Afdrukken in afwijkend formaat Profotonet

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik sta op het punt afdrukken naar Pro-Foto te versturen.
Maar deze zijn niet helemaal in de correcte verhouding.
Waar 3:2 zeg maar normaal is (een 30x20cm foto bijvoorbeeld) heb ik gekozen voor een iets afwijkende maat. Dan past het mooier in het mapje. Een 30x20 is immers geen A4. Een A4 is namelijk 29,7x21cm. Iets andere verhoudingen dus.

Als ik nu een bestand maak, met de juiste DPI van 29,7x21cm en ik stuur die door. Krijg ik die dan ook in het juiste formaat terug, of resized Profoto dit vanzelf naar 30x20
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
FotoUnique
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2008 15:03
WoonplaatsCOLON Zundert
CONTACTCOLON

Als je op safe wilt spelen kun je hem denk ik beter in canvas size in een standaardformaat maken en later zelf de foto bijsnijden.
[i]You don't take a photograph. You ask, quietly, to borrow it[/i]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

En wat zeggen ze bij profotonet zelf? Want ik denk dat een mailtje/telefoontje hun richting in je van een correct antwoord zal voorzien :wink:
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik hoop dat ik je begrijp; ik heb eens een aantal foto's daar laten afdrukken in niet-standaard-formaat, en ik kreeg ze dus ook zo terug. Was niet helemaal mijn bedoeling, want er zat onderling behoorlijk verschil in, maar het werkt dus wel. Als jij een formaat bestelt van 10x50, dan krijg je 10x50. Maarre, pin me er niet op vast.

Ik weet niet of je onder tijdsdruk staat?
Indien ja; even bellen?
Indien niet; één proeffoto laten afdrukken. Weet je't zeker!
Of Boels even vragen, die heeft een encyclopedie in z'n vingers zitten :lol:
... Spiegel-Werk ...
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Ja hij wordt geresized.
Het bestand wordt opgerekt of verkleind totdat een van de kanten zo groot is als de standaard afmeting. Dus de 21cm is te groot en wordt verkleind tot 20,3 (de werkelijk afmeting is 20,3 x 30,5). langs de korte kant lopen dan twee witte strepen omdat je de verhouding hebt verandert. De lengte wordt 20,3/21x29,7 = 28,7
Je moet erin PS een witte rand omheen zetten op 30x45 printen en die er later af trimmen, wordt wel een beetje duur zo.
zie http://www.profotonet.nl/content.asp?path=ovhhtosr

Martin
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Gumpje, ik sta inderdaad een beetje onder tijdsdruk. Eigenlijk moet het vanavond de deur uit wil ik het op tijd in huis hebben. Morgen voor 15:00 versturen kan ik niet, ik kan tijdens hun openingstijden niets doen (heb de software van hun neit op mijn werk)

Martin, bedankt voor de link. Daar kan ik iets mee.

Ik kan mijn formaat vergroten en dan een klein randje afsnijden. Maar helaas gaat dit randje zo klein worden dat het eigenlijk niet af te snijden is.
Ga even kijken of ik toch iets kan doen met hun standaard formaat, maar dat weet ik ook pas weer over dik twee uur
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONIk sta op het punt afdrukken naar Pro-Foto te versturen.
Maar deze zijn niet helemaal in de correcte verhouding.
Waar 3:2 zeg maar normaal is (een 30x20cm foto bijvoorbeeld) heb ik gekozen voor een iets afwijkende maat. Dan past het mooier in het mapje. Een 30x20 is immers geen A4. Een A4 is namelijk 29,7x21cm. Iets andere verhoudingen dus.

Als ik nu een bestand maak, met de juiste DPI van 29,7x21cm en ik stuur die door. Krijg ik die dan ook in het juiste formaat terug, of resized Profoto dit vanzelf naar 30x20
Als je hem exact 29,7x21 wil hebben, zul je hem "in verhouding" op een 30x30 cm moeten laten afdrukken en dan de rest wegsnijden. Trouwens een prima afdrukcentrale
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

dejong1racing schreefCOLON@Gumpje, ik sta inderdaad een beetje onder tijdsdruk. Eigenlijk moet het vanavond de deur uit wil ik het op tijd in huis hebben. Morgen voor 15:00 versturen kan ik niet, ik kan tijdens hun openingstijden niets doen (heb de software van hun neit op mijn werk)

Martin, bedankt voor de link. Daar kan ik iets mee.

Ik kan mijn formaat vergroten en dan een klein randje afsnijden. Maar helaas gaat dit randje zo klein worden dat het eigenlijk niet af te snijden is.
Ga even kijken of ik toch iets kan doen met hun standaard formaat, maar dat weet ik ook pas weer over dik twee uur
Je kunt inderdaad ook de 30x30 gebruiken, let erop dat de fotos ook 2% vergroot worden. Dus als je het precies goed wil hebben wordt het een heel gereken.
Het beste kun je de foto snijden in PS (of iets anders) op 21x29,7 cm. Dan bij canvas de docomentgrootte aanpassen naar 30,5x30,5 (de werkelijke maat) er komt dan een witte rand om de foto.

Met een papiersnijder kun je er aan beide kanten wel (30,5-29,7)/2=4mm afsnijden.
Let erop dat de foto in zijn geheel 2% groter wordt afgedrukt. Dus het bedrukte stuk wordt: 21,4x30,3mm Dus met het snijden gaat er aan een kant 4 en aan de andere 6mm af. Dat geeft op zich niet als je met je foto hier rekening mee houdt. Dus met uitkaderen niet te dicht bij de rand.
Martin
Laatst gewijzigd door 1 op Martin1968, in totaal 20 keer gewijzigd.
Canon 5D| 350D| EF 24-105mm F 4.0 L IS USM| EF 70-200mm F 4.0 L USM IS| Tokina 12-24mm F 4.0| 580EXII| 550EX
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

:shock: :shock:
Succes Jeroen!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

Hij maakt dan inderdaad een wit randje dat je dan zult moeten afsnijden helaas.
En dat is nogal lastig met een fotosnijder, je moet echt een goede hebben wil dat fatsoenlijk lukken.

Dus niet met een fotosnijdertje van de hema van 10 euro ofzo want je verkloot gegarandeerd je hele foto ;)

Succes ermee :)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

nielz schreefCOLON Dus niet met een fotosnijdertje van de hema van 10 euro ofzo want je verkloot gegarandeerd je hele foto ;)
Jij snapt het, ik ga dus never nooit niet zelf snijden

De afdruk heeft al een kader, dus die 2% maak ik me geen zorgen om. Normaal gesproken houd ik in mijn afdrukken toch al rekening met een beetje verlies. Maar dit keer moeten de foto's ergens in, en het komt nogal nauw.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

En over hoeveel foto's praten we nu eigenlijk, want jij hebt toch ook zelf een A4-fotoprinter? Wanneer het echter over grotere hoeveelheden gaat, snap ik dat dat best duur word.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

A4 is het voobeeldformaat. Het daadwerkelijke formaat is 302x432mm.
Maar dat praat zo ongemakkelijk.
Daarnaast dient de kwaliteit ook net iets beter te zijn dan dat er uit mijn printertje rolt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Beetje te laat voor TS, maar toch....
Ik stuur vaak afwijkende foto's (qua formaat dan....) naar profotonet. Als het een foto is die aan 1 kant een standaard maat heeft kun je het origineel laden in het programma en bij de optie 'foto bewerken' klikken op het icoontje linksonderaan (originele maat behouden of bijsnijden o.i.d.). Dit werkt goed als je een vierkante foto van bv. 10x10 (van de standaard 10x15 maat) of 13x13 (van de standaard 13x18 maat) wilt hebben.
Als de foto echt uit verhouding is is het ook niet echt moeilijk. Dan pas je je canvas size aan naar de dichtstbijzijnde standaard fotoverhouding van profotonet waar je hele foto op past. (Voorbeeld: je canvas size zegt dat de foto 16 bij 18 cm is. De dichtstbijzijnde standaard verhouding waar de foto op past is 20x25. zet het vinkje uit waarmee de verhoudingen vastgehouden worden en pas het canvas size aan van 16 naar 20 en van 18 naar 25. Klaar.) Let er wel op dat de achtergrondkleur wit is. Je hoeft niets te doen met dpi's enzo. Gewoon het bestand laden en het juiste formaat selecteren.
Als het formaat van je afbeelding niet lekker werkt, dan kun je natuurlijk met 'image size' nog wel eerst de afbeelding naar een beetje normaal formaat overzetten, de dpi's zullen dan vanzelf aangepast worden (dit verandert niets aan je foto!).

De uitleg is veeeeel moeilijker dan het echte werk hoor......

Succes,
Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar