met weinig stof, lees de fabrikanten aanwijzing over sensor reinigen goed, koop wat spullen en ga aan de slag.
De sensor zelf kun je in principe niet beschadigen. Hier zit tegenwoordig een filter voor. Het enige dat kan gebeuren is dat verkeerde vloeistof de coating hiervan aantast. Gebruik daarom de moderne E2 vloeistof of de borsteltjes van visible dust. Voor meer info kijk echt naar het sticky: sensor reinigen.
Laten we daar de discussie voortzetten daar is het sticky voor bedoeld.

Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

cornelus079 schreefCOLON
Erik Mulder schreefCOLONInteressante discussie. Toevallig heeft mijn broer z'n camera, ( nou ja, camera, het is een Nikon :lol: ) ................was tie € 25,00 armer. :cry:
Erik is canon dan geen camera? :-) :-) :-)

quote]

Ja juist wel haha. Mijn broer en ik lopen elkaar nog wel eens te stangen...... :lol:

Maar oké, de serieuze discussie over dit onderwerp gaan we elders voortzetten.
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar