Zeikerd?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Robert Wagter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2007 21:37
WoonplaatsCOLON Nijega, Friesland

Ben ik een zeikerd als ik stel dat zo'n beetje de helft van alle recente topics niet als showcase maar als testcase gepost hadden moeten worden. :?

Als je nu een tijdje bezig bent en je denkt dat het showcase waardig is dan prima maar als je direct aangeeft dat je net begonnen bent dan is het wellicht handig als je de showcase regels (zie topic geheel bovenaan) eens leest.

Ben wel benieuwd wat de andere gebruikers er van vinden.

Robert
Canon EOS400D/kitlens/50 mm 1.8/Sigma 70-300 mm APO Macro DG
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deze even verplaatst naar de juiste rubriek

Als je vind dat het niet in showcase thuishoort, mag je het er altijd bij zetten (wel even netjes onderbouwen :wink: )
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

En dan te bedenken dat er ook nog eens heeel wat topics van de showcase naar de testcase worden verplaatst door moderators..! Meestal is er geen sprake van onwil of zelfoverschatting, maar van 'verkeerd geplaatst', 'niet bij stil gestaan' etc. :wink:
Laatst gewijzigd door 1 op fotoarts, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik vind dat je gelijk hebt
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

ik denk dat je met dit topic eigenlijk helemaal niets bereikt,

Of je gelijk hebt doet voor mij even niet ter zake, maar als jij of een ander persoon commetaar cq opmerkingen hebt over het wel of niet thuis horen in een showcase, dan moet je dat gewoon zeggen in het betreffende topic en ook waarom.

De desbetreffende persoon zal de volgende keer dan beter nadenken waar hij zijn foto's plaats.
Op dit moment weten de betreffende personen niet of het hun aangaat of niet, en als ze niets te horen krijgen dan denken deze dat ze het doen zoals het hoort.

En ik denk, net wat Oneshot ook zegt, dat sommige mensen zich helemaal niet bewust zijn van het feit det een foto verkeerd geplaatst is.


edwin,
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik vind showcase en testcase sowieso een beetje lastig, uiteraard zijn er foto's bij die gewoonweg overduidelijk nog niet goed genoeg zijn.
Maar smaken verschillen ook, soms zitten er foto's tussen die de een geweldig vind en de ander 3x niks.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

KD-fotografie schreefCOLONIk vind showcase en testcase sowieso een beetje lastig, uiteraard zijn er foto's bij die gewoonweg overduidelijk nog niet goed genoeg zijn.
Maar smaken verschillen ook, soms zitten er foto's tussen die de een geweldig vind en de ander 3x niks.
En dat is dan ook meteen de reden waarom ik op mijn forum geen onderscheid maak tussen showcase en testcase. Komt niet voor.

Iedereen post gewoon in de passende rubriek, en er kan naar believen gereageerd worden. Als foto's daadwerkelijk behoorlijk onder de maat zijn dan komt dat (op een nette manier) wel naar voren uit de reacties en is het aan topic-sterter om er iets aan te doen (adviezen ter harte nemen) en te wachten met volgende posts tot het niveau iets hoger ligt, of de adviezen in de wind te slaan met het risico dat men bij een volgende post geen enkele reactie meer krijgt.

Maar "indelen in hokjes" zul je bij mij niet aantreffen.

Helaas zal dit op EOS-D niet meer werken. Men is al zo lang gewend aan "testcase" en "showcase" dat er altijd wel protesten zullen komen van de "gevorderde" fotografen en beoordelers als een mindere foto in showcase geplaatst word. Vandaar ook mijn pleidooi (ca. ½ jaar geleden) voor het behoud van (en de uiteindelijke terugkeer) van "testcase".

Dat klinkt wat tegenstrijdig met mijn eerdere opvatting, maar als een bepaald systeem eenmaal is ingeburgerd is het bijzonder moeilijk om hier van af te wijken. En dat in acht genomen moet ook ik inderdaad constateren dat, als je er al twee catagorieën op na houd) "showcase" op EOS-D de laatste tijd inderdaad veel topics bevat welke absoluut niet showcase-waardig zijn. Een beetje zelfkritiek zou dus geen kwaad kunnen.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
loos1970
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2005 19:18
WoonplaatsCOLON Almere

Robert Wagter schreefCOLON Als je nu een tijdje bezig bent en je denkt dat het showcase waardig is dan prima
En daar ligt dan al het probleem. Als je van je eigen werk denkt dat het showcasewaardig is. Het is dus een erg subjectieve categorie. En ook ik heb gisteren per ongeluk een foto in de showcase gezet die ik daar niet had willen hebben. Zeker geen zelfoverschatting, want zo lang ben ik nog niet met fotografie bezig.

Showcase zou eigenlijk een categorie moeten zijn waar foto's naar toe worden geplaatst door anderen dan de fotograaf. Maar dan nog houdt dat in dat het geen objectieve beoordeling is. En dan wordt het misschien ook weer zo een competitie. En dat is wat mij betreft niet de bedoeling van een forum, waar ik dingen van wil leren
There are always two people in every picture: the photographer and the viewer. - Ansel Adams
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

loos1970 schreefCOLONShowcase zou eigenlijk een categorie moeten zijn waar foto's naar toe worden geplaatst door anderen dan de fotograaf.
Dat noemen we hier de 'foto-expositie'. :D

Eigenlijk staat het redelijk goed omschreven waar je een foto het best kan plaatsen, maar om diverse reden gaat het regelmatig mis. Gebrek aan zelfkritiek komt zeker voor, maar is niet de meest frequent voorkomende oorzaak van het verleerd plaatsen van een foto(serie). Vaak is het gewoon verkeerd geplaatst vanwege (te) groot enthousiasme; snel plaatsen zonder te lezen. :wink:
Gebruikers-avatar
loos1970
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2005 19:18
WoonplaatsCOLON Almere

oneshot schreefCOLONVaak is het gewoon verkeerd geplaatst vanwege (te) groot enthousiasme; snel plaatsen zonder te lezen. :wink:
In mijn geval zeker waar en als mensen zich storen an mijn verkeerde plaatsing, mag de foto gewoon weggehaald worden hoor. :wink:
There are always two people in every picture: the photographer and the viewer. - Ansel Adams
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

We verplaatsen de foto's naar de testcase en sturen een PB met uitleg naar de topicstarter. Weghalen doen we alleen als de foto door de topicstarter wordt verwijderd.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wat ik mij afvraag. Komt het ook (veel) voor dat topics de andere kant opgaan? Dus van Test- naar show case?
Gewoon uit nieuwsgierigheid,

Marc
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 5 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

mmk schreefCOLONWat ik mij afvraag. Komt het ook (veel) voor dat topics de andere kant opgaan? Dus van Test- naar show case?
Geweoon uit nieuwsgierigheid,

Marc
Ik denk het niet, want iemand anders kan niet beoordelen of hetgene wat jij plaatst voor jou showcase-waardig is.

M.a.w. als jij vind dat het een test van je is en nog niet jouw volle potentieel weergeeft, dan ben jij daarin de enige die dat kan beslissen. Andersom is veel makkelijker.

(Sjonge jonge. Eerst koffie nu, ik begin weer in moeilijke zinnen te praten. :? )
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dat ben ik niet met je eens, regelmatig komen er commentaren voor in de trand van "dit is absoluut showcase waardig". Bovendien meen ik me te herinneren dat tijdens de discussie over de vernieuwde opzet, een paar maand geleden, gezegd is dat er ook van de test naar show case verplaatst zou gaan worden. Vroeg me af of zoiets wel eens gebeurd, that's all

Marc
Laatst gewijzigd door 1 op mmk, in totaal 5 keer gewijzigd.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

mmk schreefCOLONWat ik mij afvraag. Komt het ook (veel) voor dat topics de andere kant opgaan? Dus van Test- naar show case?
Geweoon uit nieuwsgierigheid,

Marc
Incidenteel. De andere kant op gebeurt veel vaker.

Het komt ook voor dat mensen hun topic 'verkeerd' plaatsen in testcase ipv. showcase. Maar dat zijn uitzonderingen. :wink:
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

mmk schreefCOLONDat ben ik niet met je eens, regelmatig komen er commentaren voor in de trand van "dit is absoluut showcase waardig"
Marc
Ik ben het volledig met je eens dat er soms in de testcase foto's staan die absoluut naar de showcase mogen, maar dat is allemaal gebaseerd op meningen. Een foto is ook heel erg subjectief en heeft ontzettend veel kanten. Wat is dan de graadmeter voor toelating in de showcase? Bijvoorbeeld:

Goede belichting: CHECK
Niet veel ruis: CHECK
Compositie goed: CHECK
Scherpte goed: CHECK
Nabewerking goed gelukt: CHECK
Contrast goed : CHECK

"Hoppa, naar de showcase." :?

Ik denk dat het niet zo simpel is. Zeker niet omdat ik veel series voorbij zie komen, waarvan ik de helft showcase-waardig vind en de andere helft weer niet.

Mijn kijk erop? Laat het aan de moderators over om te beoordelen hoe of wat. Die kunnen dat toch veel beter dan ik. Maarja, ik stoor me er ook niet aan, dus dat maakt het makkelijker.

Verder vind ik het zelf ook niet leuk om en ander te melden dat zijn showcase naar de testcase moet worden verhuist, hoe goed onderbouwd dat dan ook is. Dus ook al vind ik dat, dan laat ik het maar zo. Ieder mens zit weer anders in elkaar op dit vlak denk ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar