Upgrade van 20D naar 40D?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Kunnen jullie me helpen bij het nemen van mijn beslissing?
Ik overweeg om van mijn huidige 20D afstand te doen en de 40D te kopen. Er zijn geen andere opties (5D, 1D, 2e hands of nieuw) gezien de financiën. Mijn huidige glaswerk blijft ook ongewijzigd, vanwege financiële redenen en omdat mijn vrouw ook zo nu en dan fotografeert.

Wat erg belangrijk is in mijn overweging:
- Ruisprestatie bij hogere iso-waarden, gaat dit in de praktijk bij bv. iso 800 en 1600 echt schelen t.o.v. de 20D? Sommige testen zeggen trouwens van niet....
- Beter autofocus bij slecht licht situaties, als het waar is natuurlijk....

Wat ook belangrijk is, maar waarmee ik ook wel zonder zou kunnen of waarvan ik het praktische voordeel moeilijk in kan schatten:
- Iso in viewfinder (in de praktijk scheelt dat het steeds checken van het lcd-tje van de 20D)
- 3 custom buttons (ook erg praktisch denk ik)
- Snellere processor, maar wat merk ik daar nu precies van bij het gebruik t.o.v. de 20D?
- Groter lcd scherm. Maar nog steeds niet geschikt om onscherpte op te kunnen beoordelen neem ik aan.

Wat niet zo belangrijk is voor mij:
- Liveview
- Schoonmaaksysteem. Nu maak ik handmatig schoon en dat vind ik geen probleem. Werkt denk ik ook beter dan de schoonmaakfunctie.

Wat totaal geen rol speelt voor mij is:
- Het aantal frames per seconde

Is de 40D wel een echte vooruitgang t.o.v. de 20D, is het de 400 euro waard (40D prijs minus cashback minus 20D verkoopprijs)?? Er wordt gesteld dat de 40D in alle opzichten een hele goede camera is. Maar wat zal mij dat brengen in de praktijk? Ik wil wel upgraden, maar hoef het niet. Alleen als ik er echt beter van wordt.

Bedankt alvast,
Sander.

(heb op basis van de eerste reactie het schoonmaak systeem en het grotere lcd scherm toegevoegd aan mijn lijstje hierboven)
Laatst gewijzigd door 1 op svdveen, in totaal 3 keer gewijzigd.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Als de 20D jou bevalt en de snelheid heb je niet echt nodig lekker voor de 40D gaan. Deze is toch op veel punten verbetert:
- meer pixels
- groter lcd scherm
- nieuwe processor
- liveview
- schoonmaaksysteem (voor zover het werkt)
- 3 voorkeuze knoppen met eigen instellingen (wel erg handig met bv. zwart-wit)

ik zou nu geen 5D nemen. Die heeft in verhouding minderpixels als 40D en de oude processor. Dan zou je moeten wachten op de opvolger.

Ik heb de 40D zelf nog niet maar ben nu zelf sterk aan het twijfelen gezien de prijs.


Gr. Chris
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

svdveen schreefCOLONWat erg belangrijk is in mijn overweging:
- Ruisprestatie bij hogere iso-waarden, gaat dit in de praktijk bij bv. iso 800 en 1600 echt schelen t.o.v. de 20D? Sommige testen zeggen trouwens van niet....
Volgens dpreview is de ruisprestatie van de 40D slechter dan de 30D (en de 30D is hetzelfde qua ruis als de 20D).
Voor de ruis hoef je het dus niet te doen.

AF van de 40D schijnt beter te zijn.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als ik je verhaaltje goed lees, dan is een 5D toch geen slechte keuze, ok hij kost wat meer, maar qua beeld en ruisniveau nog steeds (ook al is hij iets ouder) op eenzame hoogte, nu met cash back dus mischien toc even nadenken.
Een 40D zit aardig ertegenaan te schurken, dat wel, maar pixels en snelheid zeggen ook niet alles, de 5D heeft full frame en dat is ook erg aangenaam, het geeft je veel meer speling in bepaalde gebieden.
Denk dat je met een upgrade minimale vooruitgang boekt met een 40D.
Fotograferen is kijken niet klikken.
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

Closeshooter schreefCOLONals ik je verhaaltje goed lees, dan is een 5D toch geen slechte keuze, ok hij kost wat meer, maar qua beeld en ruisniveau nog steeds (ook al is hij iets ouder) op eenzame hoogte, nu met cash back dus mischien toc even nadenken.
Een 40D zit aardig ertegenaan te schurken, dat wel, maar pixels en snelheid zeggen ook niet alles, de 5D heeft full frame en dat is ook erg aangenaam, het geeft je veel meer speling in bepaalde gebieden.
Denk dat je met een upgrade minimale vooruitgang boekt met een 40D.
Dat kan ik enkel beamen, toen ik van de 30D naar de 5D overschakelde was ik met verstomming geslagen over het verschil in beeldkwaliteit, tussen de 20 en 40D ga je volgens mij in beeldkwaliteit niet erg vooruit ...
De 5D vraagt wel goede optiek.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

svdveen schreefCOLONEr zijn geen andere opties (5D, 1D, 2e hands of nieuw)
Leuk dan om een 5D te adviseren :lol:

Eén van de verrassingen van de 40D vind ik de Highlight Tone Priority.
En over ruis, kijk eens naar de tests op http://www.imaging-resource.com/MFR1.HT ... on_reviews
Over de 40D op http://www.imaging-resource.com/PRODS/E ... MAGING.HTM:
The Canon 40D produced very low noise levels at low ISO settings, with very little loss of fine detail in areas of subtle contrast (where anti-noise processing takes its toll). Images stayed pretty clean as high as ISO 800, but with a progressive and noticeable loss of subtle detail as the ISO increased from there. At ISO 1,600, we start to see some blotchiness in the shadows, but detail is still quite good. At ISO 3,200 the grain pattern and chroma noise become more prominent, especially in the darker areas. All that said, the Canon 40D's high-ISO noise performance is really excellent; it does an excellent job of making the tradeoff between suppressing noise and preserving subject detail. See the Output Quality section below for more on how these results look when printed.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@Jan, als je op dezelfde site de test leest over de EOS 20D dan zie je ongeveer hetzelfde verhaal staan...
Really excellent noise characteristics, especially at high ISOs. Low image noise is one of the real standout features of the EOS-20D, particularly at very high ISOs (1600 and 3200).
Ik denk dat de 20D en 40D qua beeldkwaliteit behoorlijk aan elkaar zijn gewaagd. Eventuele verschillen zullen minimaal blijven en alleen zichtbaar zijn onder erg moeilijke omstandigheden cq. forse vergrotingen.

Ook qua AF ben ik bang dat de sprong niet echt groot zal zijn... Het wheatersealed gebeuren van de 40D is dermate beperkt dat dit in de praktijk ook weinig verschil gaat geven... Wat in de praktijk overblijft zijn de extra features (sneller qua burst, groter scherm, lifeview etc.)

Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik met de 20D blijven fotograferen. Helemaal als je ziet dat men voor een 20D op Marktplaats zo`n 350 euro vraagt :wink: De door jouw genoemde 400 euro bij betalen is dan nog behoorlijk optimistisch
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

Afbeelding

Zeggen dat de 40D slechter presteert is een beetje kort door de bocht. Want bij slechter zie ik gelijk voor me dat het echt een achteruit gang is. Maar het verschil is amper zichtbaar.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SanderL schreefCOLON@Jan, als je op dezelfde site de test leest over de EOS 20D dan zie je ongeveer hetzelfde verhaal staan...
Klopt, maar de test is wel van jaren terug en vergelijkt met toen bekende camera's :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Precies, en als je dan nog de testen opzoekt waar men beweert (let op de woordkeuze :wink: ) dat de 20D qua ruis beter scoort dan de 30D, dan zijn we wel er iig over uit dat de verschillen eigenlijk niet of nauwelijks zichtbaar zullen zijn :wink:
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Klopt, maar de test is wel van jaren terug en vergelijkt met toen bekende camera's
Daar heb je gelijk in. De vraag van TS is alleen of dit marginale verschil (als dat al zichtbaar is) grof gezegd zo`n 460 euro ( body 40D minus cashback circa 810 euro minus tweedehands waarde 20D circa 350 euro als je geluk hebt) waard is.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SanderL schreefCOLON... dat de verschillen eigenlijk niet of nauwelijks zichtbaar zullen zijn :wink:
Verschillen zijn natuurlijk wel objectief vast te stellen en die zijn er wel degelijk.
Of het belangrijk is, is een heel andere zaak :wink:
Ik heb (vroeger) heel mooie opnamen gezien van een Kodak Brownie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

boels069 schreefCOLON
SanderL schreefCOLON@Jan, als je op dezelfde site de test leest over de EOS 20D dan zie je ongeveer hetzelfde verhaal staan...
Klopt, maar de test is wel van jaren terug en vergelijkt met toen bekende camera's :wink:
Ik was net bezig dat in mijn laatste bericht te edditen.

De noise levels hebben ook te maken hoe je het bekijkt. Een 100% crop van een 6 mp camera vergelijken met een 100% crop van een 10 mp camera is gewoon niet eerlijk. Je zou dan de foto van de 10 mp camera op 60% moeten bekijken. En dan lijkt mij dat de 40D wel een voordeel heeft boven de 20D.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Een 100% crop van een 6 mp camera vergelijken met een 100% crop van een 10 mp camera is gewoon niet eerlijk. Je zou dan de foto van de 10 mp camera op 60% moeten bekijken. En dan lijkt mij dat de 40D wel een voordeel heeft boven de 20D.
Alleen bij extreme vergrotingen dus, waar je werkelijk die 8mp of 10mp nodig hebt.

Dat de 40D beter zal zijn lijkt me duidelijk. De vraag is alleen of die verbetering zo groot is dat een upgrade veel geld mag gaan kosten. In mijn ogen niet, maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen natuurlijk.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SanderL schreefCOLONAlleen bij extreme vergrotingen dus, waar je werkelijk die 8mp of 10mp nodig hebt.
De "hinderlijkheidsfactor" :shock: van ruis is bij kleinere pixels minder groot.
Dat geldt voor elk afdrukformaat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

boels069 schreefCOLON
SanderL schreefCOLONAlleen bij extreme vergrotingen dus, waar je werkelijk die 8mp of 10mp nodig hebt.
De "hinderlijkheidsfactor" :shock: van ruis is bij kleinere pixels minder groot.
Dat geldt voor elk afdrukformaat.
Tot op een zeker niveau, kijk maar naar compactjes met 12 mp sensoren. Die hebben zoveel ruis dat minder pixels de foto een betere kwaliteit zouden geven. In het geval 40D 20D is het zo dat de 40D ietsje meer ruis heeft, en ietsje meer resolutie. Maar als je die 2 factoren combineert, wint de 40D.
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

eew schreefCOLON In het geval 40D 20D is het zo dat de 40D ietsje meer ruis heeft, en ietsje meer resolutie. Maar als je die 2 factoren combineert, wint de 40D.
Heb je hier een onderbouwing voor? :wink:
eew
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 512
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2007 21:35

Nee, dat is een totaal niet wetenschappelijk onderbouwde mening, eigenlijk had ik dat erbij moeten zetten.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

boels069 schreefCOLONIk heb (vroeger) heel mooie opnamen gezien van een Kodak Brownie.
En dat was met een Linhoff-camera :lol:

Ik hoop dat de TS er nog uit komt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

boels069 schreefCOLONIk hoop dat de TS er nog uit komt.
TS kan goed meelezen.... TS denkt op basis van het hierboven geschrevene dat de iso prestaties niet doorslaggevend beter zijn.
Heb ondertussen ook geleerd via de genoemde sites dat de spotmeting niet veel preciezer is dan de center-weighted meting. Ook dat zal dus niet de doorslag geven....
Volgens mij blijven alleen zaken als snellere processor, het grotere scherm, de iso-aanduiding in de viewfinder, het cleaning systeem, liveview en de custom buttons over.
Zijn er mensen die en daadwerkelijk verschil in prestatie van de processor hebben ervaren?
En als men zegt dat de overstap naar de 40D ze een gevoel gaf dat ze veel meer camera in hun handen hebben, is dat te vergelijken met het placebo-effect of zijn er concrete voordelen te noemen?

Iedereen bedankt zover. Ik hoop dat er nog meer informatie komt.
Sander.

PS. normaal als ik een luxe aanschaf in mijn hoofd heb, ben ik niet meer te stoppen. Maar ik ben nog steeds erg blij met mijn 20D.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar