Eerste fotoshoot try-out met Maartje

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
becool_nl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2007 18:08
CONTACTCOLON

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=102316[/img]
Canon 40D, 70-200 L 4 IS op 7.1 85mm. Gebruik van Linkstar 600 Watt flister en softbox
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=102317[/img]
Canon 40D, 70-200 L 4 IS op 5.6 95mm. Gebruik van Linkstar 600 Watt flister en softbox

Hallo mensen,

Hierbij mijn eerste 2 foto's op dit forum en één van mij eerste fotoshoot try-outs. Ik ben nog onervaren mbt studiofotografie en wil ik graag leren van alle opbouwende kritiek die hierop mag volgen.

De foto's zijn teven bewerkt in PS waarvan ik graag hoor of dat gelukt is. De ogen zijn wat lichter gemaakt en er is een huidfilter toegepast. De overall van de foto's zijn wellicht te donker maar dat hoor ik graag.
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

Ze zijn idd aan de donkere kant en het lijkt of je je lampen hoog hebt staan want je hebt behoorlijk donkere zware schaduwen.

gr. patricia
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Voor je eerste try helemaal niet slecht.
Let vooral op je schaduwen.
Je schrijft dat je met een softbox werkt maar de schaduwen zijn best hard. Hoever had je die softbox weg staan?
Probeer ook een wat kleiner diafragma te kiezen voor een wat ruimere speling in scherpte. Of je moet dat bewust willen nemen.
Als je de schaduwen wat minder prominent wil laten zijn is een reflectieschermpje een uitkomst.

Maar ga zo door. Gewoon veel proberen en doen.
groetjes,
Rob
becool_nl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2007 18:08
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties. De softbox stond wellicht tever weg van het model, ik schat een meter of 3 en inderdaad en wat hoger standpunt.

Danny
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Softboxen werken optimaal als je ze op ongeveer 50 cm van je model af zet.
Van een afstand van 3 meter werken ze niet meer. Dan is het gewoon hard licht geworden.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

Hoe dichter je je softbox op het onderwerp zet hoe zachter je licht wordt.
Het is vooral een kwestie van veel uitproberen.
Ik zal wel eens wat links voor je opzoeken over belichting maar heb daar nu geen tijd voor.
Als ik ze heb geef ik ze wel door.

gr. patricia
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Er zijn al wat tips gegeven, maar ik wil die van Rob met zijn 50 cm enigszins nuanceren: een softbox werkt goed tot een afstand gelijk aan anderhalf maal de afmeting van de box zelf. Dus een 60 cm softbox werkt goed tot ca 90 cm, eentje van 180 cm tot ca 2,5 meter. Maar ik denk niet dat je zo'n grote hebt, want die zijn nogal erg duur...

Verder zou ik bij de eerste foto het licht iets verder naar voren verplaatsen, zodat de andere kant van het gezicht ook wat licht vangt. Of gebruik inderdaad een reflectieschermpje (kan heel goedkoop hoor! Wat tempex platen bij de bouwmarkt werkt prima, en kosten maar een paar euro).

Je huid-bewerking vind ik verder wat te ver doorgeschoten. Als het op een aparte laag is gedaan (wat wel aan te raden is, kun je later nog iets veranderen), dan kun je de dekking (Opacity) van die laag eens terugdraaien tot zeg 40% of zoiets. Zeker in het begin is het met dat soort bewerkingen: maak het zoals je het mooi vind, en ga dan op de helft van de intensiteit zitten :) dan blijft het natuurlijk.

Maar vooral: blijf lekker oefenen! Is leuk om te doen, en je resultaten worden steeds beter. Nog een tip: bekijk foto's van anderen (op het forum, of in boeken) en probeer te zien hoe het licht heeft gestaan.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
becool_nl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2007 18:08
CONTACTCOLON

Allen weer dank voor de reacties. Heerlijk om op een forum te merken dat mensen echt opbouwende kritiek (kunnen) geven. Dat van die lagen bij bewerking is een goede tip! Dat ga ik zeker toepassen.

Hopelijk volgen de links van Patricia snel ;)
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

http://www.photoflexlightingschool.com/index.html
www.photoworkshop.com

bij de eerste staan heel veel verschillende soorten belichting uitgelegd met verschillende accesoires en bij de tweede over wat de belichting doet als die uit een bepaalde hoek komt.

gr. patricia
becool_nl
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2007 18:08
CONTACTCOLON

Hoi Janay, hartelijk dank voor de links. Ze zijn zeker bruikbaar, al moet ik wat tijd vinden om alles goed door te nemen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar