Brightness verzadiging of brightness blind?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Hoi iedereen..

Ik ontdek de laatste tijd iets wat ik mogelijk al heel m'n leven heb of mee worstel en dat is namelijk het volgende.
Ik heb het idee dat m'n ogen zich ontzettend aanpassen aan brightness, oftwel licht.
Moeilijk uit te leggen maar misschien je het beter begrijpt als ik het volgende uitleg.
Ik kan een reportage afwerken in lightroom met het histogram in het beeld. S'avonds schroef ik het beeldscherm op minder licht en overdag schroef ik hem weer bij om het licht te compenseren.
Ik heb nogal de neiging foto's steeds te licht te willen maken, te helder, te fris.
Sommige foto's mogen dat ook zijn maar zelfs met foto's die donkerder van sfeer zijn heb ik de neiging ze op te krikken.
Het probleem komt pas echt naar voor dat ik vaak niet zie wanneer foto's te licht zijn, (eerder dan te donker) en over het algemeen zijn mijn foto's steeds te licht.

Ik dacht bij de 30D eerder maar ook met m'n 5D dat de foto's vaak donker zijn.. Nu ik me er iets of wat meer van bewust ben, sta ik er bewust bij stil bij het processen en gooi ik de exposure of brightness als ik nét klaar is terug een stuk omlaag. Pas een dag later merk ik dat het een goeie keuze was als ik dit resultaat vergelijk met de eerste versie.

Ik kan het resultaat eerlijk gezegd niet beoordelen op het moment dat ik een foto afwerk. wel lukt het me na ongeveer 10 tal minuten iets anders te hebben gedaan (geen pc)

Ik werk op een mac met een nogal contrastrijk beeldscherm en of deze nu helder of donker staat, ik een donkere of lichte foto scene aan het bewerken ben.. het ziet er voor mij altijd hetzelfde uit... toch niet helemaal als ik verschillende versies naast elkaar zie.

Is er ergens een histogram model waaraan ik me min of meer kan aan vasthouden. Vooral met portret (huidtonen) heb ik dat probleem. Vaak ga ik te licht (weeral) maar voor mij persoonlijk op dat moment heerlijk helder.

Andere mensen die dit ervaren? dat je geen wit meer kan zien of het wit niet meer kan plaatsen in de grijsbalk?
http://www.jasperfotografeert.com
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Tja ik ben meer van Calibrereren en niet meer aan de knoppen zitten. Netzoals de helderheid van mijn lcd schermpjes op de camera, gewoon het RGB of Hlederheids historgram vertrouwen en de rest niet. En rommelen met helderheids instellingen aan je compuscherm is helemaal niet slim. Idd 's avonds kan je hem minder fel zetten maar je kunt ook meer bureau lampen aanzetten waar door je van je scherm afblijft en dus altijd dezelfde weergave hebt.

Meer kan ik er niet van maken.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Hoi Jeroen,

Ik ben een freak op calibreren en profileren dus daar ligt het niet aan. Je brightness aanpassen aan je omgevingslicht is ok, althans bij m'n mac lijkt dat er ook voor ontworpen te zijn (maar ik kan me ook vergissen)
Burolampen zorgen dan weer voor verkeerd kleurlicht.. Dan liever géén omgevingslicht lijkt me ;)? of zie ik het verkeerd?

Ook is over het Histogram al veel geschreven maar naar mijn idee ook niet alles.
Ik werk vaak beelden af die noch te veel zwart noch wit dichtlopen. Toch zijn de beelden vaak té licht zoals m'n verhaal start.
Ook weet ik waar de dokere, lichten, hooglichten,.. zich bevinden op het histogram maar wat zijn de ideale waarden (ongeveer?) bestaat er een perfect histogram?

ik bedoel wellicht de ideale helderheid onafgezien van het contrast ten opzichte van het witte vlak.
http://www.jasperfotografeert.com
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Dan liever géén omgevingslicht lijkt me
Een gecalibreerd scherm, de grijswaardenbalk ter referentie en een werkkamer met verduisteringsgordijnen.
Zo werk ik, ik weet niet of het de absolute waarheid is maar het bevalt me uitstekend :wink:
Wat je bedoelt is duidelijk, het menselijk oog is tenslotte het slechtst denkbare meetinstrument: het past zich aan de situatie aan. Dus zorg je dat die situatie gelijk blijft, dan heb je wel referentie.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ha ha ha Martin een echte donker kamer :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Je gaat wellicht uit van je ervaring in je bekende omgeving. Het is dus volgens jou ook iet echt te meten met het histogram?
Blijkbaar ben ik niet de enige die z'n ogen niet vertrouwd ;)
http://www.jasperfotografeert.com
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik denk dat iedereen dat wel heeft, alleen de een valt het meer op. Zoals jij en ik ook dus :D... Waarschijnlijk zijn we er erg bewust mee bezig.

Wat ik doe is steeds tussendoor even rust nemen door wat anders doen. Op die manier vermoei je je ogen minder. Als ik even te lang door ga, en ik neem even een pauze en kijk dan naar mijn laatste foto dan zie ik ineens: een kleurwaas, te donker of te licht. Dus de enige echte oplossing is steeds even je ogen rust gunnen.

Je kunt dit dit heel ver doorvoeren natuurlijk, want uiteindelijk hangt de indruk van een foto ook af van de omgeving waarin hij vertoont wordt. En dan bedoel ik niet bij jezelf maar wie hem ofwel ophangt aan de muur bij een lamp, of bij een raam met licht van buiten, etc etc...
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou persoonlijk afblijven van het scherm. Je gaat immers iedere keer je lichtbron (scherm) veranderen en dat kan nooit consequent zijn.

Ook ik merk het wanneer ik in een slecht verlichte ruimte moet werken. Het scherm doet soms pijn aan mijn ogen omdat het voor mijn oogjes te fel brand.
Ik heb het thuis opgelost door meer omgevingslicht.

Maar gewone gloeilampen geven erg warm licht, te warm eigenlijk. Gewoon veel te geel wat ook niet erg lekker werkte.

Ik ben toen op zoek gegaan naar daglichtlampen. Ik had een mooie TL-balk gevonden, maar het bijbehorende armatuur maakte het gruwelijk duur. Ik zou op dik 400 euro uitkomen en dat was geen optie.
Vervolgens heb ik losse daglichtlampen gekocht die ik in een gewone fitting kan draaien. Ik heb er twee boven mijn bureau hangen en ik loop erover te denken om er twee bij te hangen, want het bevalt uitstekend.

De lampen kosten ca. 15 euro per stuk. En de armaturen waar ze in hangen heb ik voor 30 euro gekocht. Voor 45 euro per lamp dus klaar.
Ik had in een ver verleden de werkkamer ooit al eens voorbereid op extra verlichting, dus een losse schakelaar bij de deur zorgt ervoor dat ik het los kan schakelen van mijn overige verlichting.

Overdag is het raam verduisterd zodat ik geen buitenlicht mee neem in mijn werkkamerverlichting

Buiten het feit dat mijn werkplaats nu gewoon goed verlicht is, werkt het ook veel fijner. Ik raak minder vermoeid (zeker mijn ogen) en kan langer doorgaan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Dank jullie wel voor de tips...
In de eerste plaats ben ik vooral opgelucht dat ik niet alleen ben ;)
Ten tweede zijn jullie opties zeker te overwegen. Hoewel ik een nachtmens ben (kleine dochter van 20 maanden vraagt overdag aandacht) is een vol verlichte woonkamer wat teveel.. Ik zal een tussenweg moeten zoeken. Het bewust zijn is blijkbaar al erg veel waard en dat merk ik al aan de foto's die ik de laatste twee dagen heb geprocessed.

Groetjes,
Jasper
http://www.jasperfotografeert.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het zal ook best grensoverschrijdend werken :lol:
De NDIF-norm:
http://nidf.qbset.nl/sites/default/files/NIDF-norm.pdf
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar