Reisgeheugen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Wat voor geheugen mee op reis?

CF geheugenkaarten
27
56%
Externe harde schijf
9
19%
Databank
10
21%
Anders, namelijk...
2
4%
 
Aantal stemmenCOLON 48
Gebruikers-avatar
sdirkx
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 624
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2007 13:25
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hmmm, weet het niet hoor. Als ik een paar 8 Gb-kaarten van een B-merk erbij zou kopen, dan zit ik bijna aan de prijs van een goedkope imagetank...
[size=75]Canon 30D | 40D | 17-55 f/2.8 IS USM | 70-200 f/4 L IS USM + extender 1.4x | 430 EX | Nikon SB-26 (x4) + SB-25 | Lowepro Fastpack 350... | thuisstudio etc... [/size]
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Koop gewoon een aantal CF kaarten, ik raad de Transcend 8GB 133x aan, dat zijn goede en snelle kaarten.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ja dan alles op de IT en dan thuis weer over zetten. Als je al kaarten hebt en en nog een paar bij koopt. Minder ruimte, flexibeler. Ik zou als ik bulk wil schieten bulk schieten. Bianaire data op solidstate is betrouwbaarder dan een goede IT met een brakke elcheapo hdd, en vergeet de temperatuur niet. Zulke HDDtjes worden erg warm en dat heeft een zeeeeeeeer nadelige invloed op je levensduur. Laptops die erg slecht koelen overlijden eerder aan HDD problemen dan aan andere problemen.

Maar zoals ik al aangaf zijn 4x 4Gb Sandisk I de blauwe 100 euro en dat kost een IT ook. En het is zo woe zo handig om meerdere kaarten te hebben.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

En eigenlijk is deze vraag pas zinnig te beantwoorden als je een idee hebt hoeveel foto's je gaat schieten en dus hoeveel GB je nodig hebt. Pas als je meer dan, pak 'm beet, 40GB nodig hebt wordt een imagetank voordeliger.
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb zelf voor een reis naar afrika een imagetank van 40 Gb gekocht en deze bevalt mij prima. Ik gebruik nu 2 stuks 1gb CF kaarten en kan overdag dus 200 foto's schieten in RAW. Indien nodig tussendoor dumpen op de imagetank en weer lekker verder schieten. Op het verlanglijstje staan nog wel een paar grotere CF kaarten zodat je iets langer door kan schieten indien nodig. (komt bij mij nog niet zo vaak voor dat ik tekort kom aan 2gb)

Thuis de imagetank aan de PC en gelijk een backup maken. Ik laat de foto's dan vaak nog een poosje op de imagetank staan dat mocht er tijdens het bewerken iets mis gaan je altijd nog een extra back-up hebt.

Wat betreft selectief schieten kan ik Jeroen wel gelijk geven maar dit is soms wel eens lastig. Vorig jaar in Afrika geweest toch niet echt een plekje waar je iedere week naar toe gaat. Je schiet dan veel omdat je heel veel ziet. Op je schermpje van de camera kan je ook niet alles even goed beoordelen en bewaar je dus veel. Op zo'n moment ben je blij met een aantal extra Gb's om foto's op te kunnen slaan en ja het kost dan thuis iets meer tijd.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

Dirk Hofstede schreefCOLONKoop gewoon een aantal CF kaarten, ik raad de Transcend 8GB 133x aan, dat zijn goede en snelle kaarten.
Heb er vandaag twee besteld bij Geheugen-online.nl (€25,10 p/s). Dan zit ik nu in totaal op zo'n 19GB geheugen aan CF kaarten...
Gebruikers-avatar
Soeradj
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2007 16:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Wie weet wat er gebeurt als je bestanden vanaf een cf kaart naar een imagetank kopieert die al op de imagetank staan? :?:

Heb al een prima 4 GB sandisk extreme III cf kaart en wil het daar graag bij houden. Ik koop er liever een link bij.

Voordeel in mijn specifieke geval is dat ik bestanden van meerdere camera's kan opslaan voor een aankomende reis, en om nu te voorkomen dat het hele reisgezelschap extra cf's moet gaan bijkopen die daarna vermoedelijk vrijwel nooit meer gebruikt gaan worden lijkt dit mij een handigere oplossing. Dit ding kan ik achteraf ook nog op andere manieren inzetten. Alleen wel even uitkijken met dubbele bestandsnamen tijdens de reis. :?
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Bij de image tanks die ik ken wordt iedere keer als je een kaart kopieert een nieuwe folder aangemaakt waar alles ingeplaatst wordt. Dus de foto's worden niet overschreven.
Gebruikers-avatar
Soeradj
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2007 16:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Peije schreefCOLONBij de image tanks die ik ken wordt iedere keer als je een kaart kopieert een nieuwe folder aangemaakt waar alles ingeplaatst wordt. Dus de foto's worden niet overschreven.
:D geweldig!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar