vervanger EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik heb nu dus de EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM , opzich een fijne lens, gebruik deze het meeste in de studio maar mis toch vaak wel wat scherpte en ook wat last van vervorming.

Welke lens zouden jullie kiezen inplaats van deze?
Mag in verschillende prijscatogorien.
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Het zal wel een schot voor open doel zijn, maar de Canon 17-55mm. Mooie lens alleen wel heel erg prijzig.
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik dat er juist in de studio niet gaat boven prime lenzen (juist vanwegen de extreme scherpte), dus ik wilde eigenlijk zeggen de 50mm 1.8, maar ik zie in je signature dat je die al hebt, dus eigenlijk heb je geeneens iets nodig.

Zelf gebruik ik in de Studio meestal de 50mm 1.4 en de 85 mm 1.8. Deze hebben een wat betere build als de 50mm 1.8 en zijn wat mij betreft de beste studio lenzen in deze prijsklasse.

Als je toch een zoomlens wilt hebben lever je ten opzichte van de genoemde primes in op sherpte en moet je gelijk een prijsklasse hoger om een enigsinds vergelijkbare kwaliteit te hebben. Ik zou dan denken aan de 24-40L f/2.8 of de 24-105L f/4

Op zich werk je in de studio vaak met relatief kleine diafragma's waarbij de meeste lenzen behoorlijk scherp zijn. Lichtsterke lenzen hebben tock ook in de studio 2 voordelen.
- De meeste kamera's stellen precieser scherp met lenzen met een maximaal diagrafma van 2.8 of groter.
- Als je in een dongere studio werk (bijvoorbeeld modeling lampen uit), kan je met lichtsterke lenzen nog makkelijk scherpstellen.

succes met je keuze
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

Hoi, Ikzelf ben na veel zoeken en lezen overgestapt op de Tamron 28-75 2.8 en bevalt me prima. Was ook na aanraden en info vragen bij marius die werkt ong. 80% met deze lens en die had het geloof ik weer via frank.

Ook prijstechnisch gezien is dit een leuke :lol: .Bij digital street kocht ik deze voor €275.00

Persoonlijk vind ik het in de studio met kleine kindjes wel fijn als ik wat zoom heb want die zijn nl. niet zo geduldig totdat jij je positie hebt ingenomen. Je moet er best flexibel mee zijn.... met die kleintjes.

gr. patricia
http://www.jrf-fotografie.nl


Canon 5dmarkII + 40d + canon 50mm 1.2 + canon 24-105 4.0 + canon 100mm 2.8 macro L + Speedlite 430 EX
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik wil idd zoom om de reden die jij aangeeft, ik werk het meeste met kleine kinderen en dan is zoom erg prettig aangezien de kleintjes vanhot naar her gaan.
Bij volwassenen of oudere kinderen gebruik ik vaker de 50mm of zelfs de macro.

Zat zelf te kijken naar de 24-105L f/4, hoor daar veel positieve reacties over en die kan ik ook goed bij buitenshoots gebruiken.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik vraag me af of jij aan f4 in je studio genoeg hebt en of deze wel scherp stelt onder donkere omstandigheden. Ik denk dat voor een studio de EF 24-70 f2.8 of de EF-s 17-55 f2.8 beter zijn. Maar als je nooit foto's maakt onder de f4 en je hebt geen problemen met de focus is de 24-105 natuurlijk een toplens. En ja voor buiten is dit gewoon gewoon een prettige walkaround lens.

Gr. Chris :wink:
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik heb de 24-105 en het is een erg fijne lens. Buiten en binnen. Het is niet alleen een perfecte walk-around maar ook nog eens all-round. Ik weet niet waar sunnyboy op doelt maar de focus heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Ik heb laatst voor het eerst eens een optreden van een bandje vastgelegd in erbamelijke lichtomstandigheden, de 24-105 zat er op. Let wel, als ik een 24-70 2.8 of elke 2.8 lens had gehad dan was die er op gegaan. MAAR de lens heeft mij erg verrast, was onder de indruk van de snelheid van de focus en scherpte van de platen.

De 24-105 is echt een top lens met uitstekende prestaties. Hier in ieder geval een tevreden gebruiker ;) 8)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

heb voor studiodoeleinde een aantal primes aangeschaft, de 50 en de 85 mm, nog nooit gebruikt :oops: , heb altijd een 24-105 of een 70-200 erop zitten, werkt vele male makkelijker en ik heb tot nu toe nog geen klagen over de scherpte/kleur.
Dus als je een vervanger zoekt voor de 17-85 kan ik je van harte de 24-105 aanraden, duur dat wel, maar eenmaal in je bezit vergeet je dat heel snel en wil je niets anders meer, dat is het nadeel van deze lens.
wat betreft de lichtsterkte die niet genoeg zou zijn in een studio, onzin, je hebt toch meestal de modeling lights aan en die generen ruim voldoende licht om te focussen.
Heb een bruiloft met deze lens gedaan en onder zeer gevarieerde lichtomstandigheden, kerk, gemeentehuis en feestzaal, met name de laatste had echt erg slecht licht en de lens heeft me niet een keer in de steek gelaten (gebruik een metz staaf die geen AF hulpassist heeft dus ..)
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

ok, jullie hebben me overtuigd, nu weet ik waar ik voor moet gaan sparen. ;)
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

KD-fotografie schreefCOLONok, jullie hebben me overtuigd, nu weet ik waar ik voor moet gaan sparen. ;)
En wat wordt het dan???????

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

de 24-105 . :D
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Dat is een goede keuze :lol: Maar besef wel het is geen 2.8. Maar als je dat niet nodig hebt is deze top. En door de IS kan je heel lang door fotograveren zonder bewegingsonscherpte. Maar dan moet je model of onderwerp wel stilstaan.

Gr. Chris
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar