Chinese lantaarn en groene flits... o.a.

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

30 juni even bij de Noordkaap geweest en daar heb ik onder andere deze foto's geschoten van de zonsondergang:

1. Het monument
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding


4. Chinese lantaarn landscape
Afbeelding


5. Chinese lantaarn portrait ingezoomd
Afbeelding

6. Halve zon
Afbeelding

7. Groene flits 1 Als de zon geel ondergaat, kun je hier gedurende ongeveer 2 seconden een groene flits zien. Door lichtbreking gaat de groene zon langzamer onder dan de gele.
Afbeelding

8. Groene flits 2
Afbeelding

9. Na zonsondergang
Afbeelding
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ik was benieuwd naar de groene flits, maar kan hem niet vinden op de foto's. Misschien dat het aan me beeldscherm ligt, maar ik ben benieuwd. Voor de rest vind ik het een beetje standaard zonsondergangplaatjes. :oops:
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Aan de randjes zie je het groene stuk nog. Het is ook niet echt een flits. Het is een stukje zon dat nog boven de horizon blijft staan door de vertekening.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

martijnb schreefCOLONVoor de rest vind ik het een beetje standaard zonsondergangplaatjes.
Niet als je je bedenkt dat tussen foto 1 en 9 maar 10 minuten zit (21.54 <> 22.06 vlgs de Exif).

Ik vind het een hele mooie zons ondergang. Ik had ook wat meer groen verwacht.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als serie vind ik die heel mooi, zeker omdat het verloop van de ondergang zo mooi te zien is. Als aparte foo's van de zonsondergang, vind ik dit niet heel erg mooi... Ik mis een beetje voorgrond, iets in de lucht/water oid....

Maar als registratie van de zonsondergang, en dan zeker met die groene flits vind ik de serie zeker geslaagd.
fluttertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2008 22:55
WoonplaatsCOLON Rijswijk ZH

Ik vind ze echt heel mooi! Mooi dat je die chinese lantaarn en groene flits te pakken hebt gekregen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik ga er nu zeker op letten, leuk!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Ik had eerder al wat van je gelezen over de groene flits en om eerlijk te zijn had ik er meer van verwacht dan dat op de foto's zichtbaar is..... :oops:

Ben het wel met Peije eens.....leuk als serie door het verloop van de zonsondergang, als losse foto's zijn ze denk ik minder boeiend.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Ik denk dat je hier toch een beetje te optimistisch bent. Voor zover ik kan beoordelen is hier geen sprake van een groene flits. Ik betwijfel zelf of met een brandpuntsafstand die je gebruikt hebt (ongeveer 300mm) deze flits te zien zal zijn. De afsnoering van het bovenste deel van de zon is echter wel mooi in beeld gezet en de chinese lantaarn is wel leuk, hoewel de 'witte' vlek wel erg wit is. Een beetje onderbelichten zou geen kwaad zijn geweest. Maar dan had je (bij #5) wel meer last van de flare gehad.

INteressant stukje over de groene flits:
http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?id=3 ... &task=view

http://www.keesfloor.nl/artikelen/meteo ... floor.html

De foto's:
#1: jammer van de centrale positie van het monument. Ik denk dat groothoek te groot is geweest en tele een betere keuze was voor het fotograferen van dit monument. De samendrukkende effecten van tele had het windmolenpark wat prominenter in beeld gebracht. De hoeveelheid lucht die je nu hebt is niet bijster interessant.
#2: Opnieuw een hele centrale positie van de persoon. Ik vind het afbreuk doen aan de foto.
#3: De schittering in het water is mooi. Let op met de compositie: de vlonder had er niet op gehoeven. Wederom een hele centrale positie van de zon in de foto.
#4: Deze vind ik mooi. Goed op compositie gelet (niet centraal). De meeuw is een leuke toevoeging. De omega vorm van de zon komt goed naar voren.
#5: dichterbij, maar niet beter van #4. Je hebt een flinke flare te pakken, en zoals gezegt erg fel
#6: een halve zon. Ik vind het wel mooi zo.
#7& #8 : zoals gezegt zie ik geen groene flits, slechts een afsnoering van de zon
#9 is niet erg interessant want er is geen onderwerp meer.

Ik denk dat een collage, een serie van deze zonsondergang, in een enkele foto, erg leuk zou zijn.

Ach, zelfs met al dat opbouwende kritiek blijf ik het mooi vinden om naar te kijken.

:wink:
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Dank voor de reacties en ik zal eens kijken of ik een collage kan maken.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar