Lens met IS maar toch foto's onscherp

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

Vandaag naar een kerk geweest :lol:

op veler verzoek zonder filter en 100% crop

1.1/800, ISO200, F7.1, 300mm
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106628[/img]
2.1/500, ISO200, F9, 300mm
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106629[/img]
3.1/4000, ISO200, F5.6, 300mm
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106630[/img]
4.1/2000, ISO200, F8, 300mm
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106631[/img]

vind alleen de foto 2mooi scherp...de foto's zouden toch niet pas op F9 scherp moeten zijn :?:
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik blijf dit een interessant onderwerp vinden. Maar omdat ik de lens zelf niet heb, kan ik er vrij weinig over zeggen.
Wat ik hierboven zie zou ik zeggen dat de lens pas inderdaad erg laat scherp wordt. Op F/5.6 zou ik resultaten als de eerste foto ook onacceptabel vinden.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Als ik het zo bekijk heb je een barrel van een lens in huis. Zoals ik eerder zij heb ik de lens twee maanden mogen gebruiken. Nou die lens vond ik top en superscherp. Dit lijkt nergens op. Ik weet niet hoe oude deze is en of er garantie opzit. Anders teruggaan naar de dealer en een ander vragen. Als je deze tweedehands hebt gekocht is deze zeker een keer gevallen of ergens tegenaan gestoten want dit kan niet.

Gr. Chris :shock:
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

PatrickA schreefCOLON vind alleen de foto 2mooi scherp...de foto's zouden toch niet pas op F9 scherp moeten zijn :?:
Zou dit niet te maken kunnen hebben met de scherpte instelling op de gebruikte picture style dan ? Bijvoorbeeld dat het heel laag staat ?

Diafragma's:
Ik weet over het algemeen alleen dat alle lenzen niet op zijn scherpst zijn wanneer ze volledig open diafragma staan. Diafragmeren tot 2 of 3 stops levert de diafragma's waarmee je scherp moet kunnen schieten. Verder weet ik niet of er een bepaald diafragma range bestaat waarin elke afzonderlijke lens op zijn scherpst is. Als die bestaat zou ik willen weten hoe we er achter komen (bij elke lens). Dus bij 300mm zou hij vanaf diafragma 11 of 16 gewoon scherp moeten zijn.
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gewoonlijk is een objectief het scherpst op 1 tot 2 stops van de maximale opening.
Bij f/8 of f/11 zou dat zeker het geval moeten zijn.
Verder dan f/16 heeft geen zin omdat dan bij een 1,6 crop-camera diffractie de overhand krijgt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

Sunnyboy schreefCOLONAls ik het zo bekijk heb je een barrel van een lens in huis. Zoals ik eerder zij heb ik de lens twee maanden mogen gebruiken. Nou die lens vond ik top en superscherp. Dit lijkt nergens op. Ik weet niet hoe oude deze is en of er garantie opzit. Anders teruggaan naar de dealer en een ander vragen. Als je deze tweedehands hebt gekocht is deze zeker een keer gevallen of ergens tegenaan gestoten want dit kan niet.

Gr. Chris :shock:
nog geen 2 maanden oud....ik ga wel contact opnemen..

net gedaan...gaan hem ter reparatie aanbieden en dan eventueel iets regelen met Canon...ben hem sowieso ongeveer een maand of langer kwijt :shock: :? :(
zat nog zo te twijfelen tussen een 70-200 F4.....maarja hij moet veel beter kunnen
Laatst gewijzigd door 1 op PatrickA, in totaal 22 keer gewijzigd.
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik kan me voorstellen dat je geen vertrouwen in de 70-300 IS hebt. Maar als je een goed exemplaar hebt is deze echt top. Als ik niet teveel geld had zou ik zeker te weten een 70-300IS hebben gehad. Maar ja heb nu de 100-400 en een 300mm prime :oops:

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ben benieuwd wat eruit komt....

(@sunny: als je dan toch teveel geld hebt, mag je ook nog wel een 100mm macro mijn kant opschuiven)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

VFRood schreefCOLONBen benieuwd wat eruit komt....

(@sunny: als je dan toch teveel geld hebt, mag je ook nog wel een 100mm macro mijn kant opschuiven)
350 euries gaat de cashback er nog af :lol:

Gr. Chris :lol:
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik vind het verschil wel erg groot tussen 1 en 2. Zo'n groot verschil heb ik nog nooit gezien tussen F7.1 en F9...... Ik kan me dan ook voorstellen dat de focus ook niet consistent werkt gezien dit altijd met open diafragma gebeurt. Foto 4 lijkt nog wel redelijk als je de camera-verscherping heel laag hebt staan. Maar foto 1 slaat de plank volledig mis, en is miserabel.

Goede actie om ermee terug te gaan, ik ben benieuwd wat het resultaat is van de reparatie.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

mavlo77 schreefCOLONIk vind het verschil wel erg groot tussen 1 en 2. Zo'n groot verschil heb ik nog nooit gezien tussen F7.1 en F9...... Ik kan me dan ook voorstellen dat de focus ook niet consistent werkt gezien dit altijd met open diafragma gebeurt. Foto 4 lijkt nog wel redelijk als je de camera-verscherping heel laag hebt staan. Maar foto 1 slaat de plank volledig mis, en is miserabel.

Goede actie om ermee terug te gaan, ik ben benieuwd wat het resultaat is van de reparatie.
verscherping staat op 3...dus is al redelijk veel! Hou jullie op de hoogte maar allemaal bedankt voor het meekijken en beoordelen!
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
EricN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2007 13:02
WoonplaatsCOLON Den Haag

PatrickA schreefCOLON
mavlo77 schreefCOLONIk vind het verschil wel erg groot tussen 1 en 2. Zo'n groot verschil heb ik nog nooit gezien tussen F7.1 en F9...... Ik kan me dan ook voorstellen dat de focus ook niet consistent werkt gezien dit altijd met open diafragma gebeurt. Foto 4 lijkt nog wel redelijk als je de camera-verscherping heel laag hebt staan. Maar foto 1 slaat de plank volledig mis, en is miserabel.

Goede actie om ermee terug te gaan, ik ben benieuwd wat het resultaat is van de reparatie.
verscherping staat op 3...dus is al redelijk veel! Hou jullie op de hoogte maar allemaal bedankt voor het meekijken en beoordelen!
Hallo, mijn eerste berichtje hier, mag ik vragen waar je precies stond toen je die foto nam van de TU in Delft lijkt mij de schoenmakerstraat? Ik heb namelijk ook deze lens 2 dagen geleden gekocht!
En ik werk in delft misschan kan ik proberen om een zelfde soort foto te maken dan kunnen we vergelijken.
Groet,
Eric
Canon 400D, Tamron 17-50 en Canon 70-300 USM IS Canon schrijf je met een C en Eric ook :-)
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Vijf pagina's discussie, maar ik ben benieuwd hoe dit nu uiteindelijk is afgelopen!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Een wazig onderwerp :lol: :lol: :lol:

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Maar we weten nog steeds niet hoe het afloopt of is gelopen.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
EricN
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2007 13:02
WoonplaatsCOLON Den Haag

jandb schreefCOLONMaar we weten nog steeds niet hoe het afloopt of is gelopen.
Effe wachte nog denk, hij had hem ter reparatie weggebracht zou ongeveer een maand duren dus... zal ron de 20e zijn denk! Ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Canon 400D, Tamron 17-50 en Canon 70-300 USM IS Canon schrijf je met een C en Eric ook :-)
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

We houden deze zaak "scherp" in de gaten... :D :D
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Ben ook benieuwd hoe dit afloopt, mijn man heeft deze lens ook besteld en we hopen hem binnenkort binnen te krijgen, mag toch hopen en daar vertrouw ik ook op dat we een goed exemplaar krijgen, want de reviews liegen er niet om, maar dit topic....... :cry: dan ga je toch denken.........

ach ik ga er van uit dat het goed komt.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
fluttertje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2008 22:55
WoonplaatsCOLON Rijswijk ZH

En heb je de lens alweer terug?
PatrickA
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 13:57

heb mijn lens inderdaad weer terug en hij is gerepareerd (niet gezegd wat ze hebben gedaan?!) maar hij werkt weer zoals de specificaties van Canon eisen, alleen ben ik nog steeds niet helemaal tevreden maar misschien ligt het aan mij en wil ik te veel....iemand in de buurt van Delft/Den Haag die een keer met mij zou willen kijken/fotograferen, ik merk nu dat ik hem niet zo vaak meer pak en dat is ook zonde..... :oops: :oops:
100%crop, 1/2000, F5,6, ISO 200

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=110162[/img]
Canon 400D + BG-3 grip - Tamron XRDi 28-75 1:2.8 - Canon EFS 18-55mm - ????
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar