welke groothoeklens.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
a.v.d.Els
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2006 20:10
WoonplaatsCOLON Helmond

hallo.
sinds kort ben ik in het bezit van de eos 5d.in combinatie met de 24-70 f 2.8L,en de 70-200 f 2.8 L-is ben ik een uiterst tevreden man!!!!
toch mis ik nog iets.daar ik regelmatig winkelinterieurs fotografeer geeft de 24-70 niet altijd voldoende groothoek.wat ik dus zoek is een perfecte groothoeklens die aansluit op mijn range.daar ik het liefst zonder flits fotografeer,moet deze wel zeer lichtsterk zijn.
het liefst reacties van mensen met ervaring met dergelijke lenzen.
bvd.Toon.
ps:ik wil niet naar een fisheye lens.
canon eos 5d met grip--ef 24-70 f 2.8 L--ef 70-200 f2.8 L is--sigma 70mm f 2.8 macro--canon 580 ex flitser.canon powershot G9
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Canon 16-35/2.8 II
[size=67]1D III | 5D II | 16-35mm f/2.8 II | 24-70mm f/2.8 | 70-200mm f/2.8 IS | 35mm f/1.4 | 50mm f/1.2 | 85mm f/1.2 II | 135mm f/2 | 300mm f2.8 IS | 1.4x | 580EX II 2x[/size]
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mijn eerste reactie was dezelfde als die van Dirk: 16-35/2.8 L II USM.
Wel prijzig, maar een absolute aanrader.
(De 'oude' versie is ook nog in de handel, maar die is kwalitatief minder.)

Goede tweede, goed(koper), maar minder lichtsterk: 17-40/4 L USM.
Laatst gewijzigd door 1 op leovee, in totaal 4 keer gewijzigd.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Wat is je budget?

Mogelijkheden:
16-35/2.8
17-40/4
14/2.8 prime
20/2.8 prime

Persoonlijk gebruik ik op mijn 5D vaak de 17-40. Is een mooi objectiefje voor niet al te veel geld, maar heeft wel wat veel lichtafval naar de randen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

Ik gebruik de 17-40 op de 5D tot volle tevredenheid, maar fotografeer zelden binnen, als je veel binnenopnames maakt zou ik toch opteren voor de 16-35 L (II), wegens lichtsterker.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Als ik je vraag hoor en waar je de lens gebruikt is er maar 1 optie de Canon 16-35 f2.8. De 17-40 f4 is best wel een goede lens maar niet voor binnen. Maar ik weet niet hoe de 17-40 is op een 5D.

Wil je minder geld uitgeven is de Tamron 17-50 f2.8 misschien een optie? Maar gezien je camera en lenzen lijkt me dat geen optie :roll:

gr. Chris
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Waarom is de 17-40 niks voor binnen?

Als je een interieur fotografeert werk je toch op statief?
De toevoeging van F/2.8 t.o.v. F/4.0 zie ik voor interieurs nu niet zo zitten.
Je zult vaak toch op zeker F/5.6 of zelfs F/8.0 zitten.

Maar gezien het huidige pakket zou ik, mits budgetair in orde, ook voor de 16-35 gaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Sunnyboy schreefCOLONDe 17-40 f4 is best wel een goede lens maar niet voor binnen.
Want?

Ik gebruik de 17-40 heel veel binnen, zowel op een 5D als op de oude trouwe 10D...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Als het echt goed moet, de Nikon 14-24 f/2.8. (met een adapter).
Helaas maakt Nikon een veel betere groothoek dan Canon. :cry:

Kijk hier maar eens:
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 122/cat/13

http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 082/cat/11

Of op 16-9.net
http://www.16-9.net/lens_tests/nikon142 ... 17mm1.html

Test op Photozone:
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... rt--review
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

@rooster: Dat zijn geen FF-tests :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

boels069 schreefCOLON@rooster: Dat zijn geen FF-tests :wink:
Voor wat betreft de test op photozone.de heb je gelijk.

De test op 16-9.net is op FF.

En bij de tests op slrgear.com , kun je aan het einde van de tekst, voorbeelden zien op FF. :wink:
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

rooster schreefCOLONDe test op 16-9.net is op FF.
Dat zag ik.
Ik zou nog wel een onafhankelijke test willen zien :wink:
Het gaat uiteindelijk om de verkoop van een adapter......
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

boels069 schreefCOLON
rooster schreefCOLONDe test op 16-9.net is op FF.
Dat zag ik.
Ik zou nog wel een onafhankelijke test willen zien :wink:
Het gaat uiteindelijk om de verkoop van een adapter......
Als je z'n site leest, gaat het om een persoon die ooit een 17-40 f/4L heeft gekocht, die niet deugde.
Bij de winkel waar hij de lens gekocht had, werd hij weggestuurd met de woorden: "het is een L-lens meneer, dus daar kan het niet aan liggen".
Toen is hij verschillende groothoeklenzen gaan testen om uit te zoeken of het echt niet beter kon. Veel lenzen bleken beter dan de 17-40. Na de diverse tests heeft hij toen maar eens een ander exemplaar van de 17-40 getest. Dit exemplaar was veel beter dan zijn eerste.
De man is nu echter wel van mening dat de Canon groothoeklenzen niet onovertroffen zijn. (zeker op FF hebben ze het moeilijk). Zodoende wil hij de wereld laten weten dat er alternatieven zijn.
Dat hij nu een adapter aanbiedt..... Tja het past wel in het hele verhaal. Volgens mij was het daar dus niet om te doen.

P.s.
De voorbeelden op SLR-gear van de Canon 16-35 MKII vs. de Nikon 14-24 zijn toch ook mooi te vergelijken?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

rooster schreefCOLONDe voorbeelden op SLR-gear van de Canon 16-35 MKII vs. de Nikon 14-24 zijn toch ook mooi te vergelijken?
Nope, het gaat om de camera-objectief combinatie doordat je te maken hebt met een microlens-anti-alias-filter voor de sensor.
De AA-filters zijn niet gelijk.
Photozone waarschuwt er ook voor dat de tests niet vergelijkbaar zijn.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

boels069 schreefCOLON
rooster schreefCOLONDe voorbeelden op SLR-gear van de Canon 16-35 MKII vs. de Nikon 14-24 zijn toch ook mooi te vergelijken?
Nope, het gaat om de camera-objectief combinatie doordat je te maken hebt met een microlens-anti-alias-filter voor de sensor.
De AA-filters zijn niet gelijk.
Photozone waarschuwt er ook voor dat de tests niet vergelijkbaar zijn.
Wat Photozone bedoelt is dat je de MTF-getallen niet kunt vergelijken vanwege de door jou vermelde verschillen.

Als ik echter naar de opnamen kijk, dan zijn de verschillen dermate groot dat dat vogens mij niet aan een verschillend AA-filter kan liggen.

De hoeken van van de Nikon zijn gewoon lang niet zo soft als van de Canon.

Photozone:
Unlike most of the competition the Nikkor produced exceptionally high resolution figures throughout the focal length range and across the image field. Surprisingly the performance sweet spot is at the wide-end of the range. On the D200 the Nikkor is basically diffraction-limited here. Reads: the peak resolution is already reached at f/2.8 and only diffraction effects beyond f/5.6 are a limiting factor here. It is quite safe to state that the lens has a resolution potential beyond the 10mp sensor of the test camera. This is truly stunning and unprecedented in this range especially because the borders and even the extreme corners are only marginally worse than the center.

Conclusie op Photozone:
The Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED N is a phenomenal lens. It is the sharpest ultra-wide angle lens tested to date. The resolution figures are simply stunning and unprecedented specifically at 14mm and that's straight from the maximum aperture setting. So far it is the only lens in this class which has the potential to scale beyond the pixel-density of 10mp APS-C sensors. And it doesn't even stop here - distortions and lateral CAs are very well controlled and vignetting is basically a non-issue in field conditions.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

boels069 schreefCOLON
rooster schreefCOLONDe voorbeelden op SLR-gear van de Canon 16-35 MKII vs. de Nikon 14-24 zijn toch ook mooi te vergelijken?
Nope, het gaat om de camera-objectief combinatie doordat je te maken hebt met een microlens-anti-alias-filter voor de sensor.
De AA-filters zijn niet gelijk.
Photozone waarschuwt er ook voor dat de tests niet vergelijkbaar zijn.
Wat Photozone bedoelt is dat je de MTF-getallen niet kunt vergelijken vanwege de door jou vermelde verschillen.

Als ik echter naar de opnamen kijk, dan zijn de verschillen dermate groot dat dat vogens mij niet aan een verschillend AA-filter kan liggen.

De hoeken van van de Nikon zijn gewoon lang niet zo soft als van de Canon.

Photozone:
Unlike most of the competition the Nikkor produced exceptionally high resolution figures throughout the focal length range and across the image field. Surprisingly the performance sweet spot is at the wide-end of the range. On the D200 the Nikkor is basically diffraction-limited here. Reads: the peak resolution is already reached at f/2.8 and only diffraction effects beyond f/5.6 are a limiting factor here. It is quite safe to state that the lens has a resolution potential beyond the 10mp sensor of the test camera. This is truly stunning and unprecedented in this range especially because the borders and even the extreme corners are only marginally worse than the center.

Conclusie op Photozone:
The Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED N is a phenomenal lens. It is the sharpest ultra-wide angle lens tested to date. The resolution figures are simply stunning and unprecedented specifically at 14mm and that's straight from the maximum aperture setting. So far it is the only lens in this class which has the potential to scale beyond the pixel-density of 10mp APS-C sensors. And it doesn't even stop here - distortions and lateral CAs are very well controlled and vignetting is basically a non-issue in field conditions.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

We stelen het topic inmiddels en praten langs elkaar heen :wink:
Verder in nieuw topic?
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

TS zal inderdaad blij met me zijn. "Canon heeft geen fatsoenlijke groothoek, koop maar een Nikon 14-24". :D

Maak er maar een nieuw topic van:

"De beste groothoek(zoom) voor Full Frame?"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar