[VERZAMELTOPIC] Canon EOS 50D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

Vandaag officieel aangekondigd: de opvolger van de 40D.

http://www.dpreview.com/news/0808/08082 ... eos50d.asp

Een behoorlijke sprong in megapixels tov de 40D (10->15), en een
HDMI uitgang lijken me de grootste verbeteringen.

[modbreak BasZ -> even topictitel aangepast!]
Laatst gewijzigd door 1 op Wijo, in totaal 28 keer gewijzigd.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

En voor de echte pressrelease (in het japans):

http://cweb.canon.jp/newsrelease/2008-08/pr-eos50d.html
Met google translate ziet dat er zo uit:

http://66.102.9.104/translate_c?hl=nl&s ... 8HqtPSmggw
Let op de kit lens optie: 18-200 IS

En in het Nederlands ook al op:

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp

De camera is vanaf 8 oktober verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door 1 op Klaas, in totaal 26 keer gewijzigd.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Waarom zetten ze in godsnaam "gezichtsherkenning" op een semi-pro body :?
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
jan jonker
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 08:37
WoonplaatsCOLON Amstelveen
CONTACTCOLON

mooi mooi mooi
eos 40D | BG-E2 | ef16-35 1:2.8 L II USM | ef 24-105 1:4.0 L IS USM | ef 70-200 1:2.8 L IS USM | Speedlite 550 ex | Canon converter 2xII | en een Canon rugzak om de hele handel in te proppen
Akumal

Wat gaat dat kosten zo'n body???
drevdijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2007 11:15

Waarom zetten ze in godsnaam "gezichtsherkenning" op een semi-pro body
Dat was voor mij ook het eerste wat direct opviel; lijkt mij overbodig. Maar het zal marketingtechnisch wel weer goed gaan doen. Voor de rest..smullen maar :wink: . Maar ik zal mijn 40D hiervoor niet inruilen!
Laatst gewijzigd door 3 op drevdijk, in totaal 26 keer gewijzigd.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Zoals ik op m'n eigen forum ook al schreef:

Tsja... Afbeelding

Dan moet ik helaas zeggen dat ik dit een slechte zet vind van Canon.

De hele wereld zit te wachten op een waardige tegenhanger van de Nikon D300 en D700 en dan komen ze met dit. Afbeelding

Het is me nu geheel niet duidelijk welke positie Canon met deze cam in wil laten nemen. Een vervanger voor de 40D? Lijkt me niet. Aan de 40D mankeert niet het meeste. Dat is een dijk van een camera met zeer goede beeldkwaliteit.

Het enige aantrekkelijke van de 50D lijkt vooralsnog de hoge ISO mogelijkheden te zijn, maar die zullen dan beslist zo bijzonder spectaculair schoon moeten zijn dat dit het enige sterke verkoop-punt word van de 50D.

Het 920.000 pixels schermpje is leuk, maar geen "must". Het scherm is en blijft een hulpmiddel im even te controleren of de compositie of belichting naar wens is.

Wat wel weer leuk is, is de HDMI aansluiting. Als je een HD-TV hebt zul je de beelden in ongekende kwaliteit op je TV scherm terug kunnen kijken. Maar vooralsnog is het ook maar een gimmique.

Het nóg grotere beeldformaat (15MP) maakt het dan ook wel weer mogelijk om nog mooiere uitsnede's te maken uit een foto. Je hebt groter basis-materiaal.

Een aantal andere functies kunnen handig zijn. Ik las al over automatische belichtings- en contrastcompensatie (levels) en Chromatische Abberaties correctie. Nikon heeft beide functies en blijken in de praktijk erg handig.

Toch moet ik vaststellen dat de 50D geen waardige tegenhanger kan zijn van de Nikon D300 en D700

Vooralsnog ben ik erg benieuwd naar de eerste "hands-on" review. Uiteraard zal de 50D door mij (als camera-goeru) worden aangeschaft. Ik wil graag op de hoogte blijven van de nieuwste technische snufjes, al was het maar om anderen te kunnen blijven helpen bij (camera)technische kwesties en vragen.

Dit alles gezegd te hebben blijf ik toch enigszins verbaasd over het feit dat rondom de lang verwachtte opvolger van de 5D nog akelig stil is. Wellicht heeft Canon een grote verrassing gepland voor de Photokina beurs in Keulen (3e week september).

Indien Canon tijdens deze beurs niet met een waardige concurrent komt voor de Nikon D300 en D700 dan zullen ze een grote blunder begaan en binnen korte tijd 50% van hun marktaandeel verliezen. Al die mensen (wereldwijd) die anticipeerden op een 5D-II (of 7D) zijn het wachten inmiddels al lang beu.

Afbeelding
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ach hdmi vind ik ook niet echt op zo'n cam passen.
Wel een vreemde move van canon, na 1 jaar de 40d opvolgen.

Ach, misschien wordt het in november/december tijd om de 40d te kopen.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik deel de mening van John grotendeels. Dit is niet echt de camera waar Canon mee terug kan slaan richting Nikon. Het is gewoon de implementatie van enkele kleine nieuwigheden en een verbetering van de huidige techniek.
Maar dan voor een camera (40D) die prima mee kan. Kortom, er wordt met de 50D een camera in de markt geschopt, waar de markt eigenlijk nog niet op zit te wachten.

Wel mooi, want mijn 30D, is toch wel hopeloos verouderd als back-up vergeleken bij mijn 1D (En ik begin de laatste weken mijn 30D regelmatig als 2e cam te gebruiken) De 40D wordt dan een interessante opvolger en als de 50D prijstechnisch interessant is, is dat misschien ook een cam om te overdenken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Zo eindelijk de 40D zoals die had moeten zijn. Gelukkig zijn ze wakker geschrokken in Japan bij Canon.

Ze dachter het wordt wel weer een 'walk in the park' met onze bodies maar toen kwamen de:

D300
D700
D3
D3x
Sony Full Frame Alfa900

En de 40D was marginaal en voor de initiele aanschaf niet interessant want voor dat geld heb je ook bodies met IS onboard en 14Mp zoals de Alfa 350 enz enz. Fouten in de 1D(s)III en het uitblijven van de 5DMkII.

Dat zal wel een aantal financiele aderlatingen geven aan het einde van het financiele jaar. Uitblijven van inkomsten en het vervroegd moeten investeren in R&D.

Maar goed hij schijnt vanaf 8 oktober verkrijgbaar te zijn en ik ben nu al bang voor de "de eerste foto met " en "Ik heb hem topics"

Misschien dat iedereen nog even gek doet vor de komende resessie en allemaal van de 30D en 40D naar de 50D gaan, dan wordt de 2e hands markt voor 40D's echt interessant. :)

Jeroen die de specs wel goed vind, maar je moet ze niet met de 40D vergelijken maar met de 30D en de 40D als verkeerd gepositioneerde 50D zien. Eigenlijk zoals de 30D tov de 20D was.

Ergo misschien moet Canon weer steeds een stuk verder in de techniek gaan bij launches om de concurrentie voor te blijven, want die makkelijke tijd van de afgelopen 5 jaar zijn voorbij.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Bij Bob Atkins las ik dat hij gokte op $1300. En de 40D kwam bij introductie op iets van 1100 Euro. Dus reken daar ergens op. Ik denk dat deze 50D dan mogelijk iets minder snel in prijs daalt dan de 40D heeft gedaan (maar ik zou op de eerste of tweede cashback wachten).

Ik vind dat de 50D er wel heel snel is gekomen (doorlooptijd van ongeveer een jaar, i.p.v. de normale anderhalf jaar). Maar waarschijnlijk werd dit afgedwongen door de camera's die de concurrentie heeft uitgebracht.

Ik ben er sowieso niet voor om binnen hetzelfde segment te upgraden, dus ik zal mijn 40D niet vervangen (bovendien vind ik het prijsverlies nu al te groot). Als de prijs een keertje goed is, komt er dan eerder een 5D II, of een 1D III.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Michaeldw

Word er niet warm van, net als van de 40D! Dit is toch gewoon de camera die ze een jaar geleden hadden moeten introduceren.

hdmi vind ik juist wel een toevoeging. Nadat je de foto's door de nabewerking hebt gehaald, terug op het kaartje, in de camera en eindelijk eens op fatsoenlijke kwaliteit op de tv, ipv die mega verouderde 'video-out' :s.

Ik houd het voorlopig gewoon bij mijn 20D en 30D.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Michaeldw schreefCOLON hdmi vind ik juist wel een toevoeging. Nadat je de foto's door de nabewerking hebt gehaald, terug op het kaartje, in de camera en eindelijk eens op fatsoenlijke kwaliteit op de tv, ipv die mega verouderde 'video-out' :s.
Ja, HDMI is leuk... voor de instap-amateur die met z'n gezin en uitgenodigde familie na de vakantie de kiekjes meteen op de TV wil laten zien, rechtstreeks uit de cam.

Voor de (semi) pro heeft het geen enkele meerwaarde. Heb jij je 20D / 30D / 40D ooit rechtstreeks op de TV aangesloten? Ik niet.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Michaeldw

musicjohn schreefCOLON
Michaeldw schreefCOLON hdmi vind ik juist wel een toevoeging. Nadat je de foto's door de nabewerking hebt gehaald, terug op het kaartje, in de camera en eindelijk eens op fatsoenlijke kwaliteit op de tv, ipv die mega verouderde 'video-out' :s.
Ja, HDMI is leuk... voor de instap-amateur die met z'n gezin en uitgenodigde familie na de vakantie de kiekjes meteen op de TV wil laten zien, rechtstreeks uit de cam.

:wink:
pfff, stil eens! ;)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Michaeldw

musicjohn schreefCOLONVoor de (semi) pro heeft het geen enkele meerwaarde. Heb jij je 20D / 30D / 40D ooit rechtstreeks op de TV aangesloten? Ik niet.

:wink:
Nee, omdat de kwaliteit van de video-out waardeloos is.
Maar met vakantiefoto's zou ik dat met hdmi misschien wel doen, natuurlijk nadat ik de foto's nabewerkt heb.
NieuwZuid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 350
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 07:48
WoonplaatsCOLON thuis

Ik hoop dat het gerucht over opvolger MarkIII bewaarheid wordt. En dat alle eigenaars die er eentje hebben en niet tevreden zijn deze kunnen omruilen...
Al doende leert men.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

musicjohn schreefCOLONVoor de (semi) pro heeft het geen enkele meerwaarde.
Ik ben het daar niet zo mee eens. In de studio kan het verdraaid handig zijn, zeker als je geen PC in de hoek wilt neerzetten.

Verder: AF microadjustments (die zaten toch niet op de 40D?), ook een goede zet. GPS support wordt ook genoemd. Verbeterde waterdichtheid.

Maar wat wil je nu eigenlijk nog meer? Wat heeft Nikon dan met zijn D300 dat dit apparaat niet biedt?
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Michaeldw schreefCOLON
musicjohn schreefCOLONVoor de (semi) pro heeft het geen enkele meerwaarde. Heb jij je 20D / 30D / 40D ooit rechtstreeks op de TV aangesloten? Ik niet.

:wink:
Nee, omdat de kwaliteit van de video-out waardeloos is.
Maar met vakantiefoto's zou ik dat met hdmi misschien wel doen, natuurlijk nadat ik de foto's nabewerkt heb.
Ach, als de foto's toch al zijn bewerkt is het de vraag of de cam ze nog herkend en wil afspelen.

En als ze toch al op de pc staan kunnen ze daarna net zo goed op een usb stick worden gezet die in bv mijn Pioneer dv-600 kan worden gestopt en afgespeeld. Ook met hdmi.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

musicjohn schreefCOLON Ja, HDMI is leuk... voor de instap-amateur die met z'n gezin en uitgenodigde familie na de vakantie de kiekjes meteen op de TV wil laten zien, rechtstreeks uit de cam.

Voor de (semi) pro heeft het geen enkele meerwaarde. Heb jij je 20D / 30D / 40D ooit rechtstreeks op de TV aangesloten? Ik niet.

:wink:
Magistrale marketingactie van Canon. Tuig een nieuw cameramodel in de XXD serie op met liflafjes die ook op "instapamateurcamera's" worden aangetroffen en de pretentieuze amateurfotograaf zal geneigd zijn om te upgraden naar de XD serie. Kassa! :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar