Schuifregelaars in RAW Converter

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

Hoi
in RAW Converter kunnen we o.a hoge, lage en midden tonen aanpassen voordat we de foto openen en in Photoshop verder bewerken. Kan iemand mij vertellen:

- Waarom zou je dit doen als je in Photoshop met levels (en misschien andere tools) ook de belichting kan aanpassen ?

- Stel ik wil de belichting toch in RAW Converter doen, eerst doe ik de witbalans, daarna ga ik dus met Alt-toets ingehouden de bijbehorende schuifregelaars met de muis heen/wer verschuif, de afbeelding wordt dan anders (zwart enz), wat moet ik nu eigenlijk trachten te doen ? Neem bv de 1e regelaars paar (die van hoge tonen), de Belichting/Exposure en daarna de Recovery/Herstel schuifregelaars, wat is dan de bedoeling om te regelen/zien ? Ik hoop dat jullie begrijpen wat mijn vraag is.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt jezelf een methode aanleren. Iedere methode is anders en werkt voor de één wel, en voor de ander niet. Is er een foute methode? Nee, waarschijnlijk niet.

Ik gebruik de RAW-convertor primair voor een basis. Het echte afmaken doe ik in Photoshop zelf. (Behalve soms voor een special effect)

Witbalans bljif ik in feite van af. De camera staat op AWB en deze zit, vind ik, altijd wel goed of redelijk in de buurt. Een zweempje haal ik wel weg in PS en niet in ACR (Adobe Camera RAW).

Vervolgens slide ik, indien nodig, met de belichtingen in de volgorde; exposure, recovery, blacks en heel soms nog fill.
Ik pas eventueel nog wat vignetering aan en ik druk op OK.

Ruisreductie, verscherping en alle andere dingen doe ik naderhand in PS, datgaat toch iets precieser.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

dejong1racing schreefCOLONJe kunt jezelf een methode aanleren. Iedere methode is anders en werkt voor de één wel, en voor de ander niet. Is er een foute methode? Nee, waarschijnlijk niet.
OK vind ik ook.
dejong1racing schreefCOLON Vervolgens slide ik, indien nodig, met de belichtingen in de volgorde; exposure, recovery, blacks en heel soms nog fill.
Ik pas eventueel nog wat vignetering aan en ik druk op OK.
Daar gaat het mij om: wat moet ik leren zien als ik met die schuifregelaars bijvoorbeeld de hoge toon (exposure) iets wil opschroeven of juist afknijpen ? Ik zie dan zo'n "sillhouete" en als ik naar rechts doorschuift dan wordt hoge tonen bijgevoegd, wanneer stop ik dan ? Ik weet dat dit lastig met woorden is uit te leggen, maar probeer toch aub.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Wat ik doe met de slider "exposure" is inderdaad de ALT ingedrukt houden. Als het dan zwart is, dan kijk ik hoever ik naar rechtsmoet schuiven voordat ik 'van die hot-pixels' zie. Dan stop ik. Zie ik ze meteen en zijn het er maar een paar dan ga ik door naar recovery. Zijn het er teveel, dan schuif ik naar links.

Bij recovery, idem dito. Met alt ingedrukt naar rechts schuiven.
Zo ook bij blacks, maar dan meestal iets naar links.

Nogmaals. Het is geen wetenschap. Er zijn geen vaste waarden voor en het komt eigenlijk allemaal meer op gevoel (en watje ziet) dan een bepaalde formule
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

dejong1racing schreefCOLONWat ik doe met de slider "exposure" is inderdaad de ALT ingedrukt houden. Als het dan zwart is, dan kijk ik hoever ik naar rechtsmoet schuiven voordat ik 'van die hot-pixels' zie. Dan stop ik. Zie ik ze meteen en zijn het er maar een paar dan ga ik door naar recovery. Zijn het er teveel, dan schuif ik naar links.
Volgens mij kan ik dit alles begrijpen als ik de term "hot-pixels" enigzins kan begrijpen of voorstellen.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Met hot pixels bedoel ik niet de hot pixels zoals die op een sensor kunnen zitten hoor.

Als je lichte delen in je foto hebt en je gaat met de slider naar links trerwijl jke de alt indrukt, dan worden die lichte delen wit ipv zwart als ze overbelicht raken. Van zwart naar wit geld als compleet overbelicht, maar van zwart naar rood betekent enkel een overbelichting in de rode kleuren. Als je dit op het grensgeval bekijkt, dan kun je enkele pixels zien die dus wit, rood, geel of welke kleur dan ook zijn. Dit bedoelde ik met hot-pixel

Inderdaad een beetje verwarrend
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

Ik begrijp nu wat je met die overgang van kleuren bedoelt in die puntjes. Dus als ik met de slider beweeg dan moet ik langzaam blijven bewegen totdat die hot pixels een beetje beginnen te verschijnen, dan stop ik. Daarna de overbelichte delen herstellen (recovery) in het geval van de hoge lichten (exposure/recovery sliders).

Zo ook met de blacks en fill.

Als laatste de algemene helderheid en contrast.

Dan open ik de foto in Photoshop voor evt verder bewerken én conversie van RAW naar PSD, JPG of wat dan ook.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Precies, dat is een manier.

Alleen zal bij de fill-slider de alt-toets niet werken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
thezeeuw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 481
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2005 13:24
CONTACTCOLON

wellicht ten overvloede: ga niet blind op de alt-truc, maar blijf de foto ook gewoon zelf beoordelen.
Je zult bv lang niet bij alle fotos de exposure zover willen schuiven, en ook lang niet altijd recovery en fill. Deze beiden geven m.i. het beste resultaat, als je ze gebruikt, tot maximaal 50.
En als je de rij schuifjes van boven naar beneden hebt afgewerkt, kan het zeker geen kwaad om nog eens van boven weer helemaal naar benden te gaan, en soms wellicht nog een keer, want de schuifjes beinvloeden elkaar onderling ook.

Groets,
Marco
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

thezeeuw schreefCOLONwellicht ten overvloede: ga niet blind op de alt-truc, maar blijf de foto ook gewoon zelf beoordelen.
Inderdaad

Je ogen zjin meestal de beste meetinstrumenten die je hebt. Wat je ziet is vaak belangrijker dan wat je met alt en de sliders kunt zien.

VHoud dus niet vast aan deze methode, maar werk ook op je gevoel.
Als jij het mooi vind, dan kun je beter daar aan vast houden dan om dat ene overbelichte plekje weg proberen te werken, ten koste van de rest van de foto.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar