HELP! Ik wil een 1Ds MKIII gaan kopen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Toet schreefCOLONDank voor het meedenken.
Maar nadelen 1D MKIII: kleiner LCD-scherm, helft minder megapixels ern geen FF. Dit is voor mij geen optie.
Kleiner lcd scherm?? beiden 3" qua body zo goed als hetzelfde evenals de knopjes, maar ik heb het idee dat het bij jou vooral om de heb gaat en dat de rest eigenlijk wat minder belangrijk is. Als je het verschil tussen beide camera's niet echt weet dan vraag ik me af of je wel goed af weegt wat belangrijker is.

Ik weet niet of je al eens full frame hebt geschoten maar dat heeft zeker ook nadelen en vergeet vooral niet de bestandsgrootte.

Kortom, wat Sarpa al zei laat je dan maar niets uit je hoofd praten en koop dat ding gewoon, want ik heb niet het idee dat je open staat voor andere tips.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Zuid-holland

Het lijkt wel of ik de vraag niet goed duidelijk kan maken.

Ik vraag eigenlijk helemaal niet om tips, ik vraag om ervaringen van bezitters van 1Ds MKIII, deze specifieke camera, waar ik mijn zinnen op heb gezet.

Ik kom niet met vragen of er geschiktere camera's zijn, die goedkoper/sneller/beter zijn, ik wil graag *ervaringen* horen van *bezitters* van deze specifieke camera.

Het is niet mijn bedoeling om te pronken, indruk te maken of star en verwaand over te komen. Maar ik wil graag weten hoe het ding in de praktijk bevalt, omdat ik -naast mijn auto- nog nooit iets heb gekocht dat zo duur is.

Verder ben ik een vrouw en ik vraag mij simpelweg af of het toestel in de praktijk qua gewicht niet tegenvalt.
Natuurlijk heb ik een dag getest, maar een dag zegt ook niet alles.
En natuurlijk heb ik zoveel mogelijk reviews gelezen.

@ Jandb, sorry, maar ik begrijp jouw laatste felle reactie niet.
Bedankt voor je eerdere reactie.

@ SanderL. De bodies heb ik niet in +/- een jaar, maar in een periode van drie jaar gehad. Wat ik in de prosumer bodies mis is FF en megapixels.

@ Jeveos. Een andere camera voor meer frame en meer megapixels.
En ik gebruik mijn LCD-scherm zeer frequent, dus voor mij is dat belangrijk. Ik weet niet wat chimpen is, maar tijd heb ik genoeg.

@ Sarpa, ik kom niet met vragen of een 1Ds ergens dan wel of niet geschikt voor is, ik wil weten hoe het in de praktijk bevalt.

De conclusie aan het eind van dit verhaal moet zijn of ik met de verwachte nadelen van praktijkervaringen met de 1DS kan leven.

De conclusie is niet of ik dan eventueel misschien een andere camera moet kopen: het is OF de 1Ds OF helemaal niets.
En of dat nou verstandig is, valt over te discussieren, start er gerust een draadje over (over domme, koppige vrouwen) maar dat is niet mijn vraag in dit onderwerp.

Concreet nogmaals mijn vraag, gericht aan bezitters/regelmatige gebruikers van een 1Ds MKIII, zouden jullie alsjeblieft jullie praktijk-ervaring met dit toestel willen delen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Toet schreefCOLON Ik vraag eigenlijk helemaal niet om tips, ik vraag om ervaringen van bezitters van 1Ds MKIII, deze specifieke camera, waar ik mijn zinnen op heb gezet.

Concreet nogmaals mijn vraag, gericht aan bezitters/regelmatige gebruikers van een 1Ds MKIII, zouden jullie alsjeblieft jullie praktijk-ervaring met dit toestel willen delen?
Als je je zinnen op die camera hebt gezet, waarom vraag je hier dan nog om gebruikerservaringen.

Daarnaast is dit een forum waar veelal beginners komen een behoorlijk aantal gevorderden en een aantal die-hards (om de term pro maar even niet aan te halen)
Het aantal die-hards met nieuwe dure camera's is op vier handen wel te tellen. Gemiddeld zijn dat dus minder dan twintig mensen die een nieuwe camera aanschaffen die soms duurder kan zijn dan iemand zijn auto.

Er zijn ook zwaar-serieuze fotografen die een gebruikte pro-camera kopen.

De 1Ds modellen van Canon zijn bedoeld voor (studio)-fotografen die behoefte hebben aan kwaliteit icm full-frame.
De 1D modellen zijn meer ge-ent op fotografen die zich bezighouden met reportage en sporten.

Als ik je verhaal eens doorlees denk ik dat je vergelijk tussen de 1D MK III en de 1Ds MK III niet goed is. Je hebt het erover dat een 1Ds wel twee Digic 3 processoren heeft. Je zegt dat de 1Ds een groter scherm heeft (in ieder geval de 1D een kleiner scherm)
Qua body's zijn de 1D MK III en de 1Ds MK III nagenoeg gelijk aan elkaar. Beide camra's kunnen +/- 100 Mb per seconde verwerken (1D= 10 MP x 10 fps / 1Ds = 21 MP x 5 fps)
Enige verschil is eigenlijk de sensor die erin zit.
Als dat een belangrijk punt voor je is, dan moet je alleen nog maar een 5D of een 1Ds bekijken en de rest laten liggen.

Maar mijn gevoel bij jou vraagstelling is toch een beetje twijffel.
Je vervangt in no-time een aantal verschillende camera's. Iedere keer een stap voorwaarts. Waarom dan niet eerder de keuze gemaakt?
Waarom geen gebruikte 1Ds MK II?
Als je echt veel pixels wilt, waarom? Wil je megagroot afdrukken? Misschien digitaal middenformaat? Levert nog betere kwaliteit op, daar kan een 1Ds MK III ook niet tegenop.

Je vraagt hier om ervaringen over een camera die nog maar net op de markt is, en voor 99,9% van de leden veel te duur is?
Ik ken hier in ieder geval niemand op het forum die een 1D MK III heeft.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Sorry voor m'n felle reactie maar ik kon het even niet laten, je moet uiteindelijk altijd doen wat je zelf wilt, ik had/heb echter het idee dat je hier en daar niet alles goed vergeleken hebt en dat het vooral om het hebben gaat tenopzichte van je toepassing.

Ik denk echter dat het wel goed is dat er hier en daar wat stof tot nadenken wordt gegegeven. Vooralsnog moet je m'n eerste reactie maar onthouden waar je beide opties kan nemen voor hetzelfde geld. De opvolger van de 5d zal spoedig komen en heeft naar verwachting 16,7 mp je hebt dan beide takken goed afgedicht.

Aan u de keus.

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Als je hem graag wilt dan gewoon kopen ;)

Ik denk dat je weinig kans maakt op dit forum om iemand te vinden met een 1Ds MKIII.
Misschien dat je meer kans maakt op DPZ hoewel ik dat ook betwijfel.

Echter denk ik dat je er geen miskoop aan doet wanneer je een dergelijke camera koopt ;)
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

De camera's zijn inderdaad identiek aan elkaar, qua body, scherm, dataverwerking etc etc...

Enige verschil is de sensor en daarmee ook de zoeker, die is wat groter vanwege het Fullframe.

Zoals ik al aangaf zijn de ruisprestaties slechter dan de 1DmkIII. Ik zou dan ook zeggen, koop een 1DmkIII en laat die 1DsmkIII lekker zitten...
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Check anders dit eens:

http://www.fredmiranda.com/reviews/show ... roduct=348

Dat zijn gebruikersreviews
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Patrick_S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 882
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2006 11:42
CONTACTCOLON

Toet schreefCOLONConcreet nogmaals mijn vraag, gericht aan bezitters/regelmatige gebruikers van een 1Ds MKIII, zouden jullie alsjeblieft jullie praktijk-ervaring met dit toestel willen delen?
Heel concreet ben ik bang dat je de vraag op een verkeerd tijdstip op een verkeerde plek stelt: de camera is te kort op de markt om reeds bij veel gebruikers in de tas te zitten, en de gebruikers van EOSDigitaal zullen voor het grootste gedeelte in het hobby-segment zitten, m.a.w. niet echt de doelgroep van betreffende camera.

Maar om toch een beetje tegemoet te komen aan je vraag: toen de 5D uitkwam heb ik deze aangeschaft, met als belangrijkste motivatie fullframe. Na een jaartje met de 5D gewerkt te hebben heb ik de upgrade naar de 1DsMkII gemaakt. (Is dan wel geen 1DsMkIII, maar toch...)

Ben ik er een betere fotograaf door geworden? Kan ik er dingen mee fotograferen welke ik met een 350D niet kan fotograferen? Absoluut niet!
Waarom dan de 1DsMkII en niet een xxxD camera? Een grote robuuste body met geintegreerde 'grip', een grote en heldere zoeker met 100% dekking, zeer accurate en betrouwbare AF zijn een 'nice to have', en ik kan 't betalen... :oops: Hij bevalt mij prima. Maar 't is en blijft voor mij gewoon een camera, en geen verlengstuk...

Ik weet niet precies welke gebruikerservaring je naar op zoek bent, maar je mag me altijd een pb'tje sturen.

Patrick
www.rockportaal.nl ~ www.grauekompanie.nl
Toet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Zuid-holland

dejong1racing schreefCOLONCheck anders dit eens:

http://www.fredmiranda.com/reviews/show ... roduct=348

Dat zijn gebruikersreviews
Ah, perfect, DAT is wat ik zocht.

Verder (blond, naïef) had ik ECHT verwacht dat er meer forummers zouden zijn met een 1Ds MKIII.

PatrickS, dank voor je verduidelijking. Dit wist ik echt niet.
De enige andere mensen aan wie ik het kan vragen zijn verkopers in fotospeciaalzaken. Maar die hebben toch een bepaald belang bij de verkoop...
Verder sprak ik laatst een fotojournalist die mij voor een artikel schoot met een... 1Ds MKIII. Natuuuuurlijk mocht ik hem mailen omtrent zijn ervaringen.
Na drie mails van mijn kant nog steeds geen reactie gehad.
Op de zoom-beurs dacht ik meer te weten te kunnen komen. Maar daar was het ten eerste veel te druk, ten tweede niemand gespot met 1DsMKIII en de Canon-stand kon me niet veel verder helpen dan de fotospeciaalzaken waar ik tot dan toe was geweest.

Ik zou ook echt niet weten waar ik het anders zou moeten vragen.

En het gaat mij zeker niet om het 'hebben' (en dan nog: als ik dat ding wil kopen omdat hij zo leuk staat tussen die roze vaas en het boeddha-beeldje uit Taiwan moet ik dat toch lekker zelluf weten :D ).

Andere kant van de zaak is dat ik MOET investeren. Dat is een ingewikkeld verhaal waar ik jullie niet mee lastig wil vallen, maar daar kom ik niet onderuit.

Dank iedereen voor de goedbedoelde reacties en ik durf echt geen foto's op het forum te gaan plaatsen als ik straks mijn nieuwe camera heb. Die druk is mij veel te groot!
Laatst gewijzigd door 1 op Toet, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Toet schreefCOLON Dank iedereen voor de goedbedoelde reacties en ik durf echt geen foto's op het forum te gaan plaatsen als ik straks mijn nieuwe camera heb. Die druk is mij veel te groot!
Tja..nu zal je wel moeten. We verwachten altijd heel veel van de D bezitters. :lol:
Maar ik begrijp je best hoor. Als ik de staatsloterij zou winnen en het kon betalen, kocht ik ook een 1D, simpel zat. Ook wetende dat ik er echt geen betere plaatjes mee maak dan met de 40D die ik nu heb. Meer het idee en het gevoel.
Ben wel benieuwd wat je in het glaswerk gaat investeren. Daar zou ik wel eenzelfde bedrag voor nodig hebben namelijk.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Voel vooral geen druk om foto's te plaatsen, we zijn er zelfs benieuwd naar. Misschien is het zelfs wel leuk als jij je ervaringen binnenkort online zet zodat de andere potentiele 1ds aanschaffers hier over kunnen lezen.

Het forum dat ben ook jij ;-)

Grtz. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Toet
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2006 16:30
WoonplaatsCOLON Zuid-holland

jandb schreefCOLON
Het forum dat ben ook jij ;-)

Grtz. Jan
Helemaal gelijk in. Daarom ben ik meteen maar donateur geworden. Het is een begin!

@veldje63: in ieder geval een Canon 16-35 F/2.8 L USM Mark II: Klik
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

veldje63 schreefCOLON Tja..nu zal je wel moeten. We verwachten altijd heel veel van de D bezitters. :lol:
En jij bent geen D bezitter me je 40D :lol: :lol:

Anyway Toet,
Laat je niet uit het veld slaan en laat die foto's lekker zien ;)
Slechter zal je er niet van worden, wellicht wel beter ;)
Gebruikers-avatar
Helmpie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 566
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Tja.... Het zijn allebei erg mooie camera's.
Henno

www.immagini-reali.nl
Gebruikers-avatar
Bastie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2008 15:02
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

1D III heeft toch nog een cropfactor van 1,3X
Dat lijkt me juist handig bij sportfotografie omdat je dan wat meer brandpunt kunt gebruiken. Daarnaast heeft ie idd ook 2 processors DIGICIII...

Is het niet zo dat je gewoon de duurste is de beste in gedachte hebt? :roll:
Want duur is ie!!!

Trouwens ik zag op marktplaats laatst al een 2e handse te koop staan, ik geloof in Helmond.
16-35/2,8 | 35/1,4 | 50/1,4 | 85/1,2II | 70-200/2,8 IS | 135/2 | TS 45/2,8

contemporary Dutch flower still life photography - http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

VEEL REACTIES schreefCOLON
Toet schreefCOLONMaar maak je met de 1Ds MKIII nou echt mooiere plaatjes dan met de 40D?
Nee, niet omdat het een 1Ds is. Jij zal ze toch moeten maken.
Ik heb niet alle 3 de bladzijden doorgelezen, maar dit is toch vaak wel de grootste dood-doener.

Je moet het anders stellen...

Of een foto goed of slecht is, dat hangt in het bijzonder van smaak af. Wat de één een mooie foto vind, zal de ander foei-lelijk vinden.

Ook als je dit op het technische aspect van de foto betrekt (compositie / belichting / D.O.F. / etc.) dan geld precies hetzelfde. Sommige fotografen geven er de voorkeur aan om met een zeer gering D.O.F. te werken, andere juist weer met heel veel. En sommige fotografen geven de voorkeur aan "donkere" foto's terwijl de andere fotograaf de lichtwaarden tot het 254 niveau op zullen tillen.

Maar wat wél als een paal boven water staat is dat een 1D / 1Ds mk-III absoluut mooiere foto's maakt. De meerwaarde zit hem niet alleen in de body zelf, maar ook in de kwaliteit van de sensor, de kwaliteit van de lichtmeter, de kwaliteit van de overige electronica, etc. En als eindresultaat zul je met een 1D serie cam altijd een mooier eindresultaat overhouden t.o.v. dezelfde foto maar dan met een xxD geschoten.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONEn als eindresultaat zul je met een 1D serie cam altijd een mooier eindresultaat overhouden t.o.v. dezelfde foto maar dan met een xxD geschoten.
Zo is dat.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

De 1Ds MKIII is neem ik toch nog niet uit?
Dus het zal wel niet de MKIII - versie zijn...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

jawel,

hij is verkrijgbaar hetzij mondjesmaat.
Fotograferen is kijken niet klikken.
wim_py007
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 22:46
WoonplaatsCOLON Belgïe-Aarschot

Waarom rijdt de ene met een Lada en de andere met een BMW ?

Als je het je kan veroorloven, waarom niet ...
Het is niet omdat je geen 'pro' bent dat je niet graag met het allerbeste materiaal werkt, dat heeft één groot voordeel, als dan de opnames niet goed zijn ben je zeker dat het niet aan het materiaal ligt :shock:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar