GPS geotagging van foto's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

fversteegen schreefCOLONBedoelde het ook niet als flame oid.
Flame? Waar? ;). No worries mate!
Overigens vroeg ik me af waarom je ook de DOP-informatie logt?
Mjoah, ik log niets, dat doet deze GPS decoder zelf wel voor me ;). Zonder aanvullende informatie over de eigen nauwkeurigheid van de GPS receiver is de DOP inderdaad vrij nutteloos - geen dilusion of precision maar "illusion of precision" :). Daarnaast kun je je afvragen of de precisie in de logfunctionaliteit wel zo interessant is - je kunt dan immers vrij nauwkeurig aan de hand van referentiemateriaal corrigeren. Voor een navigatieoplossing zonder aanvullende informatie zijn de DOPs echter wel van belang.

Als je de nauwkeurigheid weet van je ontvanger (stationaire callibratie!) kun je op eenvoudige wijze iets zeggen over de absolute nauwkeurigheid van de meting. Als vuistregel hanteer ik voor de absolute nauwkeurigheid: R = DOP x delta GPS, waar R de straal is van de onnauwkeurigheids-cirkel en delta GPS de nominale afwijking van de receiver.

Neem nu het volgende (niet geheel toevallig gekozen) voorbeeld van een continue lokatiesysteem op de golfbaan. Het verschil in afstand tussen twee opeenvolgende clubs bedraagt gemiddeld zo tussen de 10 en 15 meter. Als de GPS decoder een eigen nauwkeurigheid heeft van 4 meter en ik heb een H-DOP van 4, dan is de nauwkeurigheid van de meting zo onzeker geworden dat de GPS meting als "onbetrouwbaar" aangemerkt wordt. In de applicatie waar ik nu mee bezig ben wordt dat dan ook getoond.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

MadMarty schreefCOLON Kleine afwijkingen zijn natuurlijk niet zo heel boeiend omdat bij de modernere chipset (SIRFIII enzo) de afwijking al beperkt is tot 3 meter.
Waar heb je dit fabeltje vandaan?
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Michaeldw

Waarom is dat een fabeltje? Geen enkele consumenten GPS is nauwkeuriger dan 3 meter. Iedere verkoper die dat beweert praat onzin.
Dat ligt niet aan de ontvanger, maar aan het signaal van de satelieten, die zijn namelijk terug geschroefd door de Amerikanen naar ik meen 10 meter. Europa heeft WAAS satellieten die het signaal corrigeren naar een nauwkeurigheid van maximaal 3 meter.
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Michaeldw schreefCOLONWaarom is dat een fabeltje? Geen enkele consumenten GPS is nauwkeuriger dan 3 meter. Iedere verkoper die dat beweert praat onzin.
Dat ligt niet aan de ontvanger, maar aan het signaal van de satelieten, die zijn namelijk terug geschroefd door de Amerikanen naar ik meen 10 meter. Europa heeft WAAS satellieten die het signaal corrigeren naar een nauwkeurigheid van maximaal 3 meter.
No offense, maar jouw verhaal klopt ook niet.
Ik bedoelde het precies andersom: het is een fabeltje dat de nauwkeurigheid van een GPS-ontvanger 3 meter zou zijn. Dit is niet het geval, ze zijn juist minder nauwkeurig dan 3 meter. Er zijn wel ontvangers die zo nauwkeurig (of nauwkeuriger) zijn, maar dat zijn speciale ontvangers. Niet degene die gebruikt worden voor geotagging of in een TomTom zitten.

De door de Amerikanen geïntroduceerde onnauwkeurigheid waar jij op doelt is de Selective Availability. Deze wordt sinds 05/02/2000 niet meer gebruikt, er wordt momenteel dus geen fout geïntroduceerd. In de tijd dat dit wel gebeurde was de nauwkeurigheid van de civiele (C/A-code) circa 100 meter.
Je haalt WAAS en EGNOS door elkaar. WAAS is een grondgebonden Amerikaans, EGNOS is Europees en wordt middels satellieten uitgezonden. Beide systemen zijn zgn Augmentation Systems, waarmee een differentiële correctie wordt verstuurd waar vervolgens de in de GPS-ontvanger berekende positie wordt verbeterd waardoor de nauwkeurigheid vergroot.

De nauwkeurigheden een aantal GPS-technieken op een rijtje:
- normale GPS ontvanger (C/A-code): circa 15 meter. (o.a. in TomTom)
- DGPS ontvanger: 3-5 meter
- GPS ontvanger met EGNOS mogelijkheid: 2-3 meter.

Overigens, voor zowel DGPS als EGNOS zijn speciale ontvangers nodig. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat bijna elk forumlid met een GPS-ontvanger een 'normale' ontvanger heeft waarvan de nauwkeurigheid dus is beperkt tot circa 15m.

Last but not least: Ik ben afgestudeerd in Navigation Technology, vandaar. Als er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik ze graag.

Anne
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
MadMarty
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2006 21:34
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Anna

Sorry, ik ben zelf druk geweest dus niet eerder tijd gehad om te reageren. Oke, helder. 3 m zal ik dan wel ergens gelezen in een wat meer algemeen verhaal, en heb dat hier vervolgens uit het verband gereproduceerd.

15 meter is voor een wandeling door de stad waarbij maximaal een paar honderd foto's worden geschoten gedurende 12 tot 16 uur meer dan genoeg natuurlijk. Ik denk dat ik van het weekeind mezelf maar eens ga trakteren op een Qstarz 1200 :)

<offtopic>
Wise-ass als ik echter ben heb ik dan nog wel een vervolg vraagje. Die 15 meter die je noemt is, neem ik aan, een enkele meting (of meerdere metingen op 1 locatie binnen een kort tijd bestek). Maar wanneer je beweegt krijg je, over de tijd, meer metingen. Daarmee zou (theoretisch) de nauwkeurigheid mee moeten/kunnen toenemen? Of is dat iets wat bewust achterwege wordt gelaten?
</offtopic>
40D + 350D | 17-55/2.8/ISUSM | 50/1.4/USM | 24-105/4/LISUSM | 100-400/4/LISUSM | 190B + 322RC2
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

avandijk schreefCOLON ..Overigens, voor zowel DGPS als EGNOS zijn speciale ontvangers nodig. Ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat bijna elk forumlid met een GPS-ontvanger een 'normale' ontvanger heeft waarvan de nauwkeurigheid dus is beperkt tot circa 15m.
..
Even wat specs van de Q1200:

Accuracy without aid: 3.0m 2D-RMS<3m CEP(50%) without SA(horizontal)DGPS (WAAS, EGNOS, MSAS, RTCM): 2.5m

Wel ondersteuning voor DGPS Waas EGNOS (kan alleen zijn dat je dit nog moet activeren).

@Anne: heb jij enig idee of er software bestaat waarmee je 'foutieve' punten er uit kan filteren? Soms krijg ik namelijk wat rare waardes tussen de metingen (dan zie je ineens 1 enkel punt wat 500 kilometer verderop ligt). Het lijkt mij toch mogelijk om met een stukje software aan te geven dat je alle punten die, pak 'm beet, 1 km van het vorige en volgende punt afliggen moet wissen?

Kan je dan ook wat met de HDOP en VDOP informatie?

En de derde vraag (sorry ;-)) Hoe weet je zeker of je DPGS gebruikt? Kan je dat in de NMEA-gegevens ergens zien?

Hieronder overigens een een screenshotje van de GPS welke een paar dagen stil heeft gelegen, terwijl deze wel aan staat (ter illustratie van de nauwkeurigheid). Opvallend genoeg was er deze keer geen zwaar afwijkend punt te vinden.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106747[/img]
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

fversteegen schreefCOLON
Even wat specs van de Q1200:

Accuracy without aid: 3.0m 2D-RMS<3m CEP(50%) without SA(horizontal)DGPS (WAAS, EGNOS, MSAS, RTCM): 2.5m

Wel ondersteuning voor DGPS Waas EGNOS (kan alleen zijn dat je dit nog moet activeren).

@Anne: heb jij enig idee of er software bestaat waarmee je 'foutieve' punten er uit kan filteren? Soms krijg ik namelijk wat rare waardes tussen de metingen (dan zie je ineens 1 enkel punt wat 500 kilometer verderop ligt). Het lijkt mij toch mogelijk om met een stukje software aan te geven dat je alle punten die, pak 'm beet, 1 km van het vorige en volgende punt afliggen moet wissen?

Kan je dan ook wat met de HDOP en VDOP informatie?

En de derde vraag (sorry ;-)) Hoe weet je zeker of je DPGS gebruikt? Kan je dat in de NMEA-gegevens ergens zien?
EGNOS en/of WAAS worden in steeds meer (goedkope) ontvangers ondersteund. Dit is een goede ontwikkeling, het vergroot immers de nauwkeurigheid. Het voordeel van een Augmentation System zoals EGNOS/WAAS is dat er in vergelijking met DGPS geen aparte referentie-antenne nodig is. Voor professioneel gebruik, met fixed ontvangers (b.v. scheepvaart), is dat geen probleem, voor mobiel gebruik vaak wel. Het gebruik van DGPS is niet direct in de NMEA gegevens te zien.

Het gaat niet zozeer om rare waardes in de metingen. Als je de output van een normale gps ontvanger in de tijd logt en plot, dan zul je zien dat de positie heen en weer springt in een straat van circa 15 meter.
Dit probleem kan worden opgelost door in de tijd te middelen, postprocessing. Hierdoor vergroot de nauwkeurigheid. Dit blijkt ook goed uit jouw plot (leuk :)), alleen is hier de straal volgens mij groter dan 15 meter.
Er bestaan overigens wel technieken om 'blunders' tijdens de metingen te corrigeren. Een veel toegepaste methode is RAIM (Receiver Autonomous Integrity Monitoring). Bij RAIM wordt door metingen aan andere (extra) GPS satellieten, die niet nodig zijn voor de positieberekening (b.v. een vijfde satelliet), berekend of de positie zoals berekend met de overige satellieten (min 4) wel correct is.
Met behulp van een methode als RAIM wordt de integriteit en de betrouwbaarheid van de positieberekening vergroot.
Ook voor RAIM geldt dat dit steeds op grotere schaal in ontvangers wordt toegepast.

Met de HDOP en de VDOP kun je zeker wat. Deze maten beschrijven beide kwaliteit van de verschillende positielijnen en zijn dus een maat voor de nauwkeurigheid van de positieberekening. Aangezien wij als fotografen (bijna) altijd met beide benen op de grond staan is in onze optiek alleen de HDOP interessant. Hoe lager het getal, hoe nauwkeuriger de positie. :D
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

Poe hé! Technisch verhaal! Dat RAIM lijkt me niet iets wat je met een simpel NMEA bestandje kan doen, of wel? Weet je of er ook, simpele, programma's zijn om waardes met een hoge HDOP uit je log te filteren?

EDIT: laat het antwoord op die laatste vraag maar zitten!

NMEA sentences normally store all the data output by the gps including data which is poor. However this can easily be cleaned out by setting filtering options with GPSBabel. The most common need is to filter data which has poor horizontal accuracy due to a lack of satellite visibility or other signal performance issues. The hdop value in the NMEA sentence is used for this. Filtering for data better than 10 is a good compromise between filtering for accuracy but keeping sufficient points where the general quality of the log was poor. Adding the filter to the above command line entry gives:

CodeCOLON Alles selecteren

gpsbabel -i nmea -f "nmeafilename" -x discard,hdop=10 -o gpx -F "outputfilename.gpx"
GPS babel kan dat dus ook...

Meer info over DOP: Wikipedia
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Dat RAIM gebeurt in de ontvanger zelf en kan helaas niet achteraf met een NMEA bestand gedaan worden.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Even een topic kick....

Weet iemand of er ook goede apparaten zijn met ondersteuning voor raw bestanden ? Of is het beter een qpqrt progrqmmq te gebruiken voor CR2 bestanden ?
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Peije schreefCOLONEven een topic kick....

Weet iemand of er ook goede apparaten zijn met ondersteuning voor raw bestanden ? Of is het beter een qpqrt progrqmmq te gebruiken voor CR2 bestanden ?
Wat bedoel je met "apparaten"? Je hebt vrijwel altijd software nodig om achteraf lokatieinformatie toe te voegen. GeoSetter kan met CR2 overweg...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Op http://www.digitracking.nl/ had ik een oplossing gezien die de info gelijk toevoegd aan de EXIF info. Daarna ben je dan niet meer afhankelijk van "gratis" meegeleverde software.....

Maar ik zie dat het programma dat jij noemt freeware is..... Dus dan maakt dat niet meer uit.....
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Peije schreefCOLONhttp://www.digitracking.nl/
Hmm... nieuwsgierig als ik ben toch even geklikt. Dat domain bestaat niet :?:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Grappig speelgoedje. Als ik het goed begrijp zet het ding dus zelf gevonden GPS locaties in de EXIF informatie, maar je zult toch ooit het kaartje in je PC moeten stoppen om de tags te kunnen lezen. Zie er niet echt het voordeel van boven een gewone logger als de QstarZ bijvoorbeeld, maar het is leuk dat er een alternatief is.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik zag het voordeel vooral dat ik op m'n imagetank alle data juist kan zetten, en niet tijdens de vakantie met een laptop hoeg te slepen....
edwinm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2005 23:42
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Als je een beetje een geavanceerde Nokia hebt met ingebouwde GPS (de N95), dan kun je ook het gratis Nokia Sports Tracker gebruiken.

Deze kan de hele route oplaan als GPX-bestand, dat de meeste programma's wel snappen.

Nokia Sports Tracker:
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do

Software (GPX naar EXIF):
http://www.grazer.de/
http://www.geosetter.de/en/
[size=75]EOS 350D, Grip, EF 24-105 f/4 L IS USM, EF 70-200 f/4 L USM, EF 50mm f/1.8 II. Sigma 50mm f/2.8 DG EX Macro, Tamron 17-50mm f/2.8, Peleng 8mm, 430EX Flitser[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

:lol: Mijn Nokia kan bellen.... En bellen.....

Ik denk dat ik voor de vakantie dan toch maar de laptop meeneem.....

In dat geval is dus een GPS ontvanger die alles in een een standaard formaat kan opschrijven voldoende....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Werkt alleen met JPEG: :cry:
V: Ondersteunt de Photo Finder foto’s in het RAW bestand indeling?
A: Helaas werkt de Photo Finder op dit moment uitsluitend met JPEG bestand indeling foto’s. ATP Inc. is op dit moment bezig te onderzoeken of foto’s met een RAW bestand indeling ondersteund kunnen worden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Peije schreefCOLONIk denk dat ik voor de vakantie dan toch maar de laptop meeneem.....

In dat geval is dus een GPS ontvanger die alles in een een standaard formaat kan opschrijven voldoende....
Ik laat mijn flaptop thuis, maar neem wel mijn QstarZ 1000 mee. Die zet ik dan 's ochtends voor het weggaan aan en laat hem iedere kilometer loggen en verder niet. Dat moet makkelijk passen. Achteraf kunnen de foto's dan aan een lokatie gekoppeld worden met geosetter of met de bijgeleverde tools (die niet eens zo slecht zijn). Heb je echt geen flaptop op lokatie bij nodig...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar