hulp gevraagd : fotograferen met Canon EF 50mm F1.4

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Erwin van de Beek
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2006 19:22
WoonplaatsCOLON Soest, Holland

Hallo allemaal,

ik heb een paar vraagjes.
Ik ben een beetje bandjes aan het fotograferen, en heb nu een Canon EF 50mm F1.4 lens gekocht.
Ik fotografeer eigenlijk alleen in kleine zaaltjes en sta ook altijd voor het podium.
Wat is de beste manier om mijn camera in te stellen? En kan ik met deze lens ook met een snelle sluitertijd werken?
Graag hoor ik van jullie.
Vriendelijke groet,
Erwin
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Kleine zaaltjes weinig en slecht licht. Ik ken het.
Ik neem een sluitertijd van minimaal 1/50 (liever 1/80) (Tv mode). Omdat anders de de bandleden bewogen op de foto staan.
ISO 800 of zelfs 1600.
1/3 tot 1 stop onderbelichten.
Veel succes.
Erwin van de Beek
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2006 19:22
WoonplaatsCOLON Soest, Holland

Moet ik met deze lens zelfs de ISO nog zo hoog zetten?
Ik dacht dit lensje heeft een groot diafragma en er valt dus genoeg licht binnen. Had zelfs nog een snellere sluitertijd in gedachten, want de muziekanten die ik fotografeer houden hun hoofden voor geen meter stil!!
Ik dacht : koop deze 1.4 lens, hoef ik niet meer te flitsen, komt de zaal verlichting en sfeer ook over, maar ik wil wel de artiesten scherp hebben.
eerst maar lekker oefenen.
Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes, Erwin
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Zaalverlichting is meestal slecht. Dus zit je al snel op 800 of 1600 iso. Je 1.4 wil dan wel iets meehelpen maar het blijft 1 stop. Je kan ook proberen op 2e gordijn bij te flitsen met een stopje minder op je flits.
nieuwe website!
Henkert
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 17 Jan 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Gapinge (Zld.)
CONTACTCOLON

Vrij eenvoudig uit te vinden toch: Av, diafragma op f/1.4 (let op je DoF!), ISO instellen zo hoog als je wilt gaan, 1/3 tot 1 stop onderbelichten en kijken waar de sluitertijd op uitkomt. Vind je die dan te lang, kun je of de ISO naar boven gooien > en anders is flitsen noodzakelijk.
[size=75]Canon EOS 30D + BG-E2 | Tamron 17-50 f/2.8 | Canon 70-200 f/4.0 | Canon 430EX[/size]
206GT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 12:11
WoonplaatsCOLON 's Gravenzande
CONTACTCOLON

Hou er rekening dat je met je 1,4 op 1,4 een minimale DOF krijgt, scherpstellen op de microfoon levert onscherpe gezichten op en vice versa. wat meestal mijn startinstellingen zijn:

ISO 800, sluitertijd 1/25 tot 1/60 diafragma 3,5, flitsen op 2de sluitergordijn met 2 stops onderbelichten op je flitser. vaak prima resultaat, daarna beetje finetunen...

tips:
-probeer rook te vermijden als je flitst, is echt funest
-probeer geen foto te maken als alle lampen rood zijn bv, krijg je van
die tomatenhoofden om het zo maar te zeggen.
-pak eerst wat testobjecten bij geen ervaring, weet niet wie er optreed,
maar als je eerst 30x in zijn gezicht staat te flitsen zonder 1 goede foto
wordt dat niet gewaardeeerd.
-bij statische objecten (mensen die lachend op de foto gaan), ff terug
naar diafragma 8 en gewoon schieten op 1/8-0,3 seconden, doordat ze
niet bewegen en je flitst op je 2de sluitergordijn is dit geen probleem en
heb je vaak wat mooie lichteffecten als je ze goed neerzet!

Succes,

Groeten René
Nieuwe PDA software, drivers etc. http://www.htcdriver.com
Nothing beats a lion - EOS 350D - sigma 17-70 DC macro 2,8-4,5 - EFS 18-55 3,5 -5,6 - EF 50 1,8 - EF 70-300 IS USM - sigma EF500 DG SUPER EO II... en mijn 206 GT
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ja dit objectief helpt, maar zoals gezegd als je inderdaad een ZEER kleine scherptediepte over houdt, dan moet je serieus creatief te werk gaan! Bovendien is het geen wonder-objectief. Nog steeds zul je met hoge iso aan de slag moeten (inderdaad bv iso 800). Wat je ook kunt doen is even in de M mode te werk gaan. Je stelt dan een diafragma in (afhankelijk van benodigde scherptediepte) en een sluitertijd van bijvoorbeeld 1/30e. Op die manier heb je altijd een bepaalde hoeveelheid omgevingslicht die onafhankelijk van je flits is. Vervolgens gebruik je de flits als invulflits. Wil je in verhouding meer omgevingslicht, dan hoef je alleen maar even het diafragma te vergroten, of sluitertijd iets langer te maken en de flits flitst automatisch minder. Op die manier krijg je redelijk consistente resultaten qua belichting.

Maar zoals anderen ook zeggen, probeer het uit. Het hangt vaak van de situatie af.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Erwin van de Beek
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 35
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2006 19:22
WoonplaatsCOLON Soest, Holland

Jullie hebben het steeds over flitsen, de enigste flits die ik nog heb is de ingebouwde, die is vreselijk lelijk. Hier kan ik weinig mee.
Die flitst de hele sfeer weg.
Ik ga gewoon rommelen en kijken wat er van te maken valt.
Gebruikers-avatar
ThomasW
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 23:35
CONTACTCOLON

Ook die flitser kan je harder en zachter zetten, gewoon wat mee spelen...
[b][url=http://www.ThomasvanderWillik.com]www.ThomasvanderWillik.com[/url][/b]
5D2 | 14 | 35 | 85
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar