Een ervan is de methode van Wardie, met behulp van software.
Ik wil het nu echter hebben over het gebruik van filters om hetzelfde effect (minimaal) te bewerkstelligen.
Wie kent het niet. Prachtig weer, mooie luchten, lekker zonnetje. Jaaaaaa we gaan foto's maken. Er worden vele foto's geschoten en we komen weer thuis. De foto's worden van de geheugenkaart gehaald en in de computer geopend. OH teleurstelling! Landschap donker, lucht zwaar overbelicht en totaal geen detail meer.....
Stand P, Iso 100, f/8; 1/160 (lichtmeting over de hele sensor)
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109554.jpg)
Hoe had je dit kunnen voorkomen.
Diverse fabrikanten van filters maken zogenaamde ND grad filters. Ik heb zelf de beschikking over filters van Cokin.
Wat is een ND grad filter?
Een ND grad filter is een stuk glas of plastic waarvan de onderste helft volledig helder is en de bovenste helft een verloop van grijstinten van licht naar donker kent. Het mooie van het grijze filter is, dat het niets doet met je kleuren. Het enige dat het doet is het aloude tegenhouden, iets wat de analoge fotograaf vroeger in zijn of haar doca deed.
Tegenhouden heeft als effect dat het gedeelte dat je tegenhoudt minder belicht wordt dan het gedeelte dat je niet tegenhoudt. Met verschillende graduele filters kun je hier rekening mee houden.
Ik heb zelf de beschikking over 3 graduele filters van Cokin (de hd 250 set):
* de 121L (1 stop tegenhouden)
* de 121M (2 stops tegenhouden)
* de 121S (3 stops tegenhouden)
Wat wil dit zeggen?
Hierna zijn alle foto's genomen met de horizon precies in het midden. En Rond 8 uur gisteravond. Stand M, 100 ISO, F/8 en 1/80
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109555.jpg)
Als je de 121L gebruikt, wordt het licht 1 stop tegengehouden. We houden het filter zo, dat het onderste gedeelte doorzichtig is en het bovenste gedeelte grijs. Vervolgens meten we met spotmeting de belichting die we nodig hebben om het land correct belicht te krijgen.
Stel we krijgen bij F/11 een belichtingstijd van 1/80, dan zal bij het maken met de foto van het landschap de lucht worden gefotografeerd als ware die genomen bij een belichtingstijd van 1/160. Een volle stop maximaal (het is immers een gradueel filter) tegengehouden.
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109556.jpg)
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109557.jpg)
Op het moment dat je nu een perfecte opname hebt (histogram, schermpje) dan stop je. Is de lucht NOG overbelicht, dan gaan we over tot de 121 M. Hierbij worden 2 stops tegengehouden. We krijgen nu dan bij F/11 bij een belichtingstijd van 1/80 een lucht die met 1/320 zou zijn gefotografeerd.
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109558.jpg)
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109559.jpg)
Is de lucht nu NOG steeds overbelicht, dan pakken we de 121S erbij. Hierbij houd je de lucht maximaal 3 stops tegen. Hier is het meestal wel gelukt. Zo niet, kun je filters gaan stacken (2 filters op elkaar stapelen) om een nog groter effect te bereiken. Aangezien dit vaak niet nodig is, ga ik er nu nog niet op in. Dit gebeurt in een later stadium wellicht nog.
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109560.jpg)
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109561.jpg)
Wat ik vaak doe, om snel een keuze te kunnen maken welk filter ik neem is een spotmeting op de lucht te doen en een spotmeting op de grond en kijken hoeveel stops verschil ik heb. Daarna pak ik het meest geschikte filter.
![Afbeelding](http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_pic.php?pic_id=109562.jpg)
Hierbij even een snel voorbeeld met een 121M (minimaal nabewerkt). Ik ga nog even foto's maken waarbij ik alle filters die ik maar heb erop stouw...
![Afbeelding](http://i222.photobucket.com/albums/dd299/Karsjr/Landscapes/neuhsiel_0123-border.jpg)