Welke belichtingsmeter is geschikt voor mij?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

ik dacht aan een gossen digipro F aan te schaffen... iemand die nadelen kent van dit toestel (of alternatieven met meer/andere mogelijkheden?)
|| Canon || Elinchrom ||
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Abo....ben evt ook geinteresseerd in zo'n apparaat(je)..

groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Ik heb de Sekonic L-358 besteld. Als ik hem binnen heb, ga ik uitgebreid testen en zal een revieuw achterlaten in dit topic.

Moet nog uit Hongkong komen, dus...... geduld. :wink:
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Dan is mijn abo-tje een geen sinecure (zo zeg je dat toch dan??)

Groet,

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Ik heb de lichtmeter reeds een weekje binnen (snelle levering), maar helaas geen tijd gehad om hem te testen. Ziet er ook niet naar uit dat dit komende week gaat lukken :cry:

In ieder geval zal ik mijn bevindingen hier neerzetten, maar heb geduld.

Overigens zeer te spreken over digitalrev op ebay.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

In hoofdzaak heb je 2 manieren waarop je licht kan meten, te weten inkomend licht meten en reflecteren licht meten.

De lichtmeter van je camera is een reflecterend licht meter. Reflecterend licht kan je meten kan je over een groot vlak doen, of als spotmeting van een specifiek punt (en elke vorm daartussen). Typerend van een reflecterend licht meting is dat je onderwerp een grote rol speelt in je meting, een zwart onderwerp geeft een hele andere meting dan een wit onderwerp bij de zelfde hoeveelheid licht.
Bij een meting van reflecterend licht gaat je camera of lichtmeter er vanuit dat je foto als totaal gemiddels van lichwaarde zal zijn en baseer daarop zijn waardes, dit is de reden dat dit type lichtmeters moeite heeft met extreem lichte of extreem donkere onderwerpen. De afwijking die onstaat door een licht of donker onderwerp zal je na de meting nog moeten corrigeren met een onder of overbelichting.
Voordeel van deze manier van lichtmeten is dat je vanuit het standpunt van de fotograaf (camera) en je dus niet naar je onderwerp toe hoeft (bij sommige onderwerpen erg practisch ..).

Bij het gebruik van een losse lichtmeter meer je normaal gesproken inkomend licht, je gaat dus bij je onderwerp staan en meet in de richting van de lichtbron. Deze meting is veel meer precies omdat je onderwerp geen invloed heegt om de meting, je meet exact de absolute hoeveelheid licht.

Naast deze 2 deling heb je nog het onderscheid in het meten van bestaand licht en het meten van flitslicht. Tecnisch zijn dit nogal verschillende metingen en een lichtmeter kan 1 van deze metingen of beide ondersteunen, het is maar wat je nodig hebt. De lichtmeter van je camera is over het algemeen een reflecterend licht meter die zowel betaand als flitslicht kan meten.

Wat heb je nodig als fotograaf, dat hangt erg af wat voor soort fotografie je bedrijft. Bij alle soorten fotografie waarbij je onderwepen op grote afstanden vastlegt (denk aan natuur, landschap, vliegtuigspotten etc) kan je eigenlijk alleen replecteren licht meten, vandaar dat je dergelijke fotografen ook nooit met een losse lichtmeter ziet, aangezien je camera deze funtie al ingebouwd heeft.

Als studiofotograaf, maar ook bij bijvoorbeeld macro fotografie kan je makelijk bij je onderwerp komen en is het dus veel beter om inkomen licht te meten angezien dit de absulute hoeveelheid licht meet is dit veel precieser.

Naast de verschillende meetmethoden heb je natuurlijk nog als overweging van de gebruikersbriendelijkheid en snelheid waarmee een lichtmeter werkt. Bij goedkope lichtmeters die met draaischinven werken moet je zelf meer werkt doen dan bij luxere meters met een LCD display.
Als je een lichtmeter wilt die alle kan, kan je inderdaad bijvoorbeeld

Als je een meter wilt die alles kan, dan is de Seconic 758 serie inderdaad een prima keuze, het apparaat is alleen erg groot en duur.
Persoonlijk vraag ik me af wat je als studio/model fotograaf moet met een reflecterend licht meter, aangezien 1, invallen licht een betere meting geeft, 2 je makkelijk mij je onderwerp kan komen en 3, je camera al een uitstekende reflecterend lichtmeter bevat.

De meeste studio fotografen hebben volgens mij een lichtmeter nodig die invallend licht kan meten. Afhankelijk van je gebruikte techniek wil je bestaand licht en/of flitslicht kunnen meten, maar voor veel mensen zal gelden dat ze beide willen kunnen.
Persoonlijk wilde ik een meter die ook nog een combinatie van flits en bestaand licht kon meten (erg handig bij het inflitsen, iets wat je als modelfotograaf buiten veel gebruikt)

Ik ben zelf uitgekomen op de Seconic 358, aangezien deze precies bied wat ik wil, eenvoudig en snel te bedienen is en als 1 van de weinige een meting aankan van een combinatie van flits en bestaand licht (de meter geeft in een dergelijk geval het percentage flitslicht aan in het geheel)

Ik hoop dat verhaal de aspecten een beetje duidelijker heeft gemaakt zodat jullie de bomen in het bos weer kunnen herkennen.
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Tom_Almere schreefCOLON
Ik ben zelf uitgekomen op de Seconic 358, aangezien deze precies bied wat ik wil, eenvoudig en snel te bedienen is en als 1 van de weinige een meting aankan van een combinatie van flits en bestaand licht (de meter geeft in een dergelijk geval het percentage flitslicht aan in het geheel)
Heb jij toevallig ergens een nederlandse handleiding kunnen vinden?? Ik ga het wel redden met de engelse versie, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan!
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
fvanloon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2006 11:57
WoonplaatsCOLON BoZ
CONTACTCOLON

Brian,

hoe zijn je testen gegaan met de L358?

Ik ben wel benieuwd hoe die bevalt. Twijfel zelf nog tussen een 308s of de 358.
Grtz,
Francois

[size=75]Canon 40D || BG-E2 || EF 50 1.8 || EF 24-105 F/4 L IS USM || EF 70-200 F/4 L IS USM || 580EXII || Omni-Bounce || nog wat CF kaarten[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar