Eerste foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Tumtiedum
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 17:13

Heb pas sinds een week of twee een SLR camera en dit zijn de eerste serieuze foto's gemaakt op een verjaardag. Aangezien de foto's van bier drinken mensen niet zo heel interessant zijn maar een selectie gemaakt uit de aanwezige kinderen.

Kritiek zie ik uiteraard graag! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Wat een leuke foto's, niet alleen zij die erop staan, ook de kwaliteit.

Wel een paar opmerkingen.
Pas de maten even aan op 900 x 900.
Niet alleen gewenst op dit forum, het kijkt ook lekkerder, als alles gelijk is.
Daarnaast denk ik dat deze foto's niet verscherpt zijn.
Dit is vrijwel altijd nodig na het verkleinen.
Zelf gebruik ik http://www.bordermaker.nl/ hiervoor.
Een gratis tool die op elke gewenste maat verkleint, verscherpt en de mogelijk biedt, om eventueel een kader en tekst in te voegen.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Tumtiedum
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 17:13

Bedankt voor het commentaar en de link!

Formaat van de foto's even aangepast. Ze zijn wel verscherpt maar ik denk voor het verkleinen.....misschien is dit niet zo handig?
technodad
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2008 20:36
WoonplaatsCOLON Noordereiland te Rotterdam
CONTACTCOLON

Glad niet slecht voor iemand die de camera net heeft, ik vind ze erg goed!

Groet

Mark
Canon EOS 400D met 18-55 enSigma 18-200 OS lens
Gebruikers-avatar
koolmartin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 09:26
WoonplaatsCOLON Eindhoven

eens, leuke foto's zijn het geworden; volgens mij waren de kinderen ook erg gewillige 'modellen'!
EOS 40d + Canon 18-55 IS + Canon 70-300 IS USM + Canon 50mm f1.8
Tumtiedum
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 17:13

koolmartin schreefCOLONeens, leuke foto's zijn het geworden; volgens mij waren de kinderen ook erg gewillige 'modellen'!
Haha de laatste wel. Die ging er echt voor zitten. De rest was gewoon schieten tot dat ze weer spontaan weg liepen e.d.
Gebruikers-avatar
Greenmanalishi
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 28 Okt 2006 08:26
WoonplaatsCOLON Delft

Heel goed gedaan Tummie!!
Het valt me ook op dat de harde schaduwen die normaal gesproken bij zonlicht op gezichten vallen heel erg meevallen... Was het in de schaduw? Of iets aan het contrast veranderd?
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ik wil net wat kritischer zijn, de lat mag tenslotte ook omhoog.
Positief vind ik zeker de composities, foto 1 is qua compo en looks goed. Die springt daarmee zeker uit. De overige foto's zijn wat meer standaard. Het object zit net uit het midden wat uit het midden wat de foto beter maakt.

Waar ik minder over te spreken ben is de uitgebeten lucht, en bij foto 1 het uitgebeten gezicht van het bovenste kind. Dat vind ik erg jammer. Het is wel lastig te voorkomen. Iets onderbelichten en inflitsen kan wel helpen.

Oja, en verscherpen doe je meestal in 2 stappen. Voor verkleinen en met het verkleinen.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Tumtiedum
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 17:13

Kritiek maakt ook niet uit. Plaats de foto's uiteraard ook om er van te leren.

Zonlicht in de eerste foto wat het gezicht in foto 1 te fel oplicht had ik zelf al gezien. De uitgebeten lucht valt me nu eigenlijk pas op! Als ik het goed heb zijn de eerste drie foto's met licht inflitsen.
Ik zal volgende keer zeker eens proberen wat onder te belichten en het histogram eens wat beter in de gaten houden. Denk dat ik nu de eerste foto's het een en ander heb geprobeerd en het histogram heb bekeken en vervolgens er eigenlijk niet meer opgelet. Blijft wennen dat je na moet blijven denken :).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar