Belichting tijdens spotten van mil en civ.

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
bullmav
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2006 12:06

Eos 'ers,

Ik heb inmiddels het e.e.a. gelezen over (optimale) instellingen tijdens het spotten: F8 tot F11 / sluiter van minimaal 1/800 bij mil. en 1/640 bij civ. Bij Props 1/250 a 1/320 , maximaal iso 200, middelste focus point en AISERVO etc etc.. echter wordt er eigenlijk nooit gesproken over belichting.

Vraag 1:
Mijn vraag, wat gebruiken jullie tijdens het spotten. Stand. Meteric, of juist spot meting, of partial .. ?

Vraag 2:
Ik heb zelf een 40d, met een 70-300 IS lens, en heb toch zo af en toe wel eens wat overbelichte foto's. Wat is jullie advies, IS uitzetten ? Misschien toch een andere belichting? Ik heb soms het idee dat juist de 3 stoppen IS winst zorgen voor een overbelichting.. heeft iemand dit ook wel eens?

Ik hoor het graag.
Gegroet.
| [b]Canon EOS 40D[/b]| [b]Canon[/b] EF S 18-55mm | [b]Canon[/b] EF 50mm f1.8 II |[b]Canon[/b] 100-400mm [color=red]L[/color] IS USM | [b]Canon[/b] Speedlight 430 | [b]Soligor[/b] 1.4 DG Pro extender |
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

Volgens mij kan IS nooit zorgen voor overbelichting. Het kan alleen onscherpte door beweging van de camera voorkomen. Dit kan 3 stops opleveren omdat nu langere sluitingstijden uit de hand genomen kunnen worden.

Bij heel secuur werk zoals macrofotografie (vanaf statief) kan het zin hebben om de IS uit te zetten omdat de IS motor misschien weer een kleine beweging in de camera kan veroorzaken.
Gebruikers-avatar
bullmav
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2006 12:06

Palabra, dat idee had ik zelf ook. Maar toch dat ik vaak een overbelichte foto heb. Ook met sluitertijden richting de 1/320 op F8. (raar genoeg zet mijn camera hem op 800 iso (auto stand).

Hierbij een voorbeeld:

Afbeelding

Info:
F6.4
1/320
Auto iso: 800
Normale belichting
300mm
IS on stand 1
| [b]Canon EOS 40D[/b]| [b]Canon[/b] EF S 18-55mm | [b]Canon[/b] EF 50mm f1.8 II |[b]Canon[/b] 100-400mm [color=red]L[/color] IS USM | [b]Canon[/b] Speedlight 430 | [b]Soligor[/b] 1.4 DG Pro extender |
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Inderdaad, de IS zelf kan nooit voor de overbelichting zorgen. Die drie stops slaat op hoeveel langer je kan belichten zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt. Maar de lichtmeting heeft daarmee niks te maken.

Toevallig van het weekend nog wat vliegtuigen gefotografeerd, en zag dat je -1/3e moest compenseren bij een zwakke zon om het wit niet te overbelichten. Kan me voorstellen dat je dan iets meer moet compenseren bij sterke zonneschijn.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
bullmav
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2006 12:06

Ja idd dat doe ik normaal bij het spotten ook.
Maar dan nog vind ik het raar dat in deze foto het wit zo uitgebeten is.


Hierbij enkele foto's van vandaag: (naar mijn mening wel ok).
Perongelijk m'n sluiter snelheid iets te hoog.
Afbeelding

En nogmaals:
Afbeelding

PH-GWW
Afbeelding

PH-NRA
Afbeelding

Ryaniar: EI-DCW
Afbeelding

Ryaniar: EI-DCW
Afbeelding

Transavia: PH-XRA
Afbeelding

Bird:
Afbeelding

Maar goed, jij bent dus ook spotter, wat kies je voor belichtingsmethodiek? Spot, of geheel beeld?
| [b]Canon EOS 40D[/b]| [b]Canon[/b] EF S 18-55mm | [b]Canon[/b] EF 50mm f1.8 II |[b]Canon[/b] 100-400mm [color=red]L[/color] IS USM | [b]Canon[/b] Speedlight 430 | [b]Soligor[/b] 1.4 DG Pro extender |
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ben niet echt spotter in de zin dat ik elk weekend er sta, ben meer gelegenheidsspotter ;). Maar die vliegtuigen zien er goed uit!

Ik denk dat de eend zijn witte plekken overbelicht heeft omdat het in verhouding kleine vlakken zijn. Bij de vliegtuigen zat de zon vaak aan de andere kant.

Ik gebruik de normale mode, geheel beeld met nadruk op midden. Ik merk dat ik dan de meest consistente resultaten heb. En qua mode vaak toch op Av en soms op M. Op een gegeven moment heb je een bepaalde belichting gevonden die klopt. Het licht verandert meestal niet zo snel. Op die manier hoef ik alleen nog maar rekening te houden met het in beeld houden en de focus. Vooral bij de luchtshows gebruik ik dit.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Ik heb nou niet echt (vaak) last van overbelichting, gebruik ook evaluatief met nadruk op midden meting. Wellicht eend overbelicht doordat het water vrij donker is? Bij vliegtuigen is toch meestal de lucht ook vrij fel.
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
bullmav
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 04 Apr 2006 12:06

@Dexter, ik denk idd (na het lezen van het instructie boekje) dat Evaluative metering en Center-wieghted average metering de beste opties. Kijkend naar de omschrijving van Center-weighted: "The metering is weighted at the center and the average for the entire scene" het beste is.

Minder lijkt me:
Evaluative: "This is an all-round metering mode suited for portraits and even backlit subjects. The cam sets the exposure automatically"

Nogmaals, puur op tekst gebaseerd
Daar ik hem sowieso eigenlijk altijd 1/3 stop onderbelicht.

Maar goed, toch maar eens wat meer mee gaan spelen. Mochten er nog andere spotters zijn die er een om een uitgesproken mening kiezen, hoor ik die nog graag.
| [b]Canon EOS 40D[/b]| [b]Canon[/b] EF S 18-55mm | [b]Canon[/b] EF 50mm f1.8 II |[b]Canon[/b] 100-400mm [color=red]L[/color] IS USM | [b]Canon[/b] Speedlight 430 | [b]Soligor[/b] 1.4 DG Pro extender |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar