Albertina en Petra @ looyjan

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Looijjan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2005 18:41
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat maar horen wat jullie er van vinden ;) :oops:

Groetjes, Looyjan
Canon EOS 40D | Canon EOS 350D | Canon EF-S 18-55mm | Canon EF 70-200mm L | Sigma AF 18-200mm | Tamron AF 70-300mm | Canon EF 28mm | Canon EF 50mm | Sigma EX DG 24-70mm | Speedlite 420EX | Linkstar flitsset 400w.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Looyan. Je bent qua belichting op de goede weg denk ik. Hier en daar wat te fel en te hard misschien. Een softbox brengt hier uitkomst. Waar het absoluut aan ontbreekt is scherpte. Dit moet je zeker gaan verbeteren, want dit kan voor portret fotografie echt niet. Ook zou ik de foto's wbt de huid zeker gaan bewerken. De huidtinten zachter maken. Je wilt je modellen toch altijd wat mooier op de foto laten zien dan ze misschien in werkelijkheid zijn. Ik bedoel dat niemand het leuk vindt om een onregelmatige huid, pukkeltjes of vlekken terug te zien op een foto. Dus die kun je heel goed wegwerken in PS met het retoucheerpenseel.
Gebruikers-avatar
wilco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2007 19:24
WoonplaatsCOLON Veluwe

Misschien heel stom reageren van mij , sorry daarvoor :oops: , maar de lens stelt zelf toch scherp , hoe is dan de manier waarop je dit zou kunnen verbeteren?
Canon EOS 400D + BG-E3 / Canon EF-S 18-55 f3.5-5.6 / Canon EF 50 f1.8 / B&W 58 Circ. Pol MRC / Kata 3N1-30 / Manfrotto 055CXPRO3 + 488RC2 / 430EXII
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja, natuurlijk stelt de lens zelf scherp, maar het punt waarop scherp gesteld wordt bepaal jij. Daarbij is er nog meer van belang. Het type gebruikte lens. Ook het diafragma bepaalt ook veel scherpte(diepte) en sommige lenzen hebben meer scherpte op een bepaald diafragma. Ik bedoelde ook met verbeteren van de scherpte in de nabewerking, dus in PS.
Gebruikers-avatar
Looijjan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2005 18:41
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik heb de beste lens (denk ik) die ik heb gebruikt, de Canon EF 70-200mm L f4 en ik heb een sluiter tijd van 125 en f4 soms f5 gebruikt.

Ook heb ik een softbox en een aan de andere kant een paraplu gebruikt die ik bij mijn linkstar set heb gekregen.

Misschien moet ik een grijskaart gaan gebruiken voor de witbalans?

Ik heb met een lichtmeter gewerkt, begin die nu een beetje te snappen.

Heb nog maar heel weinig ervaring in studio shoot dus moet nog een hoop leren.

Alle tips zijn welkom!

Groetjes, Looyjan
Laatst gewijzigd door 2 op Looijjan, in totaal 3 keer gewijzigd.
Canon EOS 40D | Canon EOS 350D | Canon EF-S 18-55mm | Canon EF 70-200mm L | Sigma AF 18-200mm | Tamron AF 70-300mm | Canon EF 28mm | Canon EF 50mm | Sigma EX DG 24-70mm | Speedlite 420EX | Linkstar flitsset 400w.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Voor bepaalde effecten kun je best zo'n wijd diafragma gebruiken. Echter in deze setting kun je beter je diafragma gaan knijpen rond de 8 tm 11 of zoiets. Hier heb je met je flitsers echt licht genoeg voor hoor
Je lens kan zeker veel beter laten zien dan dit. Maar dan kan het nog nodig zijn om na te verscherpen in PS
Gebruikers-avatar
deejayjames
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2006 20:11
WoonplaatsCOLON Zwevegem - België

de foto's zelf.. inderdaad misschien wat meer scherte. Wat mij het meeste stoort zijn de 2 verschillende lettertypes in uw border en een veel te groot opschrift van uw website... ik zou proberen dit te beperken naar 1 letterype, maar das dan weer een persoonlijke smaak... Anders vindt ik deze reeks best ok.
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Heb je de foto's nabewerkt in photoshop? Dat is in ieder geval nodig om de scheprte optimaal te krijgen.

Wat ik ook de voorkeur geef: hoofdlicht op de smalle zijde van het gezicht.
In dit geval dus de rechterwang, links voor de kijker.
De andere wang zal dan een schaduw overgang krijgen. Maakt het beeld naar mijn mening mooier. Nu lijkt de linkerwang ( rechts voor de kijker ) één vlak )

linkstar flitsers hebben een kleur temperatuur van 6500K ( als ik me niet vergis)
Als je geen grijskaart gebruikt, zet die instelling even in de raw convertor, dan ben je al vrij dicht in de buurt van de juiste kleur temperatuur.

Als ik me vergis, zal iemand me wel verbeteren :wink:

De portretjes kun je makkelijk maken met 1 softbox en een reflector, je invul licht heb je dan niet echt nodig om de schaduwen op te vangen. Die kun je dan inzetten als haar lichtje.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Prima tips van Target!
Target schreefCOLONlinkstar flitsers hebben een kleur temperatuur van 6500K ( als ik me niet vergis).
Klopt wel globaal: uit mijn metingen volgt een kleurtemperatuur ergens tussen de 5800 en 6500 K, afhankelijk van bijkomende zaken als kleur van de achtergrond, opstelling flitsers etc.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar